Jump to content

Recommended Posts

Hej

Undrar lite vilken utväxling jag ska välja till min 5 växlade låda. Så om någon som har en 5 vxl låda kan säga vilken utväxlingen han har och hur mycket bilen varar vid t.ex. 100km/h i 5:ans växel. Då skulle bli glad :D

mike

Är de inte så att högsta växeln på inprincip alla manuella och kanske även automatlådor är 1:1 i utväxling så att varvade man 2500 med den gammla lådan på högsta växel så kommer man förmodligen varva exakt lika mycket på högsta växeln med den nya lådan även fasten den har flera växlar? SÅ att de bara är att räkna på den vanliga formen när man skall få fram varv för olika bakaxelutväxlingar och hjuldimensioner?

Är de inte så att högsta växeln på inprincip alla manuella och kanske även automatlådor är 1:1 i utväxling så att varvade man 2500 med den gammla lådan på högsta växel så kommer man förmodligen varva exakt lika mycket på högsta växeln med den nya lådan även fasten den har flera växlar? SÅ att de bara är att räkna på den vanliga formen när man skall få fram varv för olika bakaxelutväxlingar och hjuldimensioner?

femte växeln är i regel en överväxel och är helt olika beroende på lådor...

exakt, en populär pryl är ju just att fixa en låda med extra "hög" 5a för att ha typ +4 bak.

det bästa av 2 världar och anledningen till att jag sneglar på en, men det får bli nästa vinter, motor renoveringen har dragit ut helt sjukt på tiden..

Till en T5-låda passar 3.55 i bakaxelutväxling ganska bra, ger ca 1900 varv vid 110 km/tim på 5:te växeln ( 0.68)

Detta passar för vanlig körning och även för bana.

Vill du också åka rakt fram så kan du säker gå upp över 4.00 där bak med någorlunda bibehållet varvtal för normal körning.

Titta på TEKNIK-sidan - finns en kalkylator för att ha kolla varvtal vid olika utväxlingar.

Är de inte så att högsta växeln på inprincip alla manuella och kanske även automatlådor är 1:1 i utväxling så att varvade man 2500 med den gammla lådan på högsta växel så kommer man förmodligen varva exakt lika mycket på högsta växeln med den nya lådan även fasten den har flera växlar? SÅ att de bara är att räkna på den vanliga formen när man skall få fram varv för olika bakaxelutväxlingar och hjuldimensioner?

femte växeln är i regel en överväxel och är helt olika beroende på lådor...

Ok brabra. Alltid lär man sig något nytt. Har bankat isär lite gammla lådor i mina dar från gammla bilra och då för de mesta gammla 4 eller 3 växlade volvolådor som M40 , M47 och liknande. Därav mina 1:1 tankar.

Får la ta och skruva/banka sönder en gammal 5 växlad nästa gång :D

Nedan finner ni lite information om de olika utväxlingarna i de 5-växlade lådorna:

Year Tranny lb.ft, gears Comments

'83 BW-T5 265, 2.95/1.94/1.34/1.00/0.73 First T5 out there

'89 BW-T5 265, 3.35/1.93/1.29/1.00/0.68 Updates to gears, synchros

'90 BW-T5 300, 3.35/1.93/1.29/1.00/0.68 Beefed up to 300ft.lb

'93 BW-T5Z 310, 2.95/1.94/1.34/1.00/0.63 M-7003-Z (Cobra Spec)

'93 BW-T5Z 310, 3.35/1.94/1.34/1.00/0.63 Modified Cobra T5Z from D&D

'93 TR-3550 350, 3.27/1.98/1.34/1.00/0.67 Tremec (Regular)

'96 TR-TKO 400, 3.27/1.98/1.34/1.00/0.67 Tremec-TKO, uses LT1 clutch

'93 BW-T56 440, 2.97/2.07/1.43/1.00/0.80/0.62 Mustang specific T56

mvh

Jocke

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...