Jump to content

Featured Replies

comment_177517

Min S550 2016-huv ska repareras pÄ garantin pga korrosion. En vÀn som jobbar som plÄtslagare pÄ annan ort sÀger att de aldrig lagat en Mustanghuv utan de byter ut huven pÄ garantin pÄ Mustangerna, och dÄ med mycket mindre skador Àn vad min har. 
Fordhandlaren som har mitt Àrende sÀger att de bara lagat huvarna, aldrig bytt. 
NÄgra erfarenheter hÀr? Hur mÄnga har fÄtt bytt resp lagat huven? HÄller det verkligen? Hur fÄr man bort korrosionen under falsen?
Är ju ett vanligt problem sĂ„ kolla era huvar, jag sĂ„g det först inte men nĂ€r jag kollade noggrannare sĂ„ var hela undersidan pĂ„ vĂ€nster sida angripen av bubblor vid falsen. Samt under höger framlampa som nu Ă€ven jobbat sig runt till ovansidan.

comment_177522

Är bilen vinterkörd eller Ă€r den bara ute pĂ„ sommaren? Parkeras den utomhus eller stĂ„r den i garage eller carport?

Om det Àr kanten pÄ huven dÀr den ligger emot gummilisten i urtaget pÄ skÀrmen sÄ Àr det ett stÀlle dÀr fukt stannar kvar ett tag efter regn och biltvÀtt sÄ det Àr inte konstigt om det startar dÀr.

Hur ser bubblorna ut, Àr det som vanlig rost pÄ stÄlplÄt?

comment_177524
10 minuter sedan, Prime Mover said:

Är bilen vinterkörd eller Ă€r den bara ute pĂ„ sommaren? Parkeras den utomhus eller stĂ„r den i garage eller carport?

Om det Àr kanten pÄ huven dÀr den ligger emot gummilisten i urtaget pÄ skÀrmen sÄ Àr det ett stÀlle dÀr fukt stannar kvar ett tag efter regn och biltvÀtt sÄ det Àr inte konstigt om det startar dÀr.

Hur ser bubblorna ut, Àr det som vanlig rost pÄ stÄlplÄt?

SÄ hÀr ser det ut
KÀnt problem pÄ de tidigare Mustangerna, första gÄngen jag hört det pÄ 15+ Mussar
Men det finns massor i USA som har det pÄ sina S550 Mussar tyvÀrr har jag nu sett

image.thumb.png.8b73f848556f9390885b70ba36b39fdf.png

Ändrade %s av %s (%s)

comment_177525

Jag gjorde tyvÀrr samma upptÀckt pÄ min 2016 för tvÄ Är sedan. Bubblor under huvkanten som börjat leta sig upp pÄ ovansidan.  Detta pÄ bÄda sidor.

Hedin Bil Göteborg tog hand om det och efter slipning, tÀtning och lack pÄ dessa ytor blev helt osynligt. Om det kom tillbaka skulle de byta huven.

Kan se en antydan nu tvÄ Är senare pÄ undersidan,  men avvaktar ett tag till. 

Motsvarande problem hade Volvo i Torslandafabriken för nÄgra Är sedan med dÄligt rengjorda aluminiumhuvar före lack, som resulterade i lackresning.

Lack.PNG

comment_177527
20 minuter sedan, Artur said:

Har upptÀck smÄ slÀpp pÄ min huv ochsÄ. Tar Ford i Sverige garanti pÄ en imorterad 2013? NÄgon som försökt?

Jag gissar att de kommer hÀvda att garantitiden löpt ut, men Àr ju vÀrt ett försök ju

comment_177529

NÀr det slÀpper i stora flagor som pÄ den mörka lacken i bilden ovan sÄ kan man misstÀnka att det Àr nÄgot i lackprocessen som gÄtt snett. Smuts, fett och dÄlig bindning mot aluminiumet samt för tunna skikt i lackeringsprocessen Àr vÀl vad man kan misstÀnka. Oxidskiktet pÄ aluminium som gör aluminium korrosionstÄligt brukar vara svÄrt att fÄ vanlig lack att fÀsta mot om man inte har en grundfÀrg eller behandling som gör att vanlig fÀrg fÀster bÀttre.

comment_177531

Är motorhuven i aluminium? Det visste jag faktiskt inte. Vad trĂ„kigt att det blir sĂ„ dĂ€r😏, sĂ„ det kan komma pĂ„ alla mussar frĂ„n 2000-21 oavsett miltal och Ă„lder? BĂ€st man tar och synar av bilen lĂ„ter det som, eller görs det en sĂ„dan kontroll vid verkstadsbesökenđŸ€”

comment_177539
15 timmar sedan, Chrille82 said:

Är motorhuven i aluminium? Det visste jag faktiskt inte. Vad trĂ„kigt att det blir sĂ„ dĂ€r😏, sĂ„ det kan komma pĂ„ alla mussar frĂ„n 2000-21 oavsett miltal och Ă„lder? BĂ€st man tar och synar av bilen lĂ„ter det som, eller görs det en sĂ„dan kontroll vid verkstadsbesökenđŸ€”

ja de skall de göra, men kan ju vara svÄrt ibland att se dessa blÄsor

comment_177544

Jag kollade undersidan pĂ„ min motorhuv och fann nĂ„got som verkar lite suspekt, nĂ€r jag trycker lite lĂ€tt pĂ„ blĂ„sorna med nageln sĂ„ blir det ett litet jack efter nageln. Det verkar som att lacken inte sitter fast pÄ plĂ„ten. Vad tror ni? Ska man Ă„ka in med bilen till Ford och visa upp det đŸ€”

13AB3F7F-F0C7-4C8B-89D7-133EE2B0F087.jpeg

09A3AA9F-70A8-4EA5-9E92-05AA35080F28.jpeg

• Author
comment_177545
On 2021-09-06 at 08:35, Corvette said:

Blev nyfiken pÄ detta problem och fann denna bulletin hos Ford
DÄ skall man byta den berörda panelen med en ny.
SĂ„ jag skulle tolka detta som att huven skulle bytas isf!

corrosion.pdf 74.91 kB · 19 downloads

Denna bulletin var intressant , borde gÀlla EU-Mustanger med! Tror du man kan hÀnvisa till denna? 

• Author
comment_177546
On 2021-09-06 at 08:35, Corvette said:

Blev nyfiken pÄ detta problem och fann denna bulletin hos Ford
DÄ skall man byta den berörda panelen med en ny.
SĂ„ jag skulle tolka detta som att huven skulle bytas isf!

corrosion.pdf 74.91 kB · 19 downloads

Denna bulletin var intressant , borde gÀlla EU-Mustanger med! Tror du man kan hÀnvisa till denna? 

3572EFD3-2C2D-458D-8C0E-4C35C6759C3F.jpeg

comment_177552
13 timmar sedan, Chrille82 said:

Jag kollade undersidan pĂ„ min motorhuv och fann nĂ„got som verkar lite suspekt, nĂ€r jag trycker lite lĂ€tt pĂ„ blĂ„sorna med nageln sĂ„ blir det ett litet jack efter nageln. Det verkar som att lacken inte sitter fast pÄ plĂ„ten. Vad tror ni? Ska man Ă„ka in med bilen till Ford och visa upp det đŸ€”

13AB3F7F-F0C7-4C8B-89D7-133EE2B0F087.jpeg

09A3AA9F-70A8-4EA5-9E92-05AA35080F28.jpeg

Ja bara Äka sÄ det blir inskrivet att du anmÀrkt pÄ de

comment_177553
13 timmar sedan, Chrille82 said:

PÄ en del stÀllen har de spacklat eller tÀtat med nÄgonting som sedan Àr övermÄlat. Vad jag minns sÄ finns det en del sÄnt i motorrummet pÄ skÀrmsidorna som ligger under motorhuven. Se upp sÄ det inte Àr nÄgot sÄnt Àven pÄ undersidan huven, sÄ kÀnns blÄsan i lacken mer fast sÄ kan de vara dumt att peta hÄl.

PÄ bilderna pÄ den röda huven sÄ ligger blÄsorna ovanför plÄtvecket och inget nere pÄ den runda kanten sÄ som de Àr pÄ bilderna frÄn Brembo. Kanten pÄ huven gÄr emot en gummilist och dÀr har jag sÀtt att det gÀrna samlas vatten och om det startar korrosion sÄ kan man förvÀnta sig att det skulle se ut sÄ som pÄ den undre bilden frÄn Brembo. Trist att det startat sÄ tidigt och sÀrskilt nÀr det Àr aluminium. PÄ stÄlplÄt sÄ borde det ta nÄgra Är till innan nÄgot sÄnt hÀr hÀnder pÄ en bil som körs Äret runt som vardagsbil. Det borde inte hÀnda pÄ en Mustang som bara finkörs tycker man. 

Det Àr vÀl en god ide att frÄga Om Ford kan ta en koll nÀr du har vÀgarna förbi.

• Author
comment_177559
35 minuter sedan, Corvette said:

absolut

satan va din huv ser ut 😳

Ägt bilen sedan 120mil och nu 3000mil, fullservad pĂ„ Ford för garantin skull. DĂ€r stĂ„r att de ska kontrollera kaross som tydligt ej skett 😅.

• Author
comment_177563
5 timmar sedan, Corvette said:

absolut

satan va din huv ser ut 😳

36 minuter sedan, Corvette said:

suck !

Men fick svar pĂ„ frĂ„gan vad som hĂ€nder nĂ€r det kommer igen ” fortsĂ€tter du serva hos oss sĂ„ har du korrosiongarantin kvar” typ!

FĂ„r köra CorvettspĂ„ret med komposit istĂ€llet 😅