Glottis August 10, 2021 Report August 10, 2021 Hej. Nu under sommaren har min 302 med en C4a bakom från -75 börjat med ett missljud. Jag har felsökt en hel del men kommer inte fram till vad det kan vara. symptom: När motorn är kall låter det inget, men efter ca 2 minuter börjar ljudet komma. Följer varvtalet. tycker att det kommer från bakkant på passagerar sidan. Startar lätt och går bra annars, skulle det där ljudet inte finnas så skulle jag vara ute och gasa. Det som är gjort: Ny insugspackning, insuget draget efter spec från tillverkare. När insuget var av så kikade jag på topparna, allt ser helt ok ut, ser inget skav eller nått som ser tokigt ut. Ny "tjock" packning mellan headers och toppar. Tagit av remmarna från generator, fläkt och servo Ny kamkedja för nån månad sen. Ny olja och bra oljetryck. ser ingen metall eller så i oljan. Har kikat på flexplattan genom inspektionsluckan, ser inga tecken på skav eller så. kommer fram olja till alla vippor. Kan inte se något större avgasläckage men det iofs väldigt trångt kring headers på denna. Sprayat med startgas för att leta vaccumläckage, men hittar inget. Ny PCV ventil. ingen skillnad om lådan står i "P" eller med växel i. handvevar jag motorn så känns inget speciellt, inget som tycks "ta i" eller så. Alla tips är välkomna! Citera
Per Berglund August 10, 2021 Report August 10, 2021 (redigerad) Är det "gnället" du menar? Sånt ljud kan vara svårt identifiera När den börjar gnälla testa med hänga av alla drivremmar och kör utan vattenpump, generator och servo så du kan utesluta något där. Testa även sätt en kofot mellan ramben/motor och bänt på motorn åt vardera håll för utesluta glapp i motorfästen. Ibland kan lösa bultar ligga och "gnälla"...Typ block/motorfäste Ändrade %s av %s (%s) 1 Citera
Glottis August 10, 2021 Author Report August 10, 2021 8 minuter sedan, Per Berglund said: Är det "gnället" du menar? Sånt ljud kan vara svårt identifiera När den börjar gnälla testa med hänga av alla drivremmar och kör utan vattenpump, generator och servo så du kan utesluta något där. Testa även sätt en kofot mellan ramben/motor och bänt på motorn åt vardera håll för utesluta glapp i motorfästen. Ibland kan lösa bultar ligga och "gnälla"...Typ block/motorfäste Ja det är gnället jag menar, har testat att ta av alla remmar, men det blir ingen skillnad. Ska testa med en kofot som du föreslår, men jag tycker ljudet borde komma redan från start då och inte när den blir varm, men det är värt ett försök Citera
Per Berglund August 10, 2021 Report August 10, 2021 35 minuter sedan, Glottis said: Ja det är gnället jag menar, har testat att ta av alla remmar, men det blir ingen skillnad. Ska testa med en kofot som du föreslår, men jag tycker ljudet borde komma redan från start då och inte när den blir varm, men det är värt ett försök Jo det kan komma med temperaturen då värmeutvidgningar på metaller kan sätta spratt! Känns inte som det följer 4-takt utan mer som om det är varje varv motorn gör. Alltså inget med vacuum eller läckage det är ihållande Mer nått simpelt som en bult.....Efterdra alla headers bultar Du kan ju rycka av en tändkabel i taget och se om det förändras......Men som sagt känns inte som det är 4-takts ljud 1 Citera
JanneJ August 10, 2021 Report August 10, 2021 Kolla startmotorn, det kanske är små marginaler mellan drevet och startkransen. 1 Citera
Glottis August 15, 2021 Author Report August 15, 2021 Uppdatering: Använde slowmotion funktionen på min telefon och ljudet verkar som att det matchar 4ans avgasventil väldigt bra Någon som har några nya tips ? Citera
John August 15, 2021 Report August 15, 2021 Kulskålen i vippan eller skuren ventilstyrning/ventil ! Har haft ett liknande ljud, då var det vipparmen/kulan. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.