Jump to content

Blå motorfärg


Svedis

Recommended Posts

Blev lite lur själv. Akzo-kulören verkar okänd. På tekniksidan står att det är en och samma kulör 66-81 för blåa motorer.

Kollade med US parts. Verkade kunnig. Men han sade att det är olika kulörer genom åren..

Lasse skrev B1075 Mustang(302") BLÅ och US parts sade att det är för 302, men för 289 heter den B1020, dvs att det är olika beroende på motor?

Nu ska jag till Upplands Bilfärg, som ska skanna av locket på luftrenaren och ta fram den ”gamla” kulören.

Men jag undrar om det inte finns en färgkod? Alla kulörer finns ju i kodform så målarna kan beställa korrekt.

:--

Link to comment
Share on other sites

Enligt FORD själva, så användes det 1 ( EN ) blå färg - Ford Corporate Blue - allt annat är bara skrönor

Den färgen användes upp till ca 83 då motorerna målades Battelship Gray

Den färgen användes till ca 94, däerefter är motorerana omålade.

Vad gäller färgen MUSTANG-MOT-BLA hos Akzo så finns den visst som ett recept i deras databas - har själv plockat ut en burk i höstas.

Akzo verkar dock ha en hel del okunnig / lat personal som inte kan söka i sin egen databas.

Sök på motorfärg så kommer alla trådra upp om detta.

Eftersom Akzo som erkänd färgleverantör inte klarar detta så kommer jag att lägga ut receptet

( godkänt av Bob Perkins = Gold Card Judge hos MCA i USA )

på tekniksidan så kan ni blanda det hos vem ni vill.

Link to comment
Share on other sites

JAG BACKAR... di gamle har rätt...

Pratade med Akzo i Tyresö. Tjejen visste direkt. Hänvisade till återförsäljare ( i detta fall EKG bildelar, 08-640 40 05).

Bara att beställa Mustang - Mot - Bla. Sprayburk med 400 ml ska kosta ca 170:- .

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

hej efter mycket tjat och jobb har akzo nobell i malmö gett upp och fixat färgen mustang mot bla, finns det fler här i södra sverige som behöver motorfärg så kan ni ringa till malmös huvudkontor tel. 040-946410 och fråga efter Stefan andersson så fixar han det till er.

MVH Henrik

Link to comment
Share on other sites

Det här med blå motorfärg har diskuterats förr, både här och på många amerikanska forum.

Att det är skillnad på blåa färgen över åren från 1966-1983 är helt klart, möjligen hette färgen samma sak men nyansen varierade.

Men det säljs i alla fall olika blå färg till motorerna hos Mustang-företagen i USA.

Se på min bild här nere, den är två olika Ford-blå och jag tror att den mörkare blå är rätt för året, 1966.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...