Gäst February 14, 2006 Report February 14, 2006 Funderar lite på att ljudisolera lite, men undrar om det går att göra utan att lägga till alltför mycket vikt och pengar.Dörrarna är ju helt tomma inuti, inte något alls som isolerar, kan det vara idé att få dit asfaltsmatta och få plåten där lite stummare och då även kanske lite tystare?Tänker på när jag åkte med i en mach1 '70a som verkligen var tyst inuti, till skillnad mot min bil som är rena konservburken på hjul i jämförelse.Bilen väger 1560kg med mig och full tank.Vilka material bör man använda? Citera
Per Berglund February 15, 2006 Report February 15, 2006 Börja med ett riktigt avgassystem! 65-69 är lika tysta om det är riktigt gjort. Citera
MadMac February 15, 2006 Report February 15, 2006 Jag isolerade mitt tak innan jag satte dit innertaket. Gjorde mycket skillnad, tycker jag. Men det var iofs under pågående renovering. Hade ju rutor och sådant borta då. Citera
Laslo February 15, 2006 Report February 15, 2006 Vad använde du för material då? Sprej eller plattor? Citera
Gäst February 15, 2006 Report February 15, 2006 Börja med ett riktigt avgassystem! 65-69 är lika tysta om det är riktigt gjort.Va!?! Jag har ju ett riktigt avgassystem, headers -> dubbelt 2.5" raka rör! (simons dämpare med raka rör igenom hehe)Avgasljudet gillar jag, det är ändå charmen med v8a, men det är resten, buller och vägljud som vore skönt att bli av med.Bitumenmatta i dörrarna borde ju göra en del, och sen ett lager skumgummi eller liknande också kanske, gott om plats finns det ju iaf! Citera
Gäst February 15, 2006 Report February 15, 2006 Jag isolerade mitt tak innan jag satte dit innertaket. Gjorde mycket skillnad, tycker jag. Men det var iofs under pågående renovering. Hade ju rutor och sådant borta då.Det kan jag absolut tänka mig att det gjorde, men det är ju inget jag ger mig på då allt är monterat. Citera
Per Berglund February 15, 2006 Report February 15, 2006 Ja det låter ju som ett helt ljudlöst avgassystem!! Annars har jag ett kanontips!Åk till en byggvaruhandel och köp 50 burkar byggskum.Sätt dig i bilen och utlös alla burkar samtidigt så kommer skummet lägga sig exakt efter din kropp och inredningen.Plus i kanten är ju att du dessutom får integrerat krockskydd! Men ett riktigt bra tips är annars ljudisolersprayen som billjud grabbarna använder. Vet ej vad det kallas för.Det lägger sig fint och tjockt och dämpar ljud utmärkt.Kanske lite trist att spraya på en Mustang då det sätter sig ganska bra. Snyggare är det iallafall än de mattor man kan köpa.Men mattor är ju både enkelt och billigt Citera
_kiM__ February 15, 2006 Report February 15, 2006 Men ett riktigt bra tips är annars ljudisolersprayen som billjud grabbarna använder. Vet ej vad det kallas för.Kallas bl.a "Noisekiller". Finns en del sådant hos MDS.http://www.mds.se/?artnr=480021 Citera
Gäst February 15, 2006 Report February 15, 2006 Ja det låter ju som ett helt ljudlöst avgassystem!! Annars har jag ett kanontips!Åk till en byggvaruhandel och köp 50 burkar byggskum.Sätt dig i bilen och utlös alla burkar samtidigt så kommer skummet lägga sig exakt efter din kropp och inredningen.Plus i kanten är ju att du dessutom får integrerat krockskydd! Men ett riktigt bra tips är annars ljudisolersprayen som billjud grabbarna använder. Vet ej vad det kallas för.Det lägger sig fint och tjockt och dämpar ljud utmärkt.Kanske lite trist att spraya på en Mustang då det sätter sig ganska bra. Snyggare är det iallafall än de mattor man kan köpa.Men mattor är ju både enkelt och billigtAvgasljudet vill jag inte bli av med! Det är allt annat oljud..Det får nog bli bitumenmattor till att börja med, vill inte lägga några stora summor pengar på det här och det som fanns på mds kostar för mycket.Men tack för tipsen! Citera
Micke B February 15, 2006 Report February 15, 2006 Har hört nånstans att noisekiller bidrar till att det börjar rosta,pgg att den tar till sej värme som blir till kondens senare Citera
CJ IMPORT February 15, 2006 Report February 15, 2006 lägg kontaktlim på plåten innan du sätter asfaltmatta el Bitumenmattaannars släpper den när det börjar bli het ute Citera
Kryptonit February 17, 2006 Report February 17, 2006 Har hört nånstans att noisekiller bidrar till att det börjar rosta,pgg att den tar till sej värme som blir till kondens senare Noicekiller ska som sagt inte vara så bra att dämpa bilar med.Man ska hellre köra med dB-Axe eller Peak-Off.(Jag har några liter av båda i en av mina andra bilar)Det är dock rätt dyrt och priserna kan skilja sig rejält mellan olika butiker.Asfaltsmatta är bättre, men det är betydligt jobbigare att få dit (och tyngre om nu vikten var viktig)Min rekommendation är att använda bägge. En snutt asfaltsmatta på de värsta ställena (där det är stora plåtytor) och sedan slänga i en sisådär 10 liter dämpmassa i hela bilen.Om du har rostskyddsmassa på underredet finns det också en möjlighet till förbättring där. På med ett mycket tjockare lager bara.Se även över dörr/fönsterlister och likande saker. Sånt kan göra mycket.Själv har jag stora röda hörselkåpor från biltema på mig när jag är ute och kör med min musse Citera
Recommended Posts