Jump to content

Mustang 1967 Fastback cmc 748 (Eleanor projekt)

mikeo cmc 748

Recommended Posts

• Svar 329
  • Skapad
  • Senaste Svar

Top Posters In This Topic

• 3 weeks later...

Bilen är nu helt rensad på alla delar som inte är svetsade. Bilen står hos lackeraren och ska nu målas inuti och undertill med vanlig svart färg. Sen ska motorrummet och bagageutrymmet målas i bilens utvändiga färg som jag nu har valt till metallic svart :) Ska bli roligt o se bilen med lite färg på.

• 2 weeks later...

När jag köpte denna bilen från England så sa dom att den klassiska mustangrosten var åtgärdad så jag brydde mig aldrig om att kolla friskluftsintagen. Man såg utanpå bilen att någon hade skurit i ändarna på gallret så det såg ut som om någon hade lagat där under. Men så va inte fallet, det blev till att beställa nya plåtar som nu sitter på plats. Nu ska här målas/rostskyddas som aldrig förr :P Det ska dröjja många år innan man ska kunna hitta någon rost här under (förhoppningsvis)

Instrumentpanlen är också borsta för att komma åt lättare där under och för att ta bort ytrost. Detta är nog det sista rostiga stället på denna bilen vågar nog säga att den är 99% rostfri nu ;)

Min lackerare har börjat svetsa igen diverse hål i motorrumet (som jag hoppas att jag inte behöver) och spackla jämt för att senare kunna lacka där.

Inga roliga bilder jag lägger upp men ack så nödvändigt jobb.

IMG_9036.jpg

IMG_9037.jpg

IMG_9040.jpg

Roliga eller inte. Men så nyttiga bilder att se. Du kommer få en av dom värsta bilar som rullar. :shock: Nu menar jag posetivt :-- Lycka till jag följer dig med stort intresse. Tycker du gör ett fantastiskt arbete på din musse.

Berra

Tackar så mycket Berra. Det har blivit lite mer jobb på bilen än vad jag har trott. Som tur är så har jag lite olika personer som hjälper mig med bygget.

Ska bli skönt nu när denna rosten är lagad och bilen har målats under o inuti. Då börjar det roliga med slutmonteringen :D Det mesta har provpassats innan bodykit, hjulupphängning, bromsar, styrning, baksäte m.m.

Ja. När lackningen är klar. Så börjar det roliga jobbet med att montera allt. Bara om man lipper dessa dum skador som kan uppstå.

Berra

Det är fortfarande långt kvar tills lacken utanpå bilen, den är inte inplanerad förrens nästa år. Tänkte vänta med den tills det mesta är monterat så jag slipper just tråkiga skador som kan uppkomma.

Jag är lika säker som Lasse. O. har skrivit. Det kommer bli ett kanon resultat på din bil. Och jag är så imponerad att du orkar hålla ut. Som sagt det är många som startar ett stort projekt. Men kommer sällan till slut. Tyvär är det mer vanligt att det blir så. Men jag tror att det har blivit en liten förändrring. Tack vare forumet. Man får beröm och man kan få hjälp med olika problem som man stöter på under resans gång. Så det blir lite lättare att få bukt med sådant man kört fast på. Det är sällan någon kan allt själv. Då krävs det en hel del erfarenhet från början. Som jag sagt förut. Din vagn kommer att bli skit kul att få se i verkligheten.

Berra

Tackar Lasse och Berra för kommentarerna.

Det är som ni säger det är mycket roligare när man har ett forum som detta och får positiva kommentarer och hjälp när man behöver.

Det finns ju ett antal personer som utan deras hjälp så hade detta projektet aldrig gått att genomföra. Så jag får vara tacksam för all hjälp jag har fått med projektet. :)

Nu kommer det en lite roligare uppdatering :)

Va ute hos lackeraren idag och tog några bilder på bilen direkt när denkom ut ifrån lackboxen.

Motorrummet och bagagerummet är nu lackerade i bilens tänkta utvändiga färg. Metallic svart med silvrig/blå pearl,

blev väldigt snyggt :)

Några bilder på motorrummet.

tn_IMG_9052.jpg

tn_IMG_9069.jpg

tn_IMG_9054.jpg

tn_IMG_9068.jpg

Bagageutrymmet.

tn_IMG_9059.jpg

tn_IMG_9062.jpg

Undersidan har sprutats med två lager body som rostskydd sedan är undersidan klarlackat för extra skydd. Blev rätt snyggt :)

tn_IMG_9055.jpg

tn_IMG_9056.jpg

tn_IMG_9060.jpg

Hjulhusen

tn_IMG_9065.jpg

Insidan av bilen lackades i vanlig mattsvart färg. Här ska sedan läggas isolering. Lite dammiga bilder nu.

tn_IMG_9058.jpg

tn_IMG_9070.jpg

Instrumentpanelen ska sedan lackas i metallic svart

tn_IMG_9066.jpg

Såhär bra blev friskluftsintaget efter reperation. Det märks inte att man har varit här och reparerat.

tn_IMG_9067.jpg

Lite delar som ska målas imorgon.

tn_IMG_9074.jpg

I slutet av denna vecka ska bilen stå på egna fötter igen är det tänkt :)

Hade planer på att sätta i ljudisoleringen och elsystemet i helgen men sjukdom satte stopp för det tråkigt nog.

Men hade vägarna förbi lackeraren idag och tog lite bilder. Nu är instrumenbrädan och bågen där bak lackerad i bilen "utvändiga" färg. Lite onödigt o lackera hela instrumentbrädan kanske eftersom större delen av den inte syns men hade varit lite pilligt maskeringsarbete annars.

Bilen står nu på hjulen igen så passade på att rulla ut den för att ta lite bättre bilder i solen.

tn_IMG_9075.jpg

tn_IMG_9076.jpg

Bågen

tn_IMG_9078.jpg

Instrumentpanelen

tn_IMG_9079.jpg

tn_IMG_9089.jpg

Bakaxel o hjulupphängning nylackad

tn_IMG_9082.jpg

tn_IMG_9087.jpg

Nu är här spacklat med vinkel

tn_IMG_9088.jpg

Ska försöka hinna med o börja på ljudisoleringen till helgen som kommer.

hur hinner du med de vanliga livet... :roll:

sålde 66:an för att fam klagade på att man va ute i garaget för ofta, men när man skulle på träff skulle de ju naturligtvis åka med...

kan bara säga att man är imponerad av allt du gjort... spännande å se slutrsultatet ;)

Tackar så mycket för de fina kommentarerna :)

Anledningen till att det har gått i rask takt den senaste tiden är att jag har lämnat iväg bilen för karosseriarbetet och lackernadet.

Firman som ska lackera bilen sen har gjort allt karosseriarbete med bodykitet och målandet av bilen.

Försökte mig på att spackla en gång i tiden på min förra mustang men jag gav upp till slut. Va inte nöjd med mitt eget resultat :P Men det ska bli roligt nu när jag kan slutmontera delarna nu när det mesta är målat.

Men skolan prioriteras före bilen, försöker iaf få tid över till helgerna för att jobba med bilen.

• 2 weeks later...

Va hemma nu i helgen och jobbade lite på bilen. Va väl tänkt att börja på elsystemet men saknade några saker så det får vänta till nästa helg kanske.

Istället började jag med att dra alla skruvar med moment (bromsar o hjulupphängning. Några skruvar till bromsarna skulle man spinna ståltråd emellan som en extra säkerhet (vilket tog mycket längre tid än vad jag trodde).

Nu sitter nya värmepaketet på plats (AC:n), det va lite kämpigt att få på den där gummitätningen :P

IMG_9102.jpg

Sen började jag att isolera bilen blev klar med hjulhusen bak och under/framme vid instrumentpanelen. Isoleringen består av resonans/vibrationsdämpande gummiplattor som man lägger ut på vissa ställen sen över det klistrar man isolering och sen tejpar man över alla skarvar med alutejp.

IMG_9101.jpg

IMG_9100.jpg

Väntar med att lägga ut isolering på golvet tills elen och allt med baksätet är klart.

Ska åka hem igen till helgen som kommer då blir det antingen till att dra el eller göra bromssystem

Har varit hemma en helg nu och jobbat på bilen. Började kolla på bromssystemet men upptäckte att jag saknar diverse kopplingar mellan rör och huvudcylinder osv. Så det blir till att jaga rätt på kopplingarna till nästa gång. Sen mätte vi upp hur handbromswiren ska dras det blir till att tillverka några fästen så de kommer rätt.

Nästa sak var att börja på elsystemet istället. Eftersom det är tänkt att elsystemet ska vara gömt så mycket som möjligt. Orginal så går ju sladdarna genom motorrummet. Men nu går de utanför hjulhuset istället.

IMG_9105.jpg

IMG_9106.jpg

Så nu fick vi förlänga några sladdar. Skyddshöljet runt sladdarna tog slut så det blir till att beställa lite mer.

Började fästa upp sladdarna under instrumentpanelen.

IMG_9107.jpg