Jump to content

Recommended Posts

Har en 302 2V i min Mustang, som efter att den kommit upp i arbetstemperatur börjar låta. (knackljud)

Vad är det? ventilerna?.

Är det en kostsam historia?

För en som är novis i ämnet, kan man lyfta av ventilkåporna för att analysera vad ljudet kommer ifrån ?

Är det möjligt att köra motorn utan kåpor? (Nu kom ett par fåniga frågor, men man måste ju börja nånstans :) )

Mvh Eric

Förmodligen är dina lager slut i motorn ,

kolla upp olje trycket med en mätare med visare:-

när oljan är varm så blir den tunn och då bankar det i lagerna.

du kan prova med att byta olja till en bra 20\50 olja mineral ej syntetolja.

går motorn tystare då så är lagren på väg att ge upp bara o riva ut motorn o renovera:- innan den skär ihop helt:-

som sagt prova med 20\50olja först:-

att köra motorn utan ventilkåpor är inge höjdare skvätter olja överallt:-

Låt någon duktig mekaniker lyssna på din motor så försvinner många frågor:-

Jag tror mer på en lyftare som inte orkar med när oljan blir varm och tunn = dåligt oljetryck.Som föregånde skrev prova med 20/50 olja.

Men det är igentligen bara att sjuta problemet framförsig men har du tur så kanske det funkar över sommaren så kan du riva motorn i höst.

Har haft dåliga lager i min gamle BMW 3,0, det började med att det knackade 5 sekunder när man startade bilen första gången på dagen innan oljan hunnit runt ordentligt.

Efter en månad bankade det alltid. Fick ibland dra igång den för startmotorn orkade inte när motorn stannat i vissa lägen

Efter två månader gick den i 15 km på full gas i ettan innan den satte sig, det skrek riktigt ordentligt.

en kompis hade knack ljud från sin 351c.

troligen ramlagren,han bytte till en hög volyms oljepump(jag föredrar hellre en hög trycks pump) och körde på 20-40 olja och ljudet har varit borta i 2 säsonger.fast man bör nog ge motorn en översyning.

Har haft dåliga lager i min gamle BMW 3,0, det började med att det knackade 5 sekunder när man startade bilen första gången på dagen innan oljan hunnit runt ordentligt.

Efter en månad bankade det alltid. Fick ibland dra igång den för startmotorn orkade inte när motorn stannat i vissa lägen

Efter två månader gick den i 15 km på full gas i ettan innan den satte sig, det skrek riktigt ordentligt.

Min musse har ett knackande ljud som kommer någonstans från 5:ans cylinder/lyftare. den startade piggt i början men nu känns den lite trög. den startar men det är precis så den drar runt.

Är det ramlagerna som är slut. Vad kostar det att byta?

Har haft dåliga lager i min gamle BMW 3,0, det började med att det knackade 5 sekunder när man startade bilen första gången på dagen innan oljan hunnit runt ordentligt.

Efter en månad bankade det alltid. Fick ibland dra igång den för startmotorn orkade inte när motorn stannat i vissa lägen

Efter två månader gick den i 15 km på full gas i ettan innan den satte sig, det skrek riktigt ordentligt.

Min musse har ett knackande ljud som kommer någonstans från 5:ans cylinder/lyftare. den startade piggt i början men nu känns den lite trög. den startar men det är precis så den drar runt.

Är det ramlagerna som är slut. Vad kostar det att byta?

Va de inte dina ramlager som såg hyffsat fina ut? Vi såg ju en bild på ett lager du plockat bort och de såg ju finfint ut :/

Har förrästen också fått de däringa lilla knacket på de senaste när min motor komer upp i tenperatur. Ganska säker på att de är min oljepump då jag tycker trycket käns lite väl lågt i bland. Får ta i tur med lite mätningar och eventuellt byta någon dag som kommer. Tror i blir en högvolymspump i sådana fall när jag ändå holler på.

Har haft dåliga lager i min gamle BMW 3,0, det började med att det knackade 5 sekunder när man startade bilen första gången på dagen innan oljan hunnit runt ordentligt.

Efter en månad bankade det alltid. Fick ibland dra igång den för startmotorn orkade inte när motorn stannat i vissa lägen

Efter två månader gick den i 15 km på full gas i ettan innan den satte sig, det skrek riktigt ordentligt.

Min musse har ett knackande ljud som kommer någonstans från 5:ans cylinder/lyftare. den startade piggt i början men nu känns den lite trög. den startar men det är precis så den drar runt.

Är det ramlagerna som är slut. Vad kostar det att byta?

Va de inte dina ramlager som såg hyffsat fina ut? Vi såg ju en bild på ett lager du plockat bort och de såg ju finfint ut :/

Verkar lite mysko. lagrena såg fina ut och knacket kommer bara ibland..

var ute och körde en runda i förrgår och då knackade det men när jag körde igår så var det borta.. .

Får ta och köra lite och se om de händer nåt mer

lagrena såg fina ut och knacket kommer bara ibland..

var ute och körde en runda i förrgår och då knackade det men när jag körde igår så var det borta.. .

Får ta och köra lite och se om de händer nåt mer

Sån där var min när oljepumpen sög luft emellanåt. Tråget hade fått sig en kyss och pickupen satt lite snett. Det var lyftarna som tickade/knackade för mig.

Har du ordentligt med oljenivå ? Är det ramlager eller vevstakslager som bankar/knackar så brukar det väl knappast komma och gå :?: . Däremot är det skillnad vid varm eller kall motor.

Jobbigt för dig winnerpatric, att du aldrig får glädjas och slappna av lite i åkandet :(

  • 1 month later...

Har fortfarande det knackande ljudet kvar... kommer när motorn börjar bli varm.

Oljetrycket har varit bra ända fram till nu när jag tycker att det har börjat pendla lite. i början när jag körde så låg det konstant mellan 50 och 75 psi. Men nu, efter lite körande så går oljetrycket ner under 25 och nästan ända ner i botten på tomgång och upp igen :?: vad kan det vara :?:

Tycker att bilen drar lite väl mycket motorolja. vet att mina ventiltätningar är nästan helt borta och att den bör dra mer olja, men jag har kört ca 20-25 mil nu och oljenivån är låg... fyllde på nästan 1 liter för någon vecka sen och har kanske kört 10 mil sen dess. nu är det lågt igen.

Bör nog boka in mig på en renovering innan det går åt skogen ;)

Ja den motorn har nog sett sina bästa dagar.

Knackningarna är säkert lagerbank:- åtgärd slipa vev o nya lager,

Olje förbrukningen . Nya ventilstyrningar o ventiler o ventiltätningar +

borra blocket , nya kolvar, ringar,,,

En ny motor är vad du behöver:-----( trist men så är det säkert:- :roll:

Hade också ett knackljud i motorn innan jag renoverade den. Var ungefär som en liten hammare som slog inne i motorn men endast på tomgång, när jag gasade lite så försvann ljudet. Kollade då komp och visade sig att jag hade mellan 4 och 8 kg på cylindrarna jag styrde upp den kolv som var på fyra kilo då rasade det ut små kolvrings bitar ca 25st och dom övriga var av på ett eller flera ställen. Hade en :twisted: tur att han inte skarihop :D

Har läst lite i denna tråd om högvolymsoljepumpar. Jag måste dock berätta vad jag hört av ett par motorrenoverare om dessa. Visst det är bra med högt oljetryck, men det finns en stor nackdel. Ett för högt oljetryck mot lagerytorna är rena blästern! Lagerytorna, som är mjuka, slits av oljan, speciellt när den börjar bli sliten och innehåller små föroreningar. En normal oljepump och friska lager räcker bra. En högvolympump är bra i rejsmotorer som utstår extremt med stryk korta tider, men för en gatmotor som ska användas mil efter mil, år efter år är detta tryck onödigt. Det gör mer skada än nytta. Jag själv ska ialla fall inte köra med en sån i min motor, det blir en standard. Sen detta med knack i motorn, ett lagerknack låter dovare och djupare ner i motorn, än ett lyftarknack. Dessutom är lagerknacket belastningsberoende. Ventilknacket påverkas inte av belastningen på samma sätt. Jag skulle inta köra omkring med en knackande motor, ett lagerhaveri betyder ofta att veven blir skrot och kan inte längre slipas.

Högvolymspumpar ger väl mer oljemängd än standardpumpar till motorn? För att göra det så måste väl volymen olja per tidsenhet öka, och därmed också flödet och trycket så länge som oljekanalarean är konstant. Dvs oljan spolas igenom motorn betydligt fortare och då blir denna ökade spolkraft mer slitande. Flöde och tryck följs ju åt i ett konstant system, tex blocket och vevaxelns oljekanaler som är motståndet. Rätta mig om jag har fel :lol: Jag ska prata med min motorfirma å lära mig mer..... :D Sen finns det väl olika kvaliter på lager som säkert tål olika belastning.

Enda orsak som kan få trycket att stiga p.g.a. ökad pumpvolym är för trång by-pass kanal eller defekt dito ventil. Detta är givetvis sådana saker som man bör ta i beaktande då man plockar ihop motorn, samt vid val av oljefilter. Att sedan en högvolymspump stjäl mera effekt än en standard, är en annan sak som inte hör hit. Detta i sin tur ställer högre krav på drivningen av pumpen.

Högre pumpvolym på oljepumpen är till fördel då man kör med sk. "half-groove" eller "full groove" ramlager. Dessa lager behöver inte högre oljetyck, men nog mera flöde, särskilt vid högre belastning på lägre varv.

Under vissa förhållanden stryper man också oljeflödet till topparna.

I cruisingbilen under 6000 rpm behöver man knappast nån häftig pump, det räcker långt med standard om man kör med standard eller tri-metal lager.

Man kan förbättra oljeflödet i motorn i samband med att den är nerplockad för renovering, så man behöver inte ha värstinggrejor till vardags.

Det finns säkert kompetenta personer som kan berätta vad var och en behöver, jag har bara mekat i 20 år.

Hej! vet inte om jag hänger med här eller om Jag missförstår den enda skillnaden på vanlig och högvolym är att högvolym pumpar mer olja genom bypassen.

Sven.

Winnerpatric - har inte sett någon grön mustang-69 i bromölla. Var i bromölla bor du? Själv bor jag i Västanå, därför jag undrar. Hade gärna kollat på den nån dag. Har en 70 fastback.

Hur högt oljetryck är normalt vid 2000 varv med en varm motor? Har precis startat min motor och trycket sjunker ganska mycket när oljan blir varm. Ligger kanske på 30-40 psi eller nåt.

Hej! vet inte om jag hänger med här eller om Jag missförstår den enda skillnaden på vanlig och högvolym är att högvolym pumpar mer olja genom bypassen.

Sven.

Det är korrekt uppfattat, men då högvolymaren ger mer olja så kommer du också att ha mera olja till motorn på lägre varv, och bypassen kommer också att öppna tidigare med högvolyms pumpen. Du får alltså max smörjning och tryck tidigare med högvolymaren.

Ford själva brukade rekomendera att byta ut original fjädern alternativt shimsa den för att på så sätt öka mängden olja ut till motorn vid högre varv istället för att öppna bypassen.

Samma sak med Chrysler Hemi. Det finns en kula/fjädersats att köpa över disk för detta ändamål, så behöver man inte öka fjäderspänningen med shimbrickor. Denna sats höjer lite på trycket i oljesystemet. Detta fjäder + lite små ingrepp räcker till för 7000+ rpm.

Har precis startat min motor och trycket sjunker ganska mycket när oljan blir varm. Ligger kanske på 30-40 psi eller nåt.
Oljetrycket sjunker vanligtvis ganska mycket då oljan blir varm. Jag brukar tillämpa minimiregeln 1kg/vid 1000 varv och 3 kg vid 3000. Som exempel: på Mustangen med helsyntet 5w/50 i 302:an med varm olja, visar mätaren runt 30 psi vid 900 varvs tomgång. Detta med högvolymspump och små förbättringar i systemet.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...