Jump to content

Featured Replies

comment_186591

Hej,

jag upplever svårigheter att montera termostathuset på min 65 HT C-kod. Nu har jag slitit 4 packningar och det finns fortfarande lite läckage. Huset är nytt. Jag försökte endast med packning, sen med tätningsmedel (Biltema packningsklister 36-1776) och en gång monterade jag fel så att själva termostaten var förskjuten.

Nu har jag beställt nya packningar men letar efter bästa sättet att montera allt. Nästa gången jag monterar allt kommer jag i alla fall dubbelkolla om huset är jämt. Tricket med att hålla termostaten på plats med ett band eller liknande har jag lärt mig och kommer iaktta detta framöver.

Killarna på US-forumet rekommenderar Permatex 22071 (går ej att komma åt här) eller ingenting alls, bara papperspackningen.

Hur gör ni?

mvH

SpyderRyder

Ändrade %s av %s (%s)

comment_186628

I en perfekt värld så skulle bägge ytorna vara plana och det räcka med en papperspackning, tyvärr får man nog räkna med att det inte är så..
Jag brukar använda Permatex eller Loctite packningsklister, ett ytterst tunt jämnt lager räcker.

Varför man ska använda klister till dörr/fönsterlister förstår jag inte, svårt att tro att den är specad för temperaturer över 100°.

• Author
comment_186772

Uppdatering:

nu har jag slitit ytterligare 3 packningar, fast problemet stannar kvar. Packning utan tätningsmedel funkade absolut inte, silikontätningsmedel gav inget bra resultat heller (OK, det var Biltema) och igår kväll har jag försökt det med weatherstrip klister - det var helt enkelt det sista jag hade hemma att försöka. Resultat: att hälla i kylvätskan gick bra utan leckage för första gången sedan länge. Efter 3 mil visade sig däremot att lite kylvätskan började droppa ur huset. Slutsats: bra metodik, bara felaktig klister som förmodligen inte klarar temperaturen, som JanneJ sa.

Annars har jag sett till att ytorna är jämna, att inte termostaten sticker ut, jag installerade termostaten med ovannämnda metoden... vet inte mycket annat jag kan försöka annars än att handla nåt annat tätningsmedel. Loctite var ett förslag, sen så känner jag till Hylomar och när det gäller Permatex, vilken produktversion ska det vara då?

Tacksam för lite tips.

ha det gott

SpyderRyder

• Author
comment_186869

Hej, förlåt sent svar, det har kommit till ett stort familjärt problem som har prioritet nu... tyvärr. 

Men jag har det vanliga aluminium huset, den kromade versionen slängde jag länge sen.  

Har nu fått leverans av lite Permatex och packningspapper, och lite Hylomar kommer snart. Då kan jag ta nya försök snart. Kommer berätta för er!

• 3 weeks later...
  • Author
comment_187035

Uppdatering:

varken Permatex (med och utan packning) eller Hylomar gjorde jobbet. Hylomar var kanske en mycket dum idé, iaf utan packning, för då har jag precis förlorat 4 till 5 liter kylvätskan under provkörningen. Noterade problemet (mycket ånga) efter 1 mil och åkte hem. Motorn blev het men som det ser ut har topplockpackningarna överlevt tortyren. Oljan och kylvattnet mixades iaf ej.

Och nu är situationen att det där med weatherstrip klistret var bästa försöket än så länge. När jag använde den så klistrade jag termostaten på sitt säte - och detta håller än idag, efter provkörningar och ett antal avinstallationer, Verkar som klistret klarar temperaturen, trycket och kylvätskan....konstigt nog, men så är det. Det är 3M 08011 jag pratar om.

Har nu frågat den ena killen på US-forumet hur i detaljen han gjorde det med detta klister.

Ska uppdatera er.

mvH

SpyderRyder

comment_187036

det måste vara nåt som är snet, har du kollad packningsytan på toppen.

är den fin o rak, kolla med stål linjal

finns det rost gropar i packningsytan

sätt ihop det med packning o packnings klister på båda sidor av packningen.

prov då att trycksätta kylsystemet, så ser du exakt vart det läcker