Chrill73 April 2, 2020 Report April 2, 2020 Hej! Ny här på forumet då det verkar som jag till slut kommer ge vika för det där suget som kommer varje vår, nämligen att köpa sig en go cab att glida runt i när solen skiner. Efter åratal av velande mellan diverse bilmodeller lutar det åt en Mustang GT i årsmodellerna ca 2005-2010 Har läst runt här på forumet och hittat många bra tips, tack för det! En sak jag funderar på dock är: automat eller manuell låda? Vad skulle ni välja? - Vilken är trevligast att köra? - Driftsäkerhet? Har läst att automaten inte har några större marginaler i det fall man skulle få för sig att höja effekten i bilen? Nu är jag ingen racer utan snarare "puttrare/glidare" så inte särskilt troligt att jag skulle få för mig något sådant men kan ju vara bra att veta. Pris? Har såklart botaniserat på blocket och skapat mig någon form av uppfattning, men vad skulle ni säga om 180' för en fin cabbe, 2005:a, ca 10.000 mil, ren CarFax-rapport. Finns ju billigare exemplar men brukar ofta visa sig vara smällda och sedan renoverade objekt, vilket får en lekman som jag att dra öronen åt sig. Budgeten har ett tak på 200'. Tacksam för tips! Mvh Chrill Citera
Peter Ekelund April 2, 2020 Report April 2, 2020 Finns fördelar att gå upp ett par årsmodeller då 05-07 kan vara besvärliga att tanka. Från 08 försvann det problemet helt. Är du en glidare så faller väl manuell låda bort? Citera
Chrill73 April 2, 2020 Author Report April 2, 2020 1 hour ago, Peter Ekelund said: Finns fördelar att gå upp ett par årsmodeller då 05-07 kan vara besvärliga att tanka. Från 08 försvann det problemet helt. Är du en glidare så faller väl manuell låda bort? Tack för tips! Har läst om tank-problemet. Man eller auto spelar inte så stor roll för mig körmässigt, tänker främst på om något av alternativen visat sig mer eller mindre drift- och underhållsmässigt...? Citera
Peter Ekelund April 2, 2020 Report April 2, 2020 (redigerad) Cabbställningen på de tidiga 05-07 kan vara ett problem. De flesta byttes på garantin, men det finns en o annan som kan ha missats. Du ser problemet på att de tex. går upp lite snett o ojämnt. Cabställningen går inte att laga utan måste bytas ut. Go away från en sådan bil. -08 och nyare har inte problemet längre. På polarens bil gick inte cabben att låsa i vindruteramen. Säljaren fick ta bilen i retur.... Mkt dyrt att fixa. Ändrade %s av %s (%s) Citera
Mustangmike April 2, 2020 Report April 2, 2020 Det där att automaterna (5R55S heter den i 05-10) inte pallar effekten gäller en bra bit över 400Hk för vanligt folk och dom manuella åker du på kopplingsproblem långt tidigare, samt du får en massa andra problem med bussningar och hjulupphängningar o.s.v oavsett låda med mycke effekt eller om du vill nyttja dom 300 du har , så det är egentligen bara välja vilka problem du vill ha, och hur stor sannolikhet är det att du sätter på en rejält stor kompressor (Olagligt dessutom) och dessutom börjar köra som du snott bilen, gör du det kommer motorn inte hålla heller så...ett ickeproblem säger jag. Automat är liksom grejen i en jänkare, stor motor och mycket vrid, du vill bara glida fram och njuta, låt automaten jobba, stampa plattan i mattan och lägga lite dimridåer när andan faller på. Glöm att du skulle kunna växla lika snabbt som en automat med manuell låda. Det är lockup och overdrive så bräsleekonomin behöver du inte heller fundera över och du kör dessutom lugnare och mer harmoniskt med en automat. Ännu högre grad i en cab som är ännu mer glidarorienterad med mjukare kaross etc. Trenden generellt på nybilsförsäljningen går äntligen mot fler automater i alla bilar utom riktiga snik lågpris småbilar. Fler och fler tar körkort bara för automat. Det finns egentligen bara ett rationellt argument för manuell låda och det är om du är frekvent banräv och ligger och nöter gummi och jagar M3 or och Porschar på racebanorna, men då ska du ha annan låda ändå. Är du fortfarande osäker kan du tänka dig en helt vanlig bilträff typ Västerås eller vanlig myscruising i nån Svensk stad en skön sommarkväll, du ska stå och köa in och ut på träffområde eller köra karavan genom stan och krypköra å fibbla med koppling och dragläge i timmar i sträck. Inte avundsjuk på dom entusiasterna . Men alla har olika preferenser, att handla bil eller välja låda rationellt kan bli fel, försök hitta ditt hjärta och gå din egen väg vad du känner bäst för . Jag skulle vilja ha en manuell Musse också, till bankörningen Citera
Wallentin April 2, 2020 Report April 2, 2020 Utöver det som nämnts så är det många som har råkat ut för ärg/lacksläpp på motorhuven. (bl a jag) Den är i aluminum, men är inga problem att blästra och få den omlackad. Gjorde det för några år sedan och det håller jättebra än. Gäller också att hålla rent runt kupéfiltret med, annars sätts dräneringen igen och det kommer läcka in vatten i bilen. Brukar tyvärr rinna ner i en box som styr den mesta elektroniken i bilen, vilket kan bli en tråkig historia. Har själv råkat ut för det. Väljer du en manuell låda så var uppmärksam så att kopplingen känns ok. Fick byta min koppling när bilen hade gått 8000mil. Så det är en kostnad som kan komma. Men har inte haft några problem efter bytet, tycker själv manuell är roligast. Men jag är inte den som cruisar, då är det mycket smidigare med automat istället. Bärarmarna i framvagnen är en svag punkt, de brukar bli glappa i bussningar eller i kulleden. Rassel från kamkedjorna, kan komma när bilen har gått en bit. Finns de som har fått byta vid 15 000mil och de som har fått byta vid över 20 000mil. Det brukar vara spännarna eller skenorna som blir utslitna. Kostar en del att fixa om man inte gör det själv. Då kostar materialet ungefär 6000kr. Citera
Chrill73 April 2, 2020 Author Report April 2, 2020 Stort tack för all input. Låter som jag ska hålla utkik efter en automat ...och kika lite på -08 och uppåt. Som tur är har man ju ingen brådska Citera
Peter Ekelund April 2, 2020 Report April 2, 2020 Kan vara bra att ifall det finns tex ett Cold Air Intake monterat, då har det förmodligen lagts en tune på bilen och då vill man gärna få med sig programmeringsenheten som är parad till bilen. Tex en SCT X4. Citera
Chrill73 April 2, 2020 Author Report April 2, 2020 Tacksam att höra vad den samlade kompetensen om denna kandidat: https://www.blocket.se/annons/skane/ford_mustang_gt_v8_cab/89105843 Har läst att oljebyte på automatlådan ska göras vid 16000 mil? Citera
Per Berglund April 2, 2020 Report April 2, 2020 Automatlådorna 5R55S har en pinsamt dålig hållbarhet........Man ska vara nöjd om den når 10.000mil Oljebyte hjälper inte alls mot plötslig död och den har en mängd svagheter tyvärr. Problemen är mer kopplad tid drifttid än hårt bruk. Det byttes ut 2011 mot en helt fantastiskt ZF låda som är brutalt bättre så lyckligtvis blev 5R55S en parantes Jag skulle absolut gå mot den manuell lådan som är bra trots lite ålderdomlig alternativt välja årsmodell 2011 eller senare. Citera
Corvette April 3, 2020 Report April 3, 2020 15 timmar sedan, Chrill73 said: Tacksam att höra vad den samlade kompetensen om denna kandidat: https://www.blocket.se/annons/skane/ford_mustang_gt_v8_cab/89105843 Har läst att oljebyte på automatlådan ska göras vid 16000 mil? Vi rekommenderar byte vid 6000 mil, den börjar bli sliten redan då oljan -) VERSION PACKAGES 17 X 8" PAINTED ALUM W/MACH RIM 4 WHEEL ANTI-LOCK BRAKING SYSTEM 4R33-5310-DA LEFT FRONT COIL 4R33-5310-DA RIGHT FRONT COIL 5R33-5560-GA LEFT REAR COIL 5R33-5560-GA RIGHT REAR COIL ANALOGUE AUDIO BROADCAST BLACK CLOTH COVER CDX6+ WITH SPEED SENSOR VOL CONTROL CONVERTIBLE BOOT-ROOF COVER ELECTROCHROMIC MIRROR WITH COMPASS FLATROCK ASSEMBLY PLANT - USA FOR UNLEADED FUEL FORD DIVISION DERIVATIVE FRONT COMFORT PACKAGE C2 FRONT FLOOR CARPET MATS FRONT SCUFF PLATES - WITH INSERT FUEL TANK FILLER CAP - NO LABEL GENERIC COUNTRY GROUP 1 HEADER DOME LIGHT LESS MAP LAMP HIGH PERFORMANCE AUDIO SYSTEM I/P INSERT - RIBBED ALUMINIUM LEATHER WRAP/SATIN ALUM SPOKE WHEEL LESS ACCT STRIPE-BDYSD COLOR LESS AMBIENT TEMP/SPEED PACK LESS ANTI-THEFT ALARM LESS APPEARANCE GROUP LESS B&A CONTROL CODES ISSUE 030388 LESS BODYSIDE ACCENT STRIPE LESS BONNET SCOOP LESS CARGO NET - FIA LESS DAYTIME RUNNING LAMPS LESS ENGINE COVER - UNDER HOOD LESS EXHAUST TIPS LESS EXTERIOR APPEARANCE PACK LESS EXTERIOR BODY MOULDINGS LESS FLEET LESS FLOOR MATS-FIA LESS FRONT LICENSE PLATE BRACKET LESS FULL VEHICLE COVER LESS HOOD ACCENT STRIPE LESS IMMERSION HEATER LESS INTERIOR PACK LESS LIGHTING PACKAGES LESS REMOTE STARTER - FIA LESS SAFETY PACKAGE LESS SMOKERS PACKAGE LESS SPECIAL BUILD REQUIREMENT LESS SPEED AUDIBLE WARNING DEVICE LESS TAPE STRIPES - FIA LESS TYRE INFLATION KIT MUSTANG (2005/) NON ILLUMINATED SUNVISOR - DRIVERS NON ILLUMINATED SUNVISOR-PASSENGER NON LOCKING FUEL CAP WITH BP LABEL NORMAL FUEL FILL OWNER HAND BOOK PACK PREMIUM MARKETING TRIM REAR AXLE LIMITED SLIP DIFFERENTIAL SPARE TYRE - T185/60R17 SPORTS FRONT SEAT STANDARD FOOT PEDAL PAD DESIGN WITH 17" ALUMINIUM MINI SPARE WHEEL WITH 6 GAUGE INSTUMENT CLUSTER WITH ANTI-SPIN TRACTION SYSTEM WITH CENTRE HUB ORNAMENT-FORD OVAL WITH DRIVER 6 WAY PWR.SEAT ADJUSTER WITH DRIVER AIR BAG WITH DRIVERS HEATED SEAT WITH DRIVERS POWER LUMBAR SUPPORT WITH ELECTRIC REAR WINDOWS WITH ENGLISH LANGUAGE LABEL WITH FRONT FOG LAMPS WITH HALOGEN HEADLAMP WITH HEATED PASSENGER SEAT WITH LEVEL 'A' INTERIOR DECOR WITH MESSAGE CENTRE WITH MPH/KMH SPEEDOMETER WITH NAAO RADIO FREQUENCY WITH OVERSPEED WARNING DISABLED WITH PASS 6 WAY POWER SEAT ADJUSTER WITH PASSENGER AIR BAG WITH SIDE IMPACT PACKAGE WITH SINGLE REAR WING SPOILER WITH UPSIZED FRONT STABILIZER BAR WITH UPSIZED REAR STABLIZER BAR Citera
Chrill73 April 3, 2020 Author Report April 3, 2020 Tack @corvette, är det reservdelslistan du skickat Citera
Corvette April 3, 2020 Report April 3, 2020 23 minuter sedan, Chrill73 said: Tack @corvette, är det reservdelslistan du skickat Nja mer bygglistan på bilen du kikade på Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.