Jump to content

Recommended Posts

Hi, new to the club. Looking at buying a 69 fastback that has some rust issues...

Could someone recommend how much work to replace the floorpans in a 69 fastback.  i.e. is it a do-able job?

Also will need help to replace both front fenders and rear quarter panels (there are too many rust spots to repair existing ones), plus weld in new torque boxes.

Can anyone recommend someone in Västra Götaland (Goteborg) that could either help me or specialises in these types of jobs?

I can source the parts.

Tack på förhand för hjalpen!

Cliff

 

Rätt kul när man tänker tillbaka på 60- å 70- talet hur snabbt våra europeiska bilar rostade bort på bara några år. Jänkarna från den tiden hade lite tjockare plåt i karossen och två rejälare balkar allt stod på, färre skrymslen och fickor och klarade sig lite längre. Våra europeiska var bara tunna plåtar punktsvetsat med fickor och skrymslen och noll i rostskydd, sannolikt knappt nån färg där det inte syntes. Karosserna doppades i nåt bad i bästa fall men tveksamt om det blev så bra. Fukten och saltet kom in och fick gro i fred med konstant påfyllning av fukt och salt. Bilarna kunde nästan försvinna på 3-5 år om man misskötte dom. Min bästa kompis på gatan vars farsa hade bilfirma hemma i villan och där svetsades rostiga Folkor, Oplar och Fårdar hela dagarna, med gassvets och ekonomiplåtar eller hemma bokat och handklippt.  

När jag kollar på mina S197 Mussar, min tredje nu. Är det i grunden samma sak i princip med falsade punktade plåtar i  lager och omlott, men skillnaden är att allt är galvat och alla bitar har öppningar och avrinning nedåt. Har haft en 07 som var obehandlad under och ej vinterkörd, den kunde jag tvätta med svamp under innan jag körde in den för vintern. Sedan en 08 Bullit, också superfin. Nu har jag en 06a som rullat 17.000 mil som nån tyvärr kladdat ner med rostskyddsmedel för många år sedan, ca 50% var kvar och då på ställen det inte behövs. Den verkar va lite vinterkörd nån period och förra ägaren var i byggsvängen och körde runt på dammiga vägar. Den var rejält dammig när jag tog över den. Hur jag än spolat och tvätta med högtryck på lyft, i timmar i höstas kommer det fram damm ur hålrum som finns överallt i karossen. Det sugs in i springor och ventilationshål och lägger sig i balkar och hålrum. Tur att det är nåt snällt torrt ljust damm som är löst i torrt skick, för stoppar jag in tryckluftsmunstycket i en springa/glipa eller bakom plopp eller lock varsom så blir det små moln här å där i olika ändar och oväntade ställen när det trycks ut så man fattar att det finns utrymmen som fukten och saltet kan komma in i och tack vara galvningen har det klarat sig. Inte någonstans finns någon rost men ett jäkla jobb att få rent å snyggt, har tvingats släppa områden och bara snygga till med färg eller body så den blir fin igen.

 

       

 

 

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
(redigerad)

@mustangmike, nämen det låter lite förenklat. Det jag såg med mina egna ögon 1997/98 när jag bodde i Metro-Detroit (äsch....) det var väldigt många begagnade US-bilar i otroligt dåligt skick även efter färre än 10 år. Må så vara att plåten var lite tjockare under en viss tid, med tjockleken gör ingen skillnad. Då vet rosten bara vart den ska. Däremot  har en lång livstid aldrig spelat nån roll i USA. Senast med 3 år säljs den nya bilen vidare och med 5 års åldern, när tredje ägaren tar över, då pratar vi om folk som ofta inte har rad med underhållskostnader. Med 10 år är en bil sliten och så går den till nån fattig som kör den så länge den rent mekaniskt funkar. Så var det och är det i USA. Värdet sjunker fortare än här. Och än idag finns det många counties eller delstater utan besiktningsplikt. Då upptäcks inte så många svåra rostskador, lätt att tycka att bilarna har eller hade en bättre kvalitet. Men så är inte fallet.

 

Det som orsakade den stora rostkatastrofen i Europa under 70talet, jo, det var en ohälsosamt blandning av dålig korrosionsskydd, ett tilltagande antal bilägare utan kunskap, otroligt dålig plåt med föroreningar inom legeringen (koppar, svavel...) och sen har vissa tillverkare försökt att minska vikten genom att designa och beräkna karosseriet med CAD för att kunna minska plåt-tjockleken tills man nådde en gräns. Det stämmer alltså, det du skrev, men det var bara en del-orsak. Och då fanns det bilmodeller som inte ens klarade den första besiktningen efter 3 år (så är det i Tyskland) - Golf Mk1 till exempel.  

Fast som sagt, nån nämnvärd korrosionsskydd fanns inte i USA heller. Bara ingen brydde sig, och det var ju inte så kritiskt så länge chassin höll 🙂

Ändrade %s av %s (%s)
  • Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...