Jump to content

Köpa Mustang GT 2005-2010


Chrill73

Recommended Posts

Hej!

Ny här på forumet då det verkar som jag till slut kommer ge vika för det där suget som kommer varje vår, nämligen att köpa sig en go cab att glida runt i när solen skiner.

Efter åratal av velande mellan diverse bilmodeller lutar det åt en Mustang GT i årsmodellerna ca 2005-2010

Har läst runt här på forumet och hittat många bra tips, tack för det!

En sak jag funderar på dock är: automat eller manuell låda? Vad skulle ni välja?

- Vilken är trevligast att köra?

- Driftsäkerhet?

Har läst att automaten inte har några större marginaler i det fall man skulle få för sig att höja effekten i bilen? Nu är jag ingen racer utan snarare "puttrare/glidare" så inte särskilt troligt att jag skulle få för mig något sådant men kan ju vara bra att veta.

Pris? Har såklart botaniserat på blocket och skapat mig någon form av uppfattning, men vad skulle ni säga om 180' för en fin cabbe, 2005:a, ca 10.000 mil, ren CarFax-rapport. Finns ju billigare exemplar men brukar ofta visa sig vara smällda och sedan renoverade objekt, vilket får en lekman som jag att dra öronen åt sig. Budgeten har ett tak på 200'.

Tacksam för tips! 

Mvh Chrill

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Peter Ekelund said:

Finns fördelar att gå upp ett par årsmodeller då 05-07 kan vara besvärliga att tanka. Från 08 försvann det problemet helt. Är du en glidare så faller väl manuell låda bort? 

Tack för tips! Har läst om tank-problemet. Man eller auto spelar inte så stor roll för mig körmässigt, tänker främst på om något av alternativen visat sig mer eller mindre drift- och underhållsmässigt...? 

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Cabbställningen på de tidiga 05-07 kan vara ett problem. De flesta byttes på garantin, men det finns en o annan som kan ha missats. Du ser problemet på att de tex. går upp lite snett o ojämnt. Cabställningen går inte att laga utan måste bytas ut. Go away från en sådan bil. -08 och nyare har inte problemet längre. På polarens bil gick inte cabben att låsa i vindruteramen. Säljaren fick ta bilen i retur.... Mkt dyrt att fixa.

 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Det där att automaterna  (5R55S heter den i 05-10) inte pallar effekten gäller en bra bit över 400Hk för vanligt folk och dom manuella åker du på kopplingsproblem långt tidigare, samt du får en massa andra problem med  bussningar och hjulupphängningar o.s.v oavsett låda med mycke effekt eller om du vill nyttja dom 300 du har , så det är egentligen bara välja vilka problem du vill ha, och hur stor sannolikhet är det att du sätter på en rejält stor kompressor (Olagligt  dessutom) och dessutom börjar köra som du snott  bilen,  gör du det kommer motorn inte hålla heller så...ett ickeproblem säger jag.  

Automat är liksom grejen i en jänkare, stor motor och mycket vrid, du vill bara glida fram och  njuta,  låt automaten jobba,  stampa plattan i mattan och lägga lite dimridåer när andan faller på. Glöm att du skulle kunna växla lika snabbt som en automat med manuell låda. Det är lockup och overdrive  så bräsleekonomin  behöver du inte  heller fundera över och du kör dessutom lugnare och mer harmoniskt med en automat. Ännu högre grad i en cab  som är ännu mer glidarorienterad  med mjukare kaross etc.  Trenden generellt på nybilsförsäljningen går äntligen mot fler automater i alla bilar utom riktiga snik lågpris småbilar. Fler och fler tar körkort bara för automat. Det finns egentligen bara ett rationellt argument för manuell låda och det är om du är frekvent banräv och ligger och nöter gummi och jagar M3 or och Porschar på racebanorna,  men då ska du ha annan låda ändå. 

Är du fortfarande osäker kan du tänka dig  en helt vanlig bilträff typ Västerås eller vanlig myscruising i nån Svensk stad en skön sommarkväll,  du ska stå och köa in och ut på träffområde eller köra karavan genom stan och krypköra å fibbla med koppling och dragläge i timmar i sträck. Inte avundsjuk på dom entusiasterna .

Men alla har olika preferenser,  att handla bil eller välja  låda rationellt kan bli fel,  försök hitta ditt hjärta och gå din egen väg vad du känner bäst för . Jag skulle vilja ha en manuell Musse också, till bankörningen 🙂

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Utöver det som nämnts så är det många som har råkat ut för ärg/lacksläpp på motorhuven. (bl a jag) Den är i aluminum, men är inga problem att blästra och få den omlackad. Gjorde det för några år sedan och det håller jättebra än. Gäller också att hålla rent runt kupéfiltret med, annars sätts dräneringen igen och det kommer läcka in vatten i bilen. Brukar tyvärr rinna ner i en box som styr den mesta elektroniken i bilen, vilket kan bli en tråkig historia. Har själv råkat ut för det.

Väljer du en manuell låda så var uppmärksam så att kopplingen känns ok. Fick byta min koppling när bilen hade gått 8000mil. Så det är en kostnad som kan komma. Men har inte haft några problem efter bytet, tycker själv manuell är roligast. Men jag är inte den som cruisar, då är det mycket smidigare med automat istället.  

Bärarmarna i framvagnen är en svag punkt, de brukar bli glappa i bussningar eller i kulleden.

Rassel från kamkedjorna, kan komma när bilen har gått en bit. Finns de som har fått byta vid 15 000mil och de som har fått byta vid över 20 000mil. Det brukar vara spännarna eller skenorna som blir utslitna. Kostar en del att fixa om man inte gör det själv. Då kostar materialet ungefär 6000kr.

 

Link to comment
Share on other sites

Automatlådorna 5R55S har en pinsamt dålig hållbarhet........Man ska vara nöjd om den når 10.000mil
Oljebyte hjälper inte alls mot plötslig död och den har en mängd svagheter tyvärr.
Problemen är mer kopplad tid drifttid än hårt bruk.
Det byttes ut 2011 mot en helt fantastiskt ZF låda som är brutalt bättre så lyckligtvis blev 5R55S en parantes

Jag skulle absolut gå mot den manuell lådan som är bra trots lite ålderdomlig alternativt välja årsmodell 2011 eller senare.


 

Link to comment
Share on other sites

15 timmar sedan, Chrill73 said:

Tacksam att höra vad den samlade kompetensen om denna kandidat:

https://www.blocket.se/annons/skane/ford_mustang_gt_v8_cab/89105843

Har läst att oljebyte på automatlådan ska göras vid 16000 mil?

 

 

Vi rekommenderar byte vid 6000 mil, den börjar bli sliten redan då oljan

 

-) VERSION PACKAGES 
17 X 8" PAINTED ALUM W/MACH RIM 
4 WHEEL ANTI-LOCK BRAKING SYSTEM 
4R33-5310-DA LEFT FRONT COIL 
4R33-5310-DA RIGHT FRONT COIL 
5R33-5560-GA LEFT REAR COIL 
5R33-5560-GA RIGHT REAR COIL 
ANALOGUE AUDIO BROADCAST 
BLACK CLOTH COVER 
CDX6+ WITH SPEED SENSOR VOL CONTROL 
CONVERTIBLE BOOT-ROOF COVER 
ELECTROCHROMIC MIRROR WITH COMPASS 
FLATROCK ASSEMBLY PLANT - USA 
FOR UNLEADED FUEL 
FORD DIVISION DERIVATIVE 
FRONT COMFORT PACKAGE C2 
FRONT FLOOR CARPET MATS 
FRONT SCUFF PLATES - WITH INSERT 
FUEL TANK FILLER CAP - NO LABEL 
GENERIC COUNTRY GROUP 1 
HEADER DOME LIGHT LESS MAP LAMP 
HIGH PERFORMANCE AUDIO SYSTEM 
I/P INSERT - RIBBED ALUMINIUM 
LEATHER WRAP/SATIN ALUM SPOKE WHEEL 
LESS ACCT STRIPE-BDYSD COLOR 
LESS AMBIENT TEMP/SPEED PACK 
LESS ANTI-THEFT ALARM 
LESS APPEARANCE GROUP 
LESS B&A CONTROL CODES ISSUE 030388 
LESS BODYSIDE ACCENT STRIPE 
LESS BONNET SCOOP 
LESS CARGO NET - FIA 
LESS DAYTIME RUNNING LAMPS 
LESS ENGINE COVER - UNDER HOOD 
LESS EXHAUST TIPS 
LESS EXTERIOR APPEARANCE PACK 
LESS EXTERIOR BODY MOULDINGS 
LESS FLEET 
LESS FLOOR MATS-FIA 
LESS FRONT LICENSE PLATE BRACKET 
LESS FULL VEHICLE COVER 
LESS HOOD ACCENT STRIPE 
LESS IMMERSION HEATER 
LESS INTERIOR PACK 
LESS LIGHTING PACKAGES 
LESS REMOTE STARTER - FIA 
LESS SAFETY PACKAGE 
LESS SMOKERS PACKAGE 
LESS SPECIAL BUILD REQUIREMENT 
LESS SPEED AUDIBLE WARNING DEVICE 
LESS TAPE STRIPES - FIA 
LESS TYRE INFLATION KIT 
MUSTANG (2005/) 
NON ILLUMINATED SUNVISOR - DRIVERS 
NON ILLUMINATED SUNVISOR-PASSENGER 
NON LOCKING FUEL CAP WITH BP LABEL 
NORMAL FUEL FILL 
OWNER HAND BOOK PACK 
PREMIUM MARKETING TRIM 
REAR AXLE LIMITED SLIP DIFFERENTIAL 
SPARE TYRE - T185/60R17 
SPORTS FRONT SEAT 
STANDARD FOOT PEDAL PAD DESIGN 
WITH 17" ALUMINIUM MINI SPARE WHEEL 
WITH 6 GAUGE INSTUMENT CLUSTER 
WITH ANTI-SPIN TRACTION SYSTEM 
WITH CENTRE HUB ORNAMENT-FORD OVAL 
WITH DRIVER 6 WAY PWR.SEAT ADJUSTER 
WITH DRIVER AIR BAG 
WITH DRIVERS HEATED SEAT 
WITH DRIVERS POWER LUMBAR SUPPORT 
WITH ELECTRIC REAR WINDOWS 
WITH ENGLISH LANGUAGE LABEL 
WITH FRONT FOG LAMPS 
WITH HALOGEN HEADLAMP 
WITH HEATED PASSENGER SEAT 
WITH LEVEL 'A' INTERIOR DECOR 
WITH MESSAGE CENTRE 
WITH MPH/KMH SPEEDOMETER 
WITH NAAO RADIO FREQUENCY 
WITH OVERSPEED WARNING DISABLED 
WITH PASS 6 WAY POWER SEAT ADJUSTER 
WITH PASSENGER AIR BAG 
WITH SIDE IMPACT PACKAGE 
WITH SINGLE REAR WING SPOILER 
WITH UPSIZED FRONT STABILIZER BAR 
WITH UPSIZED REAR STABLIZER BAR 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...