Jump to content

Är det sant att det endast finns en -66 med bromsservo.


lennart lundberg

Recommended Posts

Är det endast 1 Mustang-ägare som har erfarenhet av att montera bromservo på en Mustang -65/-66 med skivor?

Otroligt!!

Skulle gärna vilja ha synpunkter från flera Mustang-ägare ”tror att det finns” med skivbromsar el. trumbromsar som har monterat bromsservo på sin bil, så att jag inte behöver göra samma misstag el. att få ett bra tipps på hur man borde göra/inte göra. Det brukar alltid bli något problem som man upptäcker vid förstas provturen och sedan rinner tiden iväg på våren/sommaren och man vill då bara ut med Mussen och inte mecka i garaget el. hur!

Citerar till tidigare fråga.

Är det någon som har erfarenhet av att montera bromservo på en Mustang -66:a som har skivbromsar fram. Jag har en renoverad servoklocka original till -65/66 och ett fäste ej original ”nytillverkad till eftermarknads montering av servoklocka” är det något som man bör tänka på vid montering av dessa prylar. Bromscylinder är till enkrets system och kolven i cylindern har samma diameter som i original cylindern som satt på bilen.

Problemet är att bil är tungbromsad

CMC 1507 Lennart

070 731 95 75

Link to comment
Share on other sites

vet att vi bytte framvagn och bakvagn på en kompis 65,och då monterades servo också,men bilen blev aldrig färdigställd, så finjustering utfördes aldrig. brukar väl bara vara att justera in riktigt,men kommer servon från en musse torde väl inte så mycket behöva justeras. vet att andra kompisar satte amazon servon på jänkare ,och det var sällan några direkta problem.

Själv monterade jag servo på en mopar som inte haft det innan och det var ganska simpelt,fast där behövdes en vacumtank.

men justringen är rätt viktig,det måste bli balans,men det ger sig ganska mycket självt,när prylarna sitter på plats. brukar ju stå justeringsvärden i verkstadshandböckerna,antar att de flesta us ford är likvärdiga.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Tänkte börja att montera bromservot i dag. Får se hur långt jag kommer innan dagen är slut.

Har en fundering. Kan det bli för mycket servoverkan så att man knappt kan trycka på bromspedalen innan bromsarna nyper. Går det att reducera bromsverkan om det skulle vara så? Kanske en dum fråga.

Micke du som ha bilen i Nacka hoppas att det finns ett servo på den. Själv har jag bilen i Saltsjö-Boo.

Ha en bra dag.

CMC Lennart

070 731 95 75

Link to comment
Share on other sites

Nja, det är det jag menar med balans,justeras den för hårt kan pedalen liksom sticka iväg det blir som en avtryckare,men motsatsen är nog vanligare.Minns att vacumslangarna o dyl var största problemet. hoppas du kollat servon,för membranen kan gå hål på,och det är inte lätt att hitta nya.

membranet pajade för en bekant på hans shelby GT 500 cab för en 8-9 år sedan,och det var stora problem att finna ett nytt.

Men nu kanske nytillverkning kommit igång.

Link to comment
Share on other sites

Nja, det är det jag menar med balans,justeras den för hårt kan pedalen liksom sticka iväg det blir som en avtryckare,men motsatsen är nog vanligare.Minns att vacumslangarna o dyl var största problemet. hoppas du kollat servon,för membranen kan gå hål på,och det är inte lätt att hitta nya.

membranet pajade för en bekant på hans shelby GT 500 cab för en 8-9 år sedan,och det var stora problem att finna ett nytt.

Men nu kanske nytillverkning kommit igång.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Först skall det sägas att Mustanger 64½-66 aldrig monterades med

skivor i kombination till servo.

Antingen monterades Skivor eller Trummor och då också trummor

med servo asist.

För att få ett system med servo att fungera med skivor så måste

broms systemet uppdateras till 1967 med s.k. två krets system.

Anledning till att du måste använda 1967 två krets är att det inte

går att få ballans på bromsystemet.

Det är många som monterat servo till skivor och då till enkrets

bromsar, problemt har då blivit att du får väldigt hård broms

på framhjulen och nästan obefintligt på bakhjul.

Det går till viss del att balansera bromsar med en s.k. bromsvåg

men det blir fortfarade väldigt svårt att få vettiga resultat på

65-66 enkrets.

Mitt råd är att du alltid skall byta till 67- tvådelade huvudbromscylinder

då till den som är avsedd för skivor fram, det finns alltså två olika

huvudbromscylindrar en för HBcyl för skivor o en HBcyl till trummor.

Konvertering till servo blir mycket enkel om du bygger systemet som

det byggdes f.o.m. 1967 på Mustang. ;)

Link to comment
Share on other sites

Det var därför det mixtrades med amazon servon och mindre hjulcylindrar,man brydde sig väl inte speciellt när det inte var ens egen bil.

men mustangen vi satte skivor på kan ha haft servo före,men det slaktades andra fordar också så var prylarna satt ursprungligen vet jag inte,men jag är nästan bergis på att 66a,n vi plundrade på fram och bakvagn,oskså offrade huvudbroms och servo,men den kan ju varit eftermonterad.

Link to comment
Share on other sites

Hej igen.

Der var synd Micke att du inte hade ett bromsservo som var monterat i din bil.

Det du skriver Ingo med balans, menar du det är svårt att få ett bra pedaltryck så att det känns bra när man trycker ner bromsen. Det var lite därför så jag ställde den frågan om det finns någon justering för att få ett acceptabelt mottryck i pedalen. Mitt bromsservo ska vara renoverat i USA och har inte varit i bruk efter renovering.

Nu har jag gjort sista slutmonteringen men inte kunnas göra ett riktigt bromsprov. Gillar inte saltat väglag.

Jag har en stilla fundering angående Lasses svar.

Om man har ett fungerande enkrets bromssystem, skivor fram trummor bak med bromsreducering som är original monterat men som är tungbromsat. Borde det inte då fungera om man endast sätter en Boosters imellan på nuvarande system med en likadan bromscylinder ”1 tum cylinder diameter” men med mindre oljebehållare för att få plats. Bara en fundering från min sida.

OBS. Ingen misstro mot de som har många års erfarenhet och kunnande av Mustang.

P.S. Alla svensksålda Mustanger -65-66 var mig veterligen utrustad skivor fram och trummor bak. Var det verkligen ingen av dessa som såldes med bromsservo när det fanns som tillbehör?

CMC 1507 Lennart

070 731 95 75

Link to comment
Share on other sites

De flesta mustanger som såldes i Sverige hade ju sexa.

Och med sexan var det ju trumbromsar och då är ju aldrig behovet av servo lika stort

Vet att någon bekant hade tagit ett servo från en Falcon eller annan ford till sin mustang, Och eftersom jag vet folk mixtrade med volvoprylar så kan det nog stämma att det blev problem.

Faktiskt även möjligt att det var prylar från 67 inblandade .

På min 66,a hade jag en 67,as låda och en kopplingskåpa som kom från bilen som vi satte skivbromsar på och byggde om till"v8".det följde med flera sexor både 65 och 67. men problemet är väl att jag sålde min 66 1978 och den modifierade 65,an såldes kring 1980. så jag minns inte riktigt så bra. vet även att folk monterat reduceringsventiler från volvo för att slippa låsta bakbromsar.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Som jag skrev tidigare så har INGA 64½-66 servo i kobination med

skivor fram.

Lagkravet som förhandlades fram inför försäljning i Sverige var

att alla Mustanger skulle utrustas med säkerhets paket

och då använde man sig av vissa delar i det sk GT paketet.

Där ingick bla skivor istället för trummor med servo ? också

monterades lite av de delar som användes till GT som tex,

Rally Pac, konsoll, Heavy d stötd, mm.

Men som jag också skrev så kom allternativen igång vid 67år

produktion och då med den nya två delade huvbromscylindern

där det blev en krets fram och en krets bak.

Jag har hela optionlistan som fanns till 65-66 produktion

och som option på just bromsar finns mycket riktigt

bromsservo men endast i kombination trummor runt

om. :shock:

För att underlätta vid servohjäp till bromsar med

skivor använd det säkrare systemet med tvådelad huvd-

bromscylinder som kom 1967, detta råd skriv det om och om

igen i alla Amerikanska tindningar om Ford, Mustang.

Allt blir mycket lättare att förstå om man läser om detta

och framför allt blir det mycket säkrare om något skulle

hända med bromsarna.;)

Förlåt mina upprepningar :oops: .

Link to comment
Share on other sites

Ursäkta upprepningar tycker jag man inte behöver göra då det gäller så viktiga saker som bromsar :!:

Jag har trummer runt om och tyckte att jag behövde hjälp med pedaltryckningen iform av någon servo. men jag avråddes från detta, istället så plockade jag isär allt och smörjde upp allt slipade in beläggen (då det var mycket kvar på dem) rengjorde allt.

Och gjorde lite marklyft för att stärka mina egna ben :lol:

Sen dess funkar mina bromsar klockrent :D

Det blir en vanesak att trycka lite extra då man vill stanna

Link to comment
Share on other sites

Har följt diskussionen med stort intresse och har följande fundering:

Har inte 65/66-orna med skivor fram en fördelningsventil eller liknande, som ser till att bromsverkan blir hyfsatt lika fram och bak eftersom trommor och skivor kräver olika tryck för att verka?

Hur som helst så fungerar skivor och trummor tillsammans bra utan servo och då förstår jag inte hur servo-assist kan påverka bromsresultatet då trycket i bromsledningarna ju inte blir högre, för att uppnå samma bromsverkan som utan servo.

Det är ju på "andra sidan" sedan det händer saker, så att man slipper trycka så hårt med foten på bromspedalen för att få samma effekt som utan servo.

Rolf Nilsson

CMC980

Link to comment
Share on other sites

Jo jag håller med Rolf.

Den enda jag vet haft hiskeliga problem med mustangbromsar var en kompis som försökte sätta skivor bak,där var det stört omöjligt att få ordning och reda,och antagligen för lite pengar så rätt prylar blev aldrig inköpta.

Mustangerna jag skriver om användes ju för det mesta året om,och då var det ju inte speciellt kul med låsta bakbromsar..

Link to comment
Share on other sites

Hej

Har en 65:a med trummor och utan servo. Tycker själv att bromsverkan är lite väl dålig, dock godkänd av bilprovningen.

Janne Holm, du skrev ovan att du "slipade in beläggen". Ursäkta min okunnighet, men skulle du (eller nån annan) kunna förtydliga hur man gör ?

Ulf

Link to comment
Share on other sites

Själva inslipningen var väl inte det viktigaste utan själva rengöringen av belägg trummor och alla rörliga delar för att sedan smörja upp dem.

Från att behöva trycka med bägge fötterna för att få stopp på ekipaget räcker det nu med en fot. :D

själva slipningen av beläggen vanligt sandpapper. Tror jag hade kornstorlek 400

Rengöringsmedel för bromsbelägg finns på flera ställen bl.a biltema

Link to comment
Share on other sites

Hej.

För att rengöra bromsbackar eller promsklosar kan man

använda T-RÖD det viktigaste är egentligen att få bort

eventuellt fett. :?

För att backarna skall röra sig rätt så krävs att alla ytor

som backarna har kontakt med är lätt insmorda med tex

kopparpasta, ni som håller på med trumbromsar vet

säkert att backarna vilar mot skölden så även dessa ytor

skall vara insmorda. :roll:

Jag kan också intyga att trumbromsar är mycket effektiva

om dom är väl underhållna, har haft en 67FB som var

utrustad med trummor runt om och utan servo jag upplevde

inte något negativt med det. :shock:

Ett tips är att ta bort den sk självjusteringen på alla hjul

och att du själv justerar bromsarna. ;)

Jag har förresten skrivit ett reportage om just trumbromsar

i klubbtidningen Mustang FORUM 1 2000. ;)

Link to comment
Share on other sites

Ursäkta upprepningar tycker jag man inte behöver göra då det gäller så viktiga saker som bromsar :!:

Jag har trummer runt om och tyckte att jag behövde hjälp med pedaltryckningen iform av någon servo. men jag avråddes från detta, istället så plockade jag isär allt och smörjde upp allt slipade in beläggen (då det var mycket kvar på dem) rengjorde allt.

Och gjorde lite marklyft för att stärka mina egna ben :lol:

Sen dess funkar mina bromsar klockrent :D

Det blir en vanesak att trycka lite extra då man vill stanna

Har exakt samma erfarenhet. Trummor runt om utan servo, och funkar kanon om prylarna är iordning, men lite extra pedaltryck. Har ingen känsla av att bromsverkan är undermålig på något sätt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...