LupusRex June 27, 2005 Report June 27, 2005 Tack alla grannar för lyfthjälp.Nu väntar vi bara på passande lyftkran för att få i kolvar och vevstakar. Det är väl ändå det här som kallas BIG block? Citera
micke.olsson cmc 1736 June 27, 2005 Report June 27, 2005 måste väl vara till en cadillac 67 längre bilar finns väl inte Citera
Leffe N cmc712 June 27, 2005 Report June 27, 2005 maffigt!, va är det för något? en båtmotor?Japp, min nya utombordare... Tror att "snurran" sitter i världens största containerfartyg. Dom körde ett program om den båten på Discovery för ett tag sen. Citera
LupusRex June 27, 2005 Author Report June 27, 2005 Man vill inte ens tänka sig hur stor oljepump som behövs till det där monstret. Citera
mrv8 June 27, 2005 Report June 27, 2005 Cool motor det där!Här har ni en länk till den med lite data om den också!på 14 cylindriga versionen108920 hk vid 102 rpm snacka om lågvarvig motor!Kolvarna ser mystiska ut i den också undras om det dom skriver om kolvarna är något som kommer i vanliga motorer framåt i tiden?http://www.bath.ac.uk/~ccsshb/12cyl/MvhMrV8Ps det gäller att inte åka för mycket båt " Even at it's most efficient power setting, the big 14 consumes 1,660 gallons of heavy fuel oil per hour." Citera
sniffer June 27, 2005 Report June 27, 2005 Hmm undra om jag också har stegar på väggarna i botten på mitt motorblock Får ta och kolla de nästa gång som jag är där och pillar Citera
micke.olsson cmc 1736 June 28, 2005 Report June 28, 2005 Nu kom jag på varför min motor låter så illa Nån har glömt att ta ur killarna ur motorn.Och det är väl dom som bankar och vill ut Tur att ni postade bilden det klarnar mer och mer Undrar vad en renovering kostar? Tror ni att dom har kolvringar på bilbuttrix Citera
Laslo June 28, 2005 Report June 28, 2005 Var det nån som uppmärksammade det lilla nätta turboaggregatet? Nummer 9 på illustrationen.. Citera
87gt50 June 29, 2005 Report June 29, 2005 Jag jobbade tidigare som fartygmekaniker, och kom då i kontakt med allehanda skapelser... Den största kolvmotorn var en Zulzer: rak 6 cyl, 800mm borr, 1800mm slag. 135rpm max. 3 våningsplan hög... Lite otympliga att jobba med, men samtidigt väldigt enkla. När man tvättade ner fodren och rensade spolluftbältesportarna så stod man helt enkelt i loppet på en hög stege som man ställt på veven. Lite varmt dock, temperaturen där brännoljan fanns fick aldrig understiga ca 80°c då den stelnade annars. Detta var för 10 år sedan, jag tror att det finns en hel del nyare större maskiner idag...Fick ett återfall förra sommaren och gjorde ett jobb på en ångturbinbåt, maskinrummet där var över 45 meter högt från propelleraxel till panntopparna.mvhJocke Citera
Recommended Posts