Jump to content

Featured Replies

comment_178859

ElÀndes elÀnde! Jag har Àntligen nÄtt uppstart av motorn i mitt lÄngtidsprojekt. Allt var frid o fröjd tills motorn blivit genomvarm under inkörningen. DÄ frÀser det till pÄ vÀnster headers, vattenlÀcka. LÄng spricka löper ovanför avgasportarna!!

Åkte till Aero-Svets i Bromma som sa att det gĂ„r att svetsa men blir dyrare Ă€n att byta ut.

Tung erfarenhet: provtryck före renoveringen đŸ€‘ 15000 kr i skogen

Alternativen ser ut vara begagnade toppar frÄn USA Motor som lÀr behöva renovering

128304726_USAMotor-beg302toppar.thumb.jpg.c825c00757ae056530ae7f47875db9dd.jpg

Eller nya aluminium frÄn Hansen, Aero Flow för 9693 kr/par, tomma. Dom finns ocksÄ kompletta med ventiler o fjÀdrar för 14877 kr.

Hansens toppar

270681987_AeroFlow302toppar.thumb.jpg.6a84d0d213dc8668c7f37f4080074503.jpgLite frÄgor:

Lite frÄgor      

-        Har Aero Flow OK kvalité?

-        Finns det nÄt bekymmer med att byta till aluminium?

-        Det stÄr inte om dom konverterade för blyfritt. Det kanske alla Àr nuförtiden? NÄn som vet?

-        Vill helst köpa tomma eftersom jag har nyrenoverade ventiler. Men passar dom? Aero Flow Àr 2.00" x 1.18" Intake Port, 1.32" x 1.27" Exhaust Port

-        Kommer dom att funka pĂ„ mitt block, dvs bultmĂ€ssigt, förbrĂ€nningsrum och passar dom mot mina headers (rostfria Hedman Shorty). De jag har Ă€r 302-2v, gjutmĂ€rkta med ”7M29” och ”8A26” vilket vĂ€l innebĂ€r att dom kommer frĂ„n olika motorer, blocket Ă€r 351W.

-        Det hÀr med förbrÀnningsrum, hur viktigt Àr det pÄ en standardmotor?

---------------------------------------------------------------------------

Egentligen ville jag köpa dessa frÄn VP men dom kan inte lova nÄgon leveranstid överhuvudtaget!?

1119985124_302-2VtopparfrnVP.thumb.jpg.f029047806ed05b72bd9df1dea21eb75.jpg

• Svar 51
  • Visingar 3,8k
  • Skapad
  • Senaste Svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Per Berglund
    Per Berglund

Som du sÀkert nu vet sÄ har Ford haft 2 typer av muttrar.... Icke lÄsande som momentdras emot emot stödbultens slut av gÀngan.....Ska vara en midja pÄ de stödbultarna. Sedan de Àldre "metal lÄsmuttr

• Per Berglund
    Per Berglund

HÀr en skÀrmdump frÄn Ford Shop manual...Notera Foot pounds! Men kolla ÀndÄ noga hur mycket lyftar kolven trycks ned! Spelar ingen roll alls nÀstan vilket fabrikat av olja. Jag gÄr helt

• SatisfactĂ­on
    SatisfactĂ­on

Mange tack 😁, ett jobb jag inte hunnit göra. Har ett Mekonomen runt hörnet. Med nya stĂ€nger och alla goda rĂ„d kĂ€nns det gött att plocka ihop allt och starta upp igen.

Posted Images

comment_178861

Har flertalet gÄnger skruvat med "Kina" toppar och det Àr alltid nÄtt irriterande fel men ofta gÄr det ÄtgÀrda.
Aero Flow har jag ingen aning men Àr garanterat gjort av samma coca cola burkar....Alltid en "chansning"
Kompletta toppar skulle jag inte köpa.  FjÀdrarna ofta skrÀp eller fel tryck.
Ventilerna har man ingen aning om kvaliten.

Det Àr bÀst köpa tomma toppar och sedan matcha med korrekt fjÀdrar till kamaxeln och ventiler du vet vad dom kommer ifrÄn.
Har du fel ventiler/fel fjÀdrar Àr det stor risk du antingen sopar rent kamaxeln eller droppar en ventil.
Det Àr bÀttre du investerar rÀtt nu Àn blÄser hela motorn.

Hur trimmat har du tÀnkt köra eller Àr det original?

Vad Àr det för kamaxel?

Är det en standard motor skulle jag aldrig köpa aluminiumtoppar

Ändrade %s av %s (%s)

• Author
comment_178863

Hej Per

Kul att se att du Àr pÄ. Som vanligt med mycket substans i inlÀgget. Visste inte att det Àr kinatoppar. Det gÄr bort direkt, dels för kvalitetsrisker och kanske Ànnu mera av politiska skÀl.

Jag köpte ett komplett renoverat 351W block frÄn VP, renoverat av Liberty Engines INC, Charlotte. Fick den i delar. I picking list stÄr att kammen Àr Ford 351 W 69-86 CamShaft. I medföljande dok finns ett frÄn Speed Performance Parts med beskrivningar av deras Speed Pro Camshaft. I sÄ fall tror jag det Àr en snÀll gatvariant, Pro-1500 el Pro 2000. Topparna kommer frÄn min gamla motor och dom Àr planade, blyfrikonverterade, nya styrningar och slipade ventiler. FjÀdrarna Àr dom gamla.

Om jag tolkar dig rÀtt sÄ Àr det bÀttre att köpa topparna frÄn USA-delar, provtrycka och renovera Àn att köpa nya aluminium. Jag borde vÀl kunna pressa ur styrningarna o anvÀnda ventilerna. Varför Àr inte aluminium bra nÀr jag kommer att köra original, i alla fall inom överskÄdlig tid. Hur kollar man att fjÀdrarna Àr OK?

comment_178865
1 timme sedan, SatisfactĂ­on said:

Hej Per

Kul att se att du Àr pÄ. Som vanligt med mycket substans i inlÀgget. Visste inte att det Àr kinatoppar. Det gÄr bort direkt, dels för kvalitetsrisker och kanske Ànnu mera av politiska skÀl.

Jag köpte ett komplett renoverat 351W block frÄn VP, renoverat av Liberty Engines INC, Charlotte. Fick den i delar. I picking list stÄr att kammen Àr Ford 351 W 69-86 CamShaft. I medföljande dok finns ett frÄn Speed Performance Parts med beskrivningar av deras Speed Pro Camshaft. I sÄ fall tror jag det Àr en snÀll gatvariant, Pro-1500 el Pro 2000. Topparna kommer frÄn min gamla motor och dom Àr planade, blyfrikonverterade, nya styrningar och slipade ventiler. FjÀdrarna Àr dom gamla.

Om jag tolkar dig rÀtt sÄ Àr det bÀttre att köpa topparna frÄn USA-delar, provtrycka och renovera Àn att köpa nya aluminium. Jag borde vÀl kunna pressa ur styrningarna o anvÀnda ventilerna. Varför Àr inte aluminium bra nÀr jag kommer att köra original, i alla fall inom överskÄdlig tid. Hur kollar man att fjÀdrarna Àr OK?

Haha ja jag Ă€r pĂ„ allt som "bultas"! 😉
Okej ett nytt block dÄ kan jag hÄlla med att nya alu toppar Àr intressant! 

De som Tungelsta rekommenderar Àr vÀldigt bra men de Àr lite stora kanaler för en snÀll gatvariant.  Ett par 165cc ger en piggare kÀnsla men inga problem med 185cc heller.
AFR Àmnet Àr kina men har garanterat en bÀttre styrd produktionsprocess och de monteras i USA.
AFR jÀtte bra val!
De flesta gör Àmnen i Kina faktiskt

DÀremot kryllar det av original jÀrntoppar sÄ har du tid vÀnta och leta runt sÄ dyker sÄdant upp... Helst ska det vara frÄn 1969-1970!!!
Är Ă€ndĂ„ en TRISS lott som du redan har fĂ„tt nit pĂ„ tidigare...Det suger stĂ„lar och tar för mycket tid i ansprĂ„k sĂ„ nytt kĂ€nns sĂ„klart bĂ€st

Original har ju fördelen att det passar och har bÀttre livslÀngd Àn aluminium.
Nackdelen Àr ju sÀmre topp effekt om man söker det....Lika i övrigt
Ett par provtryckta/renoverade originaltoppar med nya ventiler Àr det driftsÀkraste du kan ha och kan ge effekt om man vill

Passa dig för Ätervinna fjÀdrar och ventiler!  Det Àr din försÀkring frÄn motorhaveri!
Man ska alltid slÀnga gamla ventilfjÀdrar..... Motorns kamaxelkort ska ange vilken ventilfjÀder som ska anvÀndas det Àr mycket viktigt det blir rÀtt.
Alutoppar har alltid rÀtt bra ventilfjÀdrar som brukar stÀmma mot milda kamaxlar.
Ett undantag Àr Edelbrock E-Street Aluminiumtoppar dÀr de snÄlat in pÄ kvaliten gÀllande bÄde fjÀdrar och ventiler sÄ sÀtter man i för stor kamaxel sÄ skjuter fjÀdrarna!

Att rÄda inte helt lÀtt dÄ det Àr din plÄnbok och du vet ju bara sjÀlv slutmÄlet.
Ett ordsprÄk som jag ser nÀstan alltid stÀmmer Àr "Den snÄle köper dyrt"...... M.a.o innebÀr man hoppar över detaljer som kan kosta massor i slutÀnden.

Andra saker du MÅSTE byta om du vĂ€ljer alutoppa

• HĂ€rdade stötstĂ€nger. Original funkar inte dom kommer skĂ€ras sönder mot styrningar.  Troligen mĂ„ste du mĂ€ta in nya stötstĂ€nger.
  • Vipparm mutter lĂ„sbara.  Original dras muttern ner mot ett stop och det har inte alutoppar.  Du behöver köpa sĂ€rskillda lĂ„smuttrar.  Äldre 289 anvĂ€nde sĂ„dant
  • Toppbultar med brickor dĂ„ original saknar brickor.  Helst ARP bultar sĂ„ kan du Ă„teranvĂ€nda dom......(man ska aldrig Ă„teranvĂ€nda toppbultar pĂ„ Ford Ă€ndĂ„...De Ă€r engĂ„ngs "torque to yeild" vilket innebĂ€r man strĂ€ckt dom max)

AngÄende Kina toppar hÀr ser du vad som hÀnde mig pÄ ett motorbygge med Blue Print toppar som ska vara lite av de "bÀttre" kina topparna.. Fick dom ersatta!

Ändrade %s av %s (%s)

• Author
comment_178870

Hej Per

Kul att se att du Àr pÄ. Som vanligt inlÀgg med substans. Jag visste inte att det var kinatoppar, det kommer inte pÄ frÄga. Dels av kvalitetsskÀl men kanske Ànnu mer av politiska. 

Motorn Àr köpt frÄn VP, en renoverad 351W av Liberty Engine Parts Inc, Charlotte. I deras picking list stÄr det Ford 351W 69-86 CamShaft. Men det följde ocksÄ med dokument frÄn Speed Pro Performance Parts och i sÄ fall Àr det nog nÄgon av modellerna Pro 1500 el Pro 2000 som Àr snÀlla standardkammar.  Den kom komplett med vev kam kolvar etc men var inte monterad. Topparna Àr dom som satt pÄ det gamla blocket. Dom Àr planade, nya styrningar och ventilerna Àr slipade. Topparna Àr konverterade för blyfritt. FjÀdrarna Àr dom gamla. 

Kommer att köra standard i överskÄdlig tid. Vad Àr skÀlet till att inte köra aluminium? Som jag förstÄr det sÄ Àr det bÀttre att jag köper gjutjÀrnstopparna pÄ USA-delar, provtrycker för lÀckor och sedan renoverar? Kan man testa fjÀdrarna pÄ nÄt sÀtt? 

Skulle gÀrna ta VP topparna om det inte Àr för att dom inte ens kunde lova leverans under 2022

3 timmar sedan, Per Berglund said:

Haha ja jag Ă€r pĂ„ allt som "bultas"! 😉
Okej ett nytt block dÄ kan jag hÄlla med att nya alu toppar Àr intressant! 

De som Tungelsta rekommenderar Àr vÀldigt bra men de Àr lite stora kanaler för en snÀll gatvariant.  Ett par 165cc ger en piggare kÀnsla men inga problem med 185cc heller.
AFR Àmnet Àr kina men har garanterat en bÀttre styrd produktionsprocess och de monteras i USA.
AFR jÀtte bra val!
De flesta gör Àmnen i Kina faktiskt

DÀremot kryllar det av original jÀrntoppar sÄ har du tid vÀnta och leta runt sÄ dyker sÄdant upp... Helst ska det vara frÄn 1969-1970!!!
Är Ă€ndĂ„ en TRISS lott som du redan har fĂ„tt nit pĂ„ tidigare...Det suger stĂ„lar och tar för mycket tid i ansprĂ„k sĂ„ nytt kĂ€nns sĂ„klart bĂ€st

Original har ju fördelen att det passar och har bÀttre livslÀngd Àn aluminium.
Nackdelen Àr ju sÀmre topp effekt om man söker det....Lika i övrigt
Ett par provtryckta/renoverade originaltoppar med nya ventiler Àr det driftsÀkraste du kan ha och kan ge effekt om man vill

Passa dig för Ätervinna fjÀdrar och ventiler!  Det Àr din försÀkring frÄn motorhaveri!
Man ska alltid slÀnga gamla ventilfjÀdrar..... Motorns kamaxelkort ska ange vilken ventilfjÀder som ska anvÀndas det Àr mycket viktigt det blir rÀtt.
Alutoppar har alltid rÀtt bra ventilfjÀdrar som brukar stÀmma mot milda kamaxlar.
Ett undantag Àr Edelbrock E-Street Aluminiumtoppar dÀr de snÄlat in pÄ kvaliten gÀllande bÄde fjÀdrar och ventiler sÄ sÀtter man i för stor kamaxel sÄ skjuter fjÀdrarna!

Att rÄda inte helt lÀtt dÄ det Àr din plÄnbok och du vet ju bara sjÀlv slutmÄlet.
Ett ordsprÄk som jag ser nÀstan alltid stÀmmer Àr "Den snÄle köper dyrt"...... M.a.o innebÀr man hoppar över detaljer som kan kosta massor i slutÀnden.

Andra saker du MÅSTE byta om du vĂ€ljer alutoppa

• HĂ€rdade stötstĂ€nger. Original funkar inte dom kommer skĂ€ras sönder mot styrningar.  Troligen mĂ„ste du mĂ€ta in nya stötstĂ€nger.
  • Vipparm mutter lĂ„sbara.  Original dras muttern ner mot ett stop och det har inte alutoppar.  Du behöver köpa sĂ€rskillda lĂ„smuttrar.  Äldre 289 anvĂ€nde sĂ„dant
  • Toppbultar med brickor dĂ„ original saknar brickor.  Helst ARP bultar sĂ„ kan du Ă„teranvĂ€nda dom......(man ska aldrig Ă„teranvĂ€nda toppbultar pĂ„ Ford Ă€ndĂ„...De Ă€r engĂ„ngs "torque to yeild" vilket innebĂ€r man strĂ€ckt dom max)

AngÄende Kina toppar hÀr ser du vad som hÀnde mig pÄ ett motorbygge med Blue Print toppar som ska vara lite av de "bÀttre" kina topparna.. Fick dom ersatta!

😞

Tjena

Kommer att följa rÄdet "Den snÄle köper dyrt" och i övrigt försöka hitta en balans mellan plÄnbok och mÄl. Med det sagt gÄr jag vidare med:

-        Kolla nÀrmare pÄ originaltopparna hos USA-motor, skicket och om ventilerna Àr samma, samt pris pÄ renovering. Som du skriver Àr livslÀngd och driftsÀkerhet ett stort plus. DÀremot verkar det inte krylla av jÀrntoppar. Haft annons pÄ forumet ett tag och googlat runt ganska friskt.

-        Alternativet alutoppar frĂ„n AFR verkar ocksĂ„ klart intressant, sĂ€rskilt efter att jag googlat pĂ„ firman. Även om Ă€mnena kommer frĂ„n kina sĂ„ verkar deras verkstad seriös. Tack för ditt bidrag Tungelsta đŸ€©

Det blir lite mer kringkostnader med det som mÄste bytas men det kanske Àr överkomligt. Vad rÀknar man med för dollarpris mot kronan nÀr man rÀknar in transport, tullar etc. RÀcker 18 kr/dollar?

-        Det stÄr att dom levererar 1-3 dar efter order men hur lÄng tid kan det ta innan jag har dom?

-        Att byta fjĂ€drarna kĂ€nns som en billig livförsĂ€kring 😊. Tror jag har kvar kartongen till kammen. DĂ€r kanske det finns lite info.

Blueprintvideon var vĂ€ldigt intressant, skall kolla den i lugn o ro lite senare. Skall Ă„ka tĂ„g 18 timmar ikvĂ€ll till RiksgrĂ€nsen. DĂ€r kan man ocksĂ„ gasa 😆

En fundering – jag har nu 302 toppar. Om jag byter till 351, funkar det med stötstĂ€ngerna, in o utportar, vattenkanaler eller nĂ„t annat?

comment_178874

Jag har tappat kostnadsbilden trots jag tar hem saker direkt frÄn Summit flera gÄnger per Är.
Du kan nog kallt rÀkna med 18kr/$

Brukar ta en nÄn vecka eller 2 frÄn Summit beroende pÄ vilken frakt du vÀljer.
Oftare fortare Àn sÄ!

Byta fjÀdrar som sagt behövs knappast om du vÀljer nya toppar.
GÄr du pÄ beg spÄret defenetivt! 

StÀnger behöver du troligen inte byta.  Inspektera alla att de Àr raka och att de inte finns nÄgra "flat spots" pÄ dom....Dom roterar sakta nÀr motorn gÄr.
Nya toppar Àr du tvungen byta stÀnger till hÀrdade!

GjutjÀrn Àr pÄ "end of the line" sÄ kanske Àr svÄrt hitta numera jag har inte tittat sÄ mycket.... Oftast Àr det ju fel Ärsmodell dessutom!
Även alu toppar dyker upp beg dĂ„ & dĂ„ men de kĂ€nns mer osĂ€kert att köpa begagnat.

Jag anvÀnder E-Bay Àven pÄ begagnat sÄ dÀr kan man ocksÄ köpa. Större risk vad man fÄr men sjÀlv har jag aldrig haft problem.
De som sÀljer Àr mycket mÄna om ryktet.

Typ

https://www.ebay.com/itm/234484286910?hash=item36985a45be:g:LkoAAOxy~iJQ9irb

Ändrade %s av %s (%s)

• Author
comment_178888

835113689_351komponenter.png.49a0538e84cd56e36f8eb4a6a9c0c0fc.pngHej Per

Kul att se att du Àr pÄ. Som vanligt inlÀgg med substans. Jag visste inte att det var kinatoppar, det kommer inte pÄ frÄga. Dels av kvalitetsskÀl men kanske Ànnu mer av politiska. 

Motorn Àr köpt frÄn VP, en renoverad 351W av Liberty Engine Parts Inc, Charlotte. I deras picking list stÄr det Ford 351W 69-86 CamShaft. Men det följde ocksÄ med dokument frÄn Speed Pro Performance Parts och i sÄ fall Àr det nog nÄgon av modellerna Pro 1500 el Pro 2000 som Àr snÀlla standardkammar.  Den kom komplett med vev kam kolvar etc men var inte monterad. Topparna Àr dom som satt pÄ det gamla blocket. Dom Àr planade, nya styrningar och ventilerna Àr slipade. Topparna Àr konverterade för blyfritt. FjÀdrarna Àr dom gamla. 

Kommer att köra standard i överskÄdlig tid. Vad Àr skÀlet till att inte köra aluminium? Som jag förstÄr det sÄ Àr det bÀttre att jag köper gjutjÀrnstopparna pÄ USA-delar, provtrycker för lÀckor och sedan renoverar? Kan man testa fjÀdrarna pÄ nÄt sÀtt? 

Skulle gĂ€rna ta VP topparna om det inte Ă€r för att dom inte ens kunde lova leverans under 2022 😞

--------------------------------

Hej Per o Tungelsta. Det har hÀnt saker! Jag har snackat med VP idag och efter lite turer har dom bekrÀftat att dom har renoverade originaltoppar för leverans, bÄde 302 och 351.

Spontant tÀnker jag att det skulle vara kul att fÄ en komplett 351a. Men jag ser pÄ specen för respektive att dom skiljer sig lite grann. Inga stora saker utom möjligen att ventilsÀtena finns med pÄ 302an men inte pÄ 351an. Se lÀngst ner.

Jag funderar mer om det Àr nÄgot annat som mÄste bytas, t ex insuget, headers, förgasare. Och passar sitter vattenkanalerna rÀtt?

Det kanske inte Ă€r sĂ„ lĂ€tt att uttala sig, men givet det ni kĂ€nner till idag om mitt case, vad skulle ni vĂ€lja 😬 ?

2021653124_351Wtopplock.thumb.jpg.2ad97f74641bc6cc0ad4dde8e2a9ccf2.jpg

1541886232_302Wtopplock.thumb.png.5b299f413a5cacd162a42c5ec783bd5f.png

302W

Följande artiklar Àr kompatibla för 302:ans motor 1970-77, med dessa topplock (standardkomponenter)
Vipparmsats : #6564-181-1041.
StötstÄng: #6565-192-1409.
Ventillyftare: #6500-VL35.
Standardkam: #CS560. Inga trimkamaxlar, dÄ fjÀder maximerar lyft Àven stödbultarna har begrÀnsningar.

351W

Följande artiklar Àr kompatibla för 351W motor 1969 - 74, med dessa topplock (standardkomponenter)
Vipparmsats : #6564-181-11041.
StötstÄng: #6565-192-1399.
Ventillyftare: #6500-VL35.
Standardkam: #CS674. Inga trimkamaxlar, dÄ fjÀder maximerar lyft Àven stödbultarna har begrÀnsningar.

302 komponenter

1807327557_302komponenter.jpg.e4c046441d9e9fd0a28b6519a3c42365.jpg

351 komponenter

835113689_351komponenter.png.49a0538e84cd56e36f8eb4a6a9c0c0fc.png

comment_178889

PĂ„ 351W block ska du ju ha 351W toppar.
Är inte helt 100% pĂ„ alla 302 toppar men de har ju klenare bult varvid hĂ„let bör vara mindre....LĂ€tt gjort borra upp eller om de redan har 1/2" hĂ„l
Lite större ventiler pÄ 351 toppar

C9OE toppar Àr bara att köpa! Parvis sÄklart!

VentilsÀten Àr inte viktigt byta...De flesta kör ju sÄ lite att det Àr inga problem....Har aldrig hört nÄgot fÄtt det heller.
Klart överdriven "hybris" med hÀrdade sÀten

Som du ser i beskrivningen tillÄter fjÀdrarna endast originalkam sÄ har du trimkam mÄste du byta dom.
Stödbultarna sitter bara pressade sÄ de Äker gÀrna ur med högre lyft och hÄrda fjÀdrar
Även Ford satte in skruvade stödbult pĂ„ 289Hp

Headders kan du skita i om du mest "Äker" omkring.
Shorty headers kan vÀll annars vara ett bra alternativ men som sagt du har ingen större nytta av stora headers

Insuget kan man vÀll byta om man vill ha 4-port.
NÄtt milt Edelbrok Performer Àr vÀldigt bra.
4-port original tuffar pÄ och byta det till Performance ger inget jÀtte kliv.
Kom ihÄg att svagaste lÀnken styr vilket Àr kamaxel.
Finns ingen anledning till att förbÀttra andningen om kamaxeln inte tillÄter det

NÄtt jag verkligen kan rekommendera Àr att slÀnga mekaniska flÀkten och investera i en bra SPAL elflÀkt med kontroll
Det frigör rÀtt bra med effekt och bÀttre kylning (gÀller endast om du köper kvalitets ElflÀkt typ SPAL)

• Author
comment_178896

Ditt svar avgjorde saken, jag köpte 351orna idag. Jag har sÄ lÄngt möjligt försökt hÄlla bilen original o dÄ kÀnns fint att Àven motorn blir det. Jag har inte kunnat kolla om det Àr originalkam men rimligen Àr den det dÄ det kompletta blocket sÄldes som en standard 351 av VP. I dagslÀget fortsÀtter jag med 2-portaren och hoppas att insuget passar, likasÄ de shortyheaders jag redan har.

Tipset om SPAL flĂ€kten gillar jag, att frigöra lite mer effekt sĂ„ enkelt Ă€r kanon. Skall man montera en ”flĂ€ktkĂ„pa” ocksĂ„ för styrningen av luften?

Om allt faller pÄ plats kan man sÀga att elÀndet med topparna leder till en förbÀttring av motorn, visserligen med en prislapp, men prisvÀrt.

Tack Per för den innehÄllsrika och goda infon.

comment_178902
18 timmar sedan, SatisfactĂ­on said:

Ditt svar avgjorde saken, jag köpte 351orna idag. Jag har sÄ lÄngt möjligt försökt hÄlla bilen original o dÄ kÀnns fint att Àven motorn blir det. Jag har inte kunnat kolla om det Àr originalkam men rimligen Àr den det dÄ det kompletta blocket sÄldes som en standard 351 av VP. I dagslÀget fortsÀtter jag med 2-portaren och hoppas att insuget passar, likasÄ de shortyheaders jag redan har.

Tipset om SPAL flĂ€kten gillar jag, att frigöra lite mer effekt sĂ„ enkelt Ă€r kanon. Skall man montera en ”flĂ€ktkĂ„pa” ocksĂ„ för styrningen av luften?

Om allt faller pÄ plats kan man sÀga att elÀndet med topparna leder till en förbÀttring av motorn, visserligen med en prislapp, men prisvÀrt.

Tack Per för den innehÄllsrika och goda infon.

GÀllande insuget Àr det inte heller petigt om det "passar" perfekt men kommer inte vara nÄgot problem!
2-port blir en bra ekonomi iallafall men inte mycket mera! 🙂

GÀllande elflÀkt gÀller det först du investerar i en bÀttre generator......Generator vill du ÀndÄ byta dÄ original knappt orkar driva stereon med sina 40A.
ElflÀktarna har en enorm aptit pÄ ampere och man fÄr rÀkna med minst 15-20A sÄ det blir inte mycket kvar.
En Power Master minst 100A Àr bra!

Jag har en SPAL liggandes som Àr bara 2Är gammal och körd 1 sesong eller sÄ.
Enda kruxet Àr att just denna har en rejÀl förbrukning!  Den smÀlte ner en 20A sÀkring pÄ ett kick!
Tror den bör sÀkras upp för typ 40A och matas med 6mm2 kabel......ElflÀktar har en hög förbrukning just nÀr de kickar igÄng!
HĂ€r ser du den sittandes i min bil i ett tidigare motorbygge.....Passade perfekt!

Men det finns en massa olika SPAL flÀktar 
Har handlat dom pÄ https://www.speeding.nu/

Ändrade %s av %s (%s)

• Author
comment_178922

Tack för era nya inlÀgg om flÀktar. Filmen med flÀkten kan inte bli tydligare som illustration. Om jag bestÀmmer mig för en elflÀkt, Àr den du har Per nÄgot du sÀljer? Snyggt motorrum och gött ljud i den motorn.

• 7 months later...
  • Author
comment_181063

Tillbaks frĂ„n det döda?! SĂ„ illa var det inte, men ett lĂ„ngt uppehĂ„ll blev det efter att jag köpte renoverade 351W toppar frĂ„n VP i vĂ„ras (dom gamla var 302). Har skruvat pĂ„ topparna vilket inte var nĂ„got problem. Dock fick jag köpa nya muttrar till vipporna dĂ„ pinnbultarna pĂ„ 351 Ă€r 5/16” mot 3/8” pĂ„ 302. Lustigt med klenare dimension pĂ„ större knota.

Blev ocksÄ lite förvÄnad att de nya muttrarna inte Àr sjÀlvlÄsande. Dom gamla muttrarna har en liten ihopklÀmning lÀngst upp. Kan det finnas risk att dom gÀngar upp sig eller ger förspÀnningen tillrÀcklig press för att inte röra sig??

En knepigare frĂ„ga för mig Ă€r att muttern gĂ„r i botten innan jag fĂ„tt bort allt spel (har hydrauliska lyftare). Skall det vara en annan lĂ€ngd pĂ„ stötstĂ€ngerna? Mina Ă€r 8 3/16” (20,7 mm) o dia 7,93 mm. Kan det vara en OK lösning att lĂ€gga en bricka, 1,5 mm tjock, under muttern?? Har provat och det rĂ€cker för att kunna dra Ă„t muttern det Ÿ varv som skall dras efter att spelet Ă€r borta.  

20221204_183247.jpg

comment_181066

Om du kommer sÄ lÄngt ned med muttern misstÀnker jag att du fÄr fel geometri pÄ vipparmar .

Hur man mÀter in original vippor (geometri) har jag noll koll pÄ .

En viktig sak att kolla Àr att undersidan pÄ vippan ej tar i brickan till ventilfjÀdrar .

Tippar att dina stötstÀnger Àr för korta .

• Author
comment_181067

Hej igen 😄. Det var lite av sĂ„na konsekvenser jag Ă€r rĂ€dd för. Jag har i alla fall kollat lĂ€ngden pĂ„ dom stĂ€nger som VP sĂ€ljer till 351 och det Ă€r samma lĂ€ngd som jag har. Deras stĂ€nger för 302 Ă€r 175 mm. 

Nu nÀr lurat en dag till pÄ detta sÄ fick jag för mig att kolla om det Àr nÄgon skillnad pÄ pinnbultens höjd totalt och gÀnglÀngd. MÀtningen visar att den ogÀngade delen pÄ 351 Àr 25,3 mm och pÄ 302 Àr den 22 mm. Det innebÀr att muttern bottnar 3,3 mm högre Àn pÄ 302an. Vilket jag tÀnker borde gÄ att kompensera med en bricka utan att det pÄverkar geometrin. Vad tror du om mitt resonemang? Jag har mÀtt topparnas höjd och det Àr lika, ca 93,5 mm.

Har kollat vippans undersida och det ser OK ut.

Har du nÄgra synpunkter om muttrarna och sjÀlvlÄsning?

comment_181069

Troligtvis har 351W annorlunda vippor (skÄlen för halvmÄnen Àr vell troligtvis högre upp)

Har aldrig hört talas om tricket att lÀgga en bricka under muttern , men funkar det sÄ kör .

Tror inte det Àr hÀlsosamt att muttrarna inte har en lÄsning , finns lÀngre muttrar med insexskruv i mitten som lÄser , tex . Eller kör med dubbla muttrar , som lÄser varandra .

Ändrade %s av %s (%s)

comment_181070

Som du sÀkert nu vet sÄ har Ford haft 2 typer av muttrar.... Icke lÄsande som momentdras emot emot stödbultens slut av gÀngan.....Ska vara en midja pÄ de stödbultarna.
Sedan de Àldre "metal lÄsmuttrarna" som det ser nu ut som du monterat.
Inget konstigt med dessa utan du mÄste bara manuellt justera in tills vippan precis nuddar stötstÄngen.
GÄr nog bra chimsa upp muttern!

StötstÀngerna bör man egentligen byta om man ska vara petig....Eftersom de "gifter" sig mot bÄde lyftare och vippa sÄ kan det bli knas om du ÄteranvÀnder dom emot nya lyftare/vippor
Under gÄng sÄ roterar stötstÀngerna hela tiden naturligt men den rotationen kan upphöra om man byter ut....StÄr de still blir det slitage i förtid eller annat.
Det Àr viktigare Àn man tror sÀrskilt för avgasventilerna som jobbar i mottryck.
Mottrycket tas direkt upp av bÄde stödbultar och stötstÀnger sÄ de utsÀtts för en hel del!
SjÀlva har jag vid flera tillfÀllen varit med om att stödbultar kryper ur sina hÄl sÄ numera byter jag alltid ut dessa frÄn "pressade" till "gÀngat".....Inte sÄ kul om de kryper ur under drift men har haft tur att motorn bara tvÀrstannat

HÀromdan la faktiskt Steve Morris upp en klipp om krafterna pÄ avgasventilerna och det gav Àven mig en "Äh fan" kÀnsla trots jag var medveten om det

Ändrade %s av %s (%s)

• Author
comment_181071

Tack bÄda för er input. Det jag gjort efter era inlÀgg Àr att jag skruvade ihop sÄ mycket jag behövde för att kunna starta och köra 3 x 10 sekunder. Fick upp trycket och oljan rann ur vipporna. Allt lÀt bra sÄ jag fortsÀtter med att montera kylslangar, etc, startar igen för att kolla att allt Àr tÀtt.

Jag visste inte att det finns 2 typer av muttrar förutom att det finns 2 gĂ€ngdimensioner. Mina stödbultar har inte midja, varken pĂ„ 302 eller 351. Vilket dĂ„ bör betyda att jag skall skruva ner muttern tills vippan nuddar stötstĂ„ngen. Det var sĂ„ jag gjorde först men dĂ„ tog gĂ€ngan slut innan spelet var borta. Det Ă€r dĂ€rför som jag chimsat upp muttern (de nya 5/16” jag köpt). Med chimsen har jag fĂ„tt bort spelet.

Per – du skriver att vippan precis skall nudda stĂ„ngen. Jag har lutat mig mot en verkstadsbok som heter ”How to rebuild Small-block Ford Engines” skriven av Tom Monroe, HP Books -89. Han skriver att efter man dragit tills slacket Ă€r borta att ”give the adjusting nut another Ÿ turn”. Vad Ă€r din erfarenhet om det?

Jag kĂ€nner till att vipporna bör bytas sĂ„ det skall jag fundera pĂ„. I mitt fall Ă€r det bara vipporna som Ă€r nya 
.

Videon var skitintressant om krafterna, jösses! Och stödbultar som krupit ut, har det varit vÀssade maskiner eller vanliga ocksÄ? Visste inte heller att bultarna Àr pressade, trodde gÀngat. För övrigt mÄste jag kommentera den motorn, vacker som ett konstverk!!

Tungelsta har en fundering om det kan vara andra vippor pÄ 351 (med högra skÄl för pivotbrickan) jÀmfört med 302. Jag har ingen aning för jag har aldrig sett annat Àn dom som suttit pÄ mina 302 toppar.

comment_181072

Sorry jag glömde lÀgga till att dra muttern lite till efter stÄngen precis nyper vippan.
Kollar du pĂ„ lyftarens innre kolv sĂ„ rör den sig nedĂ„t ett par mm
..Principen att dra muttern ytterliggare Ă€r att ta bort 50% av glappet.  3/4 varv Ă€r ungefĂ€r det. Jag brukar köra 1/2 till 3/4 varv.

Nej vipporna sĂ€llan mĂ„ste bytas utan stötstĂ€nger
.kanske det du menade

Pressad stödbult som kryper ut gÀller enbart om man har högre fjÀderkraft,högre komp och högre varvtal.
Original inga problem alls.

Ford monterade som standard gĂ€ngade stödbult pĂ„ alla 289 hipo maskinerna sĂ„ det Ă€r en risk med pressat
..Efter 50Ă„r litar jag inte alls pĂ„ det

• Author
comment_181074

Tack för tillÀgget. DÄ gÄr jag vidare, men kommer att bestÀlla nya stÀnger med tanke pÄ att dom nog har följt med frÄn gamla motorn, och det du skrev om risk att dom inte roterar. DÄ Àr bÄde lyftare o stÀnger nya.

Det Ă€r tillgĂ„ng till sĂ„ mycket kunskap som medlemmarna delar med sig av som Ă€r det bĂ€sta med medlemskapet. Och sĂ€rskilt du som ofta lĂ€gger till lite extra đŸ€©. Jag spar dina inlĂ€gg i en sĂ€rskild kunskapsmapp.

comment_181075
21 timmar sedan, SatisfactĂ­on said:

Tack bÄda för er input. Det jag gjort efter era inlÀgg Àr att jag skruvade ihop sÄ mycket jag behövde för att kunna starta och köra 3 x 10 sekunder. Fick upp trycket och oljan rann ur vipporna. Allt lÀt bra sÄ jag fortsÀtter med att montera kylslangar, etc, startar igen för att kolla att allt Àr tÀtt.

Jag visste inte att det finns 2 typer av muttrar förutom att det finns 2 gĂ€ngdimensioner. Mina stödbultar har inte midja, varken pĂ„ 302 eller 351. Vilket dĂ„ bör betyda att jag skall skruva ner muttern tills vippan nuddar stötstĂ„ngen. Det var sĂ„ jag gjorde först men dĂ„ tog gĂ€ngan slut innan spelet var borta. Det Ă€r dĂ€rför som jag chimsat upp muttern (de nya 5/16” jag köpt). Med chimsen har jag fĂ„tt bort spelet.

Per – du skriver att vippan precis skall nudda stĂ„ngen. Jag har lutat mig mot en verkstadsbok som heter ”How to rebuild Small-block Ford Engines” skriven av Tom Monroe, HP Books -89. Han skriver att efter man dragit tills slacket Ă€r borta att ”give the adjusting nut another Ÿ turn”. Vad Ă€r din erfarenhet om det?

Jag kĂ€nner till att vipporna bör bytas sĂ„ det skall jag fundera pĂ„. I mitt fall Ă€r det bara vipporna som Ă€r nya 
.

Videon var skitintressant om krafterna, jösses! Och stödbultar som krupit ut, har det varit vÀssade maskiner eller vanliga ocksÄ? Visste inte heller att bultarna Àr pressade, trodde gÀngat. För övrigt mÄste jag kommentera den motorn, vacker som ett konstverk!!

Tungelsta har en fundering om det kan vara andra vippor pÄ 351 (med högra skÄl för pivotbrickan) jÀmfört med 302. Jag har ingen aning för jag har aldrig sett annat Àn dom som suttit pÄ mina 302 toppar.

Kollar man Summits sida verkar det som 302 / 351 har samma - lika vippor đŸ€”

https://www.summitracing.com/parts/cca-1231-16/make/ford

Knepiga toppar / stödbultar du har !

comment_181076
9 timmar sedan, SatisfactĂ­on said:

Tack för tillÀgget. DÄ gÄr jag vidare, men kommer att bestÀlla nya stÀnger med tanke pÄ att dom nog har följt med frÄn gamla motorn, och det du skrev om risk att dom inte roterar. DÄ Àr bÄde lyftare o stÀnger nya.

Det Ă€r tillgĂ„ng till sĂ„ mycket kunskap som medlemmarna delar med sig av som Ă€r det bĂ€sta med medlemskapet. Och sĂ€rskilt du som ofta lĂ€gger till lite extra đŸ€©. Jag spar dina inlĂ€gg i en sĂ€rskild kunskapsmapp.

Alltid kul dela med sig det berikas alla av!  Är inte typen som tror det Ă€r roligare ta med sig kunskap i graven. 😅

StötstĂ€nger mĂ„ vara viktiga men inte vill man ha budget sĂ„ gĂ„r det Ă„teranvĂ€nda sĂ€rskilt om motor och fjĂ€drar Ă€r nĂ€ra original.  Bara vara noga att syna av Ă€ndarna
..SĂ„klart ska kulorna ha sin runda form men Ă€ven syna att det blanka slitaget pĂ„ kulorna Ă€r jĂ€mnt utspritt runt kulan.  Ser man ojĂ€mnhet vet man att de stĂ„tt stilla.
Rulla dom pÄ exempelvis glashÀllen pÄ spisen sÄ du ser de ej börjat krökas.
Är fjĂ€dertryck och komp högre skulle jag ta nya och helst hĂ€rdade sĂ„ de inte flexar.
Original Àr bara enkelt obehandlat stÄl.

comment_181077
15 minuter sedan, Tungelsta HT-67 said:

Kollar man Summits sida verkar det som 302 / 351 har samma - lika vippor đŸ€”

https://www.summitracing.com/parts/cca-1231-16/make/ford

Knepiga toppar / stödbultar du har !

Ja det bör vara lika men Ford hade sÀkert lite förÀndringar under Ären. Geometriskt ska de funka.
Viktigt dock hÄlla koll pÄ att ventilerna Àr just för Rail (styrnings)typ vippor.
Är inte ventilerna det sĂ„ kan vippan trycka ur knastret och det Ă€r typ Godbye för hela motorn dĂ„!😬

HĂ„ller med stödbulten har jag inte sett pĂ„ 351 toppar
..Men med Ford fĂ„r man alltid se nĂ„tt nytt!đŸ€Ș