Jump to content

Råd om inköp önskas


pontus66

Recommended Posts

Hej,

Jag har köpt en GT 05:a Cab för eget bruk här i USA som jag ska frakta till Sverige när vi flyttar hem igen i slutet av året.

Men nu funderar jag på att stoppa in en Mustang till i containern enbart för att sälja den sedan i Sverige. Vinsten tänkte jag skulle finansiera en beg. vinterbil i Sverige ;)

Vad tycker ni jag ska skaffa (modell, färg, utrustning, etc)? Och vad för pris tycker ni man kan sätta på den i Sverige?

Tacksam för alla synpunkter.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle föreslå GT eller cab, inte V6.

Manuell låda (vi svenskar gillar att röra om själva bland kugghjulen).

Svart eller någon av de röda färgerna säljer antagligen bäst.

Uppgraderade inredningen.

Shaker 500 eller 1000.

Fälgvarianten spelar nog mindre roll, men de blankpolerade är snygga.

Priset, ja. Eftersom du tar in den efter mindre än ett halvår så tillkommer 10% tull och 25% moms på bil+frakt, ombyggnad och registreringsbesiktning säg 12000 om du inte gör jobbet själv.

Så säg att du kan köpa bilen för $32000 så blir din kostnad för att få den på gatan:

$32.000 * 7,5 (vxlkurs) = 240.000 SEK

Fraktförsäkring c:a 2% = 5.000 SEK

Båtfrakt inkl terminalhantering = 20.000 SEK (gissning)

Registrering och ombyggnad = 12.000 SEK

-------------------

Summa: 255.000 SEK

Hos Exclusive cars säljs GTn för drygt 400.000 så säg att du kan sälja din för 355.000, så har du råd med en vinterbil för 100.000.

Link to comment
Share on other sites

Tull och moms ?

Dessutom är den officiella vx kursen den som banker använder internt - den vi vanliga dödliga får är alltid ca 20-30 öre högre.

Beräkningen bör sålunda se ut som följer:

32000$ * 7.75 + 5000 ( förs ) + 20000 ( frakt ) = 273000

273000 * 10% ( tull ) * 25% ( moms ) = 375 375

375375 + 12000 ( ombyggnad ) = 387375

Sedan tillkommer också betalningsavgifter, adminkostnad hos tullen, regbesiktning etc etc på ca 1000 - 3000:-

Alltså ca 390.000 SEK färdig på gatan

12 - 13 * dollarpriset är också en bra överslagsberäkning.

Link to comment
Share on other sites

Tull och moms ?

Dessutom är den officiella vx kursen den som banker använder internt - den vi vanliga dödliga får är alltid ca 20-30 öre högre.

Beräkningen bör sålunda se ut som följer:

32000$ * 7.75 + 5000 ( förs ) + 20000 ( frakt ) = 273000

273000 * 10% ( tull ) * 25% ( moms ) = 375 375

375375 + 12000 ( ombyggnad ) = 387375

Sedan tillkommer också betalningsavgifter, adminkostnad hos tullen, regbesiktning etc etc på ca 1000 - 3000:-

Alltså ca 390.000 SEK färdig på gatan

12 - 13 * dollarpriset är också en bra överslagsberäkning.

:D:--

390´? Antar att beräkningarna i föregående länkar inte är utförda av matematiker/import-experter..

Sklämt åsida är själva formeln i beräkningen ovan korrekt, tull + moms tillkommer ex. alltid så det är rätt.

Om vi börjar från början så skulle en "importera för att sälja" bil självklart vara en GT (också enligt övriga). En coupé tror jag skulle vara mer lättsåld, men jag kan ha fel eftersom det finns relativt få cabbar (men de är ju säsongskänsligare..) Färg? Snyggast av de jag sett skulle jag vilja påstå att svart eller silver med rött skinn är. Interior upgrade package är iaf obligatoriskt! Annars tror jag även att den blå färgen vore ett ok val eftersom den inte är vanlig i Sverige. Tungsten är tydligen lilaaktig och mineral grey är brun. Vit ska vi bara inte tala om....

Gällande fälgarna bör du hålla dig till original 17" bullit (de polerade ser ut som skit) om du inte uppgraderar och väljer 18" fanblade. 1000 w shaker tycker jag du skippar....

Pris? En välutrustad 2006:a bör du kunna få för under 30´$ (till skillnad från 32´$ enl ovan) Frakt kan man ordna själv men du kan även ta den via Nordtrafik. Räkna dock med ett stressigt och oproffsigt bemötande från dem, fick själv ringa till transportexpeditören i Jacksonville!! så man undrar ju... Beroende på hamn så finns både Ro-Ro och container (tryggare). frakten bör alla gånger kosta mindre än 20 tkr, särskilt med tanke på att beräkningen ovan lägger på tull o moms på detta! Ang. vxl-kursen så brukar det ju knappast skilja 20-30 öre mot den kurs bankerna använder "internt", snarare 4-5 öre. Jämför ex. kursen på www.di.se mot kursen för "köp check" (= utlandsbet.kurs) på www.fsb.se.

Ombyggnadskostnaden varierar ju såklart på hur och vem som gör det, antar att exemplet avser "bortlejning" av detta. Annars så bör man komma undan med klart under hälften om man är lite driftig.

Jag orkar inte göra ngn kalkyl, men på en höft så bör man inte komma över 340´ reggad och klar för en 06:a om man inte klantar till det.. Personligen så tycker jag, ur vinstsynpunkt, att du utöver planerad vinst bör ha en marginal att kunna sälja den för minst 40´ under vad exclusivecars tar för motsvarande. Exempelvis: Du vill tjäna 30´. Bilfirman tar 400´du måste ligga minst 40´ under detta och vill tjäna 30´ vilket ger max 330 i kostnader....

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla tips!

En snabb sökning i närområdet här i USA ger mig en GT Coupe Deluxe 2005:a för 26.000 dollar (tyvärr med tygklädsel, ingen spoiler, och vit, men med interior upgrade och manuell låda). Och priset kan man nog förhandla ner en hel del eftersom 2006:orna är på väg.

Vad tror ni - känns det fel att köpa en billig 2005:a istf en ny fullmatad 2006:a.

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla tips!

En snabb sökning i närområdet här i USA ger mig en GT Coupe Deluxe 2005:a för 26.000 dollar (tyvärr med tygklädsel, ingen spoiler, och vit, men med interior upgrade och manuell låda). Och priset kan man nog förhandla ner en hel del eftersom 2006:orna är på väg.

Vad tror ni - känns det fel att köpa en billig 2005:a istf en ny fullmatad 2006:a.

bara ett tips, och detta tror jag att många håller med mig om...

En 05:a UTAN skinnklädsel går bort.

Sen verkar dom allra flesta i Sverige välja en med automatlåda!

Vita bilar är mer svårsålda i Sverige än andra färger.

Jag är lite tveksam till om man verkligen kan tjäna några pengar på att importera en nyare Mustang.

Dyra i USA, många importörer som slåss om en begränsad kundkrets här i Sverige.

Kanske kan vara något att fundera på...

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla tips!

En snabb sökning i närområdet här i USA ger mig en GT Coupe Deluxe 2005:a för 26.000 dollar (tyvärr med tygklädsel, ingen spoiler, och vit, men med interior upgrade och manuell låda). Och priset kan man nog förhandla ner en hel del eftersom 2006:orna är på väg.

Vad tror ni - känns det fel att köpa en billig 2005:a istf en ny fullmatad 2006:a.

bara ett tips, och detta tror jag att många håller med mig om...

En 05:a UTAN skinnklädsel går bort.

Sen verkar dom allra flesta i Sverige välja en med automatlåda!

Vita bilar är mer svårsålda i Sverige än andra färger.

Jag är lite tveksam till om man verkligen kan tjäna några pengar på att importera en nyare Mustang.

Dyra i USA, många importörer som slåss om en begränsad kundkrets här i Sverige.

Kanske kan vara något att fundera på...

Ja, den går fetbort!! Vit Deluxe, med tygklädsel och manuell låda, 05:a därtill är = iskall på marknaden. Ger du mer än 22´ för den är det ett rån. Nä, välj en välutrustad Premium istället. Som citatet ovan säger så håller jag med, begränsad kundkrets och många säljare. En kortkurs i nationalekonomi: Priset fastställs till den punkt på ett x-y diagram där utbud möter efterfrågan. 100 säljare på 10 köpare ger prispress :?:(

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...