Jump to content

Recommended Posts

Nu har jag äntligen min nya Currie bakaxel i min ägo. :D:twisted:

Nu är frågan, den är ju i princip plåtren så den behöver nog skyddas på nåt sätt. Någon som har förslag? Behövs det en värmebeständig färg eller räcker det med en primer och sen lack?

Har ni synpunkter på eventuell kulör så får ni gärna nämna det med.

Hej.

Herr klipp o klistra tycker att färgtyp och val är

fritt men varför inte efterlikna original. 8)

Jag själv använder hammarlack svart den typen som

inte flyter ut med silverdamm, det finns idag vanlig

svart hammarlack. :shock:

Till klumpen anväder jag vanlig mattröd primer finns

som spray eller i burk för penselmålning. :?

Men du måste vara ganska nöjd med att se den som den

är, dokumentera gärna förfarandet med lackering. 8)

Den ser så trevlig ut på bilden så att man nästan

skulle vilja ha den i bokhyllan i vardagsrummet. ;)

Tack för era synpunkter! Jag ska fundera lite. Lägger ut bättre och fler kort på hemsidan om nån vecka eller två. Om ni tittar noga så ser det ut som att det

ligger nån typ av rödfärgat damm på klumpen, men det är digitalkameran som gör det! I verkligheten är den helt "stålgrå". :?

Så här blev konfigurationen till slut:

• A complete rearend with a heavy duty housing
    31 spline performance axles
    9+ Sportsman nodular iron gear case
    Big Bearing Pinion Support
    True Track
    3.89 gears
    Leaf spring mounts
    Fully assembled with drum brakes
    The rearend could handle approx. 600 hp

Den gick på ca. 32.674.- + frakt från Landvetter. :shock: (inkl. olja och U-bult, ej bromsrör)

Det är säkert fler än jag som funderar på att köpa bakaxel av den här typen...

Jag svarar gärna på mail mm. om nån är fundersam och därför är intresserad av mina erfarenheter.

Tyvärr kan jag inte montera den förän om tidigast 10 dagar pga. semester.

Frågan är om jag verkligen kan slappna av och njuta av semesterresan nu när bakaxeln väntar. :lol:

Rengjorde och målade om mina trumbromsar i vintras med vanlig svart färg, har fungerat bra än så länge och färgen ser fräsch och fin ut.

Den ser väldigt fin ut. Jag har också köpt en currie bakaxel som är på väg hem. Jag kikade lite på din bakaxel i ett annat inlägg, som du beställde. Jag beställde nästan en likadan men jag tog 3.50 i utväxling och sen tog jag inga bromsar. Skriv gärna vad du tyckte om den när du har provkört lite, det skulle vara kul och veta. Lägg gärna upp en bild på bakaxeln när den är målad, så man får några tips sen när min kommer. :)

mike

Nu äntligen är jag hemma i garaget och kan se den med egna ögon. Den är grym men det har redan lagt sig sig ett tunt damm med rost på banjo och klump! :shock::shock::shock:

Jag blir helt enkelt tvungen att blästra om den. Detta gör att jag är lite tveksam till klarlack.

Den kan bli så att banjo och klump blir blanksvart och klumpen i den titangrå som den redan är.

Problem 2.

Det finns inga plattor/stötdämparfäste till u-bulten som passar. Det är därför Currie bara säljer u-bulten och inga plattor.

Jag funderar på att göra egna men naturligtvis finns det inget ställe som i Karlstad som har 6 mm. plattjärn, det är semesterstängt över allt. :?

Mina u-bult är ca. 93 mm. cc. Original är plattorna ca. 10 mm. mindre.

Nån som ev. har passande plattor till salu?

Det går lite framåt.

1. Jag har modifierat och förstärkt befintliga plattor.

2. Ytrosten kunde lätt tas bort med Biltemas rostlösare! Man lär sig nåt varje dag. Bakaxeln blir som ny när jag provade.

Det blir till att göra ren den och sen ha lacksprutan redo. Går det 5 min. så börjar det komma tillbaka igen. :shock:

Ang. värmebeständig färg för trummorna. Vi har gjort ett experiment med att lacka bromsoken fram på en Volvo V70 i 2 komp. billack. Det ha gått ca. 1 år nu och det ser fortfarande bra ut. Billack tål mycket högre temp. än vad man tror.

Jag har ju tagit en del foton under nya bakaxelprojektet. Om det finns intrersse skulle jag kunna lägga ut några under övrigt eller nåt... :roll:

Ha de!

Så här blev det. Har nyss lackat den i svart så det ska torka under natten så monterar jag den i morgon.

Klumpen behåller Curries silvergrå fär med markeringar mm. Jag är nöjd med resultatet.

Lägger nog in fler foton i morrn.

Framgångar möts alltid av motgångar. :? Så här skulle det ha blivit om inte klumpen varit alldeles för tunt lackad av Curries.

Så fort det kom ett regnstänk på den så rostar den med. :shock:

Blir till att lacka om den med. Nu vet jag inte, jag har ju tyvärr inte all världens kulörer av billack hemma.