Jump to content

Sandsäck i bagaget för bättre vinteregenskaper?


Berndtog

Recommended Posts

Det är väl bara lasta i så mkt du vågar tills den börjar understyra, då tar du ur två säckar 😉

Den här vintern är ingen friktionsdäcksvinter, ångrar jag inte tog dubbat på Kian när jag bytte i höstas. Har funkat bra i tre å men i år vill man ha dubbat. Det är såklart Gretas fel och den globala uppvärmningen som är orsaken, men vi kämpar på.

 

Link to comment
Share on other sites

18 timmar sedan, Berndtog said:

Vad tror ni om det?

Någon som provat?

2015 GT med nordiska friktionsdäck. 

Värdelöst det måste vara dubbat.

Kör själv 500hk 4-hjulsdrivet med friktion och ångrar nu grymt jag inte tog dubbat

Link to comment
Share on other sites

Kört odubbat i 20 års tid nu

Man får anpassa farten helt enkelt så är det inga problem

Sansäckar fick man ha när man körde Ford Sierra och Scorpia också 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 timmar sedan, Corvette said:

Kört odubbat i 20 års tid nu

Man får anpassa farten helt enkelt så är det inga problem

Sansäckar fick man ha när man körde Ford Sierra och Scorpia också 

Jo tack, vid två tillfällen i år, vid väderomslag har det varit nollfriktion på långa sträckor trots nya friktionsdäck. Lite polerat vid rödljus och kortare sträckor här å där är väl inget konstigt.  Men jag pratar om 1-2 km långa normalt vältrafikerade tvärförbindelser (70-väg) i Täby kommun. Där jag fått krypa i 15-20km/h på långa sträckor och ändå hamnade i spännande situationer där man glider i ultrarapid som ett Curlingklot för att vägen lutat lite, lite. Man sitter å hoppas på nån form av grepp i kanten att rädda situationen med. Som tur var och tack vare den extremt låga farten redde det ut sig. 🙂

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

4 timmar sedan, Mustangmike said:

Jo tack, vid två tillfällen i år, vid väderomslag har det varit nollfriktion på långa sträckor trots nya friktionsdäck. Lite polerat vid rödljus och kortare sträckor här å där är väl inget konstigt.  Men jag pratar om 1-2 km långa normalt vältrafikerade tvärförbindelser (70-väg) i Täby kommun. Där jag fått krypa i 15-20km/h på långa sträckor och ändå hamnade i spännande situationer där man glider i ultrarapid som ett Curlingklot för att vägen lutat lite, lite. Man sitter å hoppas på nån form av grepp i kanten att rädda situationen med. Som tur var och tack vare den extremt låga farten redde det ut sig. 🙂

på detta hjälper ingen sandsäck, köp dubbdäck 👍

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag är glad att jag har både 4hjulsdrift och dubbat på västkusten, för här är det mer is än snö. 
Tror väl att 400+ HK och bakhjulsdrift blir bäst med dubb. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...