Jump to content

Råd till en som funderar på att köpa Mustang GT 87-92?


Johan Bjorling

Recommended Posts

Hejsan!

Jag har sökt igenom forumet efter lite köpråd på en Mustang GT (5.0, V8) från 87 tom 92.

Jag har läst igenom "Teknik"-sidan, men jag har fortfarande en del frågor.

Största frågan är väl egentligen vad är vanliga fel på Mustang av ovanstående årsmodeller?

Har hittat en del svar på det i andra trådar.

Hittade också det här i "Teknik" på hemsidan...

GT är ett lite magiskt uttryck och många hävdar idag att bilen är en GT. Fakta är att det idag verkar finnas oerhört många fler GT bilar än vad som verkligen tillverkades. Var vaksam på detta och ta gärna hjälp för det är bara en kunnig person som kan avgöra om det är äkta vara eller inte.

Förstår att jag inte är så påläst om de årsmodeller jag är ute efter, efter det att jag läste ovanstående. Vad finns det för olika modeller? Jag vet att det finns LX och GT, men skillnaden mellan dem trodde jag var att LX var cabriolet-modellen och GT vanliga modellen.

I alla fall vilka modeller finns det, och vad skiljer dem åt?

Så läste jag också:

En annan ganska vanlig modifiering är att man stoppat i en V8 i en bil som från början var utrustad med en rak 6:a. Denna modifiering är ganska omfattande och skall normalt även innefatta hela framvagnen, bromsar och ev. även bakaxeln för att det skall vara helt rätt gjort. Kolla noga om Du ser en bil med V8 och en motorkod som är U, T eller L i VIN-numret.

Jag har inte hittat en enda bil från 87 tom 92 som har V6a. Fanns det modeller som tillverkades under dessa år som fick en V6a?

Var sitter den här motorkoden i motorrummet (oftast)?

Om det står motorkod U, T eller L i VIN-numret innebär det då att det har varit en V6a, eller att det bara finns risk för det?

Vad är ett VIN-nummer? (:oops:)

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Innan vi börjar nysta i alla frågor, eftersom att ditt intresse

är Mustang 87-93 så är det så att det finns massor att

hämta på nätet kolla till exempel 8)www.foxmustang.com

eller www.fox-body.com LX och GT finns det egentligen alla

sorter av men det är olika utrustning och motorer 5.0 V8 eller

2,3l 4a det finns också några olika styrkor men det är starkt begränsat. :?

LX har jag fått förklarat att det skall stå för Luxury Extra

och GT står enkelt utryckt för Grand Turismo.

V6or finns på skuttiotals Mustanger och den raka 6an har

sitt ursprung i sextiotalet men hänger med ett antal år

till :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Innan vi börjar nysta i alla frågor, eftersom att ditt intresse

är Mustang 87-93 så är det så att det finns massor att

hämta på nätet kolla till exempel 8)www.foxmustang.com

eller www.fox-body.com LX och GT finns det egentligen alla

sorter av men det är olika utrustning och motorer 5.0 V8 eller

2,3l 4a det finns också några olika styrkor men det är starkt begränsat. :?

LX har jag fått förklarat att det skall stå för Luxury Extra

och GT står enkelt utryckt för Grand Turismo.

V6or finns på skuttiotals Mustanger och den raka 6an har

sitt ursprung i sextiotalet men hänger med ett antal år

till :wink:

Tackar tackar... då är jag lite klokare i alla fall.

Sökte efter mustanger på se.mobile.de för ett halvår sedan och flertalet mustanger från 87-92 jag hittade var med den klenare motorn.

Vilken är mest utrustad? Är det GTn eller LX, eller har inte det med saken att göra? Just nu äger jag en Volvo 850, och där står i alla fall bilmodellbeteckningen för olika sorters utrustning i bilen och ibland även motorstyrka.

Jag ska gå in på de där sidorna som du tipsade om...

Link to comment
Share on other sites

LX modellen finnes i Hatchback, Notchback og Convertible, mens GT finnes i Notchback og Convertible. GT har skjørt rundt om.

mustang88_13.jpg

1988 GT Convertible

mus84.jpg

1993 LX 5.0 Hatchback

93_lx_notch_1.jpg

1993 LX 2.3 Notchback

GT er kun levert med 5.0 V8 mens LX ble levert med 2.3 eller 5.0. Utstyr forøvrig kommer an på hva bilen ble bestilt med ny.

Hvis du har planer om å trimme motoren, anbefaler jeg 1989 eller nyere 5.0, da denne har et bedre luftmålings system i forbindelse med insprutnings anlegget.

Link to comment
Share on other sites

VIN står för Vehichle Identity Number, och är alltså serienumret på dil bil. Med hjälp av detta kan du bl.a. utläsa tillverkningsdatum, färg, inredning, opitions m.m..

De flesta GT levererades fullutrustade från fabrik, något som gjorde dem väldigt populära direkt vid säljstarten 1987.

GT:n är dock betydligt vanligare här hemma än LX:en.

Ifall du är ute efter bästa förutsättningarna för att åka fort så ska du välja en LX, som väger mindre än både GT-cabben som är tyngst, och den vanliga GT Hatchbacken. Cabben har förstärkningar i bottenplattan, och GT:n har en massa plasttrim påhängt. I övrigt är de stort sett samma bil.

Den enda av modellerna mellan 87-93 som avviker lite är -93 Cobra, som bl.a. har en annan motorkombination (mer effekt), delvis annat plasttrim och bakvinge, 5-bultade axlar och andra fälgar m.m. Allt detta går idag att köpa som eftermarknadsdelar till ganska rimliga pengar. Jo förresten, 1987 och tidiga 1988 fanns Hatchbacken även att få som Targa (T-Top). Någan annan tidigare i tråden skrev att du skulle ta en -89 eller senare, men då utbudet kanske börjar bli magert så kan jag trösta dig med att de få skillnader motormässigt som är mellan en -87 och en -89 är väldigt lätt att byta(finns som eftermarknad från bl.a. Ford Motorsport), och är egentligen inte alls speciellt nödvändigt att byta förrän man börjar pillra med överladdning m.m.

Vill du veta mer exakt vad som skiljer mellan GT och LX från år till år, kolla här:

http://www.mustanggt.org/gtvslx.htm

Vill du veta mer generellt om varje årsmodell, och även kolla en VIN/Doortag-Decoder samt annan information, kolla här:

http://www.mustanggt.org/year.htm

Gör en sökning på t.ex Google på "5.0 Mustang" och jag tror din helg är räddad...

Fråga om du vill veta mer!

mvh

Jocke

Link to comment
Share on other sites

Den enda av modellerna mellan 87-93 som avviker lite är -93 Cobra, som bl.a. har en annan motorkombination (mer effekt), delvis annat plasttrim och bakvinge, 5-bultade axlar och andra fälgar m.m.

1993 Cobra hadde 4-boltede aksler, det var kun de 107 Cobra R bilene som hadde 5-boltede.

Link to comment
Share on other sites

Mycket bra information här på forumet... tackar så mycket.. :D

Jag är inte särskilt intresserad av överladdning. Jag har mest blivit helt frälst i fox mustangen med 5-litersmotor.

Bara ljudet från avgasröret gör bilen helt underbar.

Dessutom vill jag helst åt en fullutrustad med skinnsäten, AC o.s.v.

Är det ABS-bromsar på de här bilarna? Det har jag inte lyckats hitta information om någonstans. Jag har en bekant som har en 5.0 LX cab, men jag har inte frågat honom om det.

GT plastkjolarna tycker jag är riktigt snygga, så jag antar att jag vill åt en fullutrustad GT Hatchback eller Cab.

Jag har läst kortfattad recension på en amerikansk sida om just Mustang från de här åren, och enligt den recensionen så var GT Cabriolet ganska skramlig. Är det något som ni också tycker?

Om GT cabrioleten har en förstärkt bottenplatta jämfört med LX cabben, så borde väl GT cabben inte vara lika skramlig? Min plan är i alla fall att förse bilen med fjäderbenstag och alla möjliga såna stag för att få den mer stabil. Jag känner en kille som har egen verkstad, och han är riktigt duktig med sina maskiner, så då kan jag få helt custom stag genom honom. Det är alltid roligt. :D

Det finns inte så många såna här bilar hos bilhandlare i Sverige, så jag har inte lyckats provköra en än så länge... min kompis som jag nämnde tidigare har jag inte ens vågat fråga om jag får provköra hans bil för han är så otroligt rädd om den. :D Har den den underbara styrservon som alla andra amerikanska bilar har? Alltså en otroligt kraftig servo.

Targa top är väl trevligt i sig, men då är jag mer ute efter en riktig cabriolet eller en hatchback. Det beror lite på vad marknaden har att erbjuda.

Min plan som den ser ut just nu är att ta mig till USA och titta på mustanger där. De har bra mycket större utbud och rimligare priser än vad vi har i Sverige. Tanken är att jag ska köpa den här bilen och faktiskt äga den resten av livet, så jag vill få tag på "rätt" modell från början.

Just nu är jag studerande, fast jag har inte så lång tid kvar på min utbildning. Det gör däremot att jag inte har råd med två bilar, och om jag köper en mustang nu så skulle den vara tvungen att fungera som vinterbil också. De här bilarna är ju inte alls byggda för vinterklimat, men om man rostskyddsbehandlar dem riktigt noggrannt (gör jag i vilket fall som helst) så borde det vara lite bättre.

Är det något mer som kan strula på bilen när den körs på vintern? Vad jag har läst så gillar inte motorn att starta i kalla miljöer, och motorvärmare finns det till de här bilarna?

Hur är styrningen under vintern? I Stockholm så är det hård is på många småvägar så bilen (min 850a) kränger hit och dit i olika spår som har bildats i isen. Det sliter ganska bra på framvagnen... kommer mustangen helt och hållet gå sönder i den miljön?

Jag har många frågor, och jag hoppas på många svar... :D

EDIT: Kom på en till fråga.

89dash.jpg

Ratten som syns på bilden ovan... fanns den bara på vissa modeller, eller är den något som finns på alla?

Jag har bara sett den ratten på den här bilden och i filmen "Hannibal" (:lol:) där Clarice Starling äger just en sån mustang. Den verkar ha lite funktionsknappar, men vad är det för knappar och till vilka modeller fanns/finns den?

Link to comment
Share on other sites

ABS bremser var ikke å få. LX og GT cabben er lik i bunnplate og understell (5.0 utgavene). Bryterne i rattet er til Cruise Controllen. Mener rattet er likt frem til Air Bag kom på fører siden (91 mener jeg å huske).

Link to comment
Share on other sites

ABS bremser var ikke å få. LX og GT cabben er lik i bunnplate og understell (5.0 utgavene). Bryterne i rattet er til Cruise Controllen. Mener rattet er likt frem til Air Bag kom på fører siden (91 mener jeg å huske).

Okej... så bottenplattan är precis likadan oavsett om man köper en LX cab eller GT cab?

Användaren 87gt50 skrev precis att de inte är likadana... vem av er har rätt? Eller har jag missförstått något?

Så ratten på bilden ovan är den ratt man får om man inte har air-bag?

Om ni har fler länkar ni vill dela med er av så får ni gärna lägga till dem på:

http://www.d.kth.se/~bjorling/fox-mustang/lankar.php

:D

Försöker samla ihop lite bra länkar om just Fox modellen.

Link to comment
Share on other sites

Alla cabbarnas bottenplattor var samma oavsett om det är en GT eller LX. Tror t.o.m. att det är samma på 2.3 och 5.0, förmodligen p.g.a. produktionsskäl.

Sorry om jag var otydlig om detta.

Har mycket svårt att tro att skramligheten skulle vara baserad på bottenplattans konstruktion. Handen på hjärtat så beror det nog snarare på kvaliteten på framför allt inredningen med alla plastdetaljer. Bilarna börjar bli lite till åren, och har bilen haft en skruvarglad tidigare ägare så lär det märkas med lite sprickor, saknade montageöron m.m. Det positiva med detta är att du kan få tag i alla delar du behöver då eftermarknaden är gigantisk till just dessa bilar.

Det börjar bli ont om oskruvade FOX bilar i USA med. Hittar du en så kommer de nog att vilja ha en del pengar för den, framför allt i storstadsområdena.

T.ex den här:

http://www.dealsonwheels.com/search/det ... 502-000039

En 1993 GT cab, 1 ägare, $12500

Eller den här:

http://www.dealsonwheels.com/search/det ... _ID/104393

1993 Cobra, ser väldigt fin ut, $21000

Nånting du bör bestämma dig för är ifall du ska ha en automat eller manuell...

Lycka till!

mvh

Jocke

Link to comment
Share on other sites

Alla cabbarnas bottenplattor var samma oavsett om det är en GT eller LX. Tror t.o.m. att det är samma på 2.3 och 5.0, förmodligen p.g.a. produktionsskäl.

Sorry om jag var otydlig om detta.

Har mycket svårt att tro att skramligheten skulle vara baserad på bottenplattans konstruktion. Handen på hjärtat så beror det nog snarare på kvaliteten på framför allt inredningen med alla plastdetaljer. Bilarna börjar bli lite till åren, och har bilen haft en skruvarglad tidigare ägare så lär det märkas med lite sprickor, saknade montageöron m.m. Det positiva med detta är att du kan få tag i alla delar du behöver då eftermarknaden är gigantisk till just dessa bilar.

Det börjar bli ont om oskruvade FOX bilar i USA med. Hittar du en så kommer de nog att vilja ha en del pengar för den, framför allt i storstadsområdena.

T.ex den här:

http://www.dealsonwheels.com/search/det ... 502-000039

En 1993 GT cab, 1 ägare, $12500

Eller den här:

http://www.dealsonwheels.com/search/det ... _ID/104393

1993 Cobra, ser väldigt fin ut, $21000

Nånting du bör bestämma dig för är ifall du ska ha en automat eller manuell...

Lycka till!

mvh

Jocke

Jag vill ha en manuellt växlad. Automat är trevligt i sig, men jag föredrar manuellt.

www.cars.com verkar i alla fall vara en bra sökmotor för att hitta begagnade bilar i USA.

Det viktiga som jag ser det är att bilen är i bra skick. Sen om den har tillhört en skruvarglad kille gör inte så mycket, så länge han varit mycket noggrann med bilen.

Link to comment
Share on other sites

Hej! Kul att det finns fler som fastnat för Foxen.

Det är alltid kul med relativt oskruvade bilar. Köpte min 93a av första och en halva ägaren. Föregående hade bara haft bilen i en månad. Gått strax 5000 mil då. Luktade ny fortfarande.. Känns ny idag med.

Hoppas du hittar nån fin bil till sommarn.

Förresten - Airbag ska vara standard från och med 1990. Då försvann också tiltfunktionen. Enligt "The Official Ford Mustang 5.0 Technical Reference & Performance Handbook. Bra bok där det mesta man vill veta står. År för år, modell för model, specialmodeller, nummer mm. Och listor på vad som Ford hade för problem och vad man drog tillbaka bilarna för osv.

Link to comment
Share on other sites

Förresten - Airbag ska vara standard från och med 1990.
Husket visst feil..
Enligt "The Official Ford Mustang 5.0 Technical Reference & Performance Handbook. Bra bok där det mesta man vill veta står. År för år, modell för model, specialmodeller, nummer mm. Och listor på vad som Ford hade för problem och vad man drog tillbaka bilarna för osv.
Denne boken er å anbefale.

Fox-Body Mustang Recognition Guide 1979-1993, er minst like bra og bør også finnes i samlingen til en Fox-Body entusiast.

foxbodycover.jpg

Link to comment
Share on other sites

Möjligheten att "tilta" hjulen har jag sett på flera ställen, men vad ger det för praktiska fördelar?

Har försökt klura ut det, men har inte hittat information om det någonstans.

förmodar att du menar ratten, samma där, den fanns 87-89...

höj och sänkbar då...

Link to comment
Share on other sites

Möjligheten att "tilta" hjulen har jag sett på flera ställen, men vad ger det för praktiska fördelar?

Har försökt klura ut det, men har inte hittat information om det någonstans.

förmodar att du menar ratten, samma där, den fanns 87-89...

höj och sänkbar då...[/quote:95e1d69z]

Jaha... så i alla annonser där det står "Tilt wheel" så menar dem ratten med "wheel".

Varför försvann det när airbag kom? Jag läste på någon sida att när airbagen kom på förarsidan så försvann möjligheten "tilt wheel".

Vad låg det för tekniskt skäl till att ta bort den funktionen bara för att man monterade airbag i ratten?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

såg nånstans att du undrade över knapparna i ratten.

Dom är till farthållaren, men på min 89:a så suger farthållaren ganska lång snabel, det blir ryckigt som fan. Den kanske är trasig inte vet jag men bra är den inte.

Link to comment
Share on other sites

såg nånstans att du undrade över knapparna i ratten.

Dom är till farthållaren, men på min 89:a så suger farthållaren ganska lång snabel, det blir ryckigt som fan. Den kanske är trasig inte vet jag men bra är den inte.

Då borde det vara fel på den, för på min -92:a funkar den alldeles utmärkt...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Farthållaren på min -90 LX fungerade perfekt när jag körde hem den från Stockholm till Ronneby (50mil) :D

Robert! Du som har firma och tar hem delar från USA kanske är sugen på att fixa hem en T5z och byta den mot min LX minus de delarna jag behöver till Cobran ;)

Pär

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...