January 28, 200520 yr comment_13279 Skulle vilja byta pilotbussningen, dvs styrningen för växellådans splinesade axel i änden av vevaxeln, nu när jag har motorn ute på golvet. Nån som vet hur man enklast får ur den? Verkar ju helt xxxxx omöjligt! Finns det bussningar med nållager som passar rakt av i min 289 -66? I Sverige?Tack på förhand!
January 28, 200520 yr comment_13284 Lättast Är att fylla hålet i bussningen med fett,sedan tar du en axel som precis går i bussningen och knackar in den i bussningen.Då kommer bussningen att krypa ut. Ev kan du få fylla på mer fett när den har krupit ut en bit,men det märker du om axeln bottnar i vevaxeln.Har alltid fungerat för mig,och jag har bytt ett stort antal pilotbussningar.
January 28, 200520 yr comment_13305 Ett annat sätt är att (om du har tillgång) ta en gängtapp i lämpligt storlek och skruva in för gängning. Antingen kryper den ut då, eller så tar du en lång bult med rätt gäng och skruvar i så kryper den ut.
January 29, 200520 yr comment_13334 Lager i.s.f. pilotbussningen = SKF 6003 2RS1 / C3Är ett standardlager och finns i alla välsorterade affärer
January 30, 200520 yr Author comment_13352 Tack! Ska definitivt testa det. Tycker originalkonstruktionen med den där bussningen utan smörjning verkar mer eller mindre värdelös. Det är ju som gjort för att det ska bli problem.
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.