1096 March 30, 2006 Author Report March 30, 2006 Alltid jobbigt att vänta.... Men det gav lite tid att göra iordning grejerna runt motorn.. Citera
1096 April 2, 2006 Author Report April 2, 2006 Idag åkte motorn i igen! 2/4 - 06. Så nu börjar det roliga att skruva på alla grejer... Var nu allt satt från början... Citera
-86GTStang April 3, 2006 Report April 3, 2006 Hei, John. Ser bra ut ! Soon ready for take off ?Ser ut som om du har gjort en stor jobb. Lykke til med prosjekt Fox !Mvh Trygve A Citera
1096 April 3, 2006 Author Report April 3, 2006 Tänkte jag skulle vara ledig och skruva nu på fredag, har bilen på jobbet så det blir lite varje kväll. Hoppas på en start lördag eller söndag, allting ligger ju färdigt så det är bara att skruva så mycket man orkar.. Men inte stressa... Vill ju att det ska fungera. Hur låter kammen förresten? Du Trygve har Stage 1 kam i din motor också?Med vänliga hälsningar... Citera
-86GTStang April 4, 2006 Report April 4, 2006 Hei. Ja, kammen låter bra. Fin lyd, og minner litt om en god gammel performancemotor. Starter min ofte utenfor huset, til Audi TT naboens store fortvilelse... Du hører med en gang at det ikke er en orginalbil. Joda, jeg bruker stage 1 kammen, og er veldig fornøyd. Fullt kjørbar, og gir bra punch , fra 3000rpm og opp. Mest trykk fra 4300 til 5800, Ihhhaaa.Jeg har off road H-pipe, og Flowmaster Delta flow cat back.PS, jeg kjørte en stund med orginalradiatoren, men byttet til en Cobra alu radiator etterhvert.Mvh Trygve GT A Citera
1096 April 4, 2006 Author Report April 4, 2006 Okej.. spännande.. Jag ha ett BBK offroad pipe och Flowmaster Am-thunder 2.5" system och det låter underbart sedan tidigare.Ja ja... får väl vänta till helgen och starta... Citera
1096 April 8, 2006 Author Report April 8, 2006 Igår flög det igång utan större problem. Allt grundinställt så funkade det rätt ok. Ville tjuvstanna lite vilket berodde på att spjället var stängt mer eller mindre... ett par extra varv på ställskruven samt justering av TPS-sensorn och sen skötte tomgångsmotorn resten... Men som det låter på tomgång, aningen mer än standard. Hade inte räknat med det men tar det som bonus. Så nu får det bli att köra så allt sätter sig som det ska. Sen försöka justera in tryck och tändning så det går ok. Ursäkta om det blir lite av en "skriva av sig" effekt men kändes läge för detta. Citera
-86GTStang April 9, 2006 Report April 9, 2006 Gratulerer John ! En god følelse når den står der og går på tomgang !Godt du liker lyden, det er halve morroa. ...og godt går den også, men ta det med ro en stund fremover. Min fungerer bra med ca 15-17 grader tenning, og 42-45 psi fuel pressure(ingen vacuum ved justering/kontroll) Går bra på mitt 75mm ProM MAF sammen med #24 injectorer.Ps, det slipper lett med 500Nm og mye hester. Kjør med Hodet... : )..eller som noen sier, kjør så det ryker..Mvh Trygve GT A Citera
1096 April 10, 2006 Author Report April 10, 2006 Tackar... !Som det är nu så är allting grundinställt, standard 10 grader tändning och 38-40psi. Har C&L 73mm MAF-meter med original elektronik och rör för mina 24lbs spridare. Igår söndag tyckte jag det fungerade riktigt bra. Men vill inte testa så hårt än, bättre delarna får sätta sig lite innan man trampar fullt. Hade också lite problem med stoppskruven på spjällhuset, motorn ville tjuvstanna ibland så var till att justera upp lite. Är ju bara att köra och testa. Får nog bli ett par racekattar också, har 95db i kupén vid 100km/h, uppmätt med telefonen så kanske inte så tillförlitligt. Med ett par katalysatorer går det betydligt tystare och resonansen försvinner nästan helt, samt att jag slipper byta rör och svära när det ska besiktigas.Det rök bra innan - så det ryker nog ännu mer nu. Kör man inte med huvudet så ska man nog inte köra bil alls... Citera
1096 June 1, 2006 Author Report June 1, 2006 Lite ny update... Efter närmare hundra mils inkörning börjar det likna nånting igen. Mest förvånad är jag nog över förbrukningen ändå. Kör jag bilen snällt (men vem gör det) så tar den inte mer nu än den gjorde innan med full tändning och utan kattar. Ett par 2.5 tums universal Catco-katalysatorer åkte på till slut för det gick helt enkelt inte åka i bilen. Betydligt bättre sound nu både in och utvändigt, samt bättre vrid längre ner på varvet. Antagligen för mycket "fritt blås" med bara Flowmaster och offroadpipe. I övrigt är motorn betydligt förändrad och mycket trevligare. Tvekar aldrig längre. Visst - kräver mer varv men det får man tillbaka dubbelt senare. Tyckte den var rätt pigg för att vara standard innan men nu är det en helt annan bil. Så om nån skulle vara sugen på att vässa sin 5.0 lite så kan jag bara rekomendera ett TrickFlow EFI kit. Kanske inte det billigaste men man slipper ju para ihop grejerna själv. Det som nu saknas är resten... Chassie och bromsar. Ja jag vet - har börjat i "fel" ände och det var med flit. Så om någon har erfarenhet av de olika bromskitten (Baer, Ford Racing Cobra R, mfl) så säg gärna till. Ha en fin sommar Alla! Citera
fox-body June 11, 2006 Report June 11, 2006 Det her ble jo riktig fint. Artig å høre at effekten ble bra også. Den bilen din er og blir meget fin. Regner med at jeg kan bruke noen nye bilder og legge ut litt ny info på www.fox-body.comMvhMorten R. N. Citera
1096 June 12, 2006 Author Report June 12, 2006 Tackar... jo den är tacksam att ta kort på. Svart är ju snyggt när det är rent, men jag börjar bli riktigt trött på frömjölet Titta nu inte så noga på PonyCarMeet nästa helg... (Planerar att åka upp om inget oförutsett händer) Skulle verkligen behövas en omlack...bla.Självklart Morten så kan jag skicka dig några bilder, hur stora vill Du att dom ska vara så skickar jag dom via mail? Citera
1096 July 6, 2006 Author Report July 6, 2006 # FEL I G-TECH MÄTAREN - SÅG FÖR BRA UT #Efter lite tester med nya G-tech pro SS mätaren satt idag en hög 12a... så här blev det... 12.86/194.6km 0-100 4.96s340.5hk/509Nm på drivhjulenHurvida det stämmer vet jag inte men tittar man i kurvorna för fart och varvtal så verkar det stämma... inställt på 1550kg tung bil ( bilen väger 1450 tom med lite bensin), jag 85kg och resten bränsle.Brukar ligga runt 13.40-13.60 med hjulspinn så kanske kan stämma... det vet ju Ni med dragraceerfarenhet bättre...# FEL I G-TECH MÄTAREN - SÅG FÖR BRA UT # Citera
87gt50 July 7, 2006 Report July 7, 2006 12.86/194 är bra, tycker nog dock att slutfarten verkar något hög för den tiden. Hade du tänkt testa något på bana? Skulle vara intressant att se ifall GTechen stämmer med verkligheten.Åkte själv 13.19/165 förra helgen på Aros Nats i Västerås. Bilen i legal NHRA Stock H/FI (index 13.40) trim, 1567kg med mig i. Tyvärr höll banan inte riktigt emot, så 60fotstiderna var inget vidare. Skulle nog kunna kapa en tiondel till bara där jämfört med tiderna jag gjort i Malmö...mvhJocke Citera
1096 July 7, 2006 Author Report July 7, 2006 Nä det är nåt som inte stämmer... farten stämmer inte mot varvtalet på fyran som man ser i speedgrafen... Ska ut och jaga vidare i helgen... Men ligger dock ganska stadigt på mittentretton, rätt ok för den bilen tycker ja... Sugen på lite bättre chassiegrejer i vinter så det blir lite stummare. Största problemet är ju avsaknaden av fäste, allt över 2000 varv i starten och det släpper. Men är ju kul samtidigt. Citera
mogge July 8, 2006 Report July 8, 2006 Under 5 sek 0-100 är ju grymt bra ! vad kör du med för däck ? Citera
1096 July 8, 2006 Author Report July 8, 2006 Om man nu beaktar att just den repan inte håller i tillförlitlighet i tid och slutfartsresultatet så kan vi ju anta att 0-100 inte heller är helt i ordning. Men kollar ja i kurvorna i Gtechen så är det bara på fyrans växel det inte stämmer. Antar att jag helt enkelt släppte upp innan repan var helt slut och då räknar ju mätarn om upp till det att man släpper. Men 0-100 tiden passeras ju en bra bit innan dess så den kan stämma... Allt annat funkade, bra fäste med noll slir och hyfsad växling så det sköt på riktigt bra. Nu är kruxet att göra om det o få en ärlig tid på resten... jag kör på nästan slut Falken FK 451 med ca 2 bar i... så dom är inget annat än värdelösa. Men varm tät asfalt gör susen. go bil du har förresten.. såg den i strängnäs och gillade ljudet... Verkade vara bra ork i maskin med. Citera
mogge July 9, 2006 Report July 9, 2006 Måste ha missat din bil på pony car meet . Körde du nåt på strippen ? Citera
Pernolf cmc 558 July 9, 2006 Report July 9, 2006 mogge har väl kompressor i bilen?Vill minnas det från förra årets pony car meet Citera
1096 July 9, 2006 Author Report July 9, 2006 Nä jag har inte grejer till att köra stripp med den... Sen 30mil hem så behöver lite stabilare grejer bakåt om det ska gasas seriöst. Tror vi kan säga 5.5 - 6.0 på 0-100 tiden som mer realistiskt, fäster det inte så går sekunderna fort. Igår fanns inget fäste igen så det pendlade lite upp o ner. Men när det väl biter är det riktigt kul, helt annat än standardmotorn. Stod nästan brevid Dig på meetet.. Vad har du gjort mer än Vortechladdarn på motorn?Att inte du var på PonyCar Pernolf?? Citera
mogge July 9, 2006 Report July 9, 2006 Kopplade inte att det var din bil , trodde det var en 91a som rullar i sthlm . Motorn i min bil är helt standard bortsett från Vortechen , BBK headers och flowmaster avgasystem med bortagna kattar. Skulle vara kul att se lite fler foxar som gasar ! Citera
Pernolf cmc 558 July 9, 2006 Report July 9, 2006 jag var inte på pony car meet för att jag fortfarande väntar på mina nya lysen jag beställde i julas, men dom är på gång så snart kan jag besikta bilen. Citera
1096 July 9, 2006 Author Report July 9, 2006 Håller med om att det borde vara mer foxar som gasar... Är ju rätt potenta bilar om man fixar lite. Hur som helst så lät den gott din bil... Har ett par videoklipp från stegen när Du körde... Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.