Jump to content

Köpa/äga - råd sökes


Blillpers

Recommended Posts

Hej!

Var ett bra tag sedan jag skrev något här. Funderade för några år sedan på en nyare Mustang men det rann då ut i sanden pga försäkringspriserna (åldern spökade). Men drömmen har levt vidare och jag började kika lite på Blocket igen senaste tiden. Men jag kom snabbt fram till att om jag ska lägga så pass mycket pengar på en bil, då ska jag köpa något jag verkligen vill ha. Och därmed började jag kika på 1:a generationens Mustang. Har alltid haft en förkärlek till dessa bilar även om jag aldrig ens suttit i en. Men har nu börjat fundera över att faktiskt köpa en att glida i till sommaren.

Nu har jag aldrig ägt en så gammal bil, eller ens en jänkare, så det är lite av en ny värld för mig. Mina önskemål är egentligen bara V8 och hardtop. Har kikat en del på Blocket och priserna på fina bilar verkar ligga från 200.000 och uppåt. Är det rimligt? Har redan en projektbil stående så renoveringsobjekt är inte intressant. Mycket pengar för mig men å andra sidan torde ju ägandekostnaderna vara tämligen begränsande. Billig försäkring (har kollat upp priser), ingen skatt och värdeminskning kan man väl knappast behöva bekymra sig om, så tröttnar man kan man förhoppningsvis sälja vidare utan att förlora alltför mycket. Kommer inte åka speciellt många mil om året så om den drar 1-1.5 liter gör ju inte det något heller.

Hur är dessa bilar att serva och reparara, klarar man det mesta själv som halvhyfsat kompetent hemmamekaniker? Jag har skruvat en hel del med äldre Volvos så helt grön är jag ändå inte.

Vad ska man kika efter speciellt? Är det stor risk att till synes fina bilar är sminkade vrak? Mycket frågor känner jag men som sagt, en ny värld för mig och all hjälp uppskattas!

 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Ägande kostnaden kan variera starkt! Vill du ha den i gott eller toppskick blir det dyrt (ofta mycket att fixa under ytan). Vill du bara ha den rullande kan du hitta billiga. Försäkring är billig iom veteran- och entusiastfordon. (tex genom Mustangklubben). 
Drift är ju ändå förhållandevis dyr (soppa + olja + troligen lite oljeläckage....men inte tvunget), men ändå billigare totalt än bruksbilen (per år men inte per mil.

Vad gäller värdeminskningen har jag själv kalkylerat lite på det och kommit fram till att jag tror två saker kan påverka värdet;
Förbud mot fossila drivmedel som diskuteras ivrigt, samt en rejäl räntehöjning (alla vill sälja undan för att ha råd med boendet och ingen kan låna billigt). Personligen tror jag inte något av det kommer hända.  För ett förbud mot fossila drivmedel kommer innebära miljontals skrotbilar, bara det en miljökatastrof, samt en totalkollaps inom fordonsindustrin. En kraftig räntehöjning kommer skapa en fastighetsbubbla där många inte har råd bo kvar men ingen har råd eller vill köpa. Många kommer behöva skuldsanering.
Däremot kanske en långsiktig förändring inom båda områdena kan inledas?

Så mitt svar är enkelt att värdet kommer troligen åtminstone bestå om du har en i gott skick.
Om inte annat har du en rolig bil som ger mycket glädje både för dig och andra.

Link to comment
Share on other sites

Kanske skall tillägga att inlägget innan syftar på gamla bilar. Nya har nästan alltid en värdeminskning.

Undrar hur det varit att konvertera en 1:a generationens Mustang till eldrift? Tro mig jag hade saknat motorljudet från V8n.
Men hade bilen väckt samma känslor?  Eller hade det blivit platt fall?

Link to comment
Share on other sites

17 timmar sedan, Blillpers said:

Hej!

Var ett bra tag sedan jag skrev något här. Funderade för några år sedan på en nyare Mustang men det rann då ut i sanden pga försäkringspriserna (åldern spökade). Men drömmen har levt vidare och jag började kika lite på Blocket igen senaste tiden. Men jag kom snabbt fram till att om jag ska lägga så pass mycket pengar på en bil, då ska jag köpa något jag verkligen vill ha. Och därmed började jag kika på 1:a generationens Mustang. Har alltid haft en förkärlek till dessa bilar även om jag aldrig ens suttit i en. Men har nu börjat fundera över att faktiskt köpa en att glida i till sommaren.

Nu har jag aldrig ägt en så gammal bil, eller ens en jänkare, så det är lite av en ny värld för mig. Mina önskemål är egentligen bara V8 och hardtop. Har kikat en del på Blocket och priserna på fina bilar verkar ligga från 200.000 och uppåt. Är det rimligt? Har redan en projektbil stående så renoveringsobjekt är inte intressant. Mycket pengar för mig men å andra sidan torde ju ägandekostnaderna vara tämligen begränsande. Billig försäkring (har kollat upp priser), ingen skatt och värdeminskning kan man väl knappast behöva bekymra sig om, så tröttnar man kan man förhoppningsvis sälja vidare utan att förlora alltför mycket. Kommer inte åka speciellt många mil om året så om den drar 1-1.5 liter gör ju inte det något heller.

Hur är dessa bilar att serva och reparara, klarar man det mesta själv som halvhyfsat kompetent hemmamekaniker? Jag har skruvat en hel del med äldre Volvos så helt grön är jag ändå inte.

Vad ska man kika efter speciellt? Är det stor risk att till synes fina bilar är sminkade vrak? Mycket frågor känner jag men som sagt, en ny värld för mig och all hjälp uppskattas!

 

Att köpa en "klassiker" är bättre än ha pengarna på banken.
Stiger ständigt i värde
Så du behöver inte oroa dig för att det är "Mycket pengar" eftersom du har ju kvar pengarna.

Däremot köper du en för bara 200.000 får du räkna med mycket jobb och har du aldrig skruvat med gammelbilar avråder jag dig.
Det blir mycket reparationer i den nivån då det är "bruksnivå"

Tänk på att tekniken och materialet är ett halvt sekel gammalt.  Det är hela tiden ett ständigt pysslande även om det är toppskick
Mycket måste hela tiden ses över....Gammal och sämre teknik helt enkelt!
I princip ALLT på dessa måste det numera jobbas och masseras på..

Att skruva på dom är väldigt enkelt bara man har intresset och lite "bultskalle" så att säga.

Har du inte det och tänkt att någon annan ska hjälpa dig så räkna med att det blir väldigt dyrt annat än service arbeten.
Vanlig service är inget konstigare än nyare bilar och mycket billigare delar....Däremot "många bäckar små" gör att det blir dyrt trots allt
Reparationer om något går ordentligt sönder blir däremot direkt ett större problem exempelvis motor eller växellåda.
Och i nivån 200.000 du nämner kan du kallt räkna med att det blir dyrare reparationer.

Det viktiga är att hela drivlinan och hela chassit är 100% genomgången om du ska ha något driftsäkert.
Karossen rostfri såklart ! 
Däremot är lacken lite halvbra så kan du då komma ner i priset.
Det troliga är ändå om någon har investerat rätt i chassi, drivlina så är även resten lika fint
Så mitt råd köp så dyrt du kan det vinner du snabbt på att slippa reparationer!

Att köpa en Hardtop ökar dessutom chansen till en dålig bil.
Tidigare ägare har helt enkelt inte lagt ner pengar och tid på dessa modeller då dom inte har samma värde...Tidigare ägare har inte haft de ekonomiska resurserna heller att hålla dom i skick

Bättre sikta på eftertraktade eller välutrustade modeller de stiger mycket mer i värde och är enklare hitta delar till.

Viktigast att kika på

  • Rost som alla andra bilar!  Mustangen är dock hårt drabbad så var noga!  Golv, bagageutrymme, luftintag vid huven, rambalkar
  • Elen mycket viktigt enbart beroende på åldern.  Det ska helst vara utbytt!  Mustanger brukar varit utsatta för "bygg El" och annat skit
  • Styrningen är vid det här laget helt slut om det inte är utbytt.  Mustangen hade redan som ny ett mycket ålderdomligt och usel kvalitet på servosystemet.
    Både styrsystemet och även hela hjulupphängningen borde vid det här laget vara helt utbytt. 
  • Bromsar är tyvärr väldigt ofta trumbromsar. Undvik dom helt skulle jag säga!  Betydligt tryggare och roligare med skivbromsar!
    Bromssystem är något som slits väldigt snabbt särskilt servo.  Servoklockan bör vara relativt ny..De har inte längre livstid än 10-15år sen torkar dom och läcker. Rätt dyrt att laga.
Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

(redigerad)
40 minutes ago, Per Berglund said:

*Massa text*

Stort tack för ett väldigt bra och informativt inlägg!

Jag skruvar gärna själv och har väl gjort det mesta undantaget plåtjobb och lack, så det är inget stort problem. Dock mest 80-tals Volvo jag skruvat på med, men de är ju också tämligen omoderna jämfört med andra bilar från samma tid. Jag utgår ifrån att det finns massor med service- och reparationshandböcker (typ Heynes) att ta hjälp av också. Så för mig är det viktigaste att hitta en bil som är rostfri och i alla fall hyfsad maskinellt sett.

Är det några speciella mer oåtkomliga rostställen man ska vara uppmärksam på? Annars är ju golv/balkar osv ganska lätt att undersöka.

Elsystemet, jag har förstått att Ford använde järn istället för koppar och det därmed rostar?

Hur som helst, tack för hjälpen! Nu känner jag mig en hel del tryggare när det blir dags att börja titta på lite bilar framöver.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Rost i alla balkar väldigt vanligt och mer en regel.  Lätt att laga dock!
Det mest struliga rost stället är friskluft intaget som är svårt att upp täcka
Rost i "Torque boxes" svårt att upptäcka och extremt vanligt...Skit att laga!

Rost finns överallt då de är så dåligt behandlade men så var det med de flesta lågbudget bilar från USA vid denna tid
Mustanger är otäckt slarvigt byggda!   Ibland tror man knappt sina ögon...Inte lika dåligt som Mopar dock! 🙂

 

Ja elsystemet är mycket zinkad elkabel.
Tror ingen använde 100% koppar vid denna tid.....Rätt enkelt system ändå det är bara ruttet och glappkontakter....Man köper oftast nytt komplett numera!  Bra med Mustang att allt finns

Det är lätt att säga att "man kan" men sen ska man göra det i verkligheten också ha det i åtanke!
Jag vet inte hur många Mustang projekt jag sett som avstannat då mängden arbete bli övermäktigt eller annat i livet kommer emellan.

Jag skulle leta i första hand en frisk kaross så man kan kan koncentrera sig på chassi och maskinellt....Det är då det börjar kosta pengar oavsett vad man kan eller ej.

Köpa färdigbyggt är MYCKET billigare än att renovera upp en bil även om det skulle kosta 350.000+
Har du skruvat VOLVO kommer du längta tillbaka till det!!! 🙂

Gillar man som jag att bygga i första hand så spelar inte slutsumman så mycket roll då för mig är det mest ett tidsfördriv.
Det tar aldrig slut.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

6 timmar sedan, Per Berglund said:

Gillar man som jag att bygga i första hand så spelar inte slutsumman så mycket roll då för mig är det mest ett tidsfördriv.
Det tar aldrig slut.

Amen till det påståendet. Det MÅSTE vara en hobby! Gillar du inte att skruva skall du inte köpa en veteranbil och särskilt inte en jänke. Men lätt att skruva med och god tillgång till reservdelar är ju en klar fördel.

Link to comment
Share on other sites

14 timmar sedan, Per Berglund said:

Att köpa en "klassiker" är bättre än ha pengarna på banken.
Stiger ständigt i värde
Så du behöver inte oroa dig för att det är "Mycket pengar" eftersom du har ju kvar pengarna.

Däremot köper du en för bara 200.000 får du räkna med mycket jobb och har du aldrig skruvat med gammelbilar avråder jag dig.
Det blir mycket reparationer i den nivån då det är "bruksnivå"

Tänk på att tekniken och materialet är ett halvt sekel gammalt.  Det är hela tiden ett ständigt pysslande även om det är toppskick
Mycket måste hela tiden ses över....Gammal och sämre teknik helt enkelt!
I princip ALLT på dessa måste det numera jobbas och masseras på..

Att skruva på dom är väldigt enkelt bara man har intresset och lite "bultskalle" så att säga.

Har du inte det och tänkt att någon annan ska hjälpa dig så räkna med att det blir väldigt dyrt annat än service arbeten.
Vanlig service är inget konstigare än nyare bilar och mycket billigare delar....Däremot "många bäckar små" gör att det blir dyrt trots allt
Reparationer om något går ordentligt sönder blir däremot direkt ett större problem exempelvis motor eller växellåda.
Och i nivån 200.000 du nämner kan du kallt räkna med att det blir dyrare reparationer.

Det viktiga är att hela drivlinan och hela chassit är 100% genomgången om du ska ha något driftsäkert.
Karossen rostfri såklart ! 
Däremot är lacken lite halvbra så kan du då komma ner i priset.
Det troliga är ändå om någon har investerat rätt i chassi, drivlina så är även resten lika fint
Så mitt råd köp så dyrt du kan det vinner du snabbt på att slippa reparationer!

Att köpa en Hardtop ökar dessutom chansen till en dålig bil.
Tidigare ägare har helt enkelt inte lagt ner pengar och tid på dessa modeller då dom inte har samma värde...Tidigare ägare har inte haft de ekonomiska resurserna heller att hålla dom i skick

Bättre sikta på eftertraktade eller välutrustade modeller de stiger mycket mer i värde och är enklare hitta delar till.

Viktigast att kika på

  • Rost som alla andra bilar!  Mustangen är dock hårt drabbad så var noga!  Golv, bagageutrymme, luftintag vid huven, rambalkar
  • Elen mycket viktigt enbart beroende på åldern.  Det ska helst vara utbytt!  Mustanger brukar varit utsatta för "bygg El" och annat skit
  • Styrningen är vid det här laget helt slut om det inte är utbytt.  Mustangen hade redan som ny ett mycket ålderdomligt och usel kvalitet på servosystemet.
    Både styrsystemet och även hela hjulupphängningen borde vid det här laget vara helt utbytt. 
  • Bromsar är tyvärr väldigt ofta trumbromsar. Undvik dom helt skulle jag säga!  Betydligt tryggare och roligare med skivbromsar!
    Bromssystem är något som slits väldigt snabbt särskilt servo.  Servoklockan bör vara relativt ny..De har inte längre livstid än 10-15år sen torkar dom och läcker. Rätt dyrt att laga.

Per har helt rett. Om jag skulle legga til en sak.

Ha med en som kjenner til Mustang naer ni ska kjoepa!

Link to comment
Share on other sites

Absolut så gillar jag att skruva, man ska ju kunna ha glädje av bilen på vintern också! Jag är nästan hopplös på den fronten med mina bilar, det finns alltid någon smågrej att fixa eller förbättra. Med det sagt så vill jag dock, som sagt, inte köpa ett totalt renoveringsobjekt utan bilen ska gå att njuta av i alla fall första sommaren innan det blir dags för förbättringar.

Jag tänkte också på det med att ta med någon som är kunnig, hur påläst man än är så är det ju inte samma sak som riktig erfarenhet av bilarna.

Link to comment
Share on other sites

Vilken tur att jag inte ställde samma fråga innan jag köpte min -65 HT

För drygt 19 år sedan anskaffade jag min Mustang och jag har "tummen nästan mitt i handen". Mustangen jag köpte var körbar men inte i det skick jag ville ha den men efter vissa justeringar börjarde den bli ganska acceptabel. Några av det jag bytt är bl.a. fördelare, ventillyftare, vattenpump, kylare, bensintank, mätarhus eller vad det kallas, diverse lister, en hel del gummilister, golvmatta, övre a-armar, någon styrled, bromscylindrar till trumbromsarna bak med bromsbackar, bladfjädrar, dachpad, stötfångare, koppling och samtliga lamphus plus allt annat jag glömt. Enligt min mening, som alltså har tummen näst intill mitt i handen, så är en Mustang av de första tillverkningsåren otroligt lätt att skruva med. En del har jag fått hjälp med av kompisar och av företag som sysslar med bilar av amerikanskt fabrikat så jag kan absolut rekommendera att skaffa en tidigt tillverkad Mustang. Dock bör man vara medveten om att komforten under inga som helst omständigheter skall jämföras av en moderbil.

Mvh Bosse N

 

Link to comment
Share on other sites

Mitt råd är att provköra så många bilar du kan . Då kan man få en bild av hur en bra bil skall gå . Kan man ligga i normal crusing fart på motorväg 110-120 utan att vara på helspänd har man en början. Och nog går det att hitta en bra ht för 200 000.

 

Björn

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, björn andersson said:

Mitt råd är att provköra så många bilar du kan . Då kan man få en bild av hur en bra bil skall gå . Kan man ligga i normal crusing fart på motorväg 110-120 utan att vara på helspänd har man en början. Och nog går det att hitta en bra ht för 200 000.

 

Björn

Bra råd, ja jag ska titta på så många jag kan innan jag bestämmer mig. Tyvärr lite uppbunden just nu pga flytt mm, har annars sett ett par stycken på Blocket jag blivit sugen på.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej igen. Jag har hållit ögonen på Blocket och då jag nu är klar med flytt etc börjar det förhoppningsvis närma sig.

En bil jag läst om ser i stort sett original ut, men har utrustats med "hi-jackers" bak. Så vitt jag känner till innebär detta luftfjädring. Bra/dåligt? Jag kan förstå vitsen på en kombi som lastas tungt, men en lätt bil som Mustang? Mycket jobb att återställa? Är det i princip att sätta dit stötdämpare, eller innebär det att även bladfjädrarna är borttagna? Jag är allmänt skeptiskt till luft då man läst mycket om läckande bälgar mm som ställer till elände...

Link to comment
Share on other sites

Totalt värdelöst så bort med dom.
Antingen tykte någon det såg "tufft" ut eller så var det ett taffligt försök att fixa kollapsade/dåliga bladfjädrar.
Ger bara negativa körupplevelser

Mycket enkelt återställa om det inte är nåt special med speciella fästen...Finns lite olika system så går ej svara exakt

Gissar att du minst behöver investera i

  • Nya bladfjädrar
  • Nya stötdämpare
  • Nya bakre fästen för bladfjädrar

Men Hi-jackers för mig är en bra varningsklocka för andra knepiga ombyggnader
Skulle inte förvåna mig om man även kapat spriralfjädrar fram också! 🙂

Är oftast allra bäst att köpa ett "suspension kit" med alla fjädrar och dämpare samtidigt så det blir harmoni
 

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Per Berglund said:

Totalt värdelöst så bort med dom.
Antingen tykte någon det såg "tufft" ut eller så var det ett taffligt försök att fixa kollapsade/dåliga bladfjädrar.
Ger bara negativa körupplevelser

Mycket enkelt återställa om det inte är nåt special med speciella fästen...Finns lite olika system så går ej svara exakt

Gissar att du minst behöver investera i

  • Nya bladfjädrar
  • Nya stötdämpare
  • Nya bakre fästen för bladfjädrar

Men Hi-jackers för mig är en bra varningsklocka för andra knepiga ombyggnader
Skulle inte förvåna mig om man även kapat spriralfjädrar fram också! 🙂

Är oftast allra bäst att köpa ett "suspension kit" med alla fjädrar och dämpare samtidigt så det blir harmoni
 

Tänkte väl det. Jag tycker att den ser normalhög ut både fram och bak, men som sagt det kan ju ses som ett varningstecken. Jag ska förhöra mig noggrant om bilen i alla fall. 🙂

Link to comment
Share on other sites

Det kan väl inte vara så dramatiskt att köpa en Mustang. Finns det inga fel när du köper så kommer det troligtvis ändå något till slut. Det är lite av tjusningen när man har äldre hobbybil att byta lite delar ibland så att det förbättras.

Jag tror säkert det finns en hel del bra HT Mustanger till vettiga pengar. Jag har själv haft en del mindre bra under åren men de har varit fullt tillfredsställande att åka i utan att jag behövt byta allting.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...