berne August 16, 2005 Report August 16, 2005 Någon som vet HUR MÅNGA mussar som såldes nya i Sverige 1964? Såldes det ö.h.t. några 64/5 i Sverige? Vore roligt att veta hur många av den "riktiga" årsmodell 1965 (dvs från sept. 64 och framåt) som kom hit. Har själv en av de tidiga 65:orna. Tillverkad 30/9-64 och såld ny i Söderhamn på nyårsafton-64. Citera
matteponken August 17, 2005 Report August 17, 2005 Tycker också att det skulle vara roligt att veta..Själv så har jag en Svensksåld 65:a som är tilvärkad 17:e oktober 64Ht 289 4v C4låda skivbromsar rödlack med svart inredning..tyvär är den totalt ner plockad och väntar på att bli renoverad Citera
John_Steen August 17, 2005 Report August 17, 2005 Min bil tillverkades i novemeber 1964 och kom ut på vägen i Sverige i april 1965 Citera
Pelle cmc 375 August 17, 2005 Report August 17, 2005 Då är det åtminstone 4 sålda Min tillverkades 12 aug -64 och regades 18 sep -64.Pelle Citera
berne August 17, 2005 Author Report August 17, 2005 Jag känner till ytterligare två bilar som är tillverkade SAMMA DAG som min och sålda nya i norra delen av Sverige. Du med cabben-har du träffat på något "syskon"? Din bil är ju ännu tidigare. Citera
fast66 August 18, 2005 Report August 18, 2005 För att vara en s.k 64½ så MÅSTE chassienumret vara före 250000 för bilar tillverkade i Dearborn (code F)och före 125000 för de San José-tillverkade (code R).Planerad tillverkningsdatum på dörrplåten skall vara senast 31G (31 juli).Bilar med planerat tillverkningsdatum from 1H (1 augusti) är "riktiga" 65or - ej 64½. Den 1 augusti började man byta ut de verktyg som behövdes och dessutom att ersätta verktygen från andra modeller (tex Fairlane i Dearborn) som tillverkats parallellt (men med andra nummerserier), med verktygen för Mustang. Man byggde alltså inga bilar under en tid!Ett datum man ofta pratar om i sammanhanget 64½, är den 17 augusti. Detta menar experterna är det första faktiska tillverkningsdatumet för en "riktig" 65a. Då hade man alltså ställt om fabrikerna till att tillverka de "riktiga" 65orna och dessutom fastback-modellen.Alla de delar som man ofta säger kännetecknar en 64½, fortsatte i de flesta fall att användas till dess att de "tog slut", ofta långt in på hösten 64, vissa delar ända fram till årsskiftet.Det som garanterat var nytt var laddningen (likströmsgenerator istf vxlström), med skillnader bla i kablaget, och att alla motortyper utom K (289 4V HiPo) byttes.vhClaes Citera
berne August 18, 2005 Author Report August 18, 2005 Du var väldigt insatt och påläst och där lärde man sig en del nytt. Men har du någon aning om hur många bilar som såldes här -64? Citera
fast66 August 19, 2005 Report August 19, 2005 Frågar du efter antalet Mussar sålda under 1964 eller antalet sålda Mussar, tillverkade 1964?I Sverige mätte man (av ngn anledning) antalet sålda bilar/kalenderår. Har sett en siffra i en gammal publikation på i runda tal 500/år 1965 och 66, men minns inte för 1964 - kollade bara på Fairlanes och det var 470 under 1964. Försök få tag i ngn gammal publikation från tiden. Kolla med Lafri (Småland...), och/eller Söderblom i Gbg. Citera
berne August 19, 2005 Author Report August 19, 2005 Det är alltså antalet sålda Mustanger i Sverige under 1964, som jag är ute efter. Citera
Ronnie S August 20, 2005 Report August 20, 2005 1964: 69 st Mustang1965: 660 st1966: 470 st1967: 328 st1968: 291 st1969: 242 stKälla: Jan Ulléns Beg bilguiden 1965-1970 från 1970.Observera alltså att antalen är hur många bilar som såldes under kalenderåret, oavsett årsmodell. Citera
berne August 20, 2005 Author Report August 20, 2005 Tack så hjärtligt! Precis vad jag sökte! Det står inget om NÄR de första kom till Sverige? Citera
JohnRB August 20, 2005 Report August 20, 2005 Tja, det kansje hjelper om en vet VIN#? Da vet en jo om bilen er tilverkat i 1964. Hva er laveste VIN# i Sverige?I Norge finns en Mustang med VIN# 100159! Det betyder dokk inte at det var bil nr 159 av monteringsbandet, men endå.John Citera
Ronnie S August 21, 2005 Report August 21, 2005 Tack så hjärtligt! Precis vad jag sökte! Det står inget om NÄR de första kom till Sverige?Nej, det finns bara uppgifter på hur många bilar som såldes varje år, specificerat per bilmärke och modell. Citera
berne August 28, 2005 Author Report August 28, 2005 Såldes det några mussar 64-65 i Norge? Frågan ställd till norska läsare. Var Mustangträffen i Halden i går och märkte en viss nyfikenhet från norrmän på detaljer som svensksålda bilar utrustades med ex. fästen för trepunktsbälten. Om det såldes i Norge: vilken utrustnig hade de? Tydligen är svarta HT ovanliga i Norge? Citera
JohnRB August 28, 2005 Report August 28, 2005 Varfor frågade du inte Lars Petter Kolkind. Han var også der. Send en e-post til doffen60@c2i.net og du vil få svar.Hilsen John Bakke som også var i Halden dog uten bil ;-( Citera
berne August 29, 2005 Author Report August 29, 2005 Tack John! Jag har skickat ett mail till honom och inväntar svar. Citera
Pelle cmc 375 February 13, 2020 Report February 13, 2020 Lyfter denna gamla tråd då jag tror jag har en av dom första Mustanger som rullat i Sverige. Tillverkad 12 Aug -64 är inte svensksåld utan privatimporterad och tagen i trafik i Sverige den 24 september -64. Vin 5F089T259316 Vore roligt om någon vet om någon som rullat tidigare i Sverige? Citera
R Lenngren February 16, 2020 Report February 16, 2020 Finns en vit HT som är reggad 10 april 1964 här i Sverige. Reportage i tidningen Classic motor nr5 2018. Citera
Pelle cmc 375 February 16, 2020 Report February 16, 2020 58 minuter sedan, Rolf Lenngren said: Finns en vit HT som är reggad 10 april 1964 här i Sverige. Reportage i tidningen Classic motor nr5 2018. Kanske en av "demobilarna" till en återförsäljare? Citera
JohnRB February 16, 2020 Report February 16, 2020 2 timmar sedan, Rolf Lenngren said: Finns en vit HT som är reggad 10 april 1964 här i Sverige. Reportage i tidningen Classic motor nr5 2018. 100155. Citera
Pelle cmc 375 February 16, 2020 Report February 16, 2020 15 minuter sedan, JohnRB said: 100155. Vore intressant att veta när den såldes till konsument! Citera
JohnRB February 17, 2020 Report February 17, 2020 5 timmar sedan, Pelle cmc 375 said: Vore intressant att veta när den såldes till konsument! Troligvis samma bil som va i Classic Motor. Finns vel em Musse cab i Finnland med VIN 100121. Citera
Mussemussepigg May 27, 2020 Report May 27, 2020 On 2005-08-17 at 15:34, matteponken said: Tycker också att det skulle vara roligt att veta.. Själv så har jag en Svensksåld 65:a som är tilvärkad 17:e oktober 64 Ht 289 4v C4låda skivbromsar rödlack med svart inredning..tyvär är den totalt ner plockad och väntar på att bli renoverad Hejsan "Matteponken" Lyfter denna fråga på nytt, min undran är : vilka 6 slutsiffror har du på din bil ? Mina är 315314. Som jag tolkar siffrorna är troligtvis min bil tidigare tillverkad än din !? Försöker med dina sista 6 siffror att undersöka, och "gaffla" in tillverkningsdatum på min Musse. Mvh Jerry Citera
Puttsnisse February 15, 2021 Report February 15, 2021 On 2005-08-18 at 13:16, fast66 said: För att vara en s.k 64½ så MÅSTE chassienumret vara före 250000 för bilar tillverkade i Dearborn (code F)och före 125000 för de San José-tillverkade (code R). Planerad tillverkningsdatum på dörrplåten skall vara senast 31G (31 juli). Bilar med planerat tillverkningsdatum from 1H (1 augusti) är "riktiga" 65or - ej 64½. Den 1 augusti började man byta ut de verktyg som behövdes och dessutom att ersätta verktygen från andra modeller (tex Fairlane i Dearborn) som tillverkats parallellt (men med andra nummerserier), med verktygen för Mustang. Man byggde alltså inga bilar under en tid! Ett datum man ofta pratar om i sammanhanget 64½, är den 17 augusti. Detta menar experterna är det första faktiska tillverkningsdatumet för en "riktig" 65a. Då hade man alltså ställt om fabrikerna till att tillverka de "riktiga" 65orna och dessutom fastback-modellen. Alla de delar som man ofta säger kännetecknar en 64½, fortsatte i de flesta fall att användas till dess att de "tog slut", ofta långt in på hösten 64, vissa delar ända fram till årsskiftet. Det som garanterat var nytt var laddningen (likströmsgenerator istf vxlström), med skillnader bla i kablaget, och att alla motortyper utom K (289 4V HiPo) byttes. vh Claes Min kom ju till livet i mars -64. Upptäckte ett problem när jag skulle renovera kardanen. Det var ju samma knutkors som Falcon och inte Musse -65 bland annat. Sen har man ju hittat massor som inte är lika. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.