Jump to content

Manuell -90 GT vs Automat -94 GT


Turbo Lunkan

Recommended Posts

Tjena,

Har försökt sälja min -94 GT under en period, men det verkar rätt svårt. Jag fick idag ett erbjudande att byta mot en -90 GT som rullat 9.000mil samt att jag skulle få 25.000kr emellan.

Jag har i annonsen begärt 87.000kr på Blocket, men här har jag lagt ut den för 85.000kr.

Skulle en -90 GT vara värd 55.000kr? Hur svårsålda är dessa (hittade inga på Blocket, förutom 2st cab)? Tanken var att jag skulle byta mot en vanlig bil egentligen, men frågan är dessa 90´or är enklare att byta bort pga priset?

Länk till min annons här på forumet

Evigt tacksam för svar

/Andreas

Link to comment
Share on other sites

Lunkan, 94 och 95 var lite udda årsmodeller, framför allt om man är ute efter eftermarknad och prestanda. Ny kaross, men gammal drivlina, och faktiskt lägre effekt-rating än 87-93. Kanske är jag partisk eftersom jag själv åker 87a, men jag tror faktiskt att 90an är lättare att sälja, givetvis beroende på skick och vad som är gjort med den. Foxbilarna börjar tom stiga i pris igen idag i USA, en fin originalbil kan gå för en hel del pengar!

Lycka till med vad du än gör, jag vet vilket h-vete det kan vara när man inte blir av med något som man verkligen vill sälja av...

mvh

Jocke

Link to comment
Share on other sites

Hmm... Tack för ditt svar. Inga fler som gärna flikar in?

Här är lite mer info om den eventuella bilen:

Flyttgodsimporterad från Californien 1995. (Alla dispanser)

Skall besiktigas senast 060131

Mätaren står på dryga 65.000 miles.

Silver metallic (Heter Platina metallic hos Ford).

Tyginreding.

Konverterad AC till EU gas för 1.5 år sedan.

Cruise, elhissar, airbag etc

Fullständigt rostskyddsbehandlad för drygt 2 år sedan av aktoriserad firma. (Finns inget skydd på bilar från Californien)

Ny H pipa sedan 3 år.

KN filter.

Bra däck.

I övrigt orginal, pigg bil.

Den har haft 7 ägare sedan importen, varav nuvarande haft den sedan 2003-05. Bifogar även 2 halvtaskiga bilder på bilen...

Link to comment
Share on other sites

94 95 udda modell?

Väldigt mycket vanlig Ford i dom också! :)

Chassit är styvare och tyngre än FOX så därför har FOX varit poppis som street bil i USA.

Effekt mässigt är det dom sista 5.0 motorerna som är effektivast

Här en lista jag tog på nätet som visar en naturlig utveckling men lite upp och ner har det varit

146 @ 3600 RPM 1979

157 @ 4200 RPM 1982

175 @ 4200 RPM 1983

165 @ 3800 RPM 1984 CFI

175 @ 4200 RPM 1984 Bbl

180 @ 4200 RPM 1985 CFI

210 @ 4400 RPM 1985 Bbl

200 @ 4000 RPM 1986

225 @ 4200 RPM 1987-92

205 @ 4200 RPM 1993

235 @ 4200 RPM 1993

215 @ 4200 RPM 1994-95

240 @ 4800 RPM 1994-95

Personligen tycker jag all teknik är bättre i 94

Bättre drivlina!

5-bultade hjul gör det enklare att hitta fälgar.

Större utbud i eftermarknad.

Fox är rätt fräck men jag tror absolut den är svårare att sälja än 94 om man går på design/utseende.

Handen på hjärtat så ser ju inte FOX jätte sportig ut.

Bara utbudet av bilar till salu vittnar ju om det

9 av 10 skulle nog hellre välja en 94 framför en 90 om man frågar medelsvensson.

Vi entusiaster har ofta väldigt personlig smak och försvarar den hårt.

Som "87gt50" sa så blir man gärna partisk. :)

Varför sälja 94an överhuvudtaget?

En fin bruksbil ju!

Link to comment
Share on other sites

Per B, det första jag kom att tänka på när det gäller 5.0 i SN-95 (94-95) är vilket problem det är att hitta vettiga eftermarknadsheaders. Det säger ju sig själv att eftermarknaden på t.ex. drivlinerelaterade produkter blir betydligt mer begränsad när de bara passar 2 årsmodeller i jämförelse med FOX bilarna (79-93)...

De 94-95 som klassades till 240 hp var Cobramodellerna, och det var enligt alla uppgifter rena glädjesiffror, som dessutom hade massor av problem från fabriken...

Vad är det som du anser vara bättre i 94:ans drivlina jämfört med tidigare år? Sorry att jag kanske spårar ur lite från tråden, men jag är nyfiken... :D

Om man tittar på Lunkans situation så är det kanske bättre att få loss lite cash och ha ett mindre inbytesvärde... Ju billigare, ju fler potentiella köpare!

mvh

Jocke

Link to comment
Share on other sites

Lite väl hårddragning på enskild detalj tycker jag.

Headers kan omöjligen vara ett problem på en FÅRD!

Ett snabbtest på summit gav 18 olika headders.

http://store.summitracing.com/egnsearch.asp?404;http://store.summitracing.com/cgi-bin/calendar/details.asp?Event_ID=%27&N=4294923429+4294839039+4294908331+4294924760+4294908282+4294840126+4294918680

Sen är det det egentligen 94-02 som gäller gennerellt chassi mm.mm?

Som sagt lite väl hårt att ta upp enskillda komponenter för det gäller FOX också isåfall. Detaljer finns varje år

Exempelvis så var det "Speed Density" maskiner före 1988 sen kom Mass Air. Olika bromsar etc.etc

Vad gäller glädjesiffror så säger jag inget. Killar som äger en Cobra har nog fakta

Hur som helst är det väldigt få mustanger överhuvudtaget som är svåra

Grabbar med 74-78 är det lite mer synd om än andra.

Man måste nog köra VOLVO 240 om man tycker det är svårt med delar till mustang. :--

Snacka med en Porsche kille som gick över till Mustang när han sett vad mycket vi kan göra för liten insats. Skillnad 1:1000 typ 8)

Nu såg jag att den där 90'an var tydligen manuell och dom är helt OK

AOD lådorna som sitter i tidigare 80-tal är mycket klena för prestanda. För ekonomi helt OK!

Från 1994 kom AOD-E och senare 4R70W som båda klara tuffa tag mycket bättre.

Grövre och bättre kontroll på båda.

Jag har plockat med alla 3

Men som sagt nu var det ju manuell T5 som vad jag vet aldrig hört nått illa om

Axlarna har jag ingen kommentar på då båda är av samma 8.8 typ.

Link to comment
Share on other sites

Stort tack för kommentarerna. Att det blev lite OT gjorde absolut ingenting. Ju mer jag lär mig om dessa bilar desto roligare. Har ju som sagt varit väldigt insnöad i GM-världen (men kommer aldrig gräva mig ur Buick V6 8) )

Skälet till att sälja Mustangen är att vi bygger en racebil (se avatar) samt att jag även måste få tag i en billig bruksbil (blir av med både jobb och leasingbil i november).

Som 87gt50 säger, så känns det som att det vore lättare att sälja en -90 vidare pga dess lägre prisbild. Visst hade det varit kul att använda denna som bruksbil, men det är inte ekonomiskt i längden. Nu vet jag inte vad de motorerna drar, men i mitt tycke så är 94:an väldigt törstig. Men det är, efter en hel del efterforskning, helt normalt på 94-95 :shock:

Link to comment
Share on other sites

Mustangen blev ett delbyte för min före detta TTA:

top_pic.jpg

Tanken var att den snabbt skulle säljas vidare till förmån för motorbygget i racebilen, men så blev inte fallet. Jag hittade så många fel på Mustangen att den nästan bara stått uppallad i garaget sedan juni... Men nu är den som sagt äntligen felfri (så när på avgassystemet som jag skall hämta imorgon).

Att det nu är en annan V8 på tal är för att det endast har varit dyra bilar som bytesförslag, samt ett helt gäng pungsparkar (läs skambud). Denna 90:a är det hittils mest intressanta förslag jag fått, så vi får väl se hur det blir imorgon.

Hmmm.... Jag har väldigt svårt att kalla det där för motorcykel :roll:

Link to comment
Share on other sites

Läste lite längre upp i tråden om "Konverterad AC till EU gas för 1.5 år sedan". Vad innebär det och är det nåt man behöver göra på alla amerikanare med AC, och vad kostar det isof.

Har aldrig hört uttrycket "EU-gas"

Iaf, på 93 och tidigare använde man R12A (freon) i Mustangen, bättre kyla men, väldigt dåligt för miljön...(finns inte längre att tillgå i Sverige, på lagligt sätt)

94 började man med R134A, som är en miljövänlig gas.

Ett system som är byggt för R12 måste byggas om för att kunna använda det nyare köldmedlet.

En del påstår att man måste byta hela systemet, en del säger att packningarna och torkfiltret räcker.

En del påstår att det funkar som den är....

(torkfiltret ska man tydligen alltid byta ut dock)

Finns några som har bättre koll än jag, men en början iaf...

Link to comment
Share on other sites

Lunkan, är du på något vis involverad i TurboUffes racesatsning?

mvh

Jocke

Det skulle man ju kunna säga. Jag började med att köpa hans Turbo Trans Am 2003 och plöjde sedan ned 160.000kr i den på motorjobb och växellåda. Sedan rasade bakaxeln i våras när jag skulle testa den i Tullinge. Det var då som Uffe och jag bestämde oss för att köpa ett rörchassi istället.

Mvh

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Aha, då e jag med!

Är det chassiet på avataren? Kommer det från Norge?

Lycka till, ju fler som kör, ju roligare blir det! Vad blir det för klass förresten?

mvh

jocke

Stämmer, det är en bild från då vi hämtade det strax ovanför Ö-vik. Vet dock inte om det rullat i Norge, men det är möjligt. Har dock för mig att förre ägaren pratade om Danmark.

Vi kommer med största sannolikhet köra BT/A och sikta på 1 sek under index 8)

Link to comment
Share on other sites

lite off topic då, men vad har ni tänkt åka för maskin? BT/A, ganska stor maskin med turbo? Eller är den väldigt lätt? Kompisen åkte CN/A med 1200 kg och 500cui... När får man se bilen på bana? Persåker har väl nåt liknande i sin gröna?

lycka till!

mvh

Jocke

Link to comment
Share on other sites

Motorn blir en 4.1L Buick V6 som kommer från Bush-serien. Den levererade original runt 570hk med förgasare (utan turbo) och kördes då runt, runt, runt, runt.....

Vi hoppas på en racevikt runt 1000kg.

Lite äldre bilder finns här:

http://www.turbolunkan.com/pics(chassi).htm

http://www.turbolunkan.com/pics(stage2).htm

men jag skall knåpa ihop en ny hemsida:

http://www.stb-racing.com

Just nu har det ju blivit totalt stiltje i projektet eftersom jag inte blev av med Mustangen direkt (pga klåpare till tidigare ägare). Och inte blir det bättre utav att jag blir av med jobbet sista november heller :( Men skam den som ger sig, vi hoppas på att ut och köra under 2007.

Mvh

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Läste lite längre upp i tråden om "Konverterad AC till EU gas för 1.5 år sedan". Vad innebär det och är det nåt man behöver göra på alla amerikanare med AC, och vad kostar det isof.

Har aldrig hört uttrycket "EU-gas"

Iaf, på 93 och tidigare använde man R12A (freon) i Mustangen, bättre kyla men, väldigt dåligt för miljön...(finns inte längre att tillgå i Sverige, på lagligt sätt)

94 började man med R134A, som är en miljövänlig gas.

Ett system som är byggt för R12 måste byggas om för att kunna använda det nyare Finns några som har bättre koll än jag, men en början iaf...

köldmedlet. En del påstår att man måste byta hela systemet, en del säger att packningarna och torkfiltret räcker.

En del påstår att det funkar som den är....

(torkfiltret ska man tydligen alltid byta ut dock)

Har samma problem på min 5.0GT-92. För ett år sedan kollade jag hos Hansen Racing och dom hade en ombyggnadssats till Mussen så att man kan använda den nya gasen R 134 A utan några större ombyggnationer. Satsen innehåller typ torken och olja till kompressorn. Satsen kostade då under tusenlappen. Idag är det väl marginellt mer. Måste fixa min under vintern, då denna sommar som var, var verkligen en AC-sommar. Som tur var har jag en original sollucka till hjälp för att få ut värsta hettan. Nästa sommar kanske blir lika het igen p.g.a. växthuseffekten.

Link to comment
Share on other sites

Hmm... Tack för ditt svar. Inga fler som gärna flikar in?

Här är lite mer info om den eventuella bilen:

Flyttgodsimporterad från Californien 1995. (Alla dispanser)

Skall besiktigas senast 060131

Mätaren står på dryga 65.000 miles.

Silver metallic (Heter Platina metallic hos Ford).

Tyginreding.

Konverterad AC till EU gas för 1.5 år sedan.

Cruise, elhissar, airbag etc

Fullständigt rostskyddsbehandlad för drygt 2 år sedan av aktoriserad firma. (Finns inget skydd på bilar från Californien)

Ny H pipa sedan 3 år.

KN filter.

Bra däck.

I övrigt orginal, pigg bil.

Den har haft 7 ägare sedan importen, varav nuvarande haft den sedan 2003-05. Bifogar även 2 halvtaskiga bilder på bilen...

Kul att se din Musse för den liknar nästan på pricken min GT-92. Jag har sollucka i glas och originalfälgarna, men exakt samma färg som du har. Undrar bara hur du har fixat det svarta fältet i fronten och den galopperande mustangen. Tycker att det förfinar frontens utseende en hel del. Helst skulle jag vilja ha LX:en luftintag, men det kräver väl huggmejseljobb? Jag har automat i min. Nu har den gått drygt 3000 mil sedan ny. Jag köpte den av en 72 år gammal man som har haft den stående i garage mest hela tiden. Fick ge 70000 SKr för den i södra Tyskland. Är mycket nöjd med bilen.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...