Pejay January 12, 2005 Report January 12, 2005 Har en 289 som jag funderar på att pigga upp lite men funderar oxå på om jag ska skaffa en 302 att bygga på istället är det stor skillnad eller? blir ingen värstingtrimmning bara lite lagom Citera
Gäst January 13, 2005 Report January 13, 2005 Hej.Det är inte så stor skillnad på vilken av dessa tvådu väljer.Men mest delar finns dock till 302 om du vill halite mer extra hästar. :wink: Citera
MrTurbo_1645 January 23, 2005 Report January 23, 2005 Har en 289 som jag funderar på att pigga upp lite men funderar oxå på om jag ska skaffa en 302 att bygga på istället är det stor skillnad eller? blir ingen värstingtrimmning bara lite lagom Jag tänkte mig något liknande! Tänkte spara original motorn och bara flytta över saker som startmotor, generator etc till den 302 busmotor jag tänkte ha. Men hur rapp går det att få en 302? Vill inte behöva fega i rödljusen så att säga . Finns det lika gott om delar till 351 och ska det då vara W eller C? (jag vet hela namnen men osäker på hur de stavas :-) Mer jobb att få i?Som jag fattat det så är det ingen vidare skillnad mellan 289 & 302 vid trimmning om man inte strokar upp en aning då... Citera
ht67 cmc 1502 January 23, 2005 Report January 23, 2005 MrTurbo:351W/351C är "bolt on" om det suttit en 289 eller 302 innan. Jag vet inte vad som behöver bytas för att få lådan att passa. Det finns en massa trådar här på forumet som beskriver detta mer. Det finns betydligt mer och billigare delar till 351W. 351C har ju sina fina egenskaper som tex. mycket vrid men de tillverkades bara under en begränsad tidsperiod (1970-74) vilket gör dem mer och mer sällsynta.http://www.mustangclubsweden.com/phpBB2 ... =351c+351w http://www.mustangclubsweden.com/phpBB2 ... =351c+351w http://www.mustangclubsweden.com/phpBB2 ... =351c+351w http://www.mustangclubsweden.com/phpBB2 ... =351c+351w http://www.mustangclubsweden.com/phpBB2 ... =351c+351w http://www.mustangclubsweden.com/phpBB2 ... =351c+351w Citera
MrTurbo_1645 January 23, 2005 Report January 23, 2005 Sweet! Ska läsa igenom dessa. Svaret på frågan är asså att det är bättre att byta ut 289 mot en 351W än att pilla i en 302? Citera
ThomasFB January 23, 2005 Report January 23, 2005 Har en 289 som jag funderar på att pigga upp lite men funderar oxå på om jag ska skaffa en 302 att bygga på istället är det stor skillnad eller? blir ingen värstingtrimmning bara lite lagom Jag tänkte mig något liknande! Tänkte spara original motorn och bara flytta över saker som startmotor, generator etc till den 302 busmotor jag tänkte ha. Men hur rapp går det att få en 302? Vill inte behöva fega i rödljusen så att säga . Exempel: Fruns shoppingkärra (65 Fastback), med nybyggd 302:Effekt : korrigerad enligt DIN 70020 = 264,5 kW vid 5900 varvVrid: 448 Nm vid dryga 4800 rpm. (375 Nm vid 3000 rpm)Denna motor har standard stakar, gjutjärnstoppar och i övrigt mest originaldelar. Komp. ligger runt 10,8:1. Denna motor går mycket jämt på tomgång men är ändå ganska rappt uppe i 6000 rpm. Kamaxeln är mycket snäll, men topparna är märkbart preparerade (stötstängerna är holkade på insugssidan). Det sitter en Stealth utanpå som är matchat till topparna. Har använt Hipo gjutjärnsgrenror (inte headers), för dessa satt på 289 K motorn som satt i innan. 302:an gjorde i höstas 13,8 på banan med en sluthastighet på 174 kmh. Denna motor är mycket körbar med tomgångsvakum för bromsservo. Hellre en 302 i early mussen än en 351, det blir för tajt . Dessuom är det direkt bolt in istället för 289. Sen kommer det lite mera vikt till, samt tyngdpunkten på motorn flyttas lite uppåt, och detta inverkar på körbarheten. Om man använder alutoppar, så får man vikt bort från framaxeln.Vad jag läst någonstans, kan man utan problem ta ca 400 hp ur en "standard" 302 bottendel med original stakar. Över 400 medför redan vissa risker i.o.m. flera rpm. Har ingen erfarenhet av 400+ hp i smallblock Ford. Citera
MrTurbo_1645 January 23, 2005 Report January 23, 2005 Har en 289 som jag funderar på att pigga upp lite men funderar oxå på om jag ska skaffa en 302 att bygga på istället är det stor skillnad eller? blir ingen värstingtrimmning bara lite lagom Jag tänkte mig något liknande! Tänkte spara original motorn och bara flytta över saker som startmotor, generator etc till den 302 busmotor jag tänkte ha. Men hur rapp går det att få en 302? Vill inte behöva fega i rödljusen så att säga . Exempel: Fruns shoppingkärra (65 Fastback), med nybyggd 302:Effekt : korrigerad enligt DIN 70020 = 264,5 kW vid 5900 varvVrid: 448 Nm vid dryga 4800 rpm. (375 Nm vid 3000 rpm)Denna motor har standard stakar, gjutjärnstoppar och i övrigt mest originaldelar. Komp. ligger runt 10,8:1. Denna motor går mycket jämt på tomgång men är ändå ganska rappt uppe i 6000 rpm. Kamaxeln är mycket snäll, men topparna är märkbart preparerade (stötstängerna är holkade på insugssidan). Det sitter en Stealth utanpå som är matchat till topparna. Har använt Hipo gjutjärnsgrenror (inte headers), för dessa satt på 289 K motorn som satt i innan. 302:an gjorde i höstas 13,8 på banan med en sluthastighet på 174 kmh. Denna motor är mycket körbar med tomgångsvakum för bromsservo. Hellre en 302 i early mussen än en 351, det blir för tajt . Dessuom är det direkt bolt in istället för 289. Sen kommer det lite mera vikt till, samt tyngdpunkten på motorn flyttas lite uppåt, och detta inverkar på körbarheten. Om man använder alutoppar, så får man vikt bort från framaxeln.Vad jag läst någonstans, kan man utan problem ta ca 400 hp ur en "standard" 302 bottendel med original stakar. Över 400 medför redan vissa risker i.o.m. flera rpm. Har ingen erfarenhet av 400+ hp i smallblock Ford.Huga... 355,17059 hkr är ju inte illa, hade knappt tänkt mig så mycket, men nått sådant funkar ju helt klart. Tar gärna emot ett mer detaljerat recept på din motor om det går bra för dig. Låter mycket logiskt det du skriver ang vikten, tänkte inte så mycket på det. Viktförskjutningar kan göra stor skillnad på hur bilen uppför sig. Men då bör det att kunna få snarlikt resultat effektmässigt med en 289? Man måste asså inte köpa en 302 utan kan bygga på en 289, vilket borde vara mycket lättare att hitta.... Citera
ThomasFB January 24, 2005 Report January 24, 2005 Tricket med denna motor är att jag inte har mycket till övers för allehanda "speedparts" som ändå inte funkar. Blocket är deckat och linjehenat, inget annat. Standard borr och lagerdimensioner. Blocket deckat så att kolvarna kommer jämt med deckhöjden, alltså +-0. Flattop kolvar med frästa ventilfickor. Topparna hemmaportade (noggrant) men ingen polering i kanalerna, Insugskanalerna "så högt i tak" som möjligt, men "golvet" bara "städat" . Kanalerna portade på bredden till max. (därav holkar för stötstängerna. Trucktoppar (alltså gjutjärn) med rostfria ventiler 1.9 och 1,6 tum. Kamaxel 284 grader, lyft MINDRE än 0,490. Ingen värstingkam här inte. Enkla ventifjäder (med damper inuti). Kammen noggrant injusterad. Insug: nu Weiand Stealth, men RPM Air- gap vid bromsningen, matchat i tak o. sidor. Avgassystem HIPO grenrör+ 2 tums system med 1 muffler / rör. 650 Holley förgasareFörtändning: 15 grader tomgång och 35 maxutslag, ingen vakumklocka.Som sagt: inga trick (nästan), bara billiga hästar. Man bör ha tillräckligt kompression i budgetmotorer, det är viktigt. Och sen måste man ha varvtalsbegränsare..........Idén med denna motor är att det skall vara lätt att uppgradera. Nu är det kamaxeln som håller tillbaka effekten, och det finns potential att gå upp i effekt ännu,men det kommer att inverka på körbarheten en aning. Om jag byter kamaxel, vågar jag inte använda standardstakar längre. Dessutom behövs det inte mera pulver för tillfället, emedan det är lite dåligt med fästet. Citera
ThomasFB January 24, 2005 Report January 24, 2005 Har en 289 som jag funderar på att pigga upp lite men funderar oxå på om jag ska skaffa en 302 att bygga på istället är det stor skillnad eller? blir ingen värstingtrimmning bara lite lagom Jag tänkte mig något liknande! Tänkte spara original motorn och bara flytta över saker som startmotor, generator etc till den 302 busmotor jag tänkte ha. Men hur rapp går det att få en 302? Vill inte behöva fega i rödljusen så att säga . Men då bör det att kunna få snarlikt resultat effektmässigt med en 289? Man måste asså inte köpa en 302 utan kan bygga på en 289, vilket borde vara mycket lättare att hitta....Jag föredrar 302, den ser ut som en 289 utanpå, men har lite större slagvolym och längre lopp, och dessutom kan man ju stroka senare om man vill ha mera vrid. Citera
snock January 25, 2005 Report January 25, 2005 Kan inte skilja särskilt mycket mellan en 289:a och en 302:a. Ska du stroka motorn är det 302:an som gäller. Har för mig att man inte bör gå över 317" i en 289:a, eftersom det kan bli instabilt när kolven befinner sig vid nedre dödpunkten. Ska du däremot köpa en hyfsad motor och bara trimma lite kan det vara bra att ha i åtanke att 302:or efter 70-nånting (-71?) kan ha betydligt lägre komp och därför svara dåligt på trimning om man inte byter kolvar eller lyfter på toppar med mindre förbränningsrum. Och de flesta delarna passar väl förresten allt mellan 221" och 302"? Sb ford brukar det ju heta kort och gott. Trodde 302:an i princip var en 289:a med lite längre slag... Citera
Lygdman cmc813 January 25, 2005 Report January 25, 2005 Jag har för mig att jag läst någonstans att 289 är sämre pågrund av att det är en uppborrad 260 motor,medans 302 ska haft en ny form vid gjutningen (därav tjockare gods). Vet inte om detta stämmer men det måste ju något av proffsen här på forumet veta... Citera
snock January 27, 2005 Report January 27, 2005 Tror skillnaden i princip är att 302:ans cylindrar är förlängda en aning neråt för att ge ökad stabilitet vid längre slag. Måste vara en ny gjutning i så fall, men jag har inte hört att blocket skulle vara kraftigare för övrigt. Fr.o.m. -76 är både 302- och 351-blocken däremot vekare än tidigare, sämre material bl.a. Citera
olf_ironpower February 5, 2005 Report February 5, 2005 Hur långt räcker standard 302 2v toppar? når dom 300hk utan portning? Citera
ThomasFB February 5, 2005 Report February 5, 2005 Hur långt räcker standard 302 2v toppar? når dom 300hk utan portning?Nej, Ford har dåliga toppar. Citera
Recommended Posts