Jump to content

För högt avgasljud, finns det nån bra mittendämpare?


Carpimp

Recommended Posts

Hej.

 

Nu funderar säkert några stycken om jag har blivit tokig och vill att bilen ska låta mindre. Men min Saleen S281SC från 2007 låter rätt högt med sina longtube headers, racekattar och Saleen slutdämpare.

Så till våren när bilen planeras tas ut på bana och gasa så kommer bilen att låta för högt för att egentligen få köra bana.

Jag funderar då på om det finns några vettiga mittenljuddämpare som man kan montera. Är det nån som har provat ut nåt lämpligt eller har nåt bra förslag?

 

MVH Morgan.

Link to comment
Share on other sites

Vi brukar skicka kunderna till Avgassystemet i Vallentuna när detta problem uppstår.
De stoppar in i röret en speciell insats så det blir rätt volym på sången.

Bana är ett problem, vet att jag var nervös som sjutton när jag körde på ringen med min 16 Musse som hade Borla ATAK.
Men det gick bra, hade varit surt att åka från Sverige ner till Ringen och bli svartflaggad.

image.png.9e97383db024d51bbf9ad13ff724f28b.png

 

Ändrade %s av %s (%s)
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Decibelkraven är ju otroligt låga på banorna nu för tiden. Men det är ju bara att gilla läget.

Men jag vill inte prova plugga nåt utblås, däremot så blir det att leta efter nån lagom mittenljuddämpare som man kan modifiera dit.

Link to comment
Share on other sites

Ja så är det, mäts oftast på start-målrakan förbi deån, har du för mycket blir du svartflaggad och får åka av.

Men du kan åstakomma stor skillnad med en strypning du sätter dit i rören vid behov så kallade db killers,  Eftersom du har fyra hål är steg ett att stänga två.  Dina rör är ju lite krångligare  så jag förstår dig till viss del.  Bara att stänga dom yttre kommer göra stor skillnad. T.ex med elventiler. Men du gör som du vill såklart 🙂 

Link to comment
Share on other sites

Jag såg att Pypes har ett system där det sitter mittendämpare (fast på deras system så sitter det då inga slutljuddämpare).

Men jag hittade på dessa dämpare nu, så det blir nog nåt i den stilen som monteras dit mitt under bilen.

image.thumb.png.5eb323ba3d2f151624b7125050a8f932.png

Link to comment
Share on other sites

Jag monterade två rostfria dämpare strax efter delningen i mitten av avgassystemet. Tyckte min bil lät lite mycket efter montering av headers. De dämpar lite iaf. Just nu ska jag testa att köra utan dem då jag byter till ett par andra utblås bak som jag tror minskar ljudnivån lite.

https://www.speeding.nu/p/motor-tuning/avgasdelar-grenrorsdelar/ljuddampare-andror/ljuddampare-25/ljuddampare-25-fullflodes-rf.html

Så ser de ut på bilen:

62474-4554e52bbfff43a3e0995f95da59b2a6.j

 

Ändrade %s av %s (%s)
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 2020-12-04 at 16:38, Wallentin said:

Jag monterade två rostfria dämpare strax efter delningen i mitten av avgassystemet. Tyckte min bil lät lite mycket efter montering av headers. De dämpar lite iaf. Just nu ska jag testa att köra utan dem då jag byter till ett par andra utblås bak som jag tror minskar ljudnivån lite.

https://www.speeding.nu/p/motor-tuning/avgasdelar-grenrorsdelar/ljuddampare-andror/ljuddampare-25/ljuddampare-25-fullflodes-rf.html

Så ser de ut på bilen:

62474-4554e52bbfff43a3e0995f95da59b2a6.j

 

Riktigt prydligt, jag beställde precis såna dämpare igår. 🙂

Då får man väl ner lite av ljudnivån i alla fall.

 

Ferrita har jag varit i kontakt med gällande en av mina tidigare bilar, och snorkigheten i svaret och förlöjligandet av idéerna jag hade gjorde så att jag aldrig kommer att vända mig till Ferrita igen.

Den gången blev det Uppsala avgasteknik istället, och det blev superbra och precis som jag ville ha det. Men den firman har bytt ägare sen dess och jag inte provat nåt där sen dess.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...