CliffE 4 Januari Report 4 Januari Hi, new to the club. Looking at buying a 69 fastback that has some rust issues... Could someone recommend how much work to replace the floorpans in a 69 fastback. i.e. is it a do-able job? Also will need help to replace both front fenders and rear quarter panels (there are too many rust spots to repair existing ones), plus weld in new torque boxes. Can anyone recommend someone in Västra Götaland (Goteborg) that could either help me or specialises in these types of jobs? I can source the parts. Tack på förhand för hjalpen! Cliff Citera
Tungelsta HT-67 7 Januari Report 7 Januari Plåtjobb kan vara krävande . Har man aldrig svetsat förut i sitt liv så är min rekommendation att lämna bort det . Att hitta en duktig plåtslagare / rostlagare är en utmaning . Hoppas du får napp här . Citera
Mustangmike 8 Januari Report 8 Januari Rätt kul när man tänker tillbaka på 60- å 70- talet hur snabbt våra europeiska bilar rostade bort på bara några år. Jänkarna från den tiden hade lite tjockare plåt i karossen och två rejälare balkar allt stod på, färre skrymslen och fickor och klarade sig lite längre. Våra europeiska var bara tunna plåtar punktsvetsat med fickor och skrymslen och noll i rostskydd, sannolikt knappt nån färg där det inte syntes. Karosserna doppades i nåt bad i bästa fall men tveksamt om det blev så bra. Fukten och saltet kom in och fick gro i fred med konstant påfyllning av fukt och salt. Bilarna kunde nästan försvinna på 3-5 år om man misskötte dom. Min bästa kompis på gatan vars farsa hade bilfirma hemma i villan och där svetsades rostiga Folkor, Oplar och Fårdar hela dagarna, med gassvets och ekonomiplåtar eller hemma bokat och handklippt. När jag kollar på mina S197 Mussar, min tredje nu. Är det i grunden samma sak i princip med falsade punktade plåtar i lager och omlott, men skillnaden är att allt är galvat och alla bitar har öppningar och avrinning nedåt. Har haft en 07 som var obehandlad under och ej vinterkörd, den kunde jag tvätta med svamp under innan jag körde in den för vintern. Sedan en 08 Bullit, också superfin. Nu har jag en 06a som rullat 17.000 mil som nån tyvärr kladdat ner med rostskyddsmedel för många år sedan, ca 50% var kvar och då på ställen det inte behövs. Den verkar va lite vinterkörd nån period och förra ägaren var i byggsvängen och körde runt på dammiga vägar. Den var rejält dammig när jag tog över den. Hur jag än spolat och tvätta med högtryck på lyft, i timmar i höstas kommer det fram damm ur hålrum som finns överallt i karossen. Det sugs in i springor och ventilationshål och lägger sig i balkar och hålrum. Tur att det är nåt snällt torrt ljust damm som är löst i torrt skick, för stoppar jag in tryckluftsmunstycket i en springa/glipa eller bakom plopp eller lock varsom så blir det små moln här å där i olika ändar och oväntade ställen när det trycks ut så man fattar att det finns utrymmen som fukten och saltet kan komma in i och tack vara galvningen har det klarat sig. Inte någonstans finns någon rost men ett jäkla jobb att få rent å snyggt, har tvingats släppa områden och bara snygga till med färg eller body så den blir fin igen. Citera
CliffE 8 Januari Author Report 8 Januari @Tungelsta HT-67, Tack för förslagen. Det kan vara ett för stort jobb, särskilt som när du väl börjar fixa en rostbit kan du ofta upptäcka många fler. Citera
66ahenke %s den %s Report %s den %s här är en som kan hjälpa dej känner inte dom, ramlade bara över sidan Classic Car Restoraion AB Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.