66ahenke November 21, 2023 Author Report Share November 21, 2023 4 timmar sedan, Corvette said: Det är 5 månader kvar till våren, du behöver inte ha så bråttom i södra skåne kommer våren tidigt det ju i princip vår nu mellan 5 - 10 grader på dagen Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
66ahenke November 21, 2023 Author Report Share November 21, 2023 2 timmar sedan, Tungelsta HT-67 said: Kommer du köra på blyersättning iom att du ej har härdade säten nja det ska inte behövas. det så lite man kör med den, men vist annars är det bara att slå i en slurk blyersättning. hade en oldsmobile från 39 o den gick alltid utan någon blyersätning o där hände alldrig något. + flera andra gammel bilar det lite uppreklameret det där med blyersättning på hobby bilar som går begränsad körsträcka varje sommer. enligt min erfarenhet ska man köra långt typ ta bilen på en 500 mila semester trip då det nock klokt ge den lite blyersätning, men för rulla några mil till en träff, nja Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
66ahenke November 21, 2023 Author Report Share November 21, 2023 motorn målad 2 gångar o insuget monterat Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
66ahenke November 23, 2023 Author Report Share November 23, 2023 det blev lite tid verkstan igen idag monterade ventilkåpor + tändkabel hållare tändningen på plats en liten test av förgasaren så nu är den i princip klar att hottas i hålet tyvärr får inte ner den med headrsen på. hade varit smidigt om jag kunde montera allt på motorn innan jag läggar i den. men men sen han jag oxå linda ena headersen. nu känner jag mej som en tjyv....det kliar i fingrarna ja då får vi se va jag hittar på imorn 1 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
66ahenke November 25, 2023 Author Report Share November 25, 2023 så blev det dags igen för lite bilder på senaste jobbet ratt knut monterat min nya fina kromade 1 wire generator monterat tänkte börja lite med bromsarna innan jag hottar i motorn så lite färg på huved cyl skadar ju inte efterhand som allt monteras hopar sej dom tomma kartongerna Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
66ahenke November 25, 2023 Author Report Share November 25, 2023 dags för den dagliga uppdateringen imorse når jag skulle ut i verkstan så det ut så här så det var bara raka spåret in i medicinskåpet o greppa en nävaful ångestdämpande sen blev det dags at plocka ut bromspedalen o bygga om den flytta pinnen som bromsförstärkaren ska sitta på nu var det dags att montera förstärkaren men passar det ? nä i helvete heller, den jävla pitögda jänke kan inte ens få till et bultmönster som passar. här måste man själv fräsa o fila för att få det på plats bolt on ...min bara r..... o trångt var det, så jag fick kapa till lite nycklar men så småning om började grejorna ramla på plats jag var inne på vp autoparts o skulle kolla en grej, o se där dom hade 15% rabatt på alla grejor denna helg, black weekend eller va det hete så jag passade på att lägga en order. på det sparade jag nästan 2000 spänn, dom får jag mycket fin öl för till sommar. tack för den VP Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
66ahenke November 27, 2023 Author Report Share November 27, 2023 idag blev det inte så mycket av flera anledningar jag skulle dra bromsrör, men där gick jag patrull. behöver en nippel 9/16-18 o sån hade jag ju såklart inte så fick snabbt beställa en så nu kommer jag inte vidare innan jag har den. vill dra bromsrör innan jag hinkar i motorn. men fick satt tillbaka bromspedalen o kopplad den på bromsförstärkaren, för sen att komma på att jag glömde sätta tillbaka bromsljus kontakten. GRRRR fast jag vet inte om den fungerar nu jag har byggt om bromspedalen. får in under panelen igen. jag fick iallafall lindad headers nr 2 o så tog gasen slut, det blir snabbt kallt utan värme BRRRR Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
66ahenke December 2, 2023 Author Report Share December 2, 2023 det går lite trögt här då verkmästern har fått smak på vintersport man skulle tro det är den 24 december i verkstan, mänga paket blev det det var julpaket med julklapp, det gillar vi fast verkmäster får inga he he resten av innehållet var inte så dumt det heller gillar man engelska bilar ska man självklart ha lite rolls royce känsla i mustangen köpte komplett värmepaket men själva agregatet var restat o kommer inte förs än i feb. det var ju 15% på före helgen huvedcyl på plats med rördragning o allt. fan va trångt det är i hörnet på det stooora maskinrum nästan mer plats på en hundkoja dom sista gummi ploppar monterade plötsligt händer det. något känns fel nu känns det bättre detta är lika läskigt varje gång o så var den nere utan att slå itu något eller göra repor o så ska det så klart jävlas, saknas den lilla biten för att den är helt på plats. jag tar en paus innan jag löper amok o slår itu någonting brukar bli bäst så får jag bara ihop skitet, så kan jag börja montera alla nya grejor jag har köpt Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
66ahenke December 3, 2023 Author Report Share December 3, 2023 broms nipplarna från jocar kom oxå med lite förtäring, det väldans trevligt snart börjar jag beställa en grej åt gången, för att få mer godis Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
66ahenke December 4, 2023 Author Report Share December 4, 2023 (redigerad) jaha nu vet jag varför jag inte får ihop motor o låda. ingående axel har åkt ut en bit o jag kan verken få den in eller ut. så nu bara till att riva ut lådan oxå..helvete jävlar piss detta har jag aldrig varit ute för nån gång ska kolla på blocket, köper fan en annan bil blir så trött Ändrade %s av %s (%s) Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
66ahenke December 8, 2023 Author Report Share December 8, 2023 så nu är det dags att ta tag i den växellåda först ska den ur bilen o det blev lite hokus pokus ställning, undre delen är ställningen till ferrari motorn, när den ska ut o servas. sen blev det lite pallar o ölbackar i san kajsa anda, "man tager vad man haver" men det funkar då var den nere, den är inte specielt stor eller tung nu kunde jag lika bra passa på att linda om kablarna när jag hade den på bordet, så slapp jag ligga under instrument brädan o göra deto o måla lite i bunden på bilen nu till lådan: det som har hänt är att nån klåfingrig jävel ( jag själv ) har skruvat loss sprängkåpan o i den vevan lossnade oljepumpen o tydligen har en kopplings lamel lämnat sin plats. trode jag hade fått in det på rätt plats. än en gång bevisar det att tro ska man göra i kyrkan.. o inte kunde jag få den på plats så det bara öppna möget o fixa in kopplingen på rätt plats nu får jag beställa lit packningar o packboxar, så jag kan få ihop den igen....förhoppningsvis Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
66ahenke December 9, 2023 Author Report Share December 9, 2023 då börjar jag se om jag kan få ihop möget igen.. här plubber, dingenoter o fanskap o va nu allt heter på plats igen oljepumpen på plats o allt snurrar löst o fint igen klart o convertern på plats nu kopplar jag ihop motor o låda INNAN jag lägger paketet i bilen såsom jag brukar göra, vete fan varför jag bara tog ut motorn, brukar ju sänka ner allt på en ställning, har ju lyft, pallvagn o allt jaja som dom smarta säger.. gör om gör rätt nu kan jag ju även skruva alla runtom grejor på motorn innan den läggs i kanske hinner innan våren ändå Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tungelsta HT-67 December 10, 2023 Report Share December 10, 2023 Vet ej hur långt du har kommit ang skruva ihop motor med låda . Konverter skall ej sitta på startkransen när det skall monteras ihop . Gör du så knäcker du pumpen i lådan , med största sannolikhet . Konvertern skall monteras på automatlådan , det är som en nyckelfattning , du får snurra på konverter för att hitta rätt position . Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
66ahenke December 10, 2023 Author Report Share December 10, 2023 (redigerad) jo, det var en tanke vurpa när jag började lägga i den första gången länge sen jag jobbade med automatlåda den kom kvikt ut igen. när blixten träffade hjärnan men tack för ditt råd Ändrade %s av %s (%s) Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
66ahenke December 10, 2023 Author Report Share December 10, 2023 så nu har dom gift sej, o snurrar på fint det lite skillnad på dessa headers montering, varför måste det vara så trångt vid bultarna . men lite slipande o upp borrande av ett par hål så passar det riktigt bra Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Corvette December 11, 2023 Report Share December 11, 2023 Bra man har något spännande att läsa i vintermörkret 1 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
66ahenke December 11, 2023 Author Report Share December 11, 2023 så nu var headersen inpassat o färdig monterat likaså tänd kabelhållare vänstra sida klar.. även tändstift monterat, dom är inte lätta att få tag på där bakom allt bråte. det nästan så man får lyfta ut motorn för att byta dom den kommer gå som ett skott.... det äkta racing stift bara kolla på gnistan nytt termostathus kromat o fint, mest för att som satt där var spruckit startmotor på plats idag var jag igen o handlade lite små prytlar ja det slank med en ny 9/16 nyckel oxå, den gamle kapade jag ju itu o det blev lite kabel dragning på motorn använder sånt kromad vvs koppar rör att dra sladder i, hatar när sladder hänger o dinglar lite vart som o utan snyggt hölje som kabel använder jag 7 polig släpvagns kabel, det funkar även fint när man bygger hela elsystem typ hela framstammen som jag ska dra sen, en sån 7 polig kabel så finns det till allt, framlyse, blinkers, tuta osv Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
66ahenke December 13, 2023 Author Report Share December 13, 2023 så nu är alla delar inpassade o monterat på motorn klar att monteras men tror inte jag får ner den med alla delar på men tänkte göra ett försök iallafall annars får jag plocka bort headersen, + lite annat smått o gott det inte hela världen det viktigaste var att få på allt o fixa så det passar så inte det strular sen när jag står på huvedet i maskinrummet det saknas 2 långa tändkabel till 7 o 8 cyl, tydligen var den satsen jag köpte till vanlig fördelare ja ja får köpa en sats till. en del el blir det oxå o ja jag skulle ha snofsat till lådan oxå, men det blir nån annan gång 1 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
66ahenke December 15, 2023 Author Report Share December 15, 2023 (redigerad) jaha då provar jag igen hit o inte längre, som jag misstänkte så tar headrsen i, jag skulle ha byggt till a-arms framvagn o tagit bort tornen så man kan lasta in motor under ifrån. det mycket enklare men det räckte ta bort höger TRUMVIRVEL.......................................... äntligen, jävla bil till att vära trång, o då är jag ändå van att jobba med hundkoja, alltså den riktiga före år 2000 det hade nock varit lite enklare om man hade varit 2 man men nu var det bara jag o girafen på plats idag. in under med paller o ställning så jag får upp bilen lite från marken skönt för ryggen. växellåds fäste monterat var tvungen att börja här, för i något sinnessjuke tillstånd hade jag märkt båda motorfästen med höger men se på nu ligger den här vilka dåliga bilder, får fixa bättre. Ändrade %s av %s (%s) 1 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
66ahenke December 28, 2023 Author Report Share December 28, 2023 idag kom jag lite vidare, efter julresa, julmat o allt annat i denna tiden lite kabel dragning in i bilen monterat höger headers, f.. i h....... va trångt det är, mina fina tändkabel hållare är det inte plats till alla motor o växellåds fäste är spända o avgasrören är ihop kopplade påbörjade att dra batteri kabeln, men jag hade inte fler klämmor så det får bli en runda till hot rod heaven o handla kardanknut upsmurt o klar för montering Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanneJ December 29, 2023 Report Share December 29, 2023 Kul att se att jobbet går vidare Lite bättre foto tror jag att du fixar till nästa gång, inte mycket fokus på bilderna denna gången.. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
66ahenke December 29, 2023 Author Report Share December 29, 2023 (redigerad) kameran kommer jag inte använda något mer. men det ingen kvalitet på nån ting mer , jag har ju bara haft den i ca 15 år så nu får det bli att fota med mobilen, fast det lite mer jobb att flytta bilderna till datorn. jag behöver inspiration.. har ni några bilder på hur ni har dragit era tändkablar jag har ford racing kablar märkta med cylinder nr men tycker inte det blir riktigt snyggt Ändrade %s av %s (%s) Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
66ahenke December 30, 2023 Author Report Share December 30, 2023 ingen som vågar dela med sej av sina motorrum, mina bilder blev iallafall mycket bättre nu. har kommit fram till att göra det bästa av dom tändkablar jag har, det skulle kosta någonstans mellan 2-3000 kr att göra det som jag vill ha det. so not now. ska bara få lite ordning på detta så blir det nock bra idag åkte jag o vaktmästern o handlade, ja han fick ju vänta i bilen jag gjorde en inventering + en lista över vad som är kvar att göra började med en massa små pill, men det tar tid med alla små grejor kardan på plats igen bensinslang från tank till pump, det var minsan bensin i tanken märkte jag för det rann ut på golvet o ut över mej, bensin smaker inget vidare kan jag berätta kofångar järn på plats vacum till modulatorn på växellådan på plats o en bonus bild på startmotorn, smäckert med dom små start motorer 4 punkter mindra på listan. det tar sej som mordbrännaren sa Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
66ahenke 6 Januari Author Report Share 6 Januari helvete va det är, man har inte mycket lust att vara i verkstan. sitter mest bredvid spisen o petar in bränne men lite har jag ända gjort. såsom att koppla in modulatorn på växellådan dragit bromsrör över till höger sidan, har lagt röret i en slang för att skydda det inne i hjulhuset. drog fram ström till fronten samtidigt, 7 ledare släp kabel. den syns inte på denna bild men går jäms med bromsröret front, kylare, fläkt o div är på plats kolla putsen på kylaren så länge det varar batteriet flyttat till skuffen, monterat inkopplat o klart. jaaaa nästan ska sätta på en annan batteri avskiljare, dom gröna som jag har är bara dom bryter inte strömmen, så ska köpa en riktig race mojäng o så lite skoj, kopplade in mina broms ljus. huereka det lyser Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
66ahenke 7 Januari Author Report Share 7 Januari (redigerad) på med mössan o ut i kylan o in i verkstan o sätta igång värmen det skönt med stor verkstad förutom när man ska värma upp den fick till jord mellan motor o chassi honk honk en liten kompressor tuta nya gummi i främre krängningshämmare nu kom förgasaren på plats förutom bränsleslangen o vacum till tändning ska handla slang till detta i veckan (om jag inte frysar ihjäl innan ) nästa vinter blir det ta mej f.. till att ta husbilen till spanien o komma tillbaka i mars allt för idag, det blir inte så långa pass. får bara värmen upp till 10-15 grader det ju 100 kvm som ska värmas upp Ändrade %s av %s (%s) Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts