May 5, 20196 yr comment_166409 Hej! Har kollat på alla trådar om X-pipa, (kan ha missat någon) är det någon som har ett ljudklipp från byte av mittersta dämparen till X-pipa? Skulle gärna vilja prova men vill inte att det ska låta för mycket. Att köpa en X-pipa för 5 000:- bara för att upptäcka att det inte blev bra, lockar inte. /P-O
May 5, 20196 yr comment_166412 1 timme sedan, pools said: Hej! Har kollat på alla trådar om X-pipa, (kan ha missat någon) är det någon som har ett ljudklipp från byte av mittersta dämparen till X-pipa? Skulle gärna vilja prova men vill inte att det ska låta för mycket. Att köpa en X-pipa för 5 000:- bara för att upptäcka att det inte blev bra, lockar inte. /P-O Om du bor i sthlm så kan du få lyssna på min om en vecka. Innan jag byter så kan du höra hur det låter med h-pipa 😛
May 5, 20196 yr comment_166417 bra ljud, fast jag är nöjd med mitt original 2018 med ställbart kör med högsta volym på bana eller racing eller vad det är 🙂
May 5, 20196 yr comment_166418 18 minuter sedan, kanske mustang said: bra ljud, fast jag är nöjd med mitt original 2018 med ställbart kör med högsta volym på bana eller racing eller vad det är 🙂 Det är rätt stor skillnad med h/x pipa och utan
May 5, 20196 yr comment_166421 11 minuter sedan, pools said: Tusen tack för svar! Jag har en video ifrån när jag installerade H-pipa
May 5, 20196 yr comment_166423 När jag köpte min satt x-pipe på men jag tyckte det lät alldeles för lite så kompletterade nästan direkt med Borla ATAK axle-back. Nu låter den liteee för mycket men skulle inte gå tillbaka till enbart x-pipe igen! Lycka till med ditt val! 🙂
May 6, 20196 yr comment_166427 9 timmar sedan, EMartler said: När jag köpte min satt x-pipe på men jag tyckte det lät alldeles för lite så kompletterade nästan direkt med Borla ATAK axle-back. Nu låter den liteee för mycket men skulle inte gå tillbaka till enbart x-pipe igen! Lycka till med ditt val! 🙂 Har du ingen video på hur den låter nu? 🙂
May 6, 20196 yr comment_166430 Generellt ger inte X eller H någon skillnad i ljudvolym eller iallafall inte mycket däremot karaktär på ljudet. Förutsatt då att du inte ändrar något annat. H-pipa är dessutom generellt bättre för gatbruk då det ger mer vridmoment lägre ner i registret och därmed bättre körbarhet för 99% av ägarna 99% av tiden. Det är också anledningen till att original alltid är H-utförande. X-pipa blir ett sportigare snärtigare ljud och förväntad ge lite mer effekt allra högst upp i registret p.g.a det ökade flödet/mindre motstånd som ska uppstå på höga varvtal. 5000 och uppåt. Tyvärr har det ju gått mode i detta så det är betydligt mindre utbud av system med H-pipa än X-pipa när man köper Headders och helsystem.
May 6, 20196 yr comment_166431 1 timme sedan, Mustangmike said: Generellt ger inte X eller H någon skillnad i ljudvolym eller iallafall inte mycket däremot karaktär på ljudet. Förutsatt då att du inte ändrar något annat. H-pipa är dessutom generellt bättre för gatbruk då det ger mer vridmoment lägre ner i registret och därmed bättre körbarhet för 99% av ägarna 99% av tiden. Det är också anledningen till att original alltid är H-utförande. X-pipa blir ett sportigare snärtigare ljud och förväntad ge lite mer effekt allra högst upp i registret p.g.a det ökade flödet/mindre motstånd som ska uppstå på höga varvtal. 5000 och uppåt. Tyvärr har det ju gått mode i detta så det är betydligt mindre utbud av system med H-pipa än X-pipa när man köper Headders och helsystem. Tjena På 18/19 modellerna är det rätt stor skillnad i volym Ändrade %s av %s (%s)
May 6, 20196 yr comment_166433 1 timme sedan, RRS550 said: Tjena På 18/19 modellerna är det rätt stor skillnad i volym Tittar man på den här bilden https://www.google.com/search?q=2018+mustang+gt+underside&rlz=1C1GCEU_svSE821SE821&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=ox-LCs_VAqbkZM%3A%2CciRDFUPNUQsi9M%2C_&vet=1&usg=AI4_-kQMLFYDzXYIIa_wvKgHXcE6yfwqwA&sa=X&ved=2ahUKEwjm06S634biAhXNmIsKHSFVAbsQ9QEwAHoECAgQBA#imgrc=ox-LCs_VAqbkZM:&vet=1 på en 2018 (om den nu stämmer) ser det ut som att det du kallar H-pipa i själva verket är en rätt stor ljuddämpare, må så vara med H-konfiguration. Om du byter den mot ett vanligt kryssat rör (X-pipa) utan dämpning så har du självklart en större skillnad. 🙂
May 6, 20196 yr comment_166435 1 hour ago, Mustangmike said: Tittar man på den här bilden https://www.google.com/search?q=2018+mustang+gt+underside&rlz=1C1GCEU_svSE821SE821&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=ox-LCs_VAqbkZM%3A%2CciRDFUPNUQsi9M%2C_&vet=1&usg=AI4_-kQMLFYDzXYIIa_wvKgHXcE6yfwqwA&sa=X&ved=2ahUKEwjm06S634biAhXNmIsKHSFVAbsQ9QEwAHoECAgQBA#imgrc=ox-LCs_VAqbkZM:&vet=1 på en 2018 (om den nu stämmer) ser det ut som att det du kallar H-pipa i själva verket är en rätt stor ljuddämpare, må så vara med H-konfiguration. Om du byter den mot ett vanligt kryssat rör (X-pipa) utan dämpning så har du självklart en större skillnad. 🙂 H-pipa ersätter främre ljuddämparen(suitcase) likaså en x-pipe Ändrade %s av %s (%s)
May 6, 20196 yr comment_166436 34 minuter sedan, RRS550 said: H-pipa ersätter främre ljuddämparen(suitcase) likaså en x-pipe Bra då är jämför vi äpplen å äpplen, och du menar att det är stor skillnad i avgasljudvolym/ljudtryck/buller mellan dessa två? Finns det kanske jämförbara mätningar och f.a hur dessa påverkar effekt/vridmomentkurvan skulle ju vara väldigt intressant att se fakta på. Har goglat och sökt sådana jämförelser till gen5 (där allt annat är samma förutom just H eller X) förr utan resultat.
May 6, 20196 yr comment_166439 29 minuter sedan, Mustangmike said: Bra då är jämför vi äpplen å äpplen, och du menar att det är stor skillnad i avgasljudvolym/ljudtryck/buller mellan dessa två? Finns det kanske jämförbara mätningar och f.a hur dessa påverkar effekt/vridmomentkurvan skulle ju vara väldigt intressant att se fakta på. Har goglat och sökt sådana jämförelser till gen5 (där allt annat är samma förutom just H eller X) förr utan resultat. Det är ju olika karaktär på ljudet mellan H och X. Men jämfört med original så ger båda rätt mer mer volym än standard på 18/19. Kan tänka mig att x upplevs högre för att det blir raspigare. Jag har inte sett någon som bänkat med med båda back to back. Men de säger att flödet generellt sett skall öka med x jämfört med H. Sen om det verkligen är någon skillnad i verkliga livet låter jag vara osagt. Ändrade %s av %s (%s)
May 7, 20196 yr Author comment_166465 Jag lurade en kompis att köpa en X-pipa.😁 Ska vänta tills han har monterat. Sen får vi se vad jag väljer. Valet står mellan X-pipa och axel-back dämpare. /P-O
May 7, 20196 yr comment_166470 Jag såg en recension på ett forum ( kommer inte ihåg vilket ). Där gjordes det en jämförelse mellan x-pipe, h-pipe mot original när det gäller effekten. Och där var ingen märkbar skillnad alls. När set gällde ljudet däremot var det en rätt tydlig skillnad. X-pipen hade ett högre skråligare/ raspigare ljud medan h-pipen har ett dovare muller. Så beroende på vilket du väljer är det inte för någon effekt utan mer vilket ljud du föredrar.
May 7, 20196 yr comment_166474 On 5/6/2019 at 7:04 AM, Tobbe1977 said: Har du ingen video på hur den låter nu? 🙂 Dessvärre inte, har ingen kamera utöver den i mobilen så blir nog inte rättvist.
May 7, 20196 yr comment_166475 Gå in på TV programmet "Engine Masters" där grabbarna med David Freiburger gör en noggran jämförelse i bromsbänk mellan varianterna. I princip ingen skillnad alls mellan H och X Jag har själv gått från H till X och märkte inget heller. Ljudet är skönare med X och bilen får lite mer race karaktär. Jag upplever det tvärtom vad andra skriver att ljudet blir dovare med X eftersom pulserna kommer ut samtidigt ur båda bakre rören. Det hela hänger nog på hela avgassytemets struktur skulle jag tro Så här går X på 2st olika motorer i min bil
May 8, 20196 yr comment_166479 Originalavgassystemen är för det mesta ganska bra kompromisser och det är inte mycket man kan göra om man vill ha mer effekt via ett nytt avgassystem. Ska man ta ut mer effekt vid ett visst varvtal så kan man optimera avgassystemet och få ut några få extra hästar I bästa fall. Precis som Engine Masters resultaten ovan visar. Mest handlar det om att man kan få ett coolare avgasljud. Har man en kurva från en bromsbänk och de olika längdkombinationerna på rören I avgassystemet så kan man räkna fram resonansfrekvenser och se om man hittar någon påverkan vid visa varvtal på kurvan där det resonansfrekvenserna stammer överens med avgaspulserna. Effektvinsterna är oftast små om de finns och det är annat som påverkar mer. På insugssidan kan man göra märkbara effektvinster. Turbo och kompressor är ju guld och ger ordentliga effektökningar.
May 10, 20196 yr Author comment_166531 On 2019-05-07 at 15:30, pools said: Jag lurade en kompis att köpa en X-pipa.😁 Ska vänta tills han har monterat. Sen får vi se vad jag väljer. Valet står mellan X-pipa och axel-back dämpare. /P-O Nu har han fått den monterad. Jag bad om en ljudfil, och den kommer under denna helg. Han tycker då inte att det låter särskilt mycket skillnad. Vi avvaktar. /P-O
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.