Jump to content

X-pipa... igen!


pools

Recommended Posts

Hej!

Har kollat på alla trådar om X-pipa, (kan ha missat någon) är det någon som har ett ljudklipp från byte av mittersta
dämparen till X-pipa? Skulle gärna vilja prova men vill inte att det ska låta för mycket. Att köpa en X-pipa för 5 000:-
bara för att upptäcka att det inte blev bra, lockar inte.

/P-O

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, pools said:

Hej!

Har kollat på alla trådar om X-pipa, (kan ha missat någon) är det någon som har ett ljudklipp från byte av mittersta
dämparen till X-pipa? Skulle gärna vilja prova men vill inte att det ska låta för mycket. Att köpa en X-pipa för 5 000:-
bara för att upptäcka att det inte blev bra, lockar inte.

/P-O

Om du bor i sthlm så kan du få lyssna på min om en vecka. Innan jag byter så kan du höra hur det låter med h-pipa 😛

Link to comment
Share on other sites

18 minuter sedan, kanske mustang said:

bra ljud, fast jag är nöjd med mitt original 2018 med ställbart kör med   högsta  volym på  bana eller racing eller vad det är  🙂 

Det är rätt stor skillnad med h/x pipa och utan

Link to comment
Share on other sites

När jag köpte min satt x-pipe på men jag tyckte det lät alldeles för lite så kompletterade nästan direkt med Borla ATAK axle-back. Nu låter den liteee för mycket men skulle inte gå tillbaka till enbart x-pipe igen! Lycka till med ditt val! 🙂

Link to comment
Share on other sites

9 timmar sedan, EMartler said:

När jag köpte min satt x-pipe på men jag tyckte det lät alldeles för lite så kompletterade nästan direkt med Borla ATAK axle-back. Nu låter den liteee för mycket men skulle inte gå tillbaka till enbart x-pipe igen! Lycka till med ditt val! 🙂

Har du ingen video på hur den låter nu? 🙂

Link to comment
Share on other sites

Generellt ger inte X eller H någon skillnad i ljudvolym eller iallafall inte mycket däremot karaktär på ljudet. Förutsatt då att du inte ändrar något annat.

H-pipa är dessutom generellt bättre för gatbruk då det ger mer vridmoment lägre ner i registret och därmed bättre körbarhet för 99% av ägarna 99% av tiden.  

Det är också anledningen till att original alltid är H-utförande.

X-pipa blir ett sportigare snärtigare ljud och förväntad ge lite mer effekt allra högst upp i registret p.g.a det ökade flödet/mindre motstånd som ska uppstå på höga varvtal. 5000 och uppåt.

Tyvärr har det ju gått mode i detta så det är betydligt mindre utbud av system med H-pipa än X-pipa när man köper Headders och helsystem. 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)
1 timme sedan, Mustangmike said:

Generellt ger inte X eller H någon skillnad i ljudvolym eller iallafall inte mycket däremot karaktär på ljudet. Förutsatt då att du inte ändrar något annat.

H-pipa är dessutom generellt bättre för gatbruk då det ger mer vridmoment lägre ner i registret och därmed bättre körbarhet för 99% av ägarna 99% av tiden.  

Det är också anledningen till att original alltid är H-utförande.

X-pipa blir ett sportigare snärtigare ljud och förväntad ge lite mer effekt allra högst upp i registret p.g.a det ökade flödet/mindre motstånd som ska uppstå på höga varvtal. 5000 och uppåt.

Tyvärr har det ju gått mode i detta så det är betydligt mindre utbud av system med H-pipa än X-pipa när man köper Headders och helsystem. 

 

 

 

 

Tjena 

På 18/19 modellerna är det rätt stor skillnad i volym 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, RRS550 said:

Tjena 

På 18/19 modellerna är det rätt stor skillnad i volym 

Tittar man på den här bilden

https://www.google.com/search?q=2018+mustang+gt+underside&rlz=1C1GCEU_svSE821SE821&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=ox-LCs_VAqbkZM%3A%2CciRDFUPNUQsi9M%2C_&vet=1&usg=AI4_-kQMLFYDzXYIIa_wvKgHXcE6yfwqwA&sa=X&ved=2ahUKEwjm06S634biAhXNmIsKHSFVAbsQ9QEwAHoECAgQBA#imgrc=ox-LCs_VAqbkZM:&vet=1

på en 2018 (om den nu stämmer) ser det ut som att det du kallar H-pipa i själva verket är en rätt stor ljuddämpare, må så vara med H-konfiguration. Om du byter den mot ett vanligt kryssat rör (X-pipa) utan dämpning så har du självklart en större skillnad. 🙂

 

 

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)
1 hour ago, Mustangmike said:

Tittar man på den här bilden

https://www.google.com/search?q=2018+mustang+gt+underside&rlz=1C1GCEU_svSE821SE821&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=ox-LCs_VAqbkZM%3A%2CciRDFUPNUQsi9M%2C_&vet=1&usg=AI4_-kQMLFYDzXYIIa_wvKgHXcE6yfwqwA&sa=X&ved=2ahUKEwjm06S634biAhXNmIsKHSFVAbsQ9QEwAHoECAgQBA#imgrc=ox-LCs_VAqbkZM:&vet=1

på en 2018 (om den nu stämmer) ser det ut som att det du kallar H-pipa i själva verket är en rätt stor ljuddämpare, må så vara med H-konfiguration. Om du byter den mot ett vanligt kryssat rör (X-pipa) utan dämpning så har du självklart en större skillnad. 🙂

 

 

H-pipa ersätter främre ljuddämparen(suitcase) likaså en x-pipe

 

 

thumbnail.jpeg.jpg

thumbnail.jpeg-1.jpg

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

34 minuter sedan, RRS550 said:

H-pipa ersätter främre ljuddämparen(suitcase) likaså en x-pipe

 

 

thumbnail.jpeg.jpg

thumbnail.jpeg-1.jpg

Bra då är jämför vi äpplen å äpplen,  och du menar att det är stor skillnad i avgasljudvolym/ljudtryck/buller mellan dessa två? 

Finns det kanske jämförbara mätningar och f.a hur dessa påverkar effekt/vridmomentkurvan skulle ju vara väldigt intressant att se fakta på. Har goglat och sökt sådana jämförelser till gen5 (där allt annat är samma förutom just H eller X) förr utan resultat.

 

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)
29 minuter sedan, Mustangmike said:

Bra då är jämför vi äpplen å äpplen,  och du menar att det är stor skillnad i avgasljudvolym/ljudtryck/buller mellan dessa två? 

Finns det kanske jämförbara mätningar och f.a hur dessa påverkar effekt/vridmomentkurvan skulle ju vara väldigt intressant att se fakta på. Har goglat och sökt sådana jämförelser till gen5 (där allt annat är samma förutom just H eller X) förr utan resultat.

 

Det är ju olika karaktär på ljudet mellan H och X. Men jämfört med original så ger båda rätt mer mer volym än standard på 18/19. Kan tänka mig att x upplevs högre för att det blir raspigare. 

 

Jag har inte sett någon som bänkat med med båda back to back. Men de säger att flödet generellt sett skall öka med x jämfört med H. Sen om det verkligen är någon skillnad i verkliga livet låter jag vara osagt. 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Jag lurade en kompis att köpa en X-pipa.😁 Ska vänta tills han har monterat. Sen får vi se vad jag väljer.
Valet står mellan X-pipa och axel-back dämpare.

/P-O

Link to comment
Share on other sites

Jag såg en recension på ett forum ( kommer inte ihåg vilket ). Där gjordes det en jämförelse mellan x-pipe, h-pipe mot original när det gäller effekten. Och där var ingen märkbar skillnad alls. 

När set gällde ljudet däremot var det en rätt tydlig skillnad. X-pipen hade ett högre skråligare/ raspigare ljud medan h-pipen har ett dovare muller. Så beroende på vilket du väljer är det inte för någon effekt utan mer vilket ljud du föredrar.

Link to comment
Share on other sites

Gå in på TV programmet "Engine Masters" där grabbarna med David Freiburger gör en noggran jämförelse i bromsbänk mellan varianterna.
I princip ingen skillnad alls mellan H och X

1405856851_ScreenShot05-07-19002.thumb.JPG.999bcccacb2b480cb0122a9f335aff05.JPG

 

Jag har själv gått från H till X och märkte inget heller.
Ljudet är skönare med X och bilen får lite mer race karaktär.
Jag upplever det tvärtom vad andra skriver att ljudet blir dovare med  X eftersom pulserna kommer ut samtidigt ur båda bakre rören. 
Det hela hänger nog på hela avgassytemets struktur skulle jag tro

Så här går X på 2st olika motorer i min bil

 

 

Link to comment
Share on other sites

Originalavgassystemen är för det mesta ganska bra kompromisser och det är inte mycket man kan göra om man vill ha mer effekt via ett nytt avgassystem. Ska man ta ut mer effekt vid ett visst varvtal så kan man optimera avgassystemet och få ut några få extra hästar I bästa fall. Precis som Engine Masters resultaten ovan visar. Mest handlar det om att man kan få ett coolare avgasljud.

Har man en kurva från en bromsbänk och de olika längdkombinationerna på rören I avgassystemet så kan man räkna fram resonansfrekvenser och se om man hittar någon påverkan vid visa varvtal på kurvan där det resonansfrekvenserna stammer överens med avgaspulserna. Effektvinsterna är oftast små om de finns och det är annat som påverkar mer.

På insugssidan kan man göra märkbara effektvinster. Turbo och kompressor är ju guld och ger ordentliga effektökningar.

Link to comment
Share on other sites

On 2019-05-07 at 15:30, pools said:

Jag lurade en kompis att köpa en X-pipa.😁 Ska vänta tills han har monterat. Sen får vi se vad jag väljer.
Valet står mellan X-pipa och axel-back dämpare.

/P-O

Nu har han fått den monterad. Jag bad om en ljudfil, och den kommer under denna helg. Han tycker
då inte att det låter särskilt mycket skillnad. Vi avvaktar.

/P-O 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...