Jump to content

lyfta ur motor


aihonen

Recommended Posts

Jag lyfte ur motorn med låda ur min 66 utan problem.

Det finns en pryl på Jula som heter "motorlyftkedja" som gör att man kan vinkla motorn hur man vill.

Det var jätte enkelt att lyfta ur motorn med detta hjälpmedel för med en fast nyckel får man milimeterprecision på att vinkla ur motorn.

Jula artnr 601-004

Link to comment
Share on other sites

Jag lyfte ur motorn med låda ur min 66 utan problem.

Det finns en pryl på Jula som heter "motorlyftkedja" som gör att man kan vinkla motorn hur man vill.

Det var jätte enkelt att lyfta ur motorn med detta hjälpmedel för med en fast nyckel får man milimeterprecision på att vinkla ur motorn.

Jula artnr 601-004

Jo den sår inte tråkig ut du. Sådan måste köpas så fort jag är där :D Ser väldigt användbar ut. Sådan måste jag ha..

Link to comment
Share on other sites

Man ska lyfta ur komplett med låda.

Om man har möjlighet såklart!

Är du i ett trångt garage så kan det vara svårt

Det är ett svärande och skrikande med blodvite som följ att hålla på att först plocka ur låda och sen motorn.

Vid montering är det guld att droppa ner allt i ett stycke (som Ford gjorde).

Skönt att ha växellådan momentdragen mot blocket istället för att knäcka ryggen hängande över skärmarna och försöka dra åt bultarna till lådan

Jag montera min maskin under 20min förra veckan med bara rep och en domkraft under bilen för att räta upp paketet med

Link to comment
Share on other sites

tjenare!

Jag är trångbodd i garaget vilket gjorde att jag var tvungen att sära på motorn och lådan innan lyftet. Några större problem med ingreppet var det inte, tyckte jag. Jag blev förvånad hur smidigt det faktiskt gick. Det var "bara" att slita bort inspektionsluckan, skruva bort fyra muttrar från startkransen som håller convertern och sedan skruva bort bultarna till "converterhuset". Däremot får man vara väldans noga att inte bryta för mycket åt olika håll då man särar på paketet :shock:

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte, jag tog ju ur motor och låda tillsammmans för att lådan skulle renoveras men om man bara ska ta ur motorn för att snygga upp motorutrymmet,

måste man ta med lådan ur bilen då också? Lådan sitter ju iofs. bara i bakkant så det kanske är oundvikligt?

Link to comment
Share on other sites

per: du kan ju gärna svänga förbi mitt garage när min är hämtad från engine kit.. :D

har viss ångest inför monterandet....tror att det kommer ta mer än 20 minuter för mig.

Det blir kul med nytt godis.

Inget att oroa dig för baxa med motor och låda det är plättlätt!!!

(tänk positivt så flyter det) ;)

Med 20 min mena jag bara själva lyftet och få in bultarna i motorkudde och växellåda.

Men visst som HT67 sa så behöver man ju inte ta ur växellådan om den är helt OK.

Man spar ju ganska mycket arbetstid att lämna den.

Men du "aihonen" som ska fixa motorutrymmet bör avlägsna lådan om jobbet ska bli snyggt.

Inget vidare att kladda med slipning och färg med en växellåda i vägen

Link to comment
Share on other sites

Men du "aihonen" som ska fixa motorutrymmet bör avlägsna lådan om jobbet ska bli snyggt.

Inget vidare att kladda med slipning och färg med en växellåda i vägen

Det fungerar. Men det blir besvärligare helt klart.

Per, visst går det bra att plocka ur lådan underifrån och låta motorn sitta kvar i bilen? Med tanke på att jag skall renovera lådan nästa år.

Link to comment
Share on other sites

Men du "aihonen" som ska fixa motorutrymmet bör avlägsna lådan om jobbet ska bli snyggt.

Inget vidare att kladda med slipning och färg med en växellåda i vägen

Det fungerar. Men det blir besvärligare helt klart.

Per, visst går det bra att plocka ur lådan underifrån och låta motorn sitta kvar i bilen? Med tanke på att jag skall renovera lådan nästa år.

Det är inga problem, ta det lungt bara så du inte kröker ingående axeln i växellådan

Link to comment
Share on other sites

Nytt godis ja.. paketet från summit gick loss på en del, performer rpm toppar,ny förgasare,fördelare,msd tändbox,rullvippor,eagle stakar,nya headers och nytt 2,5" avgassystem etc sen blev det ju hyperu... kolvar och grejjer från engine kit (ville ha lite högre comp än på alla "rebuild kits" från jegs summit etc)

får tillbaka den ballanserad,toppdeckad,borrad,stresshonad och med veven slipat.. pust..

jag är needless to say utfattig..

och kommer få jobba röven av mig för att köra 1maj.

:D

Link to comment
Share on other sites

mobcharge

Låter som en fin kur för motorn! :)

Men som du säger så lär du få ligga i för att hinna med.

Men ta det lugnt nu och metodiskt så inget går fel.

Stress och noggranhet brukar inte gå hand i hand..

Fredde77

Nä man ska väll inte plocka ur saker i onödan.

Men alla gör på sitt sätt och inget är väll egentligen fel eller rätt.

Tar bara olika mycket tid och sen beror det ju på var man sätter ribban.

Jag gissar att få här har nivå "Trailer Queen" och sätter sin Mustang i kuvös så fort det kommer lite björkpollen.

Jag gjorde själv riktigt akrobatiska övningar förra vintern med att byta innerskärmarna i motorutrymmet med motorn och headders kvar i utrymmet!! :shock:

Blev mycket bra men inte 100% eftersom jag inte kom åt riktigt överallt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...