Jump to content

Skumt ljud framifrån(motorn?)


COJ

Recommended Posts

Har ett skumt ljud framifrån motorn, kommer först när motorn blir varm.
Kollade lite, men det hörs inte på tomgång och inte heller vid låga varv.
Men det finns ett litet spel i lagret till vattenpumpen, som jag tror inte skall vara där.

Vad tror expertisen, kan en vattenpump låta innan lagret rasar? 
 

Link to comment
Share on other sites

52 minuter sedan, COJ said:

Har ett skumt ljud framifrån motorn, kommer först när motorn blir varm.
Kollade lite, men det hörs inte på tomgång och inte heller vid låga varv.
Men det finns ett litet spel i lagret till vattenpumpen, som jag tror inte skall vara där.

Vad tror expertisen, kan en vattenpump låta innan lagret rasar? 
 

Förbrukningsvara speciellt på bilar som står mycket...Byt ut.
Annars kör ett tag tills du märker mer skillnad det brukar inte rasa på studs.
Lite mer körtid kanske avslöjar var ljudet kommer ifrån

Kan tipsa om den här som jag tycker är väldigt bra ....OBS finns varianter än länken
https://www.summitracing.com/parts/gmb-125-1230p
 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, COJ said:

kan detta vara något?
På lager hos Hansen.

https://www.hansenracing.se/Product/Vattenpump-537110#content

Går nog utmärkt kolla bara upp så det är samma sort som sitter på motorn nu.
Finns tyvärr väldigt mycket att välja på.

Jag tycker tyvärr ofta just eftermarknad i gjutjärn ofta är slarvigt/dåligt gjorda.
De i aluminium har ofta en högre kvalitet och bättre finnish......Men det ligger inget fakta bakom det uttalandet så det kan vara helt fel av mig.
Det är bara en känsla jag fått med bytt rätt många.

Original är som vanligt bäst men bara glömma!   Kinesium gäller! 🙂

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Tbird said:

Vilken motor??

Finns hur många som hellst för Mustanger.

Ge år på bil och och typ av motor.

Bilen är en Mach 1, 71 och motor 302:a 

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Per Berglund said:

Går nog utmärkt kolla bara upp så det är samma sort som sitter på motorn nu.
Finns tyvärr väldigt mycket att välja på.

Jag tycker tyvärr ofta just eftermarknad i gjutjärn ofta är slarvigt/dåligt gjorda.
De i aluminium har ofta en högre kvalitet och bättre finnish......Men det ligger inget fakta bakom det uttalandet så det kan vara helt fel av mig.
Det är bara en känsla jag fått med bytt rätt många.

Original är som vanligt bäst men bara glömma!   Kinesium gäller! 🙂

 

Skall kolla noga vad som sitter på, byter hellre än låter det rasa. 
Man vet ju inte när det sker...och därför inte heller var. 

Original till 50år gamla bilar är väl utopi? 
Fast Ford byggde 302:or länge, men är det säkert att saker passar över så lång tid? 
Räcker ju med en pytte liten ändring, tex ett fäste som flyttats 

Det var en viss skillnad i pris mellan gjutjärn och aluminium, den sistnämnda är 4ggr dyrare. 
Är den 4ggr bättre? 

 

Link to comment
Share on other sites

6 timmar sedan, COJ said:

Skall kolla noga vad som sitter på, byter hellre än låter det rasa. 
Man vet ju inte när det sker...och därför inte heller var. 

Original till 50år gamla bilar är väl utopi? 
Fast Ford byggde 302:or länge, men är det säkert att saker passar över så lång tid? 
Räcker ju med en pytte liten ändring, tex ett fäste som flyttats 

Det var en viss skillnad i pris mellan gjutjärn och aluminium, den sistnämnda är 4ggr dyrare. 
Är den 4ggr bättre? 

 

Japp original är utopi men vore kul ha på en originalare såklart!

Jag är enbart praktiskt/tekniskt lagd och struntar i om något är tidstypiskt!

Aluminium är ju det vanligaste och billigaste eftersom det är den stora mängden.  Gjutjärn dyrast om det inte är renoverade

Ford gick ju över till aluminium på 80-talet så det är ju mest våra klassiker som har gjutjärn som därmed är en mycket liten marknad.
Min "hemmateori" är att då är det enbart de bästa producenterna som håller på och har koll på sin produktion och troligen certifierade mot fordons industri. Och det är 99% aluminium idag
Dessutom gjutjärn en helt annan typ  tillverkning och därför minskar antal producenter eller hamnar i Kina  med lägre nivå helt enkelt.  Man använder billigare/sämre lager, tätningar och material.
Därför är min "killgissning" att aluminium pumpar är generellt numera av bättre kvalitet än gjutjärn...Självklart ingen skillnad om man har kunskap om specifik produkt

Av ren egen nyfikenhet kollade jag hur många varianter pumpar Summit har till 302

124st i aluminium och 36st gjutjärns så trenden är tydlig
1830352271_ScreenShot05-13-21at07_38AM.thumb.PNG.f91c148bb1a2cbefe36197ad4c6d5292.PNG

 

Billigaste nytillverkade $27 självklart för vanligaste bilen Pickups såklart!!! 😮

1012577333_ScreenShot05-13-21at07_39AM.thumb.PNG.7fb9952d96ed055ce248f3e7eba2f586.PNG

 


Därmed sagt strunta i vad jag skriver och köp gjutjärn jag har en fallenhet kanske krångla till det eller spåra ur! 🤣
Gates du länka till är erkänd bra tillverkare och Hansen Racing håller sig till bra märken så jag skulle absolut köpa den själv om jag skulle ha gjutjärn.

Bygger man en ny "moddad" motor skulle jag aldrig välja gjutjärn

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Per Berglund said:


Därmed sagt strunta i vad jag skriver och köp gjutjärn jag har en fallenhet kanske krångla till det eller spåra ur! 🤣
Gates du länka till är erkänd bra tillverkare och Hansen Racing håller sig till bra märken så jag skulle absolut köpa den själv om jag skulle ha gjutjärn.

Bygger man en ny "moddad" motor skulle jag aldrig välja gjutjärn

 

Ohh JA!
Vore korkat att sätta på en gjutjärns pump på en 302:a med alu toppar/insug.
Men just nu har jag besinnat mig, har redan ett "projekt" till...så i år gäller det att hålla Mach 1:an rullande. 

Bytt hjullager fram, men då har jag fått något gummi "gnekande" från fjädringen fram. 
Det måste kollas upp...gissar att det är något "hemsnickeri" som hamnat snett när jag lyfte framvagnen så den fjädra ut helt. 

Och Per, stort tack för all info,   

Link to comment
Share on other sites

12 timmar sedan, Tungelsta HT-67 said:

Är oljudet kvar när du kör utan drivrem till generator / vattenpump ?

Bra fråga!
Det är ju lätt att undersöka! 
Tack för tipset! 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...