snock January 28, 2005 Report January 28, 2005 Skulle vilja byta pilotbussningen, dvs styrningen för växellådans splinesade axel i änden av vevaxeln, nu när jag har motorn ute på golvet. Nån som vet hur man enklast får ur den? Verkar ju helt xxxxx omöjligt! Finns det bussningar med nållager som passar rakt av i min 289 -66? I Sverige?Tack på förhand! Citera
THOMAS January 28, 2005 Report January 28, 2005 Lättast Är att fylla hålet i bussningen med fett,sedan tar du en axel som precis går i bussningen och knackar in den i bussningen.Då kommer bussningen att krypa ut. Ev kan du få fylla på mer fett när den har krupit ut en bit,men det märker du om axeln bottnar i vevaxeln.Har alltid fungerat för mig,och jag har bytt ett stort antal pilotbussningar. Citera
JH January 28, 2005 Report January 28, 2005 Ett annat sätt är att (om du har tillgång) ta en gängtapp i lämpligt storlek och skruva in för gängning. Antingen kryper den ut då, eller så tar du en lång bult med rätt gäng och skruvar i så kryper den ut. Citera
göran cmc 302 January 29, 2005 Report January 29, 2005 Lager i.s.f. pilotbussningen = SKF 6003 2RS1 / C3Är ett standardlager och finns i alla välsorterade affärer Citera
snock January 30, 2005 Author Report January 30, 2005 Tack! Ska definitivt testa det. Tycker originalkonstruktionen med den där bussningen utan smörjning verkar mer eller mindre värdelös. Det är ju som gjort för att det ska bli problem. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.