SFo June 25, 2021 Report June 25, 2021 Hej, Jag har ett problem med oljenivå/oljesticka på min 289 (-65) som jag hoppas nån kan hjälpa mej med. Problemet är att enligt stickan rymmer den mindre än 4 liter så något är fel (den ska ju ha närmare 5 liter enl spec). Jag tömde den efter låååång (månader) tid av stillastående så känner mej säker på att all olja kom ut och det var ca 4 liter (i det ingår även oljan som fanns i det gamla filtret). Fyllde på 4 liter olja inkl nån dl i filter och tittade på stickan och den visade ordentligt över ’add’. Med lite syftning kommer jag fram till att stickan går ner till nära botten på tråget (0-5 mm, antar 5 mm för måtten nedan) indikeringarna för ADD - 25 mm från botten FULL - 45 mm från botten min nivå nu (med 4 liter) är 51 mm Någon som känner igen detta? Någon som vet vad nivåerna i tråget bör vara? Nån som kan kolla vart slutar stickan på din motor? Utifrån det...ungefär vilket oljedjup har du i tråget? Mvh / stefan Citera
pellehuggare June 25, 2021 Report June 25, 2021 Jag har samma problem, någon sade att jag har fel sticka, det kommer säkert fler svar av de som vet, trevlig midsomma !!! Citera
Per Berglund June 25, 2021 Report June 25, 2021 (redigerad) Fokusera inte så mycket på stickan! Räkna med de är fel då de oftast är utbytta....Även röret som stickan går i kan vara fel När du byter olja och filter så vet du att det ska vara 5quarts (4.7L) som max. Volymen som ska vara i motorn är det viktigaste och inget annat. Förutsatt att oljetråget inte är en Race modell med extra volym. Nu kan du enkelt bara märka om Max nivån direkt på stickan när du precis fyllt och kört motorn litegrann Nedre nivån blir då att flytta lika mycket relativt....Du ser ju på stickan var original intervallet ligger Förslagsvis borrar du 2st 3mm hål i stickan för Max och Min. Klart! Ändrade %s av %s (%s) Citera
svanted June 25, 2021 Report June 25, 2021 min sticka slutar typ 1 cm från botten på tråget, markeringarna på stickan är 6, 5, 3,5 cm från spetsen på stickan, alltså maxnivån 6 + 1 cm från botten på tråget. Citera
SFo June 26, 2021 Author Report June 26, 2021 Tack för de svaren. Jag ska köra på ”lita på volymen och märka om stickan”. Om det visar sig att det blir för mycket (vilket jag inte tror)...hur skulle man märka det? - läckage på konstiga ställen? - vevaxeln gör grädde av oljan? - ? någon som faktiskt varit med om det? Citera
Tungelsta HT-67 June 27, 2021 Report June 27, 2021 Om det blir läckage på motorn så beror det inte på " för mycket olja " Syntetisk olja kan iofs tvätta effektivare i motorn och skapa läckage . Om oljan blir till vit grädde har man STORA problem , med kylvatten på fel ställen . Är inte bra att hälla i för mycket eller för lite olja i motorn , oljan kan delta i förbränningen tex . Citera
Per Berglund June 27, 2021 Report June 27, 2021 Har du i 4.7L olja så är det rätt! Volym ned till 3L är inga problem alls. Ett race knep förr var att tillfälligt tappa ur 2L för minska skumbildning och oljetrycksförlust men race kan inte jämföras med bruks! Läckacke på konstiga ställen som sagt inget med för mycket olja. Det vanligaste med läckage är att man inte kör med tillräcklig vevhusventilation på korrekt sätt. Blir då övertryck som kan bidra till läckage i packboxar där olja pressas ut.....Se till ha bra drag i ventilationen det är bara fördelar! Den här mycket tekniskt kunniga killen säger det som gäller för olja och för den som gillar "nörda" ned sig följ honom. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.