Jump to content

Recommended Posts

Cool motor det där!

Här har ni en länk till den med lite data om den också!

på 14 cylindriga versionen

108920 hk vid 102 rpm snacka om lågvarvig motor!

Kolvarna ser mystiska ut i den också undras om det dom skriver om kolvarna är något som kommer i vanliga motorer framåt i tiden?

http://www.bath.ac.uk/~ccsshb/12cyl/

Mvh

MrV8

Ps det gäller att inte åka för mycket båt ;) " Even at it's most efficient power setting, the big 14 consumes 1,660 gallons of heavy fuel oil per hour."

Jag jobbade tidigare som fartygmekaniker, och kom då i kontakt med allehanda skapelser... Den största kolvmotorn var en Zulzer: rak 6 cyl, 800mm borr, 1800mm slag. 135rpm max. 3 våningsplan hög...

Lite otympliga att jobba med, men samtidigt väldigt enkla. När man tvättade ner fodren och rensade spolluftbältesportarna så stod man helt enkelt i loppet på en hög stege som man ställt på veven. Lite varmt dock, temperaturen där brännoljan fanns fick aldrig understiga ca 80°c då den stelnade annars. Detta var för 10 år sedan, jag tror att det finns en hel del nyare större maskiner idag...

Fick ett återfall förra sommaren och gjorde ett jobb på en ångturbinbåt, maskinrummet där var över 45 meter högt från propelleraxel till panntopparna.

mvh

Jocke

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...