Jump to content

Växellåda till en 66:a


MatsN

Recommended Posts

Hallå ny på forumet. Länge velat ha en musse och nu verkar det kunna bli så. Kommer nog importera en 66:a. Orginalbil med V8 och 3-pet manuell. Ac satt i den med. Klurar redan på om det finns nån modernare 5 el 6-växlad låda som passar bolt on. Eller måste man svetsa om svepet? Har iofs inte provat den lådan men man har ju utökat växlarna med åren av en anledning. Vill inte heller kapa i bilen så den måste ju rymmas i tunneln.

Link to comment
Share on other sites

Det vanligaste är en T5 låda (Tremec)
Sitter i miljontals Ford,Cheva, AMC, JEEP och även japanska bilar som Nissan

Väldigt enkelt att montera då det finns färdiga "kit" för i princip alla Mustang modeller

Undvik begagnade delar eftersom T5 ofta är misshandlade eller suttit i för starka motorer.... Dom håller inte särskilt länge bakom bilar med över 350Hk
Det finns dessutom många varianter så man vet inte vad man får.
De allra nyaste har dessutom många uppgraderingar som kevlar synkringar och annat

Finns att få i väldigt många tekniska nivåer....Exempelvis vill du ha en lätt trampad hydraulisk koppling!

Mitt råd är att du kontaktar MDL så får du en komplett lösning för just ditt behov
https://www.moderndriveline.com/shop/solutions/ford-conversion-solutions/t5-5-speed/mustang-solutions-1965-66/

Själv har jag gjort en liknande konvertering men med mycket saftigare bitar då min motor är mycket starkare än original.
Jag valde då en låda som heter TKO600 som är storebror till T5...Samma tillverkare

Så det finns väldigt många val och det kan gå väldigt fel!

 

Link to comment
Share on other sites

Nu ser det ut som om MatsN ska importera bilen = fyll hela bilen med prylar! 🙂

VP avråder jag starkt ifrån köpa transmissions komponenter om man inte själv vet exakt vad man ska ha. 
Dom har låg kunskap om detta vad som funkar och inte men som sagt vet man vad man ska ha kan man fråga dom eller någon annan.

De proffs jag handlat med helt smärtfritt i USA är 

https://shiftsst.com/
https://www.moderndriveline.com/
https://americanpowertrain.com/

Såg nu att MatsN även frågade efter 6-växlat och är du villig investera i det så gå den vägen direkt!!!  Den heter T56 och är mycket trevligare att köra än 5-växlat T5 eller TKO
Nackdelen med 5-växlat är att det är gigantisk hopp i utväxlingen 4-5
På en svag bil så är det svårt använda 5an på låga varv....Man måste upp i lite fart.....Det kan naturligtvis upplevas olika!
T56 har korta distinkta slag och mycket lättväxlat....Sitter i vissa Ferrari som är kräsna
Enda nackdelarna är att den är väldigt stor och dyr.

Här ser du T56 funktion....Jeff Kauffman som kör är faktiskt den killen som hjälpte mig med mitt kitt

 

Här är lite körning med min egen 5 växlade TKO600

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tack för svar. Vart inget med den här bilen då det var för mycket göra med den kontra priset. Men letar vidare. Hittat en annan ford, F100 från 1965 som verkar kunna bli affär. Ingen Mustang men iaf en Ford😉

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
16 timmar sedan, MrTurbo_1645 said:

Väcker denna till liv. 

Manuell låda som tål typ 500hkr med tillhörande vridmoment? 

Är TKO 600 ett alternativ där? 

Har kört TKO 600 nu i flera år med +500hk och den blir bara bättre med åren!

Efterträdaren TKX verkar ännu bättre vad jag hört.
Mer lättväxlad och framförallt lättare bygga in.
 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...