66ahenke September 6, 2023 Report Share September 6, 2023 hej jag köpte mej en 66a i somras som jag tänkte ha som rullande projekt. UTAN det ska balla ut som det brukar göra när jag håller på jag har många bil o mc bygge i bagaget, dom flesta helrenoveringar + bygge men inte fler bygge har jag sagt till mej själv, så denna ska uppdateras o göras fin efterhand. har redan fyllt hyllorna inför annalkande vinter. typ ny förgasar + insug, servostyrning o även skivor fram ska det bli så småning om, o en lackering men det liggar några år fram i tiden så här ser den ut började med nya fälger o en trä ratt som jag hade hängande på väggen Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
66ahenke September 6, 2023 Author Report Share September 6, 2023 då det tänkt att köra lite till iår vill jag inte riva för mycket men har iallafall tömd kupen o skrapad lite rost o målad + ljudisolerat men det blev lit mer än va jag hade tänkt mej, för det läckar in vatten i bilen. så det måste jag oxå fixa. jag har bestält sånt colw vent rep kit, dom där 2 plaströren. jag har blåst rent så bra det går just nu o till vinter får jag plocka av skärmerna o tömma ordentligt + spruta rostskydd o en bild på alla delar jag har fått hem än så länge Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
66ahenke September 6, 2023 Author Report Share September 6, 2023 värmepaket utplockad tja det var inte mycket att hänga i granen, så det får bli ett litet race värmepaket. OM det nu behövs, kör ju bara på sommaren än så länge är det loppat i motorrummet jag målat sido plåterna vid baksätet så jag är klar att montera bakre matta o baksäte ratten på plats o självklart fick den en service när jag fick hem den o en ny matta i bagaget har det oxå hunnit med det väl här jag står idag, vänter på grejor från VP så jag kan få cowl venten tät Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanneJ September 6, 2023 Report Share September 6, 2023 Jag hade absolut renoverat värmepaketet, delar finns på VP. Vad är planen, bruks eller busbil? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
66ahenke September 6, 2023 Author Report Share September 6, 2023 (redigerad) jovist kan man renovera det, men det behövs ett nytt hus + lite annat smått o gott huset är spruckit på flera ställen o ett spjäl ligger löst innan i jag får se, räkna på det, det ju ingen panik med värmen, det ju 25 grader idag det ska bli en glas äter o torsdags träff bil ( om det nu inte ballar ur ) Ändrade %s av %s (%s) Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
66ahenke September 6, 2023 Author Report Share September 6, 2023 jag fick i baksätte o golv mattan Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
UffeR September 6, 2023 Report Share September 6, 2023 Bra jobbat. fortsätt att lägga upp bilder. Alltid kul att följa olika projekt. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
66ahenke September 6, 2023 Author Report Share September 6, 2023 här kommer fler bilder posten hade lite skoj paket med sej idag men värme paket vete fan om jag inte ger upp på det helt paj båda inv o utv. jag hittade lite skojiga tidsenliga tillbehör i mina bra o ha lådor, dom ska i bilen Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
66ahenke September 7, 2023 Author Report Share September 7, 2023 ja då kom posten med mer grejor.. rören till friskluften hatthylla, den som satt i har nån dåre monterad stora högtalare i !!!!! va ska man med dom till, jag har ju en stor 5 liters musikbox därframme lite färg o tejp. jag har monterad o tätat det vänstra rör, man ligger inte för länge åt gången o pillar däruppe under instrumentbrädan (i min ålder ) höger sida får bli imorn efter det ska alla knappar o reglage plockas bort från instrumentbrädan o brädan få lite ny färg luckan till handsfacket maskerat o klar till färg Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
66ahenke September 8, 2023 Author Report Share September 8, 2023 så blev det målat lite inne i bilen jag hade tänkt plocka ut stoppningen men det gick inte, den hade någon skruvat fast innan framrutan sattes i + det kändes som att dom även hade limmat den...kul... se bild 2 så jag maskerade allt ihoppa istället denna grönna färgen ska bilen bli så småning om jag har inte lackat instrument klusteret, för jag har lite andra planer med det lite längre fram nu får det torka till söndag så jag kan fortsätta.. en mycket bra filler som jag även använder som non sandning Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
66ahenke September 10, 2023 Author Report Share September 10, 2023 nu är det dags att få ihop bilen, på tisdag är det bilträff på borgeby slott o det vill man inte missa askkopp + handskfackslucka monterat hatthyllan klar med kläd med åkta fusk skinn, tyvärr passar mina broms ljus inte. bakrutan lutar för mycket, o vet inte riktigt om det blir lika kul bara med högtalarna. där finns en annan variant av bromsljus som sitter på en stång. ska se om jag kan hitta såna istället. har du såna hojta till, jag köper. växelspaken var lite prickig i kromet o där var lite färg kvar i sprayburken, så varför inte det blir fint med den nya växel kullisen gjorde en liten färg prov hur jag vill bilen ska se ut...nån gång va tror ni om det Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
66ahenke September 11, 2023 Author Report Share September 11, 2023 då var allt på plats igen, kolla om luftintaget blev riktigt tät får vänta tills jag får av framskärmarna tänk om inte dräneringen fungerar då står det bara en massa vatten i luftintaget nu ska det köras till dom sista träffar som är kvar innan jag mer. på lördag är det swapmeet i tingsryd hoppas jag kan hitta lite roliga grejor till mustangen hade varit kul o hitta en gammal radio att sätta i, den behöver ju inte fungera. va jag få fram finns det ingen blind plåt att få tag i vet inte varför växel kulisen ser grön ut för det är den inte, det väl färgen som blänker i kromet I will be back Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Corvette September 12, 2023 Report Share September 12, 2023 varför inte sätta in en klassisk radio? https://www.dnbilradio.se/kategori/CLASSIC-CAR-AUDIO Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
66ahenke September 12, 2023 Author Report Share September 12, 2023 ja den till 66an var fräck, men 6000 kr bara för något som ska se gammalt ut nja då hittar jag nock en gammal på marknaden för nån hundring det mest för att fylla upp hålen, då jag inte hittar en blind plåt o det enklare att skruva i en radio än att göra en blind plåt men helt klart vill man lyssna på musik så hade jag köpt en sån men jag lyssnar inte på radio i bilen, har ju skön musik från min v8 därframme Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
66ahenke September 22, 2023 Author Report Share September 22, 2023 jag hittade ingen gammal radio, så jag gör mej en blind plåt senare. o värmepaket får oxå bli en senare fråga. nu är det sista helgen med bilträffar här nere, så nu börjar mekar helvete i verkstan måndag ställs bilen in för vinter mek. det första som står på programmet är servo styrning kuggstång style jag har dåligt tålamod, får väl skylla på min adhd så jag var tvungen o se hur pumpen passar o jo den är bolt on....om man bara justerar lite på fästen o gör nya distanser osv. alltså vanlig amerikans bolt on passning men absolut inte omöjligt. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
66ahenke September 25, 2023 Author Report Share September 25, 2023 så är Sally kört in i verkstan för vinter uppdatering börjar med att montera styrservon. VARFÖR inkluderar amerikansk bolt on ALLTID hammar o vinkelslip ändå sen 80 talet har man köpt sånt o alltid är det något som måste modifieras. först... fästet på pumpen var hålet inte stor nock, så det blev att fräsa lite hur svårt kan det vara att borra ett hål i rätt dim. så nu sitter pumpen på plats dags att gå under bilen o riva allt som hör till styrningen. fick plocka bort headers, motorfäste + lyfta motorn lite. men lik förbannad fick jag inte bort styrsnäckan, så jag skruva itu den på plats men men det så mycket glap i den att den måste renoveras ändå om den ska användas så tiil slut kom den bort nu ska kuggstången upp lättare sagt än gjort slipa fila bonka, jävla tur jag har lyft. jag har lagt kuggstången på 2 bockar så jag kan lyfta bilen upp o ner på kuggstången, har nock lyft 20 gångar upp o ner o jag är inte klar än men det närmar sej typ ikväll eller imorgon återkommer när den är på plats OM jag inte har brytit ihop innan Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
66ahenke September 28, 2023 Author Report Share September 28, 2023 (redigerad) så nu sitter styrningen på plats, så långt ser det bra ut högen med skrot bara växer hela tiden, hmmmm det ska ju ihop oxå. hur ska det gå.. så det dags att passa till styrstång röret eller va det nu heter på svenska kommer inte på något bra ord just nu o få lite färg på det jag tittade lite på detta med dräneringen från friskluft intaget på torpeden. plockade bort stänkskydden som sitter i bakkant av framskärmen. det ser hur fint ut som helst, så jag sparrar det jobbet med att rensa ut o rostskydda till det dags att lackera bilen. för då behöver jag inte ta bort skärmarna än. fick oxå bekräftat mina misstanker om att det är nya framskärmar på bilen så nu börjar jag demontera motorrummet för att kunde lyfta ut maskinen ett litet inköp har det oxå blivit. en ministartar så jag kan få bort start seloniden från motor rummet. ska lägga rabarber på en generator med inbyggt lad relä oxå, så jag kan hotta ladd relät som sitter i bilen. clean motorrum ska det bli mer därom senare. nu gäller det att plocka maskinen Ändrade %s av %s (%s) Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mustangmike September 29, 2023 Report Share September 29, 2023 Ouch, jag skulle ha väldigt svårt att inte vända om eller byta ut rubbet när jag ser dom där rostangripna gamla pressade plåt konstruktionerna. Men det är nog därför jag mest hållit på med hojar förr och gillar gen5 nu som oftast är slät ren och fin galvad plåt under om ingen fått för sig att underredsbehandla. Den där GS1000 i bakgrunden ser spännande ut, har du rejsat med den? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
66ahenke September 29, 2023 Author Report Share September 29, 2023 jaja så är vi så olika. men varför ska man byta fullt fungerande grejor, det går lika bra att blästra o måla. det ju så att jag vill ha en riktig mustang, en gen 1 o ingen senare kopia. jap gs´n är min tävlings hoj Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanneJ September 29, 2023 Report Share September 29, 2023 Hur mycket plats får du för avgasrören förbi kuggstången? När jag byggde kuggstång på min 70:a så blev det en hel del rörsnickeri för avgaset Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
66ahenke September 29, 2023 Author Report Share September 29, 2023 (redigerad) så långt har jag inte kommit än. men det ju bolt on så det blir säkert nåt problem där i värsta fall har jag org grenrör oxå Ändrade %s av %s (%s) Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
66ahenke September 29, 2023 Author Report Share September 29, 2023 nu blev jag själv lite så där fan fan passar inte mina headers utan 1000 timers bonkande o svetsande. så jag for ut i verkstan o skruvade tillbaka vänstra headers. o va fan..... bolt on var det ju..... passar perfekt. no bonk no svets vilken jävla tur, tänk om allt var så lätt nu är det nock dags att pinna iväg o köpa en triss lott det vära med höger headers den får jag inte bort utan att flytta på motorn, trångt som fan det var lika trångt att få till lite bilder på det, Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
66ahenke October 5, 2023 Author Report Share October 5, 2023 det lite lugnt i garaget då jag råkade köpa en sån här på 16 veckor. förvisso ingen (ford) mustang men väl en (sunbeam) tiger det fantastiskt va dom små liven har av energi o han kräver uppmärksamhet nästan konstant Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
66ahenke October 8, 2023 Author Report Share October 8, 2023 har fått gjort lite mer o högen med mustang organ växer stadigt nu sitter motorn bara i dom sista 4 bultar mellan motor o växel låda, så den åker ut i veckan som kommer. fick på nya kuggstången. men kan inte riktigt sätta fingret på va det är, men känner mej lite lurad Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
66ahenke October 8, 2023 Author Report Share October 8, 2023 PLÖTSLIGT HÄNDER DET !!!!! nu är maskinen ute + en jävla massa olja o vatten på golvet så nu det bara börja snygga till motor o maskinrum börjar nock med maskinrummet Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts