Jump to content

Motorer


joschen

Recommended Posts

Jag läste någonstans att 351:an passar i samma motor fästen som en 289 det kan väll inte stämma eller?

Det är ju en betydligt större motor.

Och i så fall innebär detta att det bara är att skruva i en 66:a.

Jag är skeptisk.

Vet någon?

Link to comment
Share on other sites

Stämmer.

Bara höjden som skilljer

351W och 351C har 1'' högre "deck" men det breddar åt sidorna.

Blir trångt i sida

Här ser du skillnaden

Link to comment
Share on other sites

Ja, jag ju inte säga annat än att man får en massa dumma ideer.

Vi säger nu att jag mot förmodan skulle slå i huvudet och byta ut min gamla fin 289:a till en 351w hur mycket måste man "bula" tornen för att den skall få plats.

Link to comment
Share on other sites

Är det stor skillnad på en 66a mot en 68 i motorrummet? Jag har hur som helst en 351w i min 68a och det är rätt gott om plats.

Link to comment
Share on other sites

Nej passar inte.

Eftersom topparna sitter högre upp så kommer dina 289 headders slå i golvet

Ser att du även skriver 351C och den motorn ska du undvika i en 66'a

Den blir garanterat svårare att få rum eftersom topparna är ännu bredare än 289/302/351W

Dessutom tyngre,dyrare, och krångligare

Ont om prylar till dessa maskiner och det som finns är dyrt.

Go for 351W

Link to comment
Share on other sites

Vet inte om det bara är jag, men har inte cleveland motorn fått ett oförtjänt, dåligt rykte? Fast å andra sidan kanske det bara beror på att det sitter en sådan i min bil och att jag känner behov av att försvara den :wink:. Nu skriver i och för sig inte per att det är en sämre motor. Endast att den är tyngre,dyrare, och krångligare.

När det refereras till att delarna till denna motor är mycket dyrare så kan jag inte riktigt hålla med. Åtminståne inte vanliga slitdelar.

Att det däremot inte finns mycket trimdelar till den håller jag fullständigt med om!

Det här inlägget har egentligen ingenting med diskussionen att göra. Sorry

/Fredde

Link to comment
Share on other sites

Vet inte om det bara är jag, men har inte cleveland motorn fått ett oförtjänt, dåligt rykte?

Jag förstod det skulle komma svar på det! ;)

Jag har jobbat med alla Ford Smallblock och Clevland har en del svagheter men även bra sidor

Om man tittar på det objektivt och frånser att du äger en 351C själv så är det så.

Det är alltid pesonligt angagemang i sånna här disskutioner.

Har man redan en 351C så visst ska man behålla den. Bra som orginal och speciellt som i din bil Fredde

Men ska man börja från scratch så är det inte vettigt varken ekonomisk,effektmässigt,viktmässigt eller att ha den i en 66'a!

Priser på slitdelar är alltid oavsett motor rätt lika.

Vad jag menar är enskilda komponenter eller när man ska trimma och speciellt när man vill ha något utöver det vanliga.

Utbudet på 351C är i princip bara ett fåtal årsmodeller. Resten har ju toppar och kolvar som får förbränningsrumen att eka. ;)

Eftersom det krävs nya toppar och/eller kolvar för att få fart på dom så kunde man likabra köpt en ny 351W för samma pengainsats.

Fakta är iallafall 351W=most bang for the buck.

Sen får ni vara hur nostalgiska ni vill när det gäller Cleveland. :wink:

Men den hör hemma i Mustanger som ska ha det som orginal.

Inte i en 66'a som denna tråd handlar om

Link to comment
Share on other sites

Du kan få bekymmer med utrymme!

Speciellt om du inte ska ha orginalinsug.

Har du tänkt plocka ut mycket effekt?

Motorhuv i glasfiber kanska blir en nödlösning

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte om jag skall ha original insug eller hur mycket jag tänker ta ut ur motorn.

Det kanske räcker med det som jag får ut ur en 351w orginal, det är ju inte jätte drivaxlar i en 66:a eller det kanske inte någon fara jag bara fantiserar.

Jag har nämligen inte vunnit på lotto än men snart.

Föresten hur många kusar är det i 3561w orginal.

Link to comment
Share on other sites

Lite olika beroende på vad du får tag på.

En orginal 351W-4V 1969 har 290HP

En orginal 351W-2V har 250Hp

Men man får ta det man hittar.

Det är viktigare att få något som är genomgånget.

Köp något färdigrenoverat det är alltid billigast även om det skulle kosta dig 20-25000

Link to comment
Share on other sites

"Stort svälg" eeeeee 20 till 25000 det låter ganska mycket, jag skall inte köra på nitro metan.

Jag skall bara ha en lite snabbare gat bil och då menar du alltså att det är förkastligt att köpa en beg. motor för en 10-12000kr eller?

Link to comment
Share on other sites

Problemet med cleveland är väl dels att det smiter iväg för mycket olja från veven upp till kamaxeln = eventuell katastrof, dels att 4V-topparna - som har de bra små förbränningsrummen - har alldeles för stora portar för motorn, vilket ger tveksamma lågvarvsegenskaper.

Genom att montera ett oil restrictor-kit kan man öka chanserna att bottendelen håller ihop betydligt (har jag hört), i och med att veven får bättre smörjning. Topparna är väl värre. Finns alu-toppar att köpa med 2V-ventiler och 4V-förbränningsrum. Denna kombination fanns även std på motorer i Australien, där cleveland tillverkades betydligt längre än i USA.

Men jag tror definitivt mer på 351W. Finns mer delar, den väger mindre, besiktningen reagerar kanske inte om det ska sitta en vanlig sb där eg, o.s.v.

Link to comment
Share on other sites

Nej för 10-12.000 hittar du säkert en "bra" maskin

Allt med motorer kostar mycket mer än vad man tror.

Utöver detta måste du köpa mycket annat så som headders,förgasare,remskivor,motorkuddar och annat som sitter runtomkring.

En del går att flytta över men ändå!

Pengarna rullar på och det blir dyrt!

Resten är lotteri.

Ibland har man tur och ibland otur.

Budgetera 20,000 iallfall för det hamnar det på om det ska vara seriöst och göra det snyggt.

Alla här som jobbar med motorer kan nog ställa sig bakom det påståendet.

Sen är det ju det här med "Murphys lag"

Om något kan gå sönder så kommer det att gå sönder, och det vid sämsta tänkbara tillfälle. En sak som absolut inte kan gå sönder går också sönder, och då finns det inte ens några reservdelar.
Link to comment
Share on other sites

Jag har själv sett en -72 Mach 1 med HO(Open chamber)motor avverka kvarts milen på 11.04 sek och 196 kmt i slutfart.

Detta var med en körklar vikt av 1550 kg,standard lyft på kammen och standard kompressions förhållande.

I västerås hösten -03 förövrigt.

Alla som kör fort i USA med 351C föredrar open chamber modellen.

Undantaget var Rob Youngblood som körde en Boss 351 -71.

Allt detta avser NHRA stock eliminator bilar.

MVH

Hans Olsson

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag bytte till 351w i min förra mustang som var en -65:a. Det var inga större problem, förutom med grenrören. Det blev väldigt trångt, så jag fick lov att snickra ihop ett par egna. Jag vet inte riktigt hur det är med frigången mot motorhuven om man har originalgrejor. Jag hade scoop på huven och ett mindre luftfilter, och då var det iallafall inga som helst problem.

Link to comment
Share on other sites

Hej Joschen, för många år sen var jag med och installerade en 351W i en 66 Fast back, och det var j----it tight, jag vill minnas att vi fräste bort lite på en gjutribba på utsidan av grenrören. Jag var bombsäker på att det skulle ta i när motorn rörde sig i motorfästena, men jag hade fel, man hör i alla fall inget och det är svårt att kolla under full belastning. Ägaren till bilen har nu "drabbats" av lust att återställa orginal, motorn var nyrenoverad då och har gått max 1000 mil sen dess, han kanske är intresserad av ett byte? Hör av dig på e-mail om du är intresserad, bilen finns i Stockholm.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...