5 AugustiAug 5 comment_187684 Hej är ny här på mustangclubswden och behöver lite hjälp (eller mycket).Har fått vibrationer i bilen mellan varvtalen 1700—2600 (då märks dom en hell del) känns även i ratten vid dessa varvtal.Motorn är 72 windsor 351 renoverad 2008, enligt motor byggaren så är vevstake och kolvar balanserad ett snällt bygge, har bytt ett motorfäste ska även bytta det andra samt fäste växellådan, växellådan är en AOD -89.Har fått förslag på att det kan vara obalans i motor.Tacksam för alla idéer och tankar. //Daniel
7 AugustiAug 7 comment_187692 Är du säker på att det är vid vissa varvtal på motorn .Har du testat med olika växlar vid 1700 - 2600 rpm .Kan vara allt från att fälgar ej är centrerade på navet (glappt) kardanens knutkors ej ok , lagring till joke i vxl.lådan .Drivaxlar krokiga , taskiga däck / obalanserat .
Torsdag kl. 19:305 days Author comment_187694 Hej tack för all inputt. Har bytt knutkors fram det var dåligt och då kunde jag inte finna något glapp i lagren. Vad det gäller startkransen så vet jag inte, har varit i kontakt med motorbyggaren och motorn ska vara balanserad her ej frågat om startkransen. Renoveringen gjorde 2008.Har varit inne på att det kan vara converter, vibrationerna börjar vid ca 17-1800 dom är lite märkliga vibrera i ett ”durrande” mönster.//Daniel
Måndag kl. 05:502 days comment_187702 Märklig tråd, du säger "fått vibrationer" Var det bra tidigare? Närdå...vad har du ändrat efter det eller har den bara stått några år. Vibrationer vid ett visst varvtal kan som påpekats bero på en mängd orsaker och alla är inte upptagna, steg ett är att fastställa källan o genom att eliminera olika och vanligast källorna. Du själv har direkt gått in på obalans i motorn, långsökt om den varit bra och du inte gjort något och den går med bra effektiv förbränning på det varvtalet du nämner. Vet inte om så gamla grejer har gummi i harmonic balancern fram på vevaxeln, i så fall kan ju den paja och plötsligt orsaka obalans i motorn. Andra yttre remdrivna aggregat kan också påverka om dom eller remmen är dålig. Resten i motorn ändras inte, så länge den går rent och inte havererat. Ändrat åkläge på bilen , höj/sänkn påverkar pinjongvinkeln vilket kan ge vibrationer även med justa knutkors. Däck som slitbanan släppt från lärnan och orsakar bulor i fart m.m. etc. Men dålig återkoppling vad du gjort och inte blir att famla i mörker :-)
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.