EMS March 20, 2023 Report March 20, 2023 Tänkte byta olja i bakaxeln, men det saknas dräneringsplugg, och att suga genom påfyllningshålet i det gjutna diffsupporthuset borde inte gå eftersom kronhjulet sitter alldeles bakom hålet. Jag lurar på att borra ett hål i banjons underkant och gänga i en 1/8 NPT plugg. Min tes är att med axeln fylld med olja när man borrar borde spån fångas upp och direkt rinna med oljan ut när borren går igenom. Bilen är en 1968 med original 9" bakaxel. Någon som gjort detta tidigare? /Martin Citera
JanneJ March 21, 2023 Report March 21, 2023 Huruvida du får med alla spånor ut vågar jag inte gissa, jag hade aldrig gjort på det sättet. Det är inte mycket till plåt i banjon, att det blir tätt och sitter bra ställer jag mig också tveksam till. Jag svetsade AN-nipplar i min banjo när jag renoverade bakaxeln. Citera
Tungelsta HT-67 March 22, 2023 Report March 22, 2023 (redigerad) https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/motorstyrning/avgasreglering-ovrigt/svetsmutter-med-plugg--2000028554 Kräver tyvärr demontering av bakaxeln , när det skall svetsas / hårdlödas . Ändrade %s av %s (%s) Citera
Recommended Posts