Jump to content

Nu har en mustang beställts...


Adde Storbuk

Recommended Posts

Nu ska jag oxå bli mustang ägare. Från amazonas i USA till mullsjö i skaraborg ska den till.

67:a, V8, cupé.

Någon som kan tala om hur man på snabbast sätt får den inreggad när den kommer och om man kan förbereda något för att inreggning ska ske snabbare?

Ska bli 3vligt att få vara med här på mustangclubsweden och diskutera i framtiden.

Najs 8)

Link to comment
Share on other sites

Om du vet exakt när bilen kommer hem så beställ tid hos bilprovningen för reg-bes det brukar vara långa väntetider på de:-

Mer man kan fixa fram innan bilen kommer är reflexer bak + km skala till hastighetsmätaren :---)

Räkna även med att få gå över bromsar, ljus o så-

Lycka till med MUSSEN :lol:

Link to comment
Share on other sites

Dom godtar oftas bara klistrade lappar framför glaset, det är ju en veteranbil !! blinkers positionsljusen måste vara vita.

Klisterreflexer som du klistrar fast på kofångaren är okej bara att

rycka bort efter. du köper dom på macken eller på biltillbehörsfirmor.

Jag var tvugnen att fixa ett papper på vikten, åkte till skroten och vägde den.

Sedan är det bara att åka till besiktningen för att se hur mycket mer som behöver åtgärdas innan du har klarat Registrerings besiktningen.

Link to comment
Share on other sites

Ok. Tack för hjälpen, trodde inte det va möjligt att beställa en besiktning innan man fått hem den, men det är ju bara att lägga på 10 dagar extra på den planerade transport tiden.

Tack för svaren. Nu ska jag hitta bra reperations handböker med. Några förslag och finns det sådana på svenska?

Link to comment
Share on other sites

Finns väl förmodligen lite överallt i Sverige men jag köpte mina böcker på margie bookshop, ligger i Sthlm men dom har en hemsida som du kan gå in på margie-bookshop.se

Finns säkert folk här som har andra tips som kanske ligger närmare dig, och grattis till bilköpet föresten :)

Link to comment
Share on other sites

Kilometerskala måste finnas på alla bilar om man nu får tro Högdalens bilbesiktning. Jag fick en 2:a på att jag inte fixat om min mätare. Trots att jag satt en omvandlare på rallypacket (i mitten). Jag ringde Västberga och pratade med en besiktningsingenjör och han sa att det gick bra med klisterlappar på glaset. Att dom skulle vara så petiga trodde jag inte, fan det är ju ingen bruksbil. sedan får bara en person färdas i bilen för att den är reggad så. Frun och ungarna får inte följa med, men det skiter jag blankt i...Vet nån hur man reggar den för 4 eller iaf minst 2 personer. Bälten finns bara i bak, original från 1965.

Tack

Link to comment
Share on other sites

Det finns även en regel som säger att man inte får ha fler passagerare i bilen än antalet sittplatser med bälte... Vet inte hur det tolkas på äldre bilar med dispenser och bilar utan bälte...

mvh

jocke

Link to comment
Share on other sites

Läste precis det där med passagerare och bälten, detta har jag lagt ner mycket jobb och tid för att kolla upp.

Man kan lasta in hur mycket folk som helst i en bil förutsatt att alla bälten är utnyttjade, sedan kan man fylla på med mera tills du överstiger last vikten.

Sedan sa myndigheterna något om att det får inte vara så mycket folk att föraren inte ser riktigt.

Alltihop låter konstigt men så ärä.

Link to comment
Share on other sites

Joschen, jag tror faktiskt att det finns en övre gräns vid 7 passagerare. Därefter krävs det nog buss-behörighet på körkortet, och bussregistrering på fordonet.

Detta är nog dock inget vi behöver oroa oss för så länge vi pratar mustanger. :D

mvh

jocke

Link to comment
Share on other sites

Ha, det trodde jag med för vi hade en Lt31:a som festa buss och då var det ett ständigt diskuterade hur många fyllerister vi fick ta med.

Till och med i körkorts böckerna står det 7+förare annars krävs busskör kort.

Det stämmer faktiskt inte för vi har både ringt till olika poliser och pratat med dem personligen och dom säger att det finns ingen sådan regel.

Man vill ju iallafall tro att poliserna vet bäst.

Link to comment
Share on other sites

I ditt Lt-31 fall så borde det ju falla på antalet sittplatser med bälten i så fall...

Jag försökte hitta något på den eminenta platsen www.vv.se, men där informerar man bara om gröna spännen på cykelhjälmar och annat värdefullt...

Link to comment
Share on other sites

Reglerna säger bara att alla säkerhetsbälten skall vara utnyttjade, sedan hur många du tar med som sitter obältade skall inte spela någon roll.

Eeee vi har visst glidit ifrån mustang temat totalt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...