Jump to content

billig(t/aste) kompressor kitt?


Peter /Cobra

Recommended Posts

Någon som har koll på vilket kompressor kitt till 94-95 (5.0) som är billigast?

alt mest för pengarna..

någon 5psi som man byter till ett mindre remhjul (7-8psi) på? har kikat runt lite, men tycker det är saftiga påslag på priserna här i sverige?

några förslag?

Mustang + Hoj = Fattig man :)

mvh /Peter

Link to comment
Share on other sites

Jag hade kört på ett procharger kit!

Så slipper du borra hål för oljetillförsel. Tror det hamnar på en ca 35 000 kr. Sedan beror det på hur mycket du vill ladda, du kan nog köra utan intercooler om du vill ha det ännu billigare, men då kan du inte ladda så mkt. Intercooler är att föredra!

Annars är ju det besta Kenne Bell, men då blir det mer pengar =) Men man får valuta för pengarna, fråga Andreas e på forumet!

Link to comment
Share on other sites

Tackar!

Jo jag har kikat lite på de som står för egen olja, fanns väl fler som hade så har jag för mig.. Dock vore det inte hela världen att göra hål i tråget, men då skulle det få bli lite bättre prylar än en böj, slang + slangklämma.. Men det vore onekligen trivsamt att slippa.

Kikade på prochargers kitt... Det ser ju lite galet ut att ta luften över/vid grenröret sedan kyla luften med en intercooler. Så med ett sådant kitt så får det nog bli någon special krök så man iaf får så kall luft som möjligt. Detta kitt står iaf än så länge högt prioriterat..

fler alternativ? tips? billigare?

/Peter

Link to comment
Share on other sites

Billigare än en centrifugal kompressor blir det nog inte!

Det absolut billigaste du kan köra om du vill ha kraft är Lustgas.

När jag har tittat på det så verkar prochargern lättare att ta av och på tex inför besiktning.

Link to comment
Share on other sites

Billigare än en centrifugal kompressor blir det nog inte!

Det absolut billigaste du kan köra om du vill ha kraft är Lustgas.

När jag har tittat på det så verkar prochargern lättare att ta av och på tex inför besiktning.

Nej nej jag menade inte billigare än kompressor, men det finns ju olika fabrikat, försäljare o.s.v. Alltså billigare centrifugalkompressorer..

vart köpa/importera ?

alla tips är välkomna!

inget n2o för mig (inte än iaf)

Link to comment
Share on other sites

Procharger Vortech, paxton osv ligger i stort sett samma prisklass, kanske skiljer någon tusenlapp.. Men det har inte så stor betydelse på helheten när den kostar ca 35 000.

Då är det bättre att läsa på villket kit som man själv tycker verkar bra och köra på det. In på deras hemsidor och läs =)

Link to comment
Share on other sites

brukar läsa typ mustang monthly, hotrod magazine o.s.v En jobbarkompis köper dem o tar med till jobbet..

Litar inte riktigt på tilverkarnas egna siffror.. Dock verkar det inte skilja så mycket hk mässigt mellan de olika med samma psi i samma prisklass..

Viktigt med stabil infästning också så inte remmen springer av hjulet.

Tackar/

Ska leta vidare..

Link to comment
Share on other sites

Man bör nog tänka lite extra i denna frågan.

Jag har tex 4:10 utväxling i min bil, redan idag har jag problem emd fästet. Kör man då på en Skruvkompressor som laddar från 0 så lär det ju inte bli bättre precis :D

Man får ju ha däck därefter!

En liten kommentar bara

Link to comment
Share on other sites

Har läst lite och kollat med folk som har 4:10 som kör på centrifugalkompressorer som säger att det är ok.

Men gennerellt gäller 3:27 för Kompressor.

Ingen som är bra på däck? Vad ska man ha? Jag är sugen på 285 R däck bak typ toyo r888 eller kumho v700.

Komentarer?

Link to comment
Share on other sites

Angående kompressor og utveksling, er jeg ikke enig i at 3,27 generellt er best. Jeg kjører selv en 95 GT conv. med aut. og Vortech kompressor, og all litteratur fra Mustang magazines i USA mener at 3,73 utv.er den perfekte utv. med ca original rullediameter på dekkene. Min erfaring er veldig positiv, og jeg er imponert over hvor godt bilen går med tanke på at motoren er helt standard bortsett fra kitet fra Vortech.. :)

Jeg kjøpte selv kompressoren i USA, og mener å huske at den kostet ca 3350. USD. KOMPLETT, INKL. DEN MINSTE BOLT!! :D:D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Öppnar denna tråd igen, då jag börjar bli lite sugen på att montera en kompressor. Har dock lite frågor.

Pallar automatlådan med en ökning på 100 - 150 hk?

Vad väger en kompressor? Kan man skicka den i delar?

Har vänner i usa och tänkte då beställa hem den till dem och att de sedan får skicka den till mig. $3500x7.5=26 250 kr + frakt är ju bättre än $3500x13=45 500 kr, om man beställer på sedvanligt sätt med tull, moms, skatt, accis, avgift, pålaga o allt annat som ska läggas till.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kjørt to sesonger med bilen etter montering av kompressor, jeg valgte en sentrifugal-kompressor nettop for å være snill mot automaten. En slik gir jo ikke det helt store dreimomentet på lavt turtall... Jeg har i montert et chip fra Steeda som gir hardere vekslinger, og er meget godt fornøyd så langt..

Vekten varierer vel mye mellom hvilken type man velger, jeg tror kitet jeg kjøpte (Vortech), veier ca. 25 kg.

Hilsen Arild Grønnevik

Link to comment
Share on other sites

Tack för ditt svar. Då är det en centrifugal kompressor man ska satsa på. Hur har bensinförbrukning förändrats?? En kompressor laddar väl, till skillnad mot en turbo, hela tiden?? Känns som att det drar en del extra soppa då. Inga problem när man drar på, men lite tråkigt vid långkörning. Hur gör man vid besiktning? Räcker det att ta av remmen?

Link to comment
Share on other sites

Jeg regner et forbruk på ca. 1,1 l pr 10km, og det kan man jo leve med 8) . Jeg bor i Norge, og har ikke problem med SBP :D:D .

Som du nevner, lader ikke denne typen kompressor så mye ved lavt turtall, og det er jo positivt for drivstofforbruket :) .

Jeg var en tur i Luxemburg sommeren 2004, og da lå forbruket på ca 1,4 l pr 10 km i hastighet rundt 150 kmt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...