Saxin Posted May 1 Report Share Posted May 1 Jag har långa Headers på min musse, å motorn är en 429a. Främre headersrör på vänster cylinderbank går över till höger kollektor å motsvarande på den andra cylinderbanken går över till vänster kollektor. Rören är typ slipon med en sorts låsning med skruv så de inte glider isär Vad är fördelen med det , är det för bättre scavenging ? Å vad kan man hitta nått liknande system ,har sökt överallt men det är bara de vanliga systemen jag hittar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tungelsta HT-67 Posted May 2 Report Share Posted May 2 Avgaspulserna blir optimerade . Men det är då viktigt att alla rör är lika långa . Är ingen vits med det annars . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund Posted May 2 Report Share Posted May 2 Någon har drömt att det ska ge något men verkligheten är totalt omärkbart. Släng skiten och bygg om till något vanligt system med Max 2.5” diameter så det blir användbart. Mer troligt är att som det ser ut nu förlorar motorn effekt eftersom all mantelyta värmer upp allt som gör motorn går ineffektivt. Se till att det är 100% keramiskt behandlade grenrör istället det ger ett svalare motorutrymme vilket i sin tur ger motorn mer andel luft/m3 Fokusera på sval tilluft är MYCKET mer effektivare än krångla med med det där skräpet hängande under bilen 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefan_borgen Posted May 2 Report Share Posted May 2 Kompisen hade ett sådant på sin 429 (521) cid, var ett pain in the a-- att montera. Fungerade kanonbra, kördes i en bromsbänk 685hk ,så nog kan det fungera bra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Saxin Posted May 5 Author Report Share Posted May 5 On 2023-05-02 at 19:32, Per Berglund said: Någon har drömt att det ska ge något men verkligheten är totalt omärkbart. Släng skiten och bygg om till något vanligt system med Max 2.5” diameter så det blir användbart. Mer troligt är att som det ser ut nu förlorar motorn effekt eftersom all mantelyta värmer upp allt som gör motorn går ineffektivt. Se till att det är 100% keramiskt behandlade grenrör istället det ger ett svalare motorutrymme vilket i sin tur ger motorn mer andel luft/m3 Fokusera på sval tilluft är MYCKET mer effektivare än krångla med med det där skräpet hängande under bilen Har ett scoop monterat så sval luft får den nog i sig. Det är lite jävligt och byta headerserna oxå för då äre till att lyfta ur motorn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.