April 1, 20223 yr comment_178859 ElĂ€ndes elĂ€nde! Jag har Ă€ntligen nĂ„tt uppstart av motorn i mitt lĂ„ngtidsprojekt. Allt var frid o fröjd tills motorn blivit genomvarm under inkörningen. DĂ„ frĂ€ser det till pĂ„ vĂ€nster headers, vattenlĂ€cka. LĂ„ng spricka löper ovanför avgasportarna!! Ă kte till Aero-Svets i Bromma som sa att det gĂ„r att svetsa men blir dyrare Ă€n att byta ut. Tung erfarenhet: provtryck före renoveringen đ€ 15000 kr i skogen  Alternativen ser ut vara begagnade toppar frĂ„n USA Motor som lĂ€r behöva renovering Eller nya aluminium frĂ„n Hansen, Aero Flow för 9693 kr/par, tomma. Dom finns ocksĂ„ kompletta med ventiler o fjĂ€drar för 14877 kr. Hansens toppar Lite frĂ„gor: Lite frĂ„gor    -    Har Aero Flow OK kvalitĂ©? -       Finns det nĂ„t bekymmer med att byta till aluminium? -       Det stĂ„r inte om dom konverterade för blyfritt. Det kanske alla Ă€r nuförtiden? NĂ„n som vet? -       Vill helst köpa tomma eftersom jag har nyrenoverade ventiler. Men passar dom? Aero Flow Ă€r 2.00" x 1.18" Intake Port, 1.32" x 1.27" Exhaust Port -       Kommer dom att funka pĂ„ mitt block, dvs bultmĂ€ssigt, förbrĂ€nningsrum och passar dom mot mina headers (rostfria Hedman Shorty). De jag har Ă€r 302-2v, gjutmĂ€rkta med â7M29â och â8A26â vilket vĂ€l innebĂ€r att dom kommer frĂ„n olika motorer, blocket Ă€r 351W. -       Det hĂ€r med förbrĂ€nningsrum, hur viktigt Ă€r det pĂ„ en standardmotor? --------------------------------------------------------------------------- Egentligen ville jag köpa dessa frĂ„n VP men dom kan inte lova nĂ„gon leveranstid överhuvudtaget!?
April 1, 20223 yr comment_178861 Har flertalet gĂ„nger skruvat med "Kina" toppar och det Ă€r alltid nĂ„tt irriterande fel men ofta gĂ„r det Ă„tgĂ€rda. Aero Flow har jag ingen aning men Ă€r garanterat gjort av samma coca cola burkar....Alltid en "chansning" Kompletta toppar skulle jag inte köpa. FjĂ€drarna ofta skrĂ€p eller fel tryck. Ventilerna har man ingen aning om kvaliten. Det Ă€r bĂ€st köpa tomma toppar och sedan matcha med korrekt fjĂ€drar till kamaxeln och ventiler du vet vad dom kommer ifrĂ„n. Har du fel ventiler/fel fjĂ€drar Ă€r det stor risk du antingen sopar rent kamaxeln eller droppar en ventil. Det Ă€r bĂ€ttre du investerar rĂ€tt nu Ă€n blĂ„ser hela motorn. Hur trimmat har du tĂ€nkt köra eller Ă€r det original? Vad Ă€r det för kamaxel? Ăr det en standard motor skulle jag aldrig köpa aluminiumtoppar Ăndrade %s av %s (%s)
April 2, 20223 yr comment_178862 https://www.summitracing.com/parts/afr-1351/make/ford 1200 $ för 2 st + frakt/tull Ăndrade %s av %s (%s)
April 2, 20223 yr Author comment_178863 Hej Per Kul att se att du Àr pÄ. Som vanligt med mycket substans i inlÀgget. Visste inte att det Àr kinatoppar. Det gÄr bort direkt, dels för kvalitetsrisker och kanske Ànnu mera av politiska skÀl. Jag köpte ett komplett renoverat 351W block frÄn VP, renoverat av Liberty Engines INC, Charlotte. Fick den i delar. I picking list stÄr att kammen Àr Ford 351 W 69-86 CamShaft. I medföljande dok finns ett frÄn Speed Performance Parts med beskrivningar av deras Speed Pro Camshaft. I sÄ fall tror jag det Àr en snÀll gatvariant, Pro-1500 el Pro 2000. Topparna kommer frÄn min gamla motor och dom Àr planade, blyfrikonverterade, nya styrningar och slipade ventiler. FjÀdrarna Àr dom gamla. Om jag tolkar dig rÀtt sÄ Àr det bÀttre att köpa topparna frÄn USA-delar, provtrycka och renovera Àn att köpa nya aluminium. Jag borde vÀl kunna pressa ur styrningarna o anvÀnda ventilerna. Varför Àr inte aluminium bra nÀr jag kommer att köra original, i alla fall inom överskÄdlig tid. Hur kollar man att fjÀdrarna Àr OK?
April 2, 20223 yr comment_178865 1 timme sedan, SatisfactĂon said: Hej Per Kul att se att du Ă€r pĂ„. Som vanligt med mycket substans i inlĂ€gget. Visste inte att det Ă€r kinatoppar. Det gĂ„r bort direkt, dels för kvalitetsrisker och kanske Ă€nnu mera av politiska skĂ€l. Jag köpte ett komplett renoverat 351W block frĂ„n VP, renoverat av Liberty Engines INC, Charlotte. Fick den i delar. I picking list stĂ„r att kammen Ă€r Ford 351 W 69-86 CamShaft. I medföljande dok finns ett frĂ„n Speed Performance Parts med beskrivningar av deras Speed Pro Camshaft. I sĂ„ fall tror jag det Ă€r en snĂ€ll gatvariant, Pro-1500 el Pro 2000. Topparna kommer frĂ„n min gamla motor och dom Ă€r planade, blyfrikonverterade, nya styrningar och slipade ventiler. FjĂ€drarna Ă€r dom gamla. Om jag tolkar dig rĂ€tt sĂ„ Ă€r det bĂ€ttre att köpa topparna frĂ„n USA-delar, provtrycka och renovera Ă€n att köpa nya aluminium. Jag borde vĂ€l kunna pressa ur styrningarna o anvĂ€nda ventilerna. Varför Ă€r inte aluminium bra nĂ€r jag kommer att köra original, i alla fall inom överskĂ„dlig tid. Hur kollar man att fjĂ€drarna Ă€r OK? Haha ja jag Ă€r pĂ„ allt som "bultas"! đ Okej ett nytt block dĂ„ kan jag hĂ„lla med att nya alu toppar Ă€r intressant! De som Tungelsta rekommenderar Ă€r vĂ€ldigt bra men de Ă€r lite stora kanaler för en snĂ€ll gatvariant. Ett par 165cc ger en piggare kĂ€nsla men inga problem med 185cc heller. AFR Ă€mnet Ă€r kina men har garanterat en bĂ€ttre styrd produktionsprocess och de monteras i USA. AFR jĂ€tte bra val! De flesta gör Ă€mnen i Kina faktiskt DĂ€remot kryllar det av original jĂ€rntoppar sĂ„ har du tid vĂ€nta och leta runt sĂ„ dyker sĂ„dant upp... Helst ska det vara frĂ„n 1969-1970!!! Ăr Ă€ndĂ„ en TRISS lott som du redan har fĂ„tt nit pĂ„ tidigare...Det suger stĂ„lar och tar för mycket tid i ansprĂ„k sĂ„ nytt kĂ€nns sĂ„klart bĂ€st Original har ju fördelen att det passar och har bĂ€ttre livslĂ€ngd Ă€n aluminium. Nackdelen Ă€r ju sĂ€mre topp effekt om man söker det....Lika i övrigt Ett par provtryckta/renoverade originaltoppar med nya ventiler Ă€r det driftsĂ€kraste du kan ha och kan ge effekt om man vill Passa dig för Ă„tervinna fjĂ€drar och ventiler! Det Ă€r din försĂ€kring frĂ„n motorhaveri! Man ska alltid slĂ€nga gamla ventilfjĂ€drar..... Motorns kamaxelkort ska ange vilken ventilfjĂ€der som ska anvĂ€ndas det Ă€r mycket viktigt det blir rĂ€tt. Alutoppar har alltid rĂ€tt bra ventilfjĂ€drar som brukar stĂ€mma mot milda kamaxlar. Ett undantag Ă€r Edelbrock E-Street Aluminiumtoppar dĂ€r de snĂ„lat in pĂ„ kvaliten gĂ€llande bĂ„de fjĂ€drar och ventiler sĂ„ sĂ€tter man i för stor kamaxel sĂ„ skjuter fjĂ€drarna! Att rĂ„da inte helt lĂ€tt dĂ„ det Ă€r din plĂ„nbok och du vet ju bara sjĂ€lv slutmĂ„let. Ett ordsprĂ„k som jag ser nĂ€stan alltid stĂ€mmer Ă€r "Den snĂ„le köper dyrt"...... M.a.o innebĂ€r man hoppar över detaljer som kan kosta massor i slutĂ€nden. Andra saker du MĂ STE byta om du vĂ€ljer alutoppa HĂ€rdade stötstĂ€nger. Original funkar inte dom kommer skĂ€ras sönder mot styrningar. Troligen mĂ„ste du mĂ€ta in nya stötstĂ€nger. Vipparm mutter lĂ„sbara. Original dras muttern ner mot ett stop och det har inte alutoppar. Du behöver köpa sĂ€rskillda lĂ„smuttrar. Ăldre 289 anvĂ€nde sĂ„dant Toppbultar med brickor dĂ„ original saknar brickor. Helst ARP bultar sĂ„ kan du Ă„teranvĂ€nda dom......(man ska aldrig Ă„teranvĂ€nda toppbultar pĂ„ Ford Ă€ndĂ„...De Ă€r engĂ„ngs "torque to yeild" vilket innebĂ€r man strĂ€ckt dom max) AngĂ„ende Kina toppar hĂ€r ser du vad som hĂ€nde mig pĂ„ ett motorbygge med Blue Print toppar som ska vara lite av de "bĂ€ttre" kina topparna.. Fick dom ersatta!   Ăndrade %s av %s (%s)
April 2, 20223 yr Author comment_178870 Hej Per Kul att se att du Ă€r pĂ„. Som vanligt inlĂ€gg med substans. Jag visste inte att det var kinatoppar, det kommer inte pĂ„ frĂ„ga. Dels av kvalitetsskĂ€l men kanske Ă€nnu mer av politiska. Motorn Ă€r köpt frĂ„n VP, en renoverad 351W av Liberty Engine Parts Inc, Charlotte. I deras picking list stĂ„r det Ford 351W 69-86 CamShaft. Men det följde ocksĂ„ med dokument frĂ„n Speed Pro Performance Parts och i sĂ„ fall Ă€r det nog nĂ„gon av modellerna Pro 1500 el Pro 2000 som Ă€r snĂ€lla standardkammar. Den kom komplett med vev kam kolvar etc men var inte monterad. Topparna Ă€r dom som satt pĂ„ det gamla blocket. Dom Ă€r planade, nya styrningar och ventilerna Ă€r slipade. Topparna Ă€r konverterade för blyfritt. FjĂ€drarna Ă€r dom gamla. Kommer att köra standard i överskĂ„dlig tid. Vad Ă€r skĂ€let till att inte köra aluminium? Som jag förstĂ„r det sĂ„ Ă€r det bĂ€ttre att jag köper gjutjĂ€rnstopparna pĂ„ USA-delar, provtrycker för lĂ€ckor och sedan renoverar? Kan man testa fjĂ€drarna pĂ„ nĂ„t sĂ€tt? Skulle gĂ€rna ta VP topparna om det inte Ă€r för att dom inte ens kunde lova leverans under 2022 3 timmar sedan, Per Berglund said: Haha ja jag Ă€r pĂ„ allt som "bultas"! đ Okej ett nytt block dĂ„ kan jag hĂ„lla med att nya alu toppar Ă€r intressant! De som Tungelsta rekommenderar Ă€r vĂ€ldigt bra men de Ă€r lite stora kanaler för en snĂ€ll gatvariant. Ett par 165cc ger en piggare kĂ€nsla men inga problem med 185cc heller. AFR Ă€mnet Ă€r kina men har garanterat en bĂ€ttre styrd produktionsprocess och de monteras i USA. AFR jĂ€tte bra val! De flesta gör Ă€mnen i Kina faktiskt DĂ€remot kryllar det av original jĂ€rntoppar sĂ„ har du tid vĂ€nta och leta runt sĂ„ dyker sĂ„dant upp... Helst ska det vara frĂ„n 1969-1970!!! Ăr Ă€ndĂ„ en TRISS lott som du redan har fĂ„tt nit pĂ„ tidigare...Det suger stĂ„lar och tar för mycket tid i ansprĂ„k sĂ„ nytt kĂ€nns sĂ„klart bĂ€st Original har ju fördelen att det passar och har bĂ€ttre livslĂ€ngd Ă€n aluminium. Nackdelen Ă€r ju sĂ€mre topp effekt om man söker det....Lika i övrigt Ett par provtryckta/renoverade originaltoppar med nya ventiler Ă€r det driftsĂ€kraste du kan ha och kan ge effekt om man vill Passa dig för Ă„tervinna fjĂ€drar och ventiler! Det Ă€r din försĂ€kring frĂ„n motorhaveri! Man ska alltid slĂ€nga gamla ventilfjĂ€drar..... Motorns kamaxelkort ska ange vilken ventilfjĂ€der som ska anvĂ€ndas det Ă€r mycket viktigt det blir rĂ€tt. Alutoppar har alltid rĂ€tt bra ventilfjĂ€drar som brukar stĂ€mma mot milda kamaxlar. Ett undantag Ă€r Edelbrock E-Street Aluminiumtoppar dĂ€r de snĂ„lat in pĂ„ kvaliten gĂ€llande bĂ„de fjĂ€drar och ventiler sĂ„ sĂ€tter man i för stor kamaxel sĂ„ skjuter fjĂ€drarna! Att rĂ„da inte helt lĂ€tt dĂ„ det Ă€r din plĂ„nbok och du vet ju bara sjĂ€lv slutmĂ„let. Ett ordsprĂ„k som jag ser nĂ€stan alltid stĂ€mmer Ă€r "Den snĂ„le köper dyrt"...... M.a.o innebĂ€r man hoppar över detaljer som kan kosta massor i slutĂ€nden. Andra saker du MĂ STE byta om du vĂ€ljer alutoppa HĂ€rdade stötstĂ€nger. Original funkar inte dom kommer skĂ€ras sönder mot styrningar. Troligen mĂ„ste du mĂ€ta in nya stötstĂ€nger. Vipparm mutter lĂ„sbara. Original dras muttern ner mot ett stop och det har inte alutoppar. Du behöver köpa sĂ€rskillda lĂ„smuttrar. Ăldre 289 anvĂ€nde sĂ„dant Toppbultar med brickor dĂ„ original saknar brickor. Helst ARP bultar sĂ„ kan du Ă„teranvĂ€nda dom......(man ska aldrig Ă„teranvĂ€nda toppbultar pĂ„ Ford Ă€ndĂ„...De Ă€r engĂ„ngs "torque to yeild" vilket innebĂ€r man strĂ€ckt dom max) AngĂ„ende Kina toppar hĂ€r ser du vad som hĂ€nde mig pĂ„ ett motorbygge med Blue Print toppar som ska vara lite av de "bĂ€ttre" kina topparna.. Fick dom ersatta!   đ Tjena Kommer att följa rĂ„det "Den snĂ„le köper dyrt" och i övrigt försöka hitta en balans mellan plĂ„nbok och mĂ„l. Med det sagt gĂ„r jag vidare med: -       Kolla nĂ€rmare pĂ„ originaltopparna hos USA-motor, skicket och om ventilerna Ă€r samma, samt pris pĂ„ renovering. Som du skriver Ă€r livslĂ€ngd och driftsĂ€kerhet ett stort plus. DĂ€remot verkar det inte krylla av jĂ€rntoppar. Haft annons pĂ„ forumet ett tag och googlat runt ganska friskt. -       Alternativet alutoppar frĂ„n AFR verkar ocksĂ„ klart intressant, sĂ€rskilt efter att jag googlat pĂ„ firman. Ăven om Ă€mnena kommer frĂ„n kina sĂ„ verkar deras verkstad seriös. Tack för ditt bidrag Tungelsta đ€© Det blir lite mer kringkostnader med det som mĂ„ste bytas men det kanske Ă€r överkomligt. Vad rĂ€knar man med för dollarpris mot kronan nĂ€r man rĂ€knar in transport, tullar etc. RĂ€cker 18 kr/dollar? -       Det stĂ„r att dom levererar 1-3 dar efter order men hur lĂ„ng tid kan det ta innan jag har dom? -       Att byta fjĂ€drarna kĂ€nns som en billig livförsĂ€kring đ. Tror jag har kvar kartongen till kammen. DĂ€r kanske det finns lite info.  Blueprintvideon var vĂ€ldigt intressant, skall kolla den i lugn o ro lite senare. Skall Ă„ka tĂ„g 18 timmar ikvĂ€ll till RiksgrĂ€nsen. DĂ€r kan man ocksĂ„ gasa đ  En fundering â jag har nu 302 toppar. Om jag byter till 351, funkar det med stötstĂ€ngerna, in o utportar, vattenkanaler eller nĂ„t annat?
April 2, 20223 yr comment_178874 Jag har tappat kostnadsbilden trots jag tar hem saker direkt frĂ„n Summit flera gĂ„nger per Ă„r. Du kan nog kallt rĂ€kna med 18kr/$ Brukar ta en nĂ„n vecka eller 2 frĂ„n Summit beroende pĂ„ vilken frakt du vĂ€ljer. Oftare fortare Ă€n sĂ„! Byta fjĂ€drar som sagt behövs knappast om du vĂ€ljer nya toppar. GĂ„r du pĂ„ beg spĂ„ret defenetivt! StĂ€nger behöver du troligen inte byta. Inspektera alla att de Ă€r raka och att de inte finns nĂ„gra "flat spots" pĂ„ dom....Dom roterar sakta nĂ€r motorn gĂ„r. Nya toppar Ă€r du tvungen byta stĂ€nger till hĂ€rdade! GjutjĂ€rn Ă€r pĂ„ "end of the line" sĂ„ kanske Ă€r svĂ„rt hitta numera jag har inte tittat sĂ„ mycket.... Oftast Ă€r det ju fel Ă„rsmodell dessutom! Ăven alu toppar dyker upp beg dĂ„ & dĂ„ men de kĂ€nns mer osĂ€kert att köpa begagnat. Jag anvĂ€nder E-Bay Ă€ven pĂ„ begagnat sĂ„ dĂ€r kan man ocksĂ„ köpa. Större risk vad man fĂ„r men sjĂ€lv har jag aldrig haft problem. De som sĂ€ljer Ă€r mycket mĂ„na om ryktet. Typ https://www.ebay.com/itm/234484286910?hash=item36985a45be:g:LkoAAOxy~iJQ9irb  Ăndrade %s av %s (%s)
April 3, 20223 yr comment_178877 Om tanken Ă€r att behĂ„lla allt förutom toppar sĂ„ Ă€r volymen pĂ„ förbrĂ€nningsutrymmet mycket viktigt att kolla upp . Om du tĂ€nker handla nya toppar đ
April 4, 20223 yr Author comment_178888 Hej Per Kul att se att du Ă€r pĂ„. Som vanligt inlĂ€gg med substans. Jag visste inte att det var kinatoppar, det kommer inte pĂ„ frĂ„ga. Dels av kvalitetsskĂ€l men kanske Ă€nnu mer av politiska. Motorn Ă€r köpt frĂ„n VP, en renoverad 351W av Liberty Engine Parts Inc, Charlotte. I deras picking list stĂ„r det Ford 351W 69-86 CamShaft. Men det följde ocksĂ„ med dokument frĂ„n Speed Pro Performance Parts och i sĂ„ fall Ă€r det nog nĂ„gon av modellerna Pro 1500 el Pro 2000 som Ă€r snĂ€lla standardkammar. Den kom komplett med vev kam kolvar etc men var inte monterad. Topparna Ă€r dom som satt pĂ„ det gamla blocket. Dom Ă€r planade, nya styrningar och ventilerna Ă€r slipade. Topparna Ă€r konverterade för blyfritt. FjĂ€drarna Ă€r dom gamla. Kommer att köra standard i överskĂ„dlig tid. Vad Ă€r skĂ€let till att inte köra aluminium? Som jag förstĂ„r det sĂ„ Ă€r det bĂ€ttre att jag köper gjutjĂ€rnstopparna pĂ„ USA-delar, provtrycker för lĂ€ckor och sedan renoverar? Kan man testa fjĂ€drarna pĂ„ nĂ„t sĂ€tt? Skulle gĂ€rna ta VP topparna om det inte Ă€r för att dom inte ens kunde lova leverans under 2022 đ -------------------------------- Hej Per o Tungelsta. Det har hĂ€nt saker! Jag har snackat med VP idag och efter lite turer har dom bekrĂ€ftat att dom har renoverade originaltoppar för leverans, bĂ„de 302 och 351. Spontant tĂ€nker jag att det skulle vara kul att fĂ„ en komplett 351a. Men jag ser pĂ„ specen för respektive att dom skiljer sig lite grann. Inga stora saker utom möjligen att ventilsĂ€tena finns med pĂ„ 302an men inte pĂ„ 351an. Se lĂ€ngst ner. Jag funderar mer om det Ă€r nĂ„got annat som mĂ„ste bytas, t ex insuget, headers, förgasare. Och passar sitter vattenkanalerna rĂ€tt? Det kanske inte Ă€r sĂ„ lĂ€tt att uttala sig, men givet det ni kĂ€nner till idag om mitt case, vad skulle ni vĂ€lja đŹ ?   302W Följande artiklar Ă€r kompatibla för 302:ans motor 1970-77, med dessa topplock (standardkomponenter) Vipparmsats : #6564-181-1041. StötstĂ„ng: #6565-192-1409. Ventillyftare: #6500-VL35. Standardkam: #CS560. Inga trimkamaxlar, dĂ„ fjĂ€der maximerar lyft Ă€ven stödbultarna har begrĂ€nsningar.   351W Följande artiklar Ă€r kompatibla för 351W motor 1969 - 74, med dessa topplock (standardkomponenter) Vipparmsats : #6564-181-11041. StötstĂ„ng: #6565-192-1399. Ventillyftare: #6500-VL35. Standardkam: #CS674. Inga trimkamaxlar, dĂ„ fjĂ€der maximerar lyft Ă€ven stödbultarna har begrĂ€nsningar.    302 komponenter 351 komponenter Â
April 5, 20223 yr comment_178889 PĂ„ 351W block ska du ju ha 351W toppar. Ăr inte helt 100% pĂ„ alla 302 toppar men de har ju klenare bult varvid hĂ„let bör vara mindre....LĂ€tt gjort borra upp eller om de redan har 1/2" hĂ„l Lite större ventiler pĂ„ 351 toppar C9OE toppar Ă€r bara att köpa! Parvis sĂ„klart! VentilsĂ€ten Ă€r inte viktigt byta...De flesta kör ju sĂ„ lite att det Ă€r inga problem....Har aldrig hört nĂ„got fĂ„tt det heller. Klart överdriven "hybris" med hĂ€rdade sĂ€ten Som du ser i beskrivningen tillĂ„ter fjĂ€drarna endast originalkam sĂ„ har du trimkam mĂ„ste du byta dom. Stödbultarna sitter bara pressade sĂ„ de Ă„ker gĂ€rna ur med högre lyft och hĂ„rda fjĂ€drar Ăven Ford satte in skruvade stödbult pĂ„ 289Hp Headders kan du skita i om du mest "Ă„ker" omkring. Shorty headers kan vĂ€ll annars vara ett bra alternativ men som sagt du har ingen större nytta av stora headers Insuget kan man vĂ€ll byta om man vill ha 4-port. NĂ„tt milt Edelbrok Performer Ă€r vĂ€ldigt bra. 4-port original tuffar pĂ„ och byta det till Performance ger inget jĂ€tte kliv. Kom ihĂ„g att svagaste lĂ€nken styr vilket Ă€r kamaxel. Finns ingen anledning till att förbĂ€ttra andningen om kamaxeln inte tillĂ„ter det NĂ„tt jag verkligen kan rekommendera Ă€r att slĂ€nga mekaniska flĂ€kten och investera i en bra SPAL elflĂ€kt med kontroll Det frigör rĂ€tt bra med effekt och bĂ€ttre kylning (gĂ€ller endast om du köper kvalitets ElflĂ€kt typ SPAL) Â
April 5, 20223 yr Author comment_178896 Ditt svar avgjorde saken, jag köpte 351orna idag. Jag har sĂ„ lĂ„ngt möjligt försökt hĂ„lla bilen original o dĂ„ kĂ€nns fint att Ă€ven motorn blir det. Jag har inte kunnat kolla om det Ă€r originalkam men rimligen Ă€r den det dĂ„ det kompletta blocket sĂ„ldes som en standard 351 av VP. I dagslĂ€get fortsĂ€tter jag med 2-portaren och hoppas att insuget passar, likasĂ„ de shortyheaders jag redan har. Tipset om SPAL flĂ€kten gillar jag, att frigöra lite mer effekt sĂ„ enkelt Ă€r kanon. Skall man montera en âflĂ€ktkĂ„paâ ocksĂ„ för styrningen av luften? Om allt faller pĂ„ plats kan man sĂ€ga att elĂ€ndet med topparna leder till en förbĂ€ttring av motorn, visserligen med en prislapp, men prisvĂ€rt. Tack Per för den innehĂ„llsrika och goda infon.
April 6, 20223 yr comment_178897 Fördelen med elflÀkt/ar Àr att de enbart jobbar nÀr det behövs . Men elflÀktar kÀkar amp nÀr de jobbar , fullt möjligt att du mÄste uppgradera din generator till en kraftigare .
April 6, 20223 yr comment_178902 18 timmar sedan, SatisfactĂon said: Ditt svar avgjorde saken, jag köpte 351orna idag. Jag har sĂ„ lĂ„ngt möjligt försökt hĂ„lla bilen original o dĂ„ kĂ€nns fint att Ă€ven motorn blir det. Jag har inte kunnat kolla om det Ă€r originalkam men rimligen Ă€r den det dĂ„ det kompletta blocket sĂ„ldes som en standard 351 av VP. I dagslĂ€get fortsĂ€tter jag med 2-portaren och hoppas att insuget passar, likasĂ„ de shortyheaders jag redan har. Tipset om SPAL flĂ€kten gillar jag, att frigöra lite mer effekt sĂ„ enkelt Ă€r kanon. Skall man montera en âflĂ€ktkĂ„paâ ocksĂ„ för styrningen av luften? Om allt faller pĂ„ plats kan man sĂ€ga att elĂ€ndet med topparna leder till en förbĂ€ttring av motorn, visserligen med en prislapp, men prisvĂ€rt. Tack Per för den innehĂ„llsrika och goda infon. GĂ€llande insuget Ă€r det inte heller petigt om det "passar" perfekt men kommer inte vara nĂ„got problem! 2-port blir en bra ekonomi iallafall men inte mycket mera! đ GĂ€llande elflĂ€kt gĂ€ller det först du investerar i en bĂ€ttre generator......Generator vill du Ă€ndĂ„ byta dĂ„ original knappt orkar driva stereon med sina 40A. ElflĂ€ktarna har en enorm aptit pĂ„ ampere och man fĂ„r rĂ€kna med minst 15-20A sĂ„ det blir inte mycket kvar. En Power Master minst 100A Ă€r bra! Jag har en SPAL liggandes som Ă€r bara 2Ă„r gammal och körd 1 sesong eller sĂ„. Enda kruxet Ă€r att just denna har en rejĂ€l förbrukning! Den smĂ€lte ner en 20A sĂ€kring pĂ„ ett kick! Tror den bör sĂ€kras upp för typ 40A och matas med 6mm2 kabel......ElflĂ€ktar har en hög förbrukning just nĂ€r de kickar igĂ„ng! HĂ€r ser du den sittandes i min bil i ett tidigare motorbygge.....Passade perfekt! Men det finns en massa olika SPAL flĂ€ktar Har handlat dom pÄ https://www.speeding.nu/ Ăndrade %s av %s (%s)
April 7, 20223 yr Author comment_178922 Tack för era nya inlÀgg om flÀktar. Filmen med flÀkten kan inte bli tydligare som illustration. Om jag bestÀmmer mig för en elflÀkt, Àr den du har Per nÄgot du sÀljer? Snyggt motorrum och gött ljud i den motorn.
December 5, 20222 yr Author comment_181063 Tillbaks frĂ„n det döda?! SĂ„ illa var det inte, men ett lĂ„ngt uppehĂ„ll blev det efter att jag köpte renoverade 351W toppar frĂ„n VP i vĂ„ras (dom gamla var 302). Har skruvat pĂ„ topparna vilket inte var nĂ„got problem. Dock fick jag köpa nya muttrar till vipporna dĂ„ pinnbultarna pĂ„ 351 Ă€r 5/16â mot 3/8â pĂ„ 302. Lustigt med klenare dimension pĂ„ större knota.  Blev ocksĂ„ lite förvĂ„nad att de nya muttrarna inte Ă€r sjĂ€lvlĂ„sande. Dom gamla muttrarna har en liten ihopklĂ€mning lĂ€ngst upp. Kan det finnas risk att dom gĂ€ngar upp sig eller ger förspĂ€nningen tillrĂ€cklig press för att inte röra sig?? En knepigare frĂ„ga för mig Ă€r att muttern gĂ„r i botten innan jag fĂ„tt bort allt spel (har hydrauliska lyftare). Skall det vara en annan lĂ€ngd pĂ„ stötstĂ€ngerna? Mina Ă€r 8 3/16â (20,7 mm) o dia 7,93 mm. Kan det vara en OK lösning att lĂ€gga en bricka, 1,5 mm tjock, under muttern?? Har provat och det rĂ€cker för att kunna dra Ă„t muttern det Ÿ varv som skall dras efter att spelet Ă€r borta. Â
December 5, 20222 yr comment_181066 Om du kommer sÄ lÄngt ned med muttern misstÀnker jag att du fÄr fel geometri pÄ vipparmar . Hur man mÀter in original vippor (geometri) har jag noll koll pÄ . En viktig sak att kolla Àr att undersidan pÄ vippan ej tar i brickan till ventilfjÀdrar . Tippar att dina stötstÀnger Àr för korta .
December 5, 20222 yr Author comment_181067 Hej igen đ. Det var lite av sĂ„na konsekvenser jag Ă€r rĂ€dd för. Jag har i alla fall kollat lĂ€ngden pĂ„ dom stĂ€nger som VP sĂ€ljer till 351 och det Ă€r samma lĂ€ngd som jag har. Deras stĂ€nger för 302 Ă€r 175 mm. Nu nĂ€r lurat en dag till pĂ„ detta sĂ„ fick jag för mig att kolla om det Ă€r nĂ„gon skillnad pĂ„ pinnbultens höjd totalt och gĂ€nglĂ€ngd. MĂ€tningen visar att den ogĂ€ngade delen pĂ„ 351 Ă€r 25,3 mm och pĂ„ 302 Ă€r den 22 mm. Det innebĂ€r att muttern bottnar 3,3 mm högre Ă€n pĂ„ 302an. Vilket jag tĂ€nker borde gĂ„ att kompensera med en bricka utan att det pĂ„verkar geometrin. Vad tror du om mitt resonemang? Jag har mĂ€tt topparnas höjd och det Ă€r lika, ca 93,5 mm. Har kollat vippans undersida och det ser OK ut. Har du nĂ„gra synpunkter om muttrarna och sjĂ€lvlĂ„sning?
December 6, 20222 yr comment_181069 Troligtvis har 351W annorlunda vippor (skĂ„len för halvmĂ„nen Ă€r vell troligtvis högre upp) Har aldrig hört talas om tricket att lĂ€gga en bricka under muttern , men funkar det sĂ„ kör . Tror inte det Ă€r hĂ€lsosamt att muttrarna inte har en lĂ„sning , finns lĂ€ngre muttrar med insexskruv i mitten som lĂ„ser , tex . Eller kör med dubbla muttrar , som lĂ„ser varandra .  Ăndrade %s av %s (%s)
December 6, 20222 yr comment_181070 Som du sĂ€kert nu vet sĂ„ har Ford haft 2 typer av muttrar.... Icke lĂ„sande som momentdras emot emot stödbultens slut av gĂ€ngan.....Ska vara en midja pĂ„ de stödbultarna. Sedan de Ă€ldre "metal lĂ„smuttrarna" som det ser nu ut som du monterat. Inget konstigt med dessa utan du mĂ„ste bara manuellt justera in tills vippan precis nuddar stötstĂ„ngen. GĂ„r nog bra chimsa upp muttern! StötstĂ€ngerna bör man egentligen byta om man ska vara petig....Eftersom de "gifter" sig mot bĂ„de lyftare och vippa sĂ„ kan det bli knas om du Ă„teranvĂ€nder dom emot nya lyftare/vippor Under gĂ„ng sĂ„ roterar stötstĂ€ngerna hela tiden naturligt men den rotationen kan upphöra om man byter ut....StĂ„r de still blir det slitage i förtid eller annat. Det Ă€r viktigare Ă€n man tror sĂ€rskilt för avgasventilerna som jobbar i mottryck. Mottrycket tas direkt upp av bĂ„de stödbultar och stötstĂ€nger sĂ„ de utsĂ€tts för en hel del! SjĂ€lva har jag vid flera tillfĂ€llen varit med om att stödbultar kryper ur sina hĂ„l sĂ„ numera byter jag alltid ut dessa frĂ„n "pressade" till "gĂ€ngat".....Inte sĂ„ kul om de kryper ur under drift men har haft tur att motorn bara tvĂ€rstannat HĂ€romdan la faktiskt Steve Morris upp en klipp om krafterna pĂ„ avgasventilerna och det gav Ă€ven mig en "Ă„h fan" kĂ€nsla trots jag var medveten om det  Ăndrade %s av %s (%s)
December 7, 20222 yr Author comment_181071 Tack bĂ„da för er input. Det jag gjort efter era inlĂ€gg Ă€r att jag skruvade ihop sĂ„ mycket jag behövde för att kunna starta och köra 3 x 10 sekunder. Fick upp trycket och oljan rann ur vipporna. Allt lĂ€t bra sĂ„ jag fortsĂ€tter med att montera kylslangar, etc, startar igen för att kolla att allt Ă€r tĂ€tt. Jag visste inte att det finns 2 typer av muttrar förutom att det finns 2 gĂ€ngdimensioner. Mina stödbultar har inte midja, varken pĂ„ 302 eller 351. Vilket dĂ„ bör betyda att jag skall skruva ner muttern tills vippan nuddar stötstĂ„ngen. Det var sĂ„ jag gjorde först men dĂ„ tog gĂ€ngan slut innan spelet var borta. Det Ă€r dĂ€rför som jag chimsat upp muttern (de nya 5/16â jag köpt). Med chimsen har jag fĂ„tt bort spelet. Per â du skriver att vippan precis skall nudda stĂ„ngen. Jag har lutat mig mot en verkstadsbok som heter âHow to rebuild Small-block Ford Enginesâ skriven av Tom Monroe, HP Books -89. Han skriver att efter man dragit tills slacket Ă€r borta att âgive the adjusting nut another Ÿ turnâ. Vad Ă€r din erfarenhet om det? Jag kĂ€nner till att vipporna bör bytas sĂ„ det skall jag fundera pĂ„. I mitt fall Ă€r det bara vipporna som Ă€r nya âŠ. Videon var skitintressant om krafterna, jösses! Och stödbultar som krupit ut, har det varit vĂ€ssade maskiner eller vanliga ocksĂ„? Visste inte heller att bultarna Ă€r pressade, trodde gĂ€ngat. För övrigt mĂ„ste jag kommentera den motorn, vacker som ett konstverk!! Tungelsta har en fundering om det kan vara andra vippor pĂ„ 351 (med högra skĂ„l för pivotbrickan) jĂ€mfört med 302. Jag har ingen aning för jag har aldrig sett annat Ă€n dom som suttit pĂ„ mina 302 toppar.
December 8, 20222 yr comment_181072 Sorry jag glömde lĂ€gga till att dra muttern lite till efter stĂ„ngen precis nyper vippan. Kollar du pĂ„ lyftarens innre kolv sĂ„ rör den sig nedĂ„t ett par mmâŠ..Principen att dra muttern ytterliggare Ă€r att ta bort 50% av glappet.  3/4 varv Ă€r ungefĂ€r det. Jag brukar köra 1/2 till 3/4 varv. Nej vipporna sĂ€llan mĂ„ste bytas utan stötstĂ€ngerâŠ.kanske det du menade⊠Pressad stödbult som kryper ut gĂ€ller enbart om man har högre fjĂ€derkraft,högre komp och högre varvtal. Original inga problem alls. Ford monterade som standard gĂ€ngade stödbult pĂ„ alla 289 hipo maskinerna sĂ„ det Ă€r en risk med pressatâŠ..Efter 50Ă„r litar jag inte alls pĂ„ det Â
December 8, 20222 yr Author comment_181074 Tack för tillĂ€gget. DĂ„ gĂ„r jag vidare, men kommer att bestĂ€lla nya stĂ€nger med tanke pĂ„ att dom nog har följt med frĂ„n gamla motorn, och det du skrev om risk att dom inte roterar. DĂ„ Ă€r bĂ„de lyftare o stĂ€nger nya. Det Ă€r tillgĂ„ng till sĂ„ mycket kunskap som medlemmarna delar med sig av som Ă€r det bĂ€sta med medlemskapet. Och sĂ€rskilt du som ofta lĂ€gger till lite extra đ€©. Jag spar dina inlĂ€gg i en sĂ€rskild kunskapsmapp.
December 8, 20222 yr comment_181075 21 timmar sedan, SatisfactĂon said: Tack bĂ„da för er input. Det jag gjort efter era inlĂ€gg Ă€r att jag skruvade ihop sĂ„ mycket jag behövde för att kunna starta och köra 3 x 10 sekunder. Fick upp trycket och oljan rann ur vipporna. Allt lĂ€t bra sĂ„ jag fortsĂ€tter med att montera kylslangar, etc, startar igen för att kolla att allt Ă€r tĂ€tt. Jag visste inte att det finns 2 typer av muttrar förutom att det finns 2 gĂ€ngdimensioner. Mina stödbultar har inte midja, varken pĂ„ 302 eller 351. Vilket dĂ„ bör betyda att jag skall skruva ner muttern tills vippan nuddar stötstĂ„ngen. Det var sĂ„ jag gjorde först men dĂ„ tog gĂ€ngan slut innan spelet var borta. Det Ă€r dĂ€rför som jag chimsat upp muttern (de nya 5/16â jag köpt). Med chimsen har jag fĂ„tt bort spelet. Per â du skriver att vippan precis skall nudda stĂ„ngen. Jag har lutat mig mot en verkstadsbok som heter âHow to rebuild Small-block Ford Enginesâ skriven av Tom Monroe, HP Books -89. Han skriver att efter man dragit tills slacket Ă€r borta att âgive the adjusting nut another Ÿ turnâ. Vad Ă€r din erfarenhet om det? Jag kĂ€nner till att vipporna bör bytas sĂ„ det skall jag fundera pĂ„. I mitt fall Ă€r det bara vipporna som Ă€r nya âŠ. Videon var skitintressant om krafterna, jösses! Och stödbultar som krupit ut, har det varit vĂ€ssade maskiner eller vanliga ocksĂ„? Visste inte heller att bultarna Ă€r pressade, trodde gĂ€ngat. För övrigt mĂ„ste jag kommentera den motorn, vacker som ett konstverk!! Tungelsta har en fundering om det kan vara andra vippor pĂ„ 351 (med högra skĂ„l för pivotbrickan) jĂ€mfört med 302. Jag har ingen aning för jag har aldrig sett annat Ă€n dom som suttit pĂ„ mina 302 toppar. Kollar man Summits sida verkar det som 302 / 351 har samma - lika vippor đ€ https://www.summitracing.com/parts/cca-1231-16/make/ford Knepiga toppar / stödbultar du har ! Â
December 8, 20222 yr comment_181076 9 timmar sedan, SatisfactĂon said: Tack för tillĂ€gget. DĂ„ gĂ„r jag vidare, men kommer att bestĂ€lla nya stĂ€nger med tanke pĂ„ att dom nog har följt med frĂ„n gamla motorn, och det du skrev om risk att dom inte roterar. DĂ„ Ă€r bĂ„de lyftare o stĂ€nger nya. Det Ă€r tillgĂ„ng till sĂ„ mycket kunskap som medlemmarna delar med sig av som Ă€r det bĂ€sta med medlemskapet. Och sĂ€rskilt du som ofta lĂ€gger till lite extra đ€©. Jag spar dina inlĂ€gg i en sĂ€rskild kunskapsmapp. Alltid kul dela med sig det berikas alla av!  Ăr inte typen som tror det Ă€r roligare ta med sig kunskap i graven. đ StötstĂ€nger mĂ„ vara viktiga men inte vill man ha budget sĂ„ gĂ„r det Ă„teranvĂ€nda sĂ€rskilt om motor och fjĂ€drar Ă€r nĂ€ra original.  Bara vara noga att syna av Ă€ndarnaâŠ..SĂ„klart ska kulorna ha sin runda form men Ă€ven syna att det blanka slitaget pĂ„ kulorna Ă€r jĂ€mnt utspritt runt kulan.  Ser man ojĂ€mnhet vet man att de stĂ„tt stilla. Rulla dom pĂ„ exempelvis glashĂ€llen pĂ„ spisen sĂ„ du ser de ej börjat krökas. Ăr fjĂ€dertryck och komp högre skulle jag ta nya och helst hĂ€rdade sĂ„ de inte flexar. Original Ă€r bara enkelt obehandlat stĂ„l.
December 8, 20222 yr comment_181077 15 minuter sedan, Tungelsta HT-67 said: Kollar man Summits sida verkar det som 302 / 351 har samma - lika vippor đ€ https://www.summitracing.com/parts/cca-1231-16/make/ford Knepiga toppar / stödbultar du har !  Ja det bör vara lika men Ford hade sĂ€kert lite förĂ€ndringar under Ă„ren. Geometriskt ska de funka. Viktigt dock hĂ„lla koll pĂ„ att ventilerna Ă€r just för Rail (styrnings)typ vippor. Ăr inte ventilerna det sĂ„ kan vippan trycka ur knastret och det Ă€r typ Godbye för hela motorn dĂ„!đŹ HĂ„ller med stödbulten har jag inte sett pĂ„ 351 topparâŠ..Men med Ford fĂ„r man alltid se nĂ„tt nytt!đ€Ș