Chrilleeg Posted August 28, 2020 Report Posted August 28, 2020 Tjena Tror mina bakre hjullager börjar va dåliga. När man tar i hjulet på varsin sida så kan man vicka det å känna att det glappar. Känns som de är dags å byta eller är det normalt med spel på dessa äldre jänkare? Quote
Tungelsta HT-67 Posted August 29, 2020 Report Posted August 29, 2020 Ska inte vara glappt och gå att vicka på på hjulet . Quote
Per Berglund Posted August 29, 2020 Report Posted August 29, 2020 (edited) Ja efter 50år så är det godkänt att det glappar och dags att byta! Inget du gör själv utan att vara en van mekaniker och äger en press. Enkel konstruktion men bygger på krymp passning Edited August 29, 2020 by Per Berglund Quote
Chrilleeg Posted August 30, 2020 Author Report Posted August 30, 2020 Okej tackar! då måste man bara försöka hitta rätt lager då Press har vi på jobbet så tror nog det inte borde vara några problem å byta själv Quote
Per Berglund Posted August 30, 2020 Report Posted August 30, 2020 (edited) 4 minuter sedan, Chrilleeg said: Okej tackar! då måste man bara försöka hitta rätt lager då Press har vi på jobbet så tror nog det inte borde vara några problem å byta själv Det finns på Hansen Racing! Nya krympringar behövs också! jag tror inte de ingår i själva lagret så det bör du kolla Edited August 30, 2020 by Per Berglund Quote
Thomas19 Posted August 30, 2020 Report Posted August 30, 2020 (edited) https://www.youtube.com/watch?v=S6IGMqdckKk https://www.youtube.com/watch?v=lxomdqXO_VI Edited August 30, 2020 by Thomas19 Quote
datmbn Posted August 31, 2020 Report Posted August 31, 2020 Ett enkelt sätt att få bort lagerbanor eller krympringar Du får ju rigga det på ett lite annat sätt, kanske stoppa axeln i ett rör med botten mvh Mats Quote
Chrilleeg Posted September 6, 2020 Author Report Posted September 6, 2020 Perfekt mycket informativt med lite filmer! tror jag kör på att kapa lös både lager å ring, sen pressa dit det. Kallas dock inte ringen krympring å ska värmas dit? Quote
Per Berglund Posted September 6, 2020 Report Posted September 6, 2020 1 timme sedan, Chrilleeg said: Perfekt mycket informativt med lite filmer! tror jag kör på att kapa lös både lager å ring, sen pressa dit det. Kallas dock inte ringen krympring å ska värmas dit? Nej ska inte värmas. Det är "krymppassning" Dels förändras metal strukturen och lagret kan skadas om du värmer upp det hela Med en press är det bara trycka dit ringen. Quote
Recommended Posts