Jump to content

Batteri


Recommended Posts

Hej,

En enkel fråga, behöver nytt batteri i min GT 5.0.

Går det bra med ett vanligt 55 amp batteri från Biltema el liknande ?

Hittar inga amp uppgifter i verkstadshandboken ! Batteriet som sitter i nu är minder i storlek än orginal och är nu helt dött efter vintern.

//Patrik

Link to comment
Share on other sites

Hei ! Javisst går det bra med et Biltema batteri.. Se til at pluss og minus tilkoblingene på det nye batteriet sitter på rett plass, og ta mål av størrelsen på batterikassen/det gamle batteriet event før du handler et nytt. Det orginale Motorcraft batteriet er på ca 55amp. dersom du har en bil som er -87 +. Det finnes mange bra batterier, men det viktigeste er å vedlikeholdslade det når bilen ikke er i bruk... Lykke til :) Mh Trygve A

Link to comment
Share on other sites

Snälla släng inte bort pengarna på Biltema batteri :!:

Biltema tillverkar sina batterier av återvunnet bly.

Det betyder att blyet innehåller en massa andra metaller som man inte lyckats få bort vid tillverkningen.

Resultatet är att biltema batterier på 1 eller 2år sulfaterar med en massa slag i botten som följd.

Då blir det kortslutning och sen är det morsning och goodbye!

Dessutom kan även blyplattorna i Biltema helt enkelt lossna! :?

Köp något bättre fabrikar för några extra 100-lappar.

Tudor, Varta eller liknande

Jag har en kompis på Tudor som bygger batterier så därför får man höra en hel del tips här.

Link to comment
Share on other sites

Biltema tillverkar sina batterier av återvunnet bly.

Alla batteritillverkare tillverkar batterier med återvunnet bly.

Problemet med Biltemas batterier är att de använder sig av den vid inköpstiden billigaste leverantören. Pga det kan kvaliten skifta väldigt mellan olika inköpstillfällen.

Att Biltema sedan inte sätter tillräckligt höga krav på sina inköpsspecar är en ren kostnadsfråga för att kunna hålla priset lågt

Medan vi fortfarande hade startbatteri-tillverkning i Sverige så var både Noack/Varta och Tudor leveratörer till Biltema emellanåt. Båda dessa var oxå OEM-tillverkare åt både Volvo och Saab

Har man tur kan man få ett bra batteri från Biltema men jag skulle inte chansa.

Jag säger som Per :

Välj ett erkänt märke, och undvik helst den billigaste varianten om du vill ha ett pålitligt batteri. Därefter gäller det att sköta det på rätt sätt...

Link to comment
Share on other sites

Jag fick mitt nya batteri igår eftersom mitt förra (splitter nya) Optima för 2000.- gick åt skogen vid Ekeby veterandagar förra året.

Den här gången blev det ett Varta (74Ah) för ca. 1200.- istället. Jag behöver bara modifiera batterihyllan ytterst lite.

Vad jag egentligen ville säga är att jag trodde inte att jag skulle behöva kasta ut pengar på ett batteri så snart igen, men ett Biltema blir det definitivt inte. :shock:

Vartas "Blue Dynamic" batteri på ca. 62Ah kostar mellan 750-850.-. Bara att ta måtten på det gamla batteriet och jämnföra under "Teknisk Information" på Vartas hemsida.

http://www.varta-automotive.se/index2.p ... wagen.html

Naturligtvis finns det en hel hög med andra märken som också är bra eller bättre. Varta är bara ett exempel.

Ett annat tips för de som tex. inte kör på vintern är att underhållsladda batteriet. Det spelar ingen större roll vilket märke man köper,

de går sönder ganska snart om man inte vårdar dem.

Själv skaffade jag en CTEK Zafir 90 på Clas Ohlsson.

-"För låg spänning ger ett ofullständigt laddat batteri som kommer att tappa mer och mer kapacitet tills det slutligen blir oanvändbart."

http://www.ctek.se/svensk/index_SE.htm

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej tänkte fråga kan man ha ctek laddaren inkoplad på en 96:a utan att koppla bort bateriet eller är inte det nyttigt för andra elkomponeter?

Funderar i så fall på att montera in en fast så jag kan underhåls ladda enkelt under vinterförvaringen ex.

Sen tänkte jag hörra vad ni säger om ett Bosch sliver batteri?

Har 2st som jag haft i 5-7 år och fungerar fortfarande perfekt. Ger ungefär 380amp (din) i start ström när jag mätt med Midtronics battery analysator och då har dom ståt i några dagar efter laddningen när jag mätt.

Tycker själv att dom verkar vara riktig kvalite.

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Jag har en 92:ans Ford Mustang, och den kom till Sverige 1997...

i den sitter det ett gammalt batteri, av amerikansk modell, och det fungerar perfekt fortfarande...

Så troligen satt det batteriet i när den skeppades hit för 8 år sedan!

Jag har köpt batterier från skroten, ger då 150-200kr och dom har faktiskt alltid fungerat riktigt bra...

Så budget: köp från skroten

Ska man köpa nytt kan man lika gärna köpa ett märkesbatteri...

Link to comment
Share on other sites

Hej tänkte fråga kan man ha ctek laddaren inkoplad på en 96:a utan att koppla bort bateriet eller är inte det nyttigt för andra elkomponeter?

Funderar i så fall på att montera in en fast så jag kan underhåls ladda enkelt under vinterförvaringen ex.

Ctek's laddare går alldeles utmärkt att ha inkopplad hela vintern

Sen tänkte jag hörra vad ni säger om ett Bosch sliver batteri?

Bosch har generellt bra kvalitet på sina batterier, jag har dock inte hunnit fått reda på vad i batteri/laddningskretsar på Mercedes senaste återkallelse berodde på... :?

Det är Bossch som levererat.

Link to comment
Share on other sites

Tack för ditt svar deliq

Ska inhandla en sån laddare det är inte första gången jag hör varma lovord om denna laddare!

Såg på deras hemsida att det fans ett tillbehör så man kunde ladda via cigarettändaren ? Någon som provat det ?

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...