Jump to content

Trim tips 5.0 HO


19jon77

Recommended Posts

Hejsan!

Går i tankarna att bygga lite motor i -65an

Sitter just nu en orginal -88 5.0 uppdaterad med luftmasse.Orginal styrsystem.Manuell låda.

Tänkte höra om det finns nå bra tips på kam,toppar att köpa för det är ju en ljungel att leta på nätet!

mvh Jon

Link to comment
Share on other sites

Trimma motorer är alltid kul, framför allt för att man får en piggare och roligare motorkaraktär med högre komp och vassare kam. Sedan om det blir oceaner av effekt på den där spisen vet jag inget om, men känslan och karaktären på motorn ger körglädje, oavsett effekt. Ta en Ducati som exempel, hög trimngsgrad och skojiga kammar med desmodromisk ventilstyrning och överlapp original, ger fantastisk ljud och körglädje oavsett om det är en liten Monster 600 eller en Panigale V4R. 

Finns säkert experter på den där som vet  vad det kan ge och kostar, men ibland är det resan mot målet som är grejen med hobbyfordon. 

🙂

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 2022-11-17 at 11:04, 19jon77 said:

Ja det är alltid kul att höja effekt! Och hoppas att det finns nån här som har nå bra tips, och kostnaden mäts väl i leende!?

Målet är väl ca 3-400 tänkte jag!

Jag tipsar bara en alternativ tanke då jag är så jäkla trött själv på kostnaden och krånglet med köpa nya toppar och kamaxel. 

För sisådär 15år sedan höll jag på med 302 och 5.0 och hamnade runt 350-400hk i olika kombinationer. Men det var alltid en besvikelse kontra investeringen då vridet alltid blir relativt lågt….Det händer lite från start helt enkelt på dessa smallblock så är det bara.
De ska varvas och det är jobbigt….Man vill ha kraft direkt…400hk på svänghjulet är klart tröttare än min svenne VW Arteon GTR. Modern effekt tar udden av trött V8

Jag vill bara droppa ner en kompressor eller allra helst en turbo…..Både billigt och enkelt idag och resultatet är grymt!
Krasst sett kan du då ha en originalmotor och bara anpassa den lite för laddning.
Typ anpassa kolvringar, nya lager, packningar och pinbulta block och stakar….Thats it om man super snålar!
Vill man vara försiktig snik ladda bara en halv bar och vips enormt vrid och och runt 400hk 
Jag sparade detta klipp nedan från Engine Masters som säger allt.
De tog en 100% original 5.0 och gjorde inget annat än turbo ladda 1bar….Bytte inget i motorn alls förutom sätta på förgasare.
Självklart inget som är hållbart på sikt men klippet är väldigt talande vad som händer vid enkel laddning med en dieselturbo på 1bar…..Hela bygget finns att se.

Lite trångt i en 65a såklart men jag gillar tanken bakom amerikanarnas talesätt KISS (Keep It Simple Stupid)!
Kompressor är ju bekvämare bygga men dyrare…..Båda alternativen ger garanterat störst leende och kör man lugn får man även leende av låg förbrukning!
 

 

Link to comment
Share on other sites

Ja där fanns det ju en hel del kul! Är väl inne på att fortsätta med insprutning och det fanns ju färdiga kit för det.

Blir nog att börja plocka ur motorn och beställa lite grejer snart! Är väl lugnast att titta över lager och ringar om man ska köra överladd.

Link to comment
Share on other sites

31 minuter sedan, 19jon77 said:

Ja där fanns det ju en hel del kul! Är väl inne på att fortsätta med insprutning och det fanns ju färdiga kit för det.

Blir nog att börja plocka ur motorn och beställa lite grejer snart! Är väl lugnast att titta över lager och ringar om man ska köra överladd.

Tänk över sprut minst 10ggr!
Jag har byggt 3st helt olika system och det är väldigt lite "märkbara" förtjänster jämfört med alla nackdelar.
När man väl får till det så är det mycket skönt ha en bil som fungerar som vilken annan svensson bil.
Ihop med laddning är det stora förtjänster med sprut men inte utan

Link to comment
Share on other sites

Okej! Ja jag har lite dålig koll vilken utväxling jag har men tror det är 3,0. Varvar inte speciellt mycket i 110 så där finns nog lite att fila på.

Per. Vad tänker du på med vilka nackdelar sprut har? Blir att styra motorn med maxxecu i framtiden i sånna fall.Har återförsäljare här i närheten och bromsbänk så kunskapen på den biten finns i närheten

 

MVH

Link to comment
Share on other sites

Precis som Lars säger så gör utväxling enormt mycket på hur en bil accelerar och känns. Jag har laborerat lite med utväxlingar på flera bilar och det är verkligen det enklaste "trimmet".

Det finns en bra lathund på https://www.autopower.se/tips/default.asp scrolla ner lite så kommer du till ett fönster där du kan lägga in utväxlingarna på varje växel samt slutväxeln och däckdimension. Då ser du varvtalet och fart på varje växel så får man ett hum om hur den kommer att gå.

Överladdning (mild sådan) så finns det mängder med olika turbokit på ebay för vettiga pengar som är väl beprövade i USA (på lägre laddtryck). Självklart får man ju bygga en del själv för att få ihop allt, men det blir ändå rätt billigt och enkelt.

Gällande styrsystem så funkar ju förgasare om man är riktigt duktig på att justera förgasare (men tänk efter flera gånger före om du är duktig på förgasare, för det är ytterst få som verkar vara det). Själv är jag värdelös på förgasare men gillade inte heller Holleys insprutning. Så jag köpte själv ett MaxxECU styrsystem till min Mustang. Jag kommer att köra med dubbla turbo, separatat tändspolar och styra allt sekventiellt. Den stora fördelen med MaxxECU som jag ser är att det är otroligt populärt, så alla kan det systemet. Samt så är det ett smidigt program att mappa bilen med. Så får man en hel del funktioner för skapliga pengar. Jag har tidigare kört med Vems och tyckt det varit bra, men när man börjar bygga ihop ett vems med mycket funktioner så hamnar man typ på samma pengar som ett maxxecu.

Men för att få effekt skapligt enkelt så är överladdning vägen att gå skulle jag tycka. Dock så är original motorblocken rätt veka och man ska hålla sig under 500hk med överladd (säger de flesta) för att inte spräcka blocket. Jag kommer att köra försiktigt överladd till att börja med då det spårat ur med väghållning och massa annat plock så jag helt enkelt inte har råd att bygga ett dartblock till min bil nu. Så mycket effekt får helt enkelt vänta.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...