Jump to content

Avtrimning och ny ECU


Joacim Öhrn

Recommended Posts

Hej, 

Vi har en GT Cab Automat 2005 som är trimmad med Paxton kompressor. Nu behöver vi ta bort kompressorn (besiktningen tycker att vi har för mycket effekt). Det visar sig dock att det inte går att gå tillbaks till originalmjukvaran på vår bil.

Så till frågan/orna:

  • Ska jag välja en ny eller begagnad ECU?
  • Kan man använda en ECU från en årsmodell 06 eller 07 i vår 05a?
  • Iså fall, ska man eftersträva typ-matchning? Alltså GT,  Automat, Cab?
  • Är jag tvungen att acceptera miltalet från den "nya" ECU'n eller kan rätt verkstad föra över informationen från min nuvarande?

Många frågor blir det.... Men jag hoppas att det är någon som vet.

Joacim

 

Link to comment
Share on other sites

Har du någon tuner/handdator till bilen nu? Om inte så bör du skaffa en först, sen bör det inte vara några problem att skaffa en tune för att köra utan kompressor. Fick du regbesiktning eller bara ombesiktning på bilen?

Om jag inte har fel så är Ecu´n kodad med nycklarna som på många andra bilar, byter du bara ecu´n så kommer bilen inte starta utan allt måste kodas in igen. Mycket enklare att skaffa en tuner och en ny programvara/tune.

Kolla om där sitter större spridare, större spjällhus osv. Det måste man veta innan man gör en ny programvara, annars kommer bilen gå riktigt illa. 

 



 

Link to comment
Share on other sites

Jag sitter inne med samma dilemma. Köpte nyss en Mustang med Vortech kompressor. Fick inte med någon tuner. Och varit i kontakt med Bad Manners Motorsport som säger att man måste försöka få Ford att flasha om boxen till original sen köpa en ny tuner med custom tune.

 

Var också inne på att byta hela ECUn dock måsta man bytt tändningslåset också.

 

//David

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr är caset lite mer komplicerat än att bara byta tunes. Tydligen gick någonting fel i den tuning som gjordes med medföljande tuner när kompressorn installerades så ECU:n går inte att varken återställa eller tuna vidare.

Jag är tvungen att byta ut ECU. Tror att jag har hittat lösningar för allt nu. Befintliga nycklar ska gå att koda in med ny ECU, förutsatt att man har två nycklar och någon med rätt dator och mjukvara.

@Zyclone, skriv mig ett mail på joacim.ohrn@hotmail.com så kan vi snacka om våra liknande utmaningar.

Link to comment
Share on other sites

tycker inte det lätt så dyrt..   helt ny data + 2st nycklar

med tanke på vad ett kompressor kitt kostar och att man inte fattar att det blir problem med bilprovningen men men.

är väl samma problem med  ordentligt på ställda GT500:or   

 när man råkat att krocka ordentligt och försäkrings bolaget börjar granska bilen

20% är väl vad man kan trimma till utan att bilprovning och försäkrings bolagen säger något

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jag hittade samma site och har beställt. Dock inte med nycklar då jag fått förklarat för mig att det går att koda in befintliga nycklar för någon med rätt dator och mjukvara. Men det kostar naturligtvis lite det också.

Jag meddelar när/om grejerna kommer fram.

Link to comment
Share on other sites

Den här killen på kanalen FordTechMakuloco är grym på detta och visar hur man själv programmerar om en PCM utan kontakta Ford
Kräver såklart diagnos mjukvaran men något man kan få hjälp med....Långt klipp men intressant se hur det görs!

 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, Joacim Öhrn said:

Jag hittade samma site och har beställt. Dock inte med nycklar då jag fått förklarat för mig att det går att koda in befintliga nycklar för någon med rätt dator och mjukvara. Men det kostar naturligtvis lite det också.

Jag meddelar när/om grejerna kommer fram.

Har du nyckelkoden så är det busenkelt att programmera. Utan den så Fixar Ford det. Tror det kostade 1950:- inkl moms senast vi kollade.

Även om man tappat nycklarna helt så går det att göra en recovery och koda in nya nycklar.

Pcm med inkodade nyckelämnen är smart och enkelt. Kostar 150:- /nyckel att få den skuren.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Joacim Öhrn said:

Jag har bara antagit att den skulle gå som skit eftersom den inte får lika mycket luft.

Okej för min bror som har en 2001 Mustang med kompressor, han fick med ett "besiktnings kitt" som den har besiktigats med och den har föregående ägare fått igenom. Kittet bestod visserligen bara av pluggar till oljan till kompressorn och en original multirem.

Link to comment
Share on other sites

18 timmar sedan, Zyclone said:

Men hur skulle bilen gå om man bara tog bort kompressorn och besiktigar. Kommer bilen gå som skit då ?

Troligtvis skulle den det. Beror på vad som mer är gjort med motorn. Det är kanske större spridare, större spjällhus och annan storlek på maf-huset på din bil 🙂 Stoppar du dit originalgrejer istället så går den inte bra. Men om du kan använda allt du har nu förutom kompressorn så kanske den går att köra. Borde gå rätt fett, men främst då på de varvtalen kompressorn brukar ladda på lite mer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...