Jump to content

Recommended Posts

Läst allas svar ovan nu, och ser att det både kommer gliringar, samt konkreta fakta. Sånt gillas 🙂 

Alla är inte "pojken med guld-byxorna" utan måste också tänka förnuftigt, även om Ha-begäret är större än stort.

Kommer fortfarande ha kvar min Subaru XT, och ha Mustangen (eller annan bil)  som leksak,den varma tiden . Dessa är i tanken att skiftas i varmgarage ,halvårsvis.

Har fler polare som gillar det där "gamla ljudet" från äldre Jänkare. Jag "hänförs" av det numer vassa ,lite elaka ljudet från typ  en modernare Musse eller Camaro, och fattar inte grejen av Dunk-Dunk ljudet

Även om jag begriper att det också känns i kroppen hos vissa naturligtvis. Bor i närheten av motorvägen i Västerås, och kan från balkongen höra när det vrålar till ibland. F-n tänker jag,..undrar om det där var en GT ?

Vet låter helt sanslöst sjukt, men jag står för det. Att jag älskar ljudet menar jag .

Trevlig helg på er /Björn 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Man har blivit lite skadad av att lyssna på olika V8, innan så brydde man sig inte om alls de som hade jänkare och tyckte de var allmänt stora o vomliga och ända gg man ville ha en USAbil var vid power meet men men , tiderna förändras och nu sitter man här själv med en underbar bil som man får rå om ett tag , jag brukar byta bil efter var 3:de år så vi får se vad som sker då, men jag tror inte det är över med USAbilar däremot man kanske jagar annat märke .. men det får tiden utvisa

Link to comment
Share on other sites

12 timmar sedan, DarKIs said:

Man har blivit lite skadad av att lyssna på olika V8, innan så brydde man sig inte om alls de som hade jänkare och tyckte de var allmänt stora o vomliga och ända gg man ville ha en USAbil var vid power meet men men , tiderna förändras och nu sitter man här själv med en underbar bil som man får rå om ett tag , jag brukar byta bil efter var 3:de år så vi får se vad som sker då, men jag tror inte det är över med USAbilar däremot man kanske jagar annat märke .. men det får tiden utvisa

Så är det. Jag suktade efter min Subaru av viss modell. Köpte och har.. Toknöjd är jag. Men önskningar har en tenders att leva fritt. Nöjd blir man aldrig 

Låt oss säja att GT kommer med en revolutionerande modell 2020. -21 . med mer balla prylar..

Link to comment
Share on other sites

On 2019-09-07 at 23:57, Kapten Telge said:

Så är det. Jag suktade efter min Subaru av viss modell. Köpte och har.. Toknöjd är jag. Men önskningar har en tenders att leva fritt. Nöjd blir man aldrig 

Låt oss säja att GT kommer med en revolutionerande modell 2020. -21 . med mer balla prylar..

ja de kommer inte bli mindre balla prylar direkt... frågan är när man hittat de man vill ha när det alltid kommer nått ballare runt hörnet 😎 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sen med Bonus maluos som blir tokdyr att äga dom första 3 åren så, skulle jag titta på ett fint exemplar med några år på nacken med bra historik och kanske de barnsjukdomarn fixade, men har man inte det problemet så vänta med köpet då!

 

Link to comment
Share on other sites

6 timmar sedan, DarKIs said:

Sen med Bonus maluos som blir tokdyr att äga dom första 3 åren så, skulle jag titta på ett fint exemplar med några år på nacken med bra historik och kanske de barnsjukdomarn fixade, men har man inte det problemet så vänta med köpet då!

 

Tanken var ju från början 2015. Sen skriver fler att 2018 är förbättrad

Link to comment
Share on other sites

2015 - 2017 är alldeles utmärkta bilar med fantastiska prestanda.  2018 - tar man det ett litet steg till med magnaride, ny automatlåda och direktinsprutad motor. Kör man bilen på gränsen till vad den klarar av så är skillnaden märkbar men är man bara ute och gladgasar utan racingvana så kommer man inte att märka någon skillnad.

Provkör en -19 hos en handlare. Finns det gott om pengar och -19 känns OK så är det bara och bita ihop och ta Malus. Annars så gäller att jaga 15 - 17 med fördelaktigare prisbild och fundera om en ny -19 är värd de extra pengarna.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

För att göra det enklare, nytt på 2018:

Magneride tillval (alla har det inte)

10-växlad automat som kan växla med i stort sett full effekt

Ny direktinsprutad motor med 29hk till och marginellt snålare

Helt digital instrumentering

Ställbart avgasljud med tyst läge och högljutt läge samt variabelt...

Larm inte standard längre, kolla om den du ska ha har det

Nya modeller på fälgar varav PP 4 är smidda

Nytt utseende på front och bakdel

Tribar fram lyser numera i dagsljus

Bättre standarddäck Michelin 4S (avsevärd skillnad i grepp och livslängd)

4 avgaspipor bak

LED-ljus

Rattvärme

Kontrastsömmar

Adaptive cruise control

Autobroms

Lane assist

Sedan har jag säkert glömt något (2015-2016 hade annan Ford Sync)

 

 

Nytt 2019:

Bullit som modell

Bang & Olufsen 

???

 

Övrigt:

2018 registrerad före 1 Juli 2018 är inte drabbat av Bonus-Malus, väldigt många registrerades före det datumet, det gör också att garantin på 5 år oftast gäller från det datumet.

 

Ändrade %s av %s (%s)
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

14 timmar sedan, Kapten Telge said:

Tanken var ju från början 2015. Sen skriver fler att 2018 är förbättrad

Jag har en 2016 och som ni vet, så har jag inte inga problem med varken typewriter i motorn, eller resonans i kardanen har försökt lokalisera det speciella ljudet, antigen vet jag inte hur jag skall lyssna efter. däremot har jag en lite mörkare ton vid 1500v och efter 80km som försvinner ifall du gasar upp eller släpper på gasen låter mer som bara en belastning som polaren säger.
Och att prata med vanlig röst med varandra är det inget problem heller. så jag retar mig inte alls på den lilla "belastningen" så jag har väl haft tur mao.

 

PS är det ingen som har spelat in just den resonansen eller sett på en youtube för jag kan fan inte hitta nåt om det, bara videos om hur de skall balansera eller byta till en rak kardan..

 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

12 timmar sedan, DarKIs said:

Jag har en 2016 och som ni vet, så har jag inte inga problem med varken typewriter i motorn, eller resonans i kardanen har försökt lokalisera det speciella ljudet, antigen vet jag inte hur jag skall lyssna efter. däremot har jag en lite mörkare ton vid 1500v och efter 80km som försvinner ifall du gasar upp eller släpper på gasen låter mer som bara en belastning som polaren säger.
Och att prata med vanlig röst med varandra är det inget problem heller. så jag retar mig inte alls på den lilla "belastningen" så jag har väl haft tur mao.

 

PS är det ingen som har spelat in just den resonansen eller sett på en youtube för jag kan fan inte hitta nåt om det, bara videos om hur de skall balansera eller byta till en rak kardan..

 

Det är lätt att ta reda på om din bil har problem med kardanvibrationer. Har bilen manuell växellåda så lägger du i 6:e växeln när bilen går i ca 60 - 65 km/h och ökar farten i lagom takt, gärna i en uppförsbacke så motorn får jobba lite. Om bilen har kardanvibrationer så kommer ett brum i kupén på ca 40hz som börjar vid ca 70 km/h. Vibrationen har sin topp vid ca 80 km/h och avtar sedan och brukar försvinna vid ca 95 km/h. Slät vägbeläggning som ger lågt vägljud gör det lättare att höra ljudet om det finns. På automat tror jag att det är högsta växeln med paddlarna som gäller.

Felet verkar bero på att kardanaxeln inte blev riktigt rak när den tillverkades, troligen pga dålig kvalitetskontroll. När man tillverkat axeln så har axelrörens ändbitar svetsats på lite snett. När axeln inte är rak så går det inte att balansera bort problemet. Kardanaxeln måste riktas eller bytas. Försöker man balansera bort detta med slangklämmor eller annat så riskerar man att skapa en vibrationsobalans förutom vibrationerna som beror på att axeln inte tillverkats rak.

En vibrationsobalans brukar gå att känna över hela varvtalsområdet.

Det sägs finnas enstaka bilar där vibrationerna orsakas av kast i kardanens fläns.

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

On ‎2019‎-‎09‎-‎10 at 10:07, Junkers said:

För att göra det enklare, nytt på 2018:

Magneride tillval (alla har det inte)

10-växlad automat som kan växla med i stort sett full effekt

Ny direktinsprutad motor med 29hk till och marginellt snålare

Helt digital instrumentering

Ställbart avgasljud med tyst läge och högljutt läge samt variabelt...

Larm inte standard längre, kolla om den du ska ha har det

Nya modeller på fälgar varav PP 4 är smidda

Nytt utseende på front och bakdel

Tribar fram lyser numera i dagsljus

Bättre standarddäck Michelin 4S (avsevärd skillnad i grepp och livslängd)

4 avgaspipor bak

LED-ljus

Rattvärme

Kontrastsömmar

Adaptive cruise control

Autobroms

Lane assist

Sedan har jag säkert glömt något (2015-2016 hade annan Ford Sync)

 

 

Nytt 2019:

Bullit som modell

Bang & Olufsen 

???

 

Övrigt:

2018 registrerad före 1 Juli 2018 är inte drabbat av Bonus-Malus, väldigt många registrerades före det datumet, det gör också att garantin på 5 år oftast gäller från det datumet.

 

Ställbart avgasljud är ju en högst märkbar skillnad på 18 och senare. 15 - 17  har lite tamt ljud och man är tvungen att sätta cut outs framför ljuddämparen bak eller byta till öppnare avgassystem.

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Prime Mover said:

Ställbart avgasljud är ju en högst märkbar skillnad på 18 och senare. 15 - 17  har lite tamt ljud och man är tvungen att sätta cut outs framför ljuddämparen bak eller byta till öppnare avgassystem.

Vadå tamt ljud 😁

 

Ändrade %s av %s (%s)
  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

On 2019-09-10 at 09:38, Prime Mover said:

2015 - 2017 är alldeles utmärkta bilar med fantastiska prestanda.  2018 - tar man det ett litet steg till med magnaride, ny automatlåda och direktinsprutad motor. Kör man bilen på gränsen till vad den klarar av så är skillnaden märkbar men är man bara ute och gladgasar utan racingvana så kommer man inte att märka någon skillnad.

Provkör en -19 hos en handlare. Finns det gott om pengar och -19 känns OK så är det bara och bita ihop och ta Malus. Annars så gäller att jaga 15 - 17 med fördelaktigare prisbild och fundera om en ny -19 är värd de extra pengarna.

Stört gillar ordvalet #gladgasar# Direkt träff på mej, då ingen racingvana finnes.

Gladgasa var ordet jag kommer minnas 🙂 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Apropå "gladgasa" kan man ju också fundera på vilken typ av växellåda man vill ha.

Själv valde jag manuell låda till min GT -16. Under vintern jag väntade på bilen, började jag undra om det var rätt val, då jag bara kört automatlådor under 25 års tid...

Men det visade sig vara helt rätt för mig! Precis som Peter säger i sin video, så blir man barn på nytt!

Att växla Mustangen manuellt är så kul då bilen svarar så positivt, som att den säger "kom igen, dra meeeeer på växlarna"....

Visst, jag blir ju inte snabbast i en drag-racing tävling, men jag har grymt kul. 

Det blir mycket mer en känsla av att "köra" Mustang än att "åka" Mustang (och då har jag provat både 6- och 10-växlade varianterna). 

Men smaken är ju bekant som baken... 😉

Link to comment
Share on other sites

8 timmar sedan, BigShadow said:

Apropå "gladgasa" kan man ju också fundera på vilken typ av växellåda man vill ha.

Själv valde jag manuell låda till min GT -16. Under vintern jag väntade på bilen, började jag undra om det var rätt val, då jag bara kört automatlådor under 25 års tid...

Men det visade sig vara helt rätt för mig! Precis som Peter säger i sin video, så blir man barn på nytt!

Att växla Mustangen manuellt är så kul då bilen svarar så positivt, som att den säger "kom igen, dra meeeeer på växlarna"....

Visst, jag blir ju inte snabbast i en drag-racing tävling, men jag har grymt kul. 

Det blir mycket mer en känsla av att "köra" Mustang än att "åka" Mustang (och då har jag provat både 6- och 10-växlade varianterna). 

Men smaken är ju bekant som baken... 😉

Ja det där med spansk Manuel eller riktig automatlåda är ständigt dilemma. Har haft automat i alla bilar sedan mitten 90 talet men har börjat tveka om det inte vore lite ballt med en manuell i Mustangen eftersom jag gillar att köra lite bana. Å andra sidan blir det väldigt sällan och på min gamla 07a har jag TCI ratchet shiftern som faktiskt funkar bra manuellt, man drar eller sjkuter spaken ett helt slag när man gått över i spanskt läge.Och tanken på att cruisa med en hård performance koppling bär emot. Har funderat på en till Musse med manuell, banpreppad och fullburmen svårt att få igenom hemma och ingen plats i garaget för två, himla jobbigt 🙂

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

 soHej alla.

Var nyss och handlade vid Hälla köpcenter i Västerås. Brukar ställa mej så långt bort det bara går,då jag är rädd för varuvagnar och smäll i dörrarna.

Och minsann stod där en Mustang . Nu har jag en fråga.

Att bilen var röd spelar mindre roll 😎 Baktill fanns GT märket,i fronten hästen,men på ratten Cobran. På sidan 5,0 har jag för mej  När jag försiktigt tittade in i bilen.. (ville inte att nån skulle tro att jag var buse) så såg jag inga kromade metall flerpar som knappar (reglage) och att varvräkaren som var analog  hade vit botten.

Så vad tror ni ? Vilken årsmodell ? 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

On 2019-09-11 at 10:38, Prime Mover said:

Det är lätt att ta reda på om din bil har problem med kardanvibrationer. Har bilen manuell växellåda så lägger du i 6:e växeln när bilen går i ca 60 - 65 km/h och ökar farten i lagom takt, gärna i en uppförsbacke så motorn får jobba lite. Om bilen har kardanvibrationer så kommer ett brum i kupén på ca 40hz som börjar vid ca 70 km/h. Vibrationen har sin topp vid ca 80 km/h och avtar sedan och brukar försvinna vid ca 95 km/h. Slät vägbeläggning som ger lågt vägljud gör det lättare att höra ljudet om det finns. På automat tror jag att det är högsta växeln med paddlarna som gäller.

Felet verkar bero på att kardanaxeln inte blev riktigt rak när den tillverkades, troligen pga dålig kvalitetskontroll. När man tillverkat axeln så har axelrörens ändbitar svetsats på lite snett. När axeln inte är rak så går det inte att balansera bort problemet. Kardanaxeln måste riktas eller bytas. Försöker man balansera bort detta med slangklämmor eller annat så riskerar man att skapa en vibrationsobalans förutom vibrationerna som beror på att axeln inte tillverkats rak.

En vibrationsobalans brukar gå att känna över hela varvtalsområdet.

Det sägs finnas enstaka bilar där vibrationerna orsakas av kast i kardanens fläns.

 

Jo jag har automat och framtvingar 6:an  jag har spelat in en video i en annan tråd, lyssna och säg vad ni anser vore härligt och får höra att det är inget att bry sig om, eller om man skall ta FORD vid hornet och be om byte osv innan 5 års garantin går ut OM det går på det förstås mycket är ju begränsad när det gäller utökade garantin

 

Link to comment
Share on other sites

On 2019-09-10 at 21:56, Junkers said:

Min hade det och det var som att sitta i en subwoofer, ringde i huvudet efter timma.

Verkstaden gjorde balansering med slangklämma vilket fungerade.

Oki se och lyssna på min lilla film som finns här och se ifall du känner igen den ljudet

 

Link to comment
Share on other sites

16 timmar sedan, Kapten Telge said:

 soHej alla.

Var nyss och handlade vid Hälla köpcenter i Västerås. Brukar ställa mej så långt bort det bara går,då jag är rädd för varuvagnar och smäll i dörrarna.

Och minsann stod där en Mustang . Nu har jag en fråga.

Att bilen var röd spelar mindre roll 😎 Baktill fanns GT märket,i fronten hästen,men på ratten Cobran. På sidan 5,0 har jag för mej  När jag försiktigt tittade in i bilen.. (ville inte att nån skulle tro att jag var buse) så såg jag inga kromade metall flerpar som knappar (reglage) och att varvräkaren som var analog  hade vit botten.

Så vad tror ni ? Vilken årsmodell ? 

 

Gissningsvis en 2015 - 2017 GT med eftermonterad alcantararatt från GT350 och vit botten på instrumenten. Men det kan vara någon annan årsmodell eller en GT350 med ormen fram bytt mot häst och ormen bak bytt mot GT puck...… nja det skulle nog aldrig hända 😯.

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Skönt att läsa. Förvirringen blev stor för mej. Om vi börjar med ratten så tillhör den väl normalt en Shelby Cobra. Tittade också på grillen framtill, och på Shelbys har väl den mer öppen än Mustangen, som (om jag fattat rätt är delad). Lixom för mer luft, antar jag. Precis som 4 strålkastare varav 2 fejkas , då de är luftventiler. Denna hade 4 strålkastare vad jag kunde se... Väntade ett tag på ägaren till detta fordon på parkeringen, då jag ville prata med honom/henne, men tog för lång tid tyckte jag, då det fanns andra ärenden att hinna med

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...