Jump to content

Featured Replies

comment_15777

Är de inte så att högsta växeln på inprincip alla manuella och kanske även automatlådor är 1:1 i utväxling så att varvade man 2500 med den gammla lådan på högsta växel så kommer man förmodligen varva exakt lika mycket på högsta växeln med den nya lådan även fasten den har flera växlar? SÅ att de bara är att räkna på den vanliga formen när man skall få fram varv för olika bakaxelutväxlingar och hjuldimensioner?

comment_15783
Är de inte så att högsta växeln på inprincip alla manuella och kanske även automatlådor är 1:1 i utväxling så att varvade man 2500 med den gammla lådan på högsta växel så kommer man förmodligen varva exakt lika mycket på högsta växeln med den nya lådan även fasten den har flera växlar? SÅ att de bara är att räkna på den vanliga formen när man skall få fram varv för olika bakaxelutväxlingar och hjuldimensioner?

femte växeln är i regel en överväxel och är helt olika beroende på lådor...

comment_16042

Till en T5-låda passar 3.55 i bakaxelutväxling ganska bra, ger ca 1900 varv vid 110 km/tim på 5:te växeln ( 0.68)

Detta passar för vanlig körning och även för bana.

Vill du också åka rakt fram så kan du säker gå upp över 4.00 där bak med någorlunda bibehållet varvtal för normal körning.

Titta på TEKNIK-sidan - finns en kalkylator för att ha kolla varvtal vid olika utväxlingar.

comment_16047
Är de inte så att högsta växeln på inprincip alla manuella och kanske även automatlådor är 1:1 i utväxling så att varvade man 2500 med den gammla lådan på högsta växel så kommer man förmodligen varva exakt lika mycket på högsta växeln med den nya lådan även fasten den har flera växlar? SÅ att de bara är att räkna på den vanliga formen när man skall få fram varv för olika bakaxelutväxlingar och hjuldimensioner?

femte växeln är i regel en överväxel och är helt olika beroende på lådor...

Ok brabra. Alltid lär man sig något nytt. Har bankat isär lite gammla lådor i mina dar från gammla bilra och då för de mesta gammla 4 eller 3 växlade volvolådor som M40 , M47 och liknande. Därav mina 1:1 tankar.

Får la ta och skruva/banka sönder en gammal 5 växlad nästa gång :D

comment_16094

Nedan finner ni lite information om de olika utväxlingarna i de 5-växlade lådorna:

Year Tranny lb.ft, gears Comments

'83 BW-T5 265, 2.95/1.94/1.34/1.00/0.73 First T5 out there

'89 BW-T5 265, 3.35/1.93/1.29/1.00/0.68 Updates to gears, synchros

'90 BW-T5 300, 3.35/1.93/1.29/1.00/0.68 Beefed up to 300ft.lb

'93 BW-T5Z 310, 2.95/1.94/1.34/1.00/0.63 M-7003-Z (Cobra Spec)

'93 BW-T5Z 310, 3.35/1.94/1.34/1.00/0.63 Modified Cobra T5Z from D&D

'93 TR-3550 350, 3.27/1.98/1.34/1.00/0.67 Tremec (Regular)

'96 TR-TKO 400, 3.27/1.98/1.34/1.00/0.67 Tremec-TKO, uses LT1 clutch

'93 BW-T56 440, 2.97/2.07/1.43/1.00/0.80/0.62 Mustang specific T56

mvh

Jocke

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...