Rolf-Enåsen February 9, 2006 Report Share February 9, 2006 Behöver hjälp av Forumet med råd och anvisningar hur jag får in ATF-oljan i cabcylindrarna efter byte till nya.Ska man fylla på i cabmotorn?Är systemet självluftande eller finns det någon luftningsskuv?Tacksam för alla råd och tips från er därute.HälsningarCMC 980 Rolf Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingo February 9, 2006 Report Share February 9, 2006 Har aldrig fyllt på till mustang ,men äldre Ford har en tank vid cabmotorn,och jag har för mig att det var bara att köra upp och ner några gånger så luftade det sig.Tänk på att när kolven är indragen i cylindern är nivån högst i tanken. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne Holm CMC1740 February 9, 2006 Report Share February 9, 2006 hej jag hade borta mina cylindrar förra året och tömde dem på oljavar bara att fylla på ny olja i tanken som sitter ihop med motorn.bara att ta bort gummipluggen upptill. Sedan köra systemet några gångerså luftar det sig själv. Är det en mustang 65-73 så är de dubbelverkande så det är samma nivå i behållaren. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingo February 9, 2006 Report Share February 9, 2006 Visst är dom dubbelverkande men kolvstången tar lite volym,så fyller man fullt när kolvarna är ute så rinner det ut lite när man kör dom i botten. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
lennart lundberg February 9, 2006 Report Share February 9, 2006 Håller med Ingo.Visst är det så, nått man inte tänker på att kolvenstången tar plats i cylindern. Det måste vara därför som man har lite luftrum ovanför oljepåfyllningen i behållaren som sitter på gaveln av pumpmotorn.CMC 1507 Lennart Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rolf-Enåsen February 10, 2006 Author Report Share February 10, 2006 Tack för alla svar!Ytterligare en fråga: har någon ett tips på hur man får in oljan i det lilla hålet utan att plocka bort motorn?HälsningarRolf Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingo February 10, 2006 Report Share February 10, 2006 En smörjkanna är väl enklast och minst spill,och det är ju inte så stor mängd. Det går ju pumpa och ha trattar på smala slangar också,men det blir oftast söligt. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts