Jump to content

Recommended Posts

jag har en c6 automat, och som jag förstått det ska man ha en typ F olja i den...

så jag vart inne på scandinaviska oljecentralen (numer scandia oil)

och skulle kolla pris på sån....

men han sa att typ F inte tillverkas längre och dexron 2 täckte upp för den oljan numera... men har hört motsatsen så jag tänkte kolla vad ni säger om detta...

för övrigt mkt bra priser på oljor och sånt... 307:- för en 20L

Jag har alltid hört att det är "förbjudet" att hälla Dexron i en växellåda som ska ha typ F. När jag skulle köpa ATF-olja till min Mustang för en tid sedan var det flera säljare som försökte övertyga mig om att Dexron nuförtiden ersatt typ F, men jag ville inte ta några chanser utan letade vidare tills jag hittade typ F. Det finns fortfarande att få tag på, men inte hos alla fabrikat.

Dexron lär vara mycket "halare" än typ F, så risken är väl att lådan växlar för njukt, eller tom börjar slira om man häller i fel olja.

ok då blir det att köpa 76 oljan av min lokala bildelshandlare..... svider juh grymmt mkt mer dock....

hade fått ge under500:ingen för 20L på oljecentralen...

och nu blir det att handla för 100:- litern mer lr mindre...

nån som vet hur mkt det går i en c6?

Såifa oljedepå (Preem) Texamatic 9330 22:- / liter 20 liters dunk

Hos OK/Q8 heter oljan Auto 16, Shell kallar den traditionellt för Donax fast med tillägget TF. Och på Statoil heter den Transway G, på den macken fanns den även hemma och kostar 66 kronor litern.

Ja det gjorde jag också förut, med mycket bra rabatt, men det hjälper inte, jag tjänar 1000-lappar på att köpa oljor, filter mm. på andra ställen.

Sen finns det ju andra prylar han har som inte finns på macken...

mmm funderat så jag med.... och det enda jag inte köper hos han är olja... för den tar jag på 20L på scandinaviska oljecentralen... blir extremt billigt....

allt övriga köper jag hos min lokala bildelshandlare räknar med att jag tjänar många tusen om året på detta.... händer endast några gånger jag betalar mkt mer än biltema för riktiga kvalitetsgrejor..... och då kör jag på det.... att man sen har mer lr mindre obegränsad kredit med fri avbetalning.. d v s betalar när man känner för det skadar juh inte heller för en student... ;)

tillbaka till växellådsolja... kolla länken jag postade innan och kolla vad nin tror... skulle den funka? tänkte isf köra nårra timmar på den och sedan byta för att så att säga skölja ur lådan med billighets-olja... ;)

Jag är inte fullständigt insatt i alla oljetyper men Dextron ska du INTE använda!!! Den är för fet och kan bl.a. få banden att slira och lådan går ner sig på nolltid. Den oljan som ska vara i alla Ford-automater är F/A-oljan, kan även vara märkt "Ford M2C".

Extremt billigt kan leda till ett extremt dyrt haveri!

Kör inte med något som rekommenderas för Dexron II,III !

Stefan har rätt i att den är för fet.

Köp olja med rätt specification

Se vad de andra ovan rekommenderar

Exempelvisst Preem (Texaco) som vi disskuterade tidigare här

texamatic_9330.jpg

Du behöver inte "skölja" lådan med olja utan det är bara fylla på 1 gång och sen är det bra.

Den länken du hänvisade till har inga specificationer alls vad den används för.

Jag tippar på att den används inom skogsbruk/jordbruks maskiner där dessa oljor är jättebilliga.

Ser du ovan vad Texaco skriver om Dexron!

....bör inte användas där Dexron krävs...

Alltså om vänt en låda som kräver Dexron får inte använda F-oljan

Sammanfattning för alla som känner det minsta lilla osäkerhet inför köpet av olja till sin automatlåda:

Dessa oljor passar till C4, C6 och FMX. Är de osäkra på oljecentraler, mackar mm. så

hänvisa till att det ska vara ATF F/A eller F/G -oljan, kan även vara märkt "Ford M2C".

OLJAN FÅR ABSOLUT INTE VARA KOMPATIBEL ELLER ANVÄNDAS FÖR LÅDOR MED DEXRON KRAV!

  • Shell - Donax TF.
    Preem - Texamatic 9330.
    OK/Q8 - Auto 16.
    Statoil - Transway G
    V8 verstäder mm. - "76" typ "F".

.

Nu är det väl inga oklarheter? :)

Bra!

Borde inte detta ligga under tekniksidan på hemsidan då det är en frekvent återkommande fråga?

/Fredde

Svar ja!

Vi skulle kunna ha mängder med information på TEKNIK-sidan men vi måste välja en nivå på informationen så att det inte blir för mycket on ohanterligt.

Om bara alla medlemmar i detta FORUM lär sig att använda SÖK-FUNKTIONEN så är det fantastiskt lätt att hitta svar på det mesta -

eftersom det varit uppe ett antal gånger vid det här laget.

Vi har diskuterat detta tidigare, t.ex:

Importinformation - finns mycket bra beskrivet på andra sidor ( SBP, Bilsport etc etc )

Färgkoder - finns info och länkar på TEKNIK-sidan som hanterar detta

MM MM......

Vi som har djupare kunskaper om våra mustanger tröttnar också ibland på att svara på samma frågor gång på gång på gång då vi upplever att den som frågar inte ens har försökt hitta information på Forumet eller orkar köpa en verkstadshandbok eller...........?.

Detta FORUM är en fantastisk källa av kunskap från Er alla ......... men vi måste hantera den förståndigt så det inte slutar att fungera.

Ja jag håller med Göran.

Hur många gånger har inte motorfärg och olje frågor ställts här?

Jag sökte på "motorfärg" och fick fram 11st träffar.

Samtidigt vet jag att "datanivån" hos många användare är väldigt knaper och många vågar inte klicka sig fram för mycket här på forumet.

Tror jag åtminstonde haft 10st telefonsamtal om "hur gör jag ett inlägg?" , "hur kommer jag in?" mm.mm

Så jag kan delvis förstå att folk inte söker på forumet.

Vi kanske ska göra om hela startsidan där receptet för motorfärg och oljekvalite smälls upp i helskärm med ljud och ljusexplosioner så det märks? ;)

Jag vet inte om det var en tillfällighet eller inte men jag hade ett tidigare

en fråga då min automat ville dra ovanligt hårt. Fick då svaret att turbinen

kanske var slut och måste bytas :cry:

Jag gjorde rent filter m.m. fyllde på med ny olja häromdagen och provade

Lådan gick som en klocka :D Kan det ha varit felaktig olja som gjorde

att lådan var för"tuff"??

Jag vet inte om det var en tillfällighet eller inte men jag hade ett tidigare

en fråga då min automat ville dra ovanligt hårt. Fick då svaret att turbinen

kanske var slut och måste bytas :cry:

Jag gjorde rent filter m.m. fyllde på med ny olja häromdagen och provade

Lådan gick som en klocka :D Kan det ha varit felaktig olja som gjorde

att lådan var för"tuff"??

Absolut!

I ditt fall kanske oljans densitet gjorde att någon ventil inte funkade som den skulle.

Skit kan också ställt till det och strulat.

Diagnos på automatlådor är jätte svårt!

Finns ofta många orsaker för samma problem.

Så råd här ska alltid tas med en nypa salt även om det verkar vettigt.

Så råd här ska alltid tas med en nypa salt.

Det är bla av denna anledning som jag tycker att vissa grundläggande frågor (som exempelvis transmissionsolja) skall ha sin plats på tekniksidan. Det som står där känns "fastslaget"

/Fredde

Måste hålla med både Göran och Per, att på det här forumet går det faktiskt att hitta info om det mesta bara man söker, har själv inte gjort annat dom senast dagarna än och suttit och läst av andras erfarheter, och måste säga att det är otroligt lärorikt för en novis som mig själv.

Och att vissa ställer en fråga som redan varit på tapeten har jag till viss del förståelse för också, för i vissa fall kan dom "rätta" svaren försvinna bland allas svar och teorier.

Jeg må også få love å henge meg på.....med noen synspunkter.Selv om jeg er norsk :wink:

Først og fremst...dere har et kjempebra forum her,hvor det meste av informasjon finnes.Dessuten får man jo hjelp når man behøver det !

Allikevel støtter jeg de som synes at f.eks. "typ olje",som tross alt gjelder for "alltid" og ikke er grunnlag for videre diskusjoner godt kan ligge på Teknik-siden.Der passer det jo inn helt perfekt.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...