Jump to content

Motorlyft?


mobcharge

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Rycker upp denna tråden igen då en polare ställde en intressant fråga efter att han besökt mig å spanat på min motor...

Vad lyfter man den i??? Såg på Pers bild;

lyft_126.jpg

Är det i insuget man lyfter? Hur?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ja, då har jag köpt en verkstadslyft från Biltema för 1300 kr som jag monterade ihop i helgen.

Julas i Uddevalla var slut. De hade extrapris för två veckor sedan. De hade väl antagligen bara en kvar då, typ :x . Det var väl för att locka folk till butiken. Det kommer nya i juni.

Nu till det intressanta. Min Cougar XR7's En del av fronten och stötfångaren sticker fram en del så det fick monteras bort. Jag blir ändå tvungen att använda 200kg inställningen på bommen för att komma in tillräckligt. Jag har ingen lust att montera ner hela fronpartiet. Jag har redan tagit bort topplocken och tänker låta lådan vara kvar (stödjer den med spännband och bräda mellan skärmarna) så det blir inga problem med vikten nu.

När jag däremot skall tillbaka efter renovering kommer topplock och allt att vara på plats och då "överanstränger" jag ju egentligen lyften, eftersom en 351c väger ca 250kg. :roll:

När jag noga kollar på vad som finns tillgängligt i lyftkransväg så ser man hur snarlika alla lyftarna är fast de har ganska så olika specifikationer på vad de kan lyfta. Om man tittar på Summits "Chery Picker" http://store.summitracing.com/partdetai ... view=1&N=0

så är den exakt likadan som Biltemas lyft, in i minsta detalj Skillnaden är att den lyfter max 1,8 ton (4000lbs enligt summit) Man kan dock se att det står 2Ton på Summits bild. Biltemas tar max 600 kilo. På det yttersta läget tar Summits 453Kg (1000lbs enligt Summit) Bilden säger dock 1/2Ton. Biltema är där specad för endast 150 kg.

Hänger ni med 8) ? Jag tror att man alltså kan ta både en 351:a + låda med 200kilos läget på Biltemas lyft. Summits lyft säger ju 1Ton där! Enligt Biltemas bruksanvisning får man inte göra så men man undrar ju hur de testar dessa lyftar och hur stor säkerhetsmarginalen är :?

@Per B CMC538

Din Microlyft ser precis ut som Biltemas konstruktion fast du inte har möjligheten att fälla ihop den och de två extra hjulen som Biltemas har. Vad lyfter den på de olika inställningarna ?

Link to comment
Share on other sites

Jag svarar på min egna fråga till Per. Det syns ju på Pers bild vad Micros lyft tar :) . 250kg där Biltema säger 150kg. 500kg (samma som Summit) där Biltema säger 200kg. 750kg där Biltema säger 400kg och slutligen 1 Ton där Biltema säger 600 KG.

Mycket intressant 8) Väger Micros lyft också 90 kilo som Biltemas ? Biltema verkar vara försiktiga med vad de anger som maxlyft. Varför ? Har det hänt någon olycka ?

Link to comment
Share on other sites

Normalt ska det vara en säkerhetsfaktor på minst 1:4 vad gäller lyftredskap.

Detta för statisk belastning. Sling, virar, kätting mm. Det som begränsar lyftet är då motorn ( för en eltelfer). Slirkoppling ska lösa vid ca 10 % överlast, dvs då kan den inte lyfta längre. Men den ska kunna hålla en högre last!

Om dessa regler även gäller motorlyfteen, så är "motorn" hydraulcylinder.

Den kan ha en reduceringsventil. Men orkar den, så är det ok.

Dock är jag osäker om det har tillämpats olika normer beroende på importören. Det kan vara samma tillverkare, som du var inne på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...